DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
gud og sånt
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [42 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
TeeG
Gjest

gud og sÃ¥nt

Hva er mest sansynlig? at Gud finnes eller at Julenissen finnes?
dette er noe jeg har gått å tenkt på lenge..
hvordan er det foressten med påskeharen?
og for ikke å glemme dodraugen?
hm.. jaja.. uhm.. hihi..

-Sindre-

InnleggSkrevet: Tir 01 Jan 2002, 06:38
    Til Toppen 
Kverulant
Gjest

Re: gud og sånnt..

Jeg ville satt pengene mine på at ingen av de finnes... men det er jo bare meg Smile

InnleggSkrevet: Tir 01 Jan 2002, 14:50
    Til Toppen 
TeeG
Gjest

hm.. make sense.. Smile

InnleggSkrevet: Ons 02 Jan 2002, 21:58
    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003

Jeg synes egentlig det må være like sannsynlig at julenissen finnes som at gud finnes. det er skrevet ganske mye om begge to, og folk forteller barna sine at de finnes.

InnleggSkrevet: Fre 04 Jan 2002, 13:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Audi
Gjest

si d...aner egentlig ikke. jeg personlig tror at alle av de folka finst, alle som en!

InnleggSkrevet: Ons 09 Jan 2002, 11:39
    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Å bruke begrepet "sannsynlig" i en filosofisk debatt har lite for seg egentlig... "sannsynlig" baserer seg jo på den folk rundt deg antar, eller det du har antatt tidligere... det har med vane å gjøre... og det er filosofiens verste fiende! Banna bein!

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 20:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Jeg tror Gud pensjonerte seg når Julenissen tok over. "Du skal ikke tro på andre guder enn meg" var Guds siste siste ord før han trakk seg tilbake til Hawaii sammen med Elvis.

InnleggSkrevet: Søn 14 Nov 2004, 13:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det er en og samme person. Gud er en nisse.

InnleggSkrevet: Søn 14 Nov 2004, 21:25
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Terning skrev:
Å bruke begrepet "sannsynlig" i en filosofisk debatt har lite for seg egentlig... "sannsynlig" baserer seg jo på den folk rundt deg antar, eller det du har antatt tidligere... det har med vane å gjøre... og det er filosofiens verste fiende! Banna bein!

Mulig jeg tar feil, men sannsynlighet er vel i utgangspunktet et matematisk begrep. Og vi bruker vel en del matematikk i filosofien generelt, gjør vi ikke?

Men jeg tror spørsmålet som stilles her ikke kan svares på. Det finnes allerede et par tråder om dette.

InnleggSkrevet: Søn 14 Nov 2004, 23:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Sannsynlighet er sikkert i utgangspunktet et uttrykk fra matematikken. Men i dagligtalen brukes det om ting som høres korrekt ut. Men å bruke dette som argument er en stor kilde til feilslutninger mener jeg, fordi det er så mange ting vi går rundt og tror som rett og slett er feilaktige! Og det er som kjent en av filosofiens oppgaver å korrigere dette. Se bare på president Bush' popularitet i norge og europeiske land. Han er jo hatet som pesten, og sett på som en stor fare for verdensfreden. Men som professor Galting oppklarer for oss, Kerry er omtrent lik i utenrikspolitikken, og representerer faktisk en større fare pga hans favør hos europeerne. Og Galting er en mann man skal respektere. Her ser man at refleksjon kan føre oss inn i ny erkjennelse, og det som før var "sannsynlig" er nå blitt "usannsynlig". Men nok om dette. Wink

Brukes det mye matematikk i filosofien? Jeg vet ikke. Descartes var jo imponert over matematisk presisjon, og ønsket å bygge opp filosofien sin i en matematiske tradisjon. Hvor vellykket han var i dette, og hvor vellykket et slikt prosjekt egentlig har muligheten til å være, skal ikke jeg prøve å gå inn på nå, men det er klart at det er nye tider nå. Moderne vitenskapsteoretikere som Karl Popper har gjort det klart for oss at ekte viten ikke kan "bevises", men at vår kunnskap er bygd opp av en rekke antagelser. Og innen matematikken eksisterer det som kjent kun bullet-proofe beviser.

Så jeg tviler litt på den uttalelsen, selv om jeg medkjenner at min viten ikke strekker seg stort lenger enn exphil-pensum. Logikk, derimot, er en annen sak. Logikken har vel blant annet gjort oss kjent med mulige feilslutninger en kan begå. Men her stopper min begrensede viten.

InnleggSkrevet: Søn 14 Nov 2004, 23:34
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
Terning skrev:
Det er en og samme person. Gud er en nisse.

Der sa du noe meget smart.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 14:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Gud er en nisse og nisser er Gud. For en verden...

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 14:58
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
http://www.e-sheep.com/Saturnalia/

Julenissen sa du?

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 21:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Hehehe... Very Happy

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 00:03
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Terning skrev:

blablabla

Jeg anser dagens filosofi som akademisk disiplin så godt som hjernedød. Jeg tror hovedproblemet er at filosofer nå til dags kun er filosofer, ikke vitenskapsfolk. Tradisjonelt sett har folk som vi i dag omtaler som store filosofer gjerne vært fysikere og matematikere osv. og det er på grunnlag av sitt arbeid innen for sine spesialfelt at de har utviklet filosofiske teorier. I dag er filosofer stort sett folk som er utdannet til å sitte på et kontor og tenke. Downfall of philosophy i mine øyne.

Men historisk sett har vel filosofien utviklet seg i takt med matematiske oppdagelser. Om dette har vært bra eller dårlig for filosofien som disiplin er vel en separat diskusjon. Filosofi har jo uansett vært en drakamp mellom forskjellige poler, og matematikken, slik jeg forstår det har guidet denne drakampen på mange måter.

Å si at matematikken er kun skuddsikre beviser bortforklarer jo ikke at også matematikk er basert på en del antatte aksiomer.

Det fine med matematikk, i mine øyne, er at dens metodikk legger grunnlaget for all vitenskap. Matematikk handler jo om å definere ekvivalensklasser. Det vil si, finne ting som ser forskjellige ut og bevise at de egentlig er like, og dermed finne mønstre i dataen man opererer med. I vitenskapen har dette blitt et metodologisk mantra, hvertfall i naturvitenskapen, men jeg mener sosialvitenskapen kan ha like stor nytte av dette. Det ser jeg f.eks. i mitt eget felt, lingvistikk.

EDIT: Logikk er forresten kun et aspekt av matematikk. Det er ingen skillelinje mellom logikk og matematikk som sådan.

InnleggSkrevet: Ons 17 Nov 2004, 23:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det er sant at matematikken og naturvitenskapen har vært forbilde for endel filosofiske nyvenninger, men jeg kan bare ikke se den imiddelbare linken:

Det du hevdet var jo at vi brukte endel matematikk i filosofien. Og det skjønte jeg bare ikke. Wink

Men det er vel slik at matematikkens metode representerer en forbilde for annen vitenskap, inkludert filosofi, ikke vet jeg. Du vet sikkert det bedre enn meg.

Ja det hørtes litt trist at filosofene satt på en kontor hele tiden. Der får de vel ikke kontakt med virkeligheten. Skulle hatt filosofer utplassert i forskjellige arbeidsplasser.

InnleggSkrevet: Tor 18 Nov 2004, 00:23
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
[ot]

Terning skrev:

Ja det hørtes litt trist at filosofene satt på en kontor hele tiden. Der får de vel ikke kontakt med virkeligheten. Skulle hatt filosofer utplassert i forskjellige arbeidsplasser.

Jeg har alltid likt tanken om å få jobb som bedrifts-filosof!

[/ot]

Er vi ikke litt off topic nå: Tråden omhandler jo
Julenissen vs Gud

InnleggSkrevet: Tor 18 Nov 2004, 08:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg tror troen på Gud og troen på Julenissen appelerer til noe av det samme i mennesket... Freud mente folk trodde på Gud fordi de husket tilbake til barndommen, med en trygg, mektig far. Mener jeg å huske.

Blir vel liknende med Julenissen. Han er jo også en en farsskikkelse.

InnleggSkrevet: Tor 18 Nov 2004, 16:26
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Freud er jo en liten apekatt. Mente han også at de som vokste opp uten en far, eller med en mindre trygg og mektig far, hadde en redusert sjanse til å ende opp som troende? Høres rimelig spekulativt ut, og på linje med resten av kvasi-psykologien hans.

InnleggSkrevet: Tor 18 Nov 2004, 17:33
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg vet ikke om han ville sagt det. I hvilken grad du har en trygg og beskyttende far har ingenting med behovet for det å gjøre, vel?

Mye av det Freud sier er kanskje utdatert i forhold til hva som er moderne akkurat nå, men han har fortsatt mange tilhengere innen psykiatrien. Han har i alle fall hatt en enorm betydning for at ting er blitt som de er, og det er feil å avskrive det som kvasi-psykologi.

InnleggSkrevet: Tor 18 Nov 2004, 18:23
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [42 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet