DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Er livet verdt å leva?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [28 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Schlavlar
Gjest

Er livet verdt Ã¥ leva?

Me går rundt og innbillar oss at me er verdt noko. At me har ei meining her i den store verda. Men det er jo bare tull. Du døyr, vener og familie (viss du har nokon) er triste ei stund, men så gløymer dei deg. Viss du ikkje har gjort noko heilt eksepsjonelt (erobra halve Europa, oppdaga tyngdekrafta, drepe seks mill. jødar, o.l.) overlever minnet om deg i toppen to slektsledd. Så ligg du der oppløyst i ein pøl med karboner, hydrogen, osb. (er det rart folk treng religionar?)
Og ser me vidare utover vert det berre verre. verdsrommet er enormt, og ein liten ubetydeleg flekk, på ein liten ubetydeleg klote, det er eg. går rundt og innbiller meg at eg er noko....

InnleggSkrevet: Lør 17 Nov 2001, 20:48
    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Re: Er livet verdt å leva?

Betyr ikke øyeblikket noe da? Det at du kan få noen til å smile akkurat nå? Gi noen et lykkelig øyeblikk.. For meg betyr det mye mer enn hvor lenge jeg vil bli husket etter min død. Da er jeg jo død uansett.

InnleggSkrevet: Søn 18 Nov 2001, 06:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Schlavlar
Gjest

Du har eit poeng der... Men du kan og sjå på det frå ein annan vinkel: Du jobbar (meir eller mindre) hardt for å få eit godt liv. utdannar deg, jobbar, osb. Og med dette får du gleder og sorger. eit liv med andre ord.
Men alt dette gjer du for til slutt å døy. opphøyre å eksistere...

InnleggSkrevet: Søn 18 Nov 2001, 20:08
    Til Toppen 
Hannapannakaffikanna
Gjest

Er livet verdt å leva? Klart det er det! Poenget er jo ikkje å bli fødd, leva og så døy, det er ikkje det som er å leva. Å leva er å gå ein fin tur i haustmørkret, le, grina, utforska, LEVA! Å slutta å bry seg om ein blir huska eller ikkje. Akkurat som meininga med livet: å drita i kva som er meininga med livet og berre prøva å ha det løye!

InnleggSkrevet: Man 19 Nov 2001, 19:15
    Til Toppen 
Hannapannakaffikanna
Gjest

Er livet verdt å leva? Klart det er det! Poenget er jo ikkje å bli fødd, leva og så døy, det er ikkje det som er å leva. Å leva er å gå ein fin tur i haustmørkret, le, grina, utforska, LEVA! Å slutta å bry seg om ein blir huska eller ikkje. Akkurat som meininga med livet: å drita i kva som er meininga med livet og berre prøva å ha det løye!

InnleggSkrevet: Man 19 Nov 2001, 19:16
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003

Bør man prøve å leve slik man tror man kommer til å sette pris på senere i livet?
Også hvis dette er uforenelig med hva man ønsker nå?

InnleggSkrevet: Man 19 Nov 2001, 22:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
marte
Gjest

det er kanskje viktig å prøva å forene det du synes er viktig nå, med det du trur blir viktig seinare.

Eg blir berre forvirra og trist når eg prøver å finna meininga med livet. Eg trur det er ein slags meining, men eg trur ikkje det er slik me trur. Eg tur meinig må vere å vera til for andre.

Dessutan så er det folk som bryr seg om folk som har vore døde i hudre år. Eg syns det er kjekt å få veta korleis oldeforeldrene, og tippoldeforeldrene mine levde.

InnleggSkrevet: Tir 20 Nov 2001, 09:22
    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003

Det er en måte å se på det på.. Kanskje er det sannheten også. Men hvordan kan noen av oss små ubetydelige mesnnesker vite det? Selv finner jeg mening i livet uten å spørre etter den..

InnleggSkrevet: Ons 21 Nov 2001, 10:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Schlavlar
Gjest

De har rett alle saman. Innlegget mitt er prega av ei litt negativ innstilling til alt og alle i skrivande stund. Men det er gonger eg tenkjer over at det kjem ei tid då eg vil opphøyre å eksistere..... Og då vert eg rett og slett dritredd! Det er på ein måte det einaste sikkre me har her i livet, at det kjem alltid ein ny dag. Men det er jo ikkje sant det heller.... Det er då eg lurer på om det er nokon vits...me skal jo alle døy.

InnleggSkrevet: Ons 21 Nov 2001, 16:40
    Til Toppen 
Audi
Gjest

trodde d var d hele tiden...

InnleggSkrevet: Fre 23 Nov 2001, 20:06
    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003

Det er jo det du gjør mens du lever som er selve livet.. og selvfølgelig er livet verdt å leve.. jeg er lykkelig jeg.. jeg ser bra.. kan se alle de fantastiske fargene som er i naturen.. se alle de fantastiske menneskene jeg møter hver dag.. jeg kan høre bra, høre alle sånne små lyder.. sånne som man hører når man er helt alene ute i naturen.. eller høre at kjæresten min sier at han elsker meg.. jeg kan smake.. drikke varm sjokolade og spiser boller.. eller spise melkesjokolade eller kylling og pastasalat.. eller lasagne.. jeg kan føle.. føle at noen stryker meg over kinnet, føle at vinden blåser gjennom håret mitt.. føle at jeg blir varm når jeg sitter foran peisen etter å ha gått ute i kulden.. føle solen steike på bar hud...føle hud mot min hud.. føle at lillebror gir meg en klem.. bare fordi han har lyst til å gi meg en klem og han har savnet meg..

Vil du virkelig påstå at disse tingene ikke gjør det verdt å leve?

InnleggSkrevet: Man 26 Nov 2001, 18:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

hvor skal alle tenke så mye på _hvordan_ man bør leve og ikke nyte det at man faktisk er til?

InnleggSkrevet: Man 26 Nov 2001, 18:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

mening med livet?

må det være en mening med livet utover det å leve?

hvis det må være det så må det være å elske...

å leva det er å elska...
aner ikke hvem som har sagt/skrevet det.. men jeg vet at jeg har hørt det ett sted..

InnleggSkrevet: Man 26 Nov 2001, 18:03
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
marte
Gjest

Re: mening med livet?

eg trur det er ei salme. "Å leva det er å elska...... osv" Det er sikkert mange slike sanger, men ei av dei trur eg er ei salme.

InnleggSkrevet: Fre 30 Nov 2001, 08:29
    Til Toppen 
trafo
Gjest

Joda, livet er absoulutt verd å leve det. Men vi skal passe oss for denne kjepphøymentaliteten som vi er så flinke til vifte rundt oss med. For vi er jo faktisk ikke mer enn en simpel bensinstasjon for mygg, klegg og annen develskap.

InnleggSkrevet: Søn 02 Des 2001, 23:36
    Til Toppen 
Lilin
Gjest

Om livet er verdt å leve, det blir vel helt individuelt... Det går selvfølgelig ikke an å si allmenngyldig at livet er verdt å leve, nettopp fordi alle ikke føler det slik. Like lite går det an å si at det er en forutbestemt mening med livet, fordi mening er noe man legger i livet selv.

Objektivt sett har ingenting "mening" og ingenting "er verdt" noe som helst, fordi det her er snakk om menneskeskapte begreper - med mindre man da skal forutsette at det finnes en eller annen menneskelignende gud som har skapt verden, og satt inn slike ting som "godhet", "mening" og "verd".

Hvis ikke man tror på slikt noe, så er mening noe man skaper selv og godhet noe som er avhenging av hva individet selv ser på som bra.

L i L i N

InnleggSkrevet: Tir 18 Des 2001, 01:00
    Til Toppen 
TeeG
Gjest

Jeg ser på menneskenes liv her på jorden
som et endeløst stykke gruppearbeid.
Oppgaven, formulert i tidenes
morgen, er som følger: Grei ut om det
dere ser rundt dere. Finn ut hvordan
dere på beste måte kan organisere
dere og ta naturen i bruk. Beskriv,
med deres egne ord, hvordan det er å
være menneske. Ta rede på hvordan
alt henger sammen og hvorfor dere er
her. Bruk den tiden dere trenger.

uhm.. håper ingen kjenner igjenn den teksten Smile
hvertfall, det er cirka mitt syn på livet.

dessuten tenker jeg sånn at.. hvorfor ikke leve?
du har jo ingenting å tape på det :)

-Sindre-

InnleggSkrevet: Tir 01 Jan 2002, 05:32
    Til Toppen 
Strider
Gjest

Nei. Det er ikke verdt å leve.

InnleggSkrevet: Ons 02 Jan 2002, 02:36
    Til Toppen 
TeeG
Gjest