|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Psykologi
Jeg hadde litt problemer med Ä velge forum til dette, men nÄja. Uansett; fÞlgende er hentet fra min lÊrebok i 3Sok (sosialkunnskap) og, vel, jeg tenkte at det kunne vÊre interessante emner Ä debattere rundt. *skrive mer senere grunnet dÄrlig tid*
VÄr tids ideal er kanskje fÞrst og fremst det problemfrie mennesket, mennesket som springer ut av sengen om morgenen med en appelsin i hÄnden og jubler mot en lykkelig og problemlÞs dag. Det er i seg selv intet galt med dette idealet, og det er en velsignelse at sÄ meget av vÄr energi gÄr med til Ä oppfylle det. Men det har engrusom og iskald bakside, nemlig den skammen som vi i dypet av vÄr sjel - all medmennneskeligehet til tross - forbinder med det Ä ha det vanskelig.
Livets LĂŠre:
Hvis et barn lever med kritikk, lĂŠrer det Ă„ fodĂžmme.
Hvis et barn lever med fiendskap, lÊrer det Ä slÄss.
Hvis et barn lever med spott, lĂŠrer det Ă„ bli sky.
Hvis et barn lever med skam, lĂŠrer det Ă„ fĂžle skam.
Hvis et barn lever med toleranse, lÊrer det Ä bli tÄlmodig.
Hvis et barn lever med oppmuntring, lĂŠrer det tillit.
Hvis et barn lever med lovord, lĂŠrer det Ă„ verdsette.
Hvis et barn lever med ĂŠrlighet, lĂŠrer det Ă„ bli rettferdig.
Hvis et barn lever med trygghet, lĂŠrer det Ă„ tro.
Hvis et barn lever med anerkjennelse, lĂŠrer det Ă„ like seg selv.
Hvis et barn lever med bifall og vennskap, lĂŠrer det Ă„ finne kjĂŠrlighet i verden.
Barn som er vant til lykke, vil finne kjĂŠrlighet og skjĂžnnhet.
|
Skrevet: Ons 14 Nov 2001, 22:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Re: Psykologi
Jeg tror det er mye i den siste delen i innlegget ditt.. men jeg vil ikke tro at den gjelder for alle barn.. det kommer selvsagt an pÄ hvor sterk personen/barnet er psykisk.. det er ikke Ä komme i fra at vi ikke alle har like sterk psyke, og at vi derfor vil reagere ulikt pÄ de samme situasjonene.
Men i bunn og grunn vil jeg tro at de "reglene" stemmer.. men ingen regel er uten unntak.. 
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Tor 15 Nov 2001, 12:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Men hvor tror du mennesker fÄr psyken sin fra? Kanskje nettopp fra hvordan de har blitt behandlet pÄ..
|
_________________ En dag uten kos er som en bÄt uten matros.
Skrevet: Sűn 18 Nov 2001, 06:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
marte
Gjest
|
viss du har lyst Ä vet korleis samfunnet kan bli viss me nÄr "mÄlet", Ä gjera alle lykkelege, kan du lesa "brave new world" eller "fantaskiske nye verden" av aldous huxley. Den er veldig god. han er ein slags motsett 1984 likande historie. Ganske genial.
|
Skrevet: Tir 20 Nov 2001, 09:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Hey, den hĂžres bra ut.. takk for tipset.. 
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Ons 21 Nov 2001, 10:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Helvete
Gjest
|
Det er et tankekors at man i vÄrt mediesamfunn der gud og hver mann skal stÄ frem i det offentlige rom og fortelle om sine personlige problemer, at det Ä faktisk ha problemer faktisk er tabu. Vi skal liksom vÊre sÄ Äpne og frie og kunne snakke om alt mellom himmel og jord, men samtidig mÄ vi til en hver tid fremstÄ som feilfrie og lykkelige.
Det Ä ikke lykkes, eller det Ä vÊre trist eller ha andre problemer, er noe vi helst skal skjule. Hvis vi har problemer, mÄ vi stÄ frem med dem pÄ en mÄte som fÄr oss til Ä virke sterkere, "Jeg har problemer, men nÄ har jeg fÄtt lÞst dem, og pÄ den mÄten hjelper jeg andre i samme situasjon.
Det blir derfor ekstra vanskelig Ä faktisk si til seg selv og andre at man faktisk ikke er feilfri. Ingen mennesker er det. Likevel vil vi fremstÄ som det.
|
Skrevet: Man 15 Apr 2002, 08:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
problemet med den regla er at den blir mixa under opppvekste, jeg er litt ditt og litt datt, sÄ hva er lÞsningen?
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
stÄr det i den boka en begrunnelse av de pÄstandene?
de virker logiske, men alikevell.
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
det er bare myter, nÄr alt kommer til alt...
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
pita
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 20 Apr 2003 Innlegg: 270 Bosted: Oslo
|
jeg tenker for psykologisk...jeg hater Ä mÄtte analysere og vurdere andre...for Ä sÄ sette min "diagnose" pÄ dem
|
_________________ i`m not mad. just ask my camel, steven
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 23:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
det hjelper hvis du leker lystlĂžgner en stund. presenterer deg som noe helt usannsynlig, eller noe
|
Skrevet: Lűr 21 Feb 2004, 09:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Jeg har ikke troen pÄ miljÞ alene som faktor. Jeg tror en i viss grad blir fÞdt med disposisjoner for ditten og datten. Se bare pÄ de psykiske lidelsene; mange av dem har et arvelig moment ved seg.
Og er det EGENTLIG en prinsippiell forskjell, og ikke bare en gradsforskjell, mellom det Ä ha en alvorlig depresjon, og det Ä vÊre "ikke fullt sÄ lykkelig og frisk"?
Jeg er ogsÄ ved den oppfatning at ting blir bedre. Det er tabu rundt psykiske lidelser, for Ä bruke dette emnet nok en gang, men mindre enn fÞr. FÞr i tiden kunne en ikke ha en debatt om statsministerens depresjon. Derfor vil jeg tro at plettfriheten blir mindre og mindre viktig. Det er ikke lenger sÄ viktig Ä mÄtte stÄ frem som perfekt.
|
Skrevet: Sűn 28 Mar 2004, 16:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |