|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
Mobbing, et nødvendig onde?
er mobbing nødvendig? noen ganger har folk mangler og feil som de kan forandre på, men det går ikke an å si det til dem på en pen måte, så man må bare si det rett ut, flere ganger om nødvendig, til den personen endelig innser at det er noe h*n må forandre på.. utseendemessig eller personligheten. Det er jo bare til hjelp.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Fre 26 Mar 2004, 13:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Men, det er forskjell på å si det til dem på en slik måte at de skjønner det og på mobbing...
|
Skrevet: Fre 26 Mar 2004, 14:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Nettopp.
Man har erting/mobbing, og konstruktiv kritikk. Enkelte ting kan det være ganske håpløst å si på en pen måte, men det betyr ikke at man trenger å si det på den ekleste måten som mulig.
Det er forskjell på om noen sier til meg at "du hadde sikkert ikke tatt skade av å gå ned noen kilo" og "ikke spring - du lager jordskjelv!" 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 26 Mar 2004, 14:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Mobbing er å plage folk. Det er ondskapsfullt og begredelig.
Det var ingenting galt med meg, men mobba ble jeg. Det gjorde livet unødvendig j'ævlig, og jeg kunne klart meg meget godt uten.
En ting er å fortelle folk når de tråkker i salaten. Noe helt annet er å synes at noen er rar, utafor eller merkelig på et eller annet vis, og å stadig vekk plage dem på grunn av det. Mobbing og mobbere har jeg bortimot like mye til overs for som råtten salat.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 26 Mar 2004, 15:11 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
jeg blei mobba fra 1. klasse til ungdomskole og ett år på vidregående.
tok ett friår og søkte meg inn på media. her er miljøet veldig bra.
Mobbinga tok jeg liksom aldri til meg... jeg tok aldri igjen for det ville ikke hjelpe meg noe særlig... fks som ungdom flest kan de si, "nei, er du dum eller?"
De mener ikke så mye med det, men jeg har aldri sagt det eller andre slike ting til noen.
Så jeg har bare mottat hele tiden uten å ta igjen. Jeg følte aldri trang til det, men jeg skulle kanskje gjort det.
Nå har jeg liten selvtilitt. ikke tør jeg ta jobb, dermed mindre penger, til fest og morro, og andre sosiale ting og tang.
For liten selvtillit til alt egentlig.
|
Skrevet: Fre 26 Mar 2004, 16:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
| mattestykke skrev: | | For liten selvtillit til alt egentlig. |
Kjenner meg så godt igjen
Husk at du ikke må gi opp!! Vi liker deg godt her i dsgf!!
Men, i et godt miljø (som du sier du har havnet i nå) og med tid får du selvtillit i bøtter og spann, og kan bli like gal og utagerende som meg (Eller kanskje jeg er ekstrem dah...)
|
Skrevet: Fre 26 Mar 2004, 16:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
mobbe meg virker ikke..jeg forstår ikke ironi når jeg ikke vil det...
|
Skrevet: Fre 26 Mar 2004, 16:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Ironi er en ting... Når alle roper "Prestj'ævel" etter deg hver dag i 9 år (grunnskolen) bare fordi faren din er prest så blir du litt deppa kan man si
Menne, de fleste av de som ropte er narkomane, gjeldsslaver, døde (selvmord, bilulykker), reformerte, omvendte gladkristne eller rett og slett angrende syndere... Hurra for Voodoo! 
|
Skrevet: Fre 26 Mar 2004, 16:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
veggisjævel, fattig dritt....
ikke bare tull asså....
|
Skrevet: Fre 26 Mar 2004, 16:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Man kan sikkert trekke en felles konklusjon og besvare trådens spørsmål med: Nei, mobbing er ikke et nødvendig onde.
Det er høyst unødvendig.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 26 Mar 2004, 16:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
gjør ikke meg noe...flerrer av som berre det...
men nei, det er vel ikke nødvendig, akkurat...
|
Skrevet: Fre 26 Mar 2004, 16:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Til nå har debatten dreid seg om at mobbing ikke hjelper for å rette opp feil og mangler, og konstatert at det vanligvis har uønskede sideeffekter, som for eksempel dårlig selvtillit.
Men en ting. Hvilke feil og mangler er det vi snakker om? Snakker vi om folk som bryter Kardemommebyloven? Nei. Vi snakker om folk som ikke lever opp til å være tilsynelatende perfekte mennesker.
Bør dette egentlig diskuteres?
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 15:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
| Terning skrev: | Til nå har debatten dreid seg om at mobbing ikke hjelper for å rette opp feil og mangler, og konstatert at det vanligvis har uønskede sideeffekter, som for eksempel dårlig selvtillit.
Men en ting. Hvilke feil og mangler er det vi snakker om? Snakker vi om folk som bryter Kardemommebyloven? Nei. Vi snakker om folk som ikke lever opp til å være tilsynelatende perfekte mennesker.
Bør dette egentlig diskuteres? |
Så jeg skulle bare la dem holde på uten å bry meg? Min "feil og mangel" var (og er) at min far valgte å bli prest. Det var grunnen til at jeg gjennomgikk et 9 års helvete i løpet av barne- og ungdomsskolen.
Ja, jeg fikk dårlig selvtillit, nei, jeg var ikke en av de "tilsynelatende perfekte menneskene" og for svarte, jeg hatet hvert minutt av det!
Kardemommeloven kan du stikke opp i og janteloven kan du bruke til å tørke deg med etterpå! 
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 15:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| Terning skrev: |
Bør dette egentlig diskuteres? |
Man diskuterer så mye annet (og mye mer) sykt uansett, så hvorfor ikke?
Mobbing er da et ganske vanlig og utspredt fenomen, etter hva jeg har bitt meg merke til.
(Og strengt tatt - de som ikke ønsker å diskutere dette, tvinges jo ikke akkurat til å lese tråden og komme med innspill.)
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 16:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg har kanskje formulert meg en smule klønete her, for Tittan har fullstendig misforstått hva jeg har skrevet.
Når jeg spør etter hva nytteverdien med diskusjonen er, så er det bare en (klønete) måte å ordlegge meg på.
Jeg syns nemlig folk skal få lov til å leve i fred med de "feil" og "mangler" de måtte ha.
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 16:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| Terning skrev: | | Jeg syns nemlig folk skal få lov til å leve i fred med de "feil" og "mangler" de måtte ha. |
Det synes vel de fleste.
Det er vel derfor man er enige i at mobbing er en uting.
Erfaring tilsier at også selv mobberne synes mobbing er teit.
Det er bare enkelte mennesker som er for feige til å la være å bli med når noen begynner. Noen begynner vanligvis for å styrke sin egen selvtillit, ved å rakke ned på andre, uansett hvor usaklig rakkingen er.
Det er faktisk ganske enkelt å forstå. Synes jeg, i alle fall.
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 16:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Da er vi enige 
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 16:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
| Sitat: | Det synes vel de fleste.
|
Altså. Folk skal få lov å leve med sine feil og mangler fordi det ikke er feil og mangler, ikke fordi mobbing er galt!
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 16:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Altså, å si at mobbing er galt fordi folk skal få lov til å leve med sine feil og mangler, forutsetter at mobbing er en metode for å rette opp feil og mangler. Det er det ikke.
Mobbing er ondskap.
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 16:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
| Terning skrev: | | Sitat: | Det synes vel de fleste.
|
Altså. Folk skal få lov å leve med sine feil og mangler fordi det ikke er feil og mangler, ikke fordi mobbing er galt! |
Hva er mobbing da? Rett? (Sorry, jeg bare måtte spørre )
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 16:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |