DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
hmmm...
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [36 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
LiLiN
Gjest

hmmm...

tenk over denne:

1) ifÞlge Jesus (som ifÞlge kristen logikk ikke bare er guds sÞnn men ogsÄ ER gud) er "guds rike" det stedet der guds vilje skjer, og det var "guds rike" han ville skape pÄ jorda.

2) gud er i fÞlge kristendommen ogsÄ allmektig.

3) hvis gud er allmektig, mÄ ikke da hans vilje skje overalt uansett? men hvorfor kommer han sÄ forkledd som sin egen sÞnn og sier at folk er nÞdt til Ä SKAPE "guds rike"?

Enten er gud schizofren, eller sÄ liker han bare Ä messe med hodene til folk, eller er det bare tull alt sammen... noen som har andre svar pÄ lager?

LiLiN

InnleggSkrevet: Tor 11 Jan 2001, 18:26
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Re: hmmm...

Religion og logikk er to ting som, etter min mening, gÄr svÊrt dÄrlig sammen. Og jeg stoler mer pÄ mitt eget hode enn et 2000 Är gammelt eventyr. Egentlig litt logikk der ogsÄ.
Hvis det en dag skulle vise seg at jeg tok feil, sÄ ville jeg blitt et meget, meget forvirret menneske.
Og jeg ville garrantert slutte Ă„ handle rasjonalt.
Men fĂžrst og fremst ville jeg blitt overasket...

InnleggSkrevet: Tor 11 Jan 2001, 21:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Filuri
Gjest

Kjempenig med Eithor, eg! ja.

InnleggSkrevet: Fre 12 Jan 2001, 13:10
    Til Toppen 
larsih
Gjest

Om man tar utgangspunkt i at historien om Adam og Eva og edens hage er fortellingen om mennesket som trosset gud og dermed ble straffet for det, har jeg et par ting Ă„ si.

Menneskene var i utgangspunktet ikke intelligente nok til Ä forstÄ konsept som nakenhet, synd og skyldfÞlelse.
De ble sÄ fortalt av slangen Ä spise det eplet...

1.Om da gud skulle bli sÄ forarget for bespisningen av eplet, kunne han da vel gjÞre menneskene uintelligente igjen hvis det var sÄ om Ä gjÞre for han. Om det var det som var utgangspunktet for hans straffedom over menneskene.

2.Siden menneskene ikke hadde intelligens i utgangspunktet, hvordan kan da gud forsvare straff av dem og deres etterkommere. Blir i allfall vanskelig om man skal dra vestlige verdisyn inn i bildet, hvor man ikke straffer mindreÄrige, nettopp pÄ grunn av deres manglende mulighet til Ä kunne ha utviklet seg.

Bare et par tanker om emnet...

Larsih

InnleggSkrevet: Sűn 14 Jan 2001, 18:27
    Til Toppen 
mirta
Gjest

Det hadde vÊrt helig Ä kunne tro pÄ det, men det er vanskelig. Kjenner at hjerne min ikke strekker til nÄr jeg tenker pÄ ting som er helt ulogiske. Men det mÄ vÊre en slags befrielse Ä kunne tro. Vite med seg selv at slik er det. Skulle Þnske jeg kunne det.

InnleggSkrevet: Sűn 14 Jan 2001, 18:31
    Til Toppen 
larsih
Gjest

Vanskelig Ä forstÄ og vite helt og fullt hva livet er og hva det innebÊrer. Lettere Ä dra ut fraksjoner av omkring liv og mening og sette dem inn i gitte forutsetninger. Men Ä dra noe ut av sammenhengen gjÞr vel ikke nÞdvendigvis lettere Ä se en helhet : /
Nei, som jeg sa til en kristen fundamentalist jeg diskuterte litt med (han fordĂžmte meg forĂžvrig til helvete for Ă„ ha gjort meg skyldig i Ă„ ikke bli kristen)
livet hadde vĂŠrt mye enklere uten den ekle overflĂždige egenskapen menneskene innehar, bevissthet.
Ender vel opp med at en fe fra Walt Disney inc kommer og transformerer meg til ei ku, slik at jeg fÄr se hvor vanskelig det er Ä vÊre et fe.
Nekter forresten Ä tro at det finnes et menneske pÄ jorda, med untak av Micael Jackson og andre som er blitt bortfÞrt av ufoer, som ikke eier tvil i livet sitt.

Lars I

InnleggSkrevet: Tir 16 Jan 2001, 05:31
    Til Toppen 
metaxa
Gjest

Akkurat sÄnn fÞler jeg det ogsÄ, ja jeg er nesten litt misunnelig pÄ de som fÄr det til, for det hÞres jo ganske Älreit ut, lissom Ä vÊre helt sikker inni seg pÄ hvordan ting er, selv har jeg ingen anelse.

AngÄende logikk sÄ skjÞnner jeg ikke helt hva som er vitsen med at alt skal forklares med denne sÄkalte logikken. For det fÞrste er logikken et begrep som er skapt av den vitenskapelige filosofien, for Ä kunne forsvare den, "vitenskapen" er jo selv en religion, som jeg har like vanskelig for Ä svelge, som kristendommen f.eks, om ikke mer vanskelig.

InnleggSkrevet: Tir 16 Jan 2001, 17:45
    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003

nja, jeg mener nÄ at vitenskapen er litt enklere Ä svelge enn de fleste religioner, for nÄ det gjelder vitenskapen sÄ har vi i hvert fall den vissheten som finnes i hÄndfaste beviser.
Det er litt enklere Ä tro pÄ noen som sier at to pluss to er fire, i stedet for fem eller noe som en del religioner ser ut til Ä pÄstÄ...

InnleggSkrevet: Tir 16 Jan 2001, 19:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Enig. Og her kommer man antagelig inn pÄ en av, de viktigste egenskapene for de fleste religioner, nemlig det at de prÞvde Ä forklare ting som virket uforstÄelig. Den gang. Og her kommer selvsagt vitenskapen inn i dag, med sine beviser. Det at man kan bevise ditt og datt, gjÞr at man, etter min mening, kan stole pÄ det. Og om man skulle vise seg Ä ta feil pÄ et omrÄde, sÄ er det (stort sett) bare et tidsspÞrsmÄl fÞr noen forklarer dette ogsÄ.
Fremdeles logisk. Og forstÄr man noe ikke, sÄ har man ikke gode nok basiskunnskaper om emnet. Eller godt nok utviklede evne til Ä trekke logiske slutninger. Men mest det fÞrste.

Eks: Jeg mÄtte hatt en god del Ärs studier bak meg for Ä kunne forstÄ en middels vanskelig astrofysisk/atomfysisk teori, for jeg vet ikke sÄ allverden om emnet. (Jeg forstÄr den versjonen som kommer pÄ trykk i Illustrert vitenskap, men det gjelder ikke). De mest avanserte kommer jeg nok aldri til Ä forstÄ. Tror egentlig ikke jeg vil hÞre om dem engang. VIlle nok bare begynt Ä gruble fÊlt. De aller letteste derimot, dukker opp i skolen, dvs man forventer at de fleste, i hvert fall til en viss grad, skal forstÄ det. De mest inntresserte kan fordype seg i emnet og selv bli i stand til Ä se logikken i det.

Det at jeg her valgte astrofysikk som emne, er ikke helt tilfeldig. Det var min brennende interesse for emnet astronomi pÄ slutten av barneskolen som i grunnen fikk emg til Ä se at religion og vitenskap var uforenerlig med religion.
Konfirmert er jeg dog.
En kamerat av meg fikk beskjed fra foreldrene at om han ikke konfirmerte seg kirkelig, sÄ mÄtte han betale hele opplegget selv.
Det var ikke sÄ kontant beskjedd her hjemme, men valget var aldri tilstede. Skal melde meg ut av statskirken nÄr jeg flytter ut. Nei, i militÊret. Ja, det gjÞr jeg. Ikke sÄ altfor lenge til . Ett Är omtrent. Eller litt mer. Har bursdag om vÄren.
Men, hvor ble den sagnomsuste religionsfriheten i Norge av?
Jeg sÄ den ikke da den forsvant. Det blir neppe bedre av den nÄvÊrende hÞyrevridningen i norsk politikk. Skal elendigheten ingen ende ta? Jeg gleder meg til religionsundervisningen til neste Är. Jeg kribler i fingrene etter Ä fÄ diskutere. Det eneste som mangler er at vi fÄr en hyperkristen lÊrer.... Da gir jeg blaffen i karakterer. MÄ bare fÄ ut litt av dette. Jajjamennsann.

InnleggSkrevet: Tir 16 Jan 2001, 19:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
larsih
Gjest

>Men, hvor ble den sagnomsuste religionsfriheten i >Norge av?

>En kamerat av meg fikk beskjed fra foreldrene at om >han ikke konfirmerte seg kirkelig, sÄ mÄtte han betale >hele opplegget selv.
>Det var ikke sÄ kontant beskjedd her hjemme, men >valget var aldri tilstede. Skal melde meg ut av >statskirken nÄr jeg flytter ut.

Syns du svarte ganke bra selv pÄ spÞrsmÄlet ditt jeg...
GÄr greit om du velger en anna religion, med mindre du planlegger kirkebrenning ol da, eller melder deg inn i en organisasjon styrt av mye kristne. Kan nevne millitÊret som et annet eksempel. Med mindre du gidder Ä bry deg med en masse papirarbeide, mÄ du akseptere at du er en kristen Ä mÄ gÄ i kirke.

> Jeg gleder meg til religionsundervisningen til neste >Är. Jeg kribler i fingrene etter Ä fÄ diskutere.

Kan fÞye sammen hva jeg har fÄtt ut av diskusjoner i div sammenhenger... Plukk det beste fra alt. Personlig holder jeg mine religiÞse synspunkter for meg selv, og det syns jeg andre og kan gjÞre. Direkte provoserende Ä hÞre en skitten selvgod kristen kritisere deg fordi du ikke pÄlegger deg hans synspunkter.

> Det eneste som mangler er at vi fÄr en hyperkristen >lÊrer.... Da gir jeg blaffen i karakterer. MÄ bare fÄ ut >litt av dette. Jajjamennsann.

Lite Ä se fram til med mindre du tenner pÄ utskjelling. FÄ heller med deg faget du og drit i diskuteringa. Nytter ikke Ä diskutere seriÞst med sÄnne, de har sett lyset og da er guds ord det eneste rette.

->Bare husk hva Jesus sa om byer hvor folk hadde forherdede hjerter. Selv stĂžvet ville han ikke ha med seg fra byen.

Er forĂžvrig enig med det der om at det hadde vĂŠrt greit Ă„ vĂŠre overbevist kristen, men jeg har desverre tenkt litt for mye. Jeg har smakt frukten og da er paradis tapt for meg.

Lars Ivar

InnleggSkrevet: Ons 17 Jan 2001, 23:40
    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003

'AngÄende logikk sÄ skjÞnner jeg ikke helt hva som er vitsen med at alt skal forklares med denne sÄkalte logikken. For det fÞrste er logikken et begrep som er skapt av den vitenskapelige filosofien, for Ä kunne forsvare den,...'

Vel, begrepet logikk er sagt pÄ den fÞlelsen vi fÄr nÄr vi 'ser' at noe er logisk. Den er ikke oppfunnet av vitenskapen, og jeg 'vet' at jeg kan stole pÄ de logiske fÞlelsene mine, hvis jeg har alle fakta.

Logikk er ikke et begrep/fenomen oppfunnet av vitenskapen, det er en menneskelig (medfĂždt) fĂžlelse.

InnleggSkrevet: Tor 18 Jan 2001, 23:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tom Erik
Gjest

Beklager Ä mÄtte skuffe deg HÄkon, men logikk er faktisk et vitenskapelig begrep oppfunnet av greske filosofer, Aristoteles hvis jeg ikke husker feil.

'lÊren om vilkÄrene for at en tankerekke, argumentasjon skal vÊre fÞlgeriktig'

Dette innebÊrer kun bevisfÞrsel i.h.t. til vitenskapens vedtatte 'sannheter' hvis man ser objektivt pÄ det. Personlig logikk er selvfÞlgelig skapt av miljÞet og dermed vitenskapen som er sÄ gjeldende. I et religiÞst oppvekst miljÞ som f.eks. hinduisme er gudenes eksistens eller karmalovene like logiske som 2+2=4.

SÄ det sÄ.

InnleggSkrevet: Lűr 20 Jan 2001, 14:41
    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003

Jeg VET jeg har en logsik fÞlelse, jeg 'ser' nÄr noe passer logisk, og jeg ikke greier Ä stille spÞrsmÄl ved 'resultatet'... hva du mener gir jeg F i : )

InnleggSkrevet: Lűr 20 Jan 2001, 15:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tom Erik
Gjest

gi F i hva du vil, det etymologiske opphavet til begrepet 'logikk' er ikke min _mening_

InnleggSkrevet: Tir 23 Jan 2001, 00:13
    Til Toppen 
Zatharee

Ble Medlem: 11 Mar 2003

Vi hadde jo hatt logisk tenkning og en sans for bevisfĂžrsel selv om begrepet logisk ikke var funnet opp!
Begrepet logisk er jo bare et navn pÄ en allerede eksisterende tankemÄte og alle normalt fungerende mennesker har evnen til Ä tenke logisk, uavhengig av lÊrdom og miljÞ!

InnleggSkrevet: Tir 23 Jan 2001, 14:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Tom Erik
Gjest

det stemmer, men uansett sÄ vil HVA enhver person oppfatter som 'logisk' vÊre pÄvirket av miljÞZatharee skrev:

InnleggSkrevet: Tor 01 Mar 2001, 16:44
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

*tilbake til orginaltemaet*

Det sikreste tegnet pÄ at det ikke finnes noen gud er at det finnes mennesker.

Ingen hÞyerestÄende makter ville sluppet noe sÄ destruktivt som mennesker lÞs pÄ en sÄ vakker planet.

Og hadde disse hÞyerestÄende maktene sett hva faenskapen brakte med seg hadde de fjernet oss alle Þyeblikkelig.

InnleggSkrevet: Ons 11 Apr 2001, 21:03
Tom Erik
Gjest

da glemmer du syndefallet,

i fÞlge kristendommen er grunnen til at menneskene er ''grusomme' og 'onde' vÄr egen feil og ikke gud's siden de spiste av eplet, og alle deres etterkommere mÄ derfor straffes (helvete), men sÄ sier de da at man har mulighet til Ä frelse seg fra straffen, ved Ä ta innover seg den guddomelige sannheten og erkjenne guds eksistens og Hans uendelige makt. mange sier da at hvorfor gjÞr gud dette, hvis han har uendelig makt, hvorfor lot han eva spise av eplet, jo fordi han ville teste dette mennesket som han hadde skapt, og ga det fri vilje, og satte ut et fristelsesmoment.. blabla

InnleggSkrevet: Fre 27 Apr 2001, 00:46
    Til Toppen 
FlyHigh
Gjest

Nei egentlig ikke, men jeg har en annen ting jeg lurer pÄ, mens vi er inne pÄ Jesus.

1. Hvorfor er de 4 fĂžrste disiplene fiskersĂžnner?
2. Er det noen bakere med i gjengen?

For jeg tenker spesifikt pÄ "sagnet" om da Jesus mettet noen tusen pÄ et brÞd og 4 fisker(?). Det var helt sikkert 1 baker og 4 fiskere. Hadde jeg hatt det mannskapet, sÄ skulle jeg klart det jeg ogsÄ.

I tillegg, hvorfor er det bare mannlige disipler? Var Jesus homofil? I sÄ fall hadde det vÊrt en skikkelig langnese for statskirken, og deres prester.

FlyHigh den gamle

InnleggSkrevet: Man 07 Mai 2001, 15:37
    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003

FlyHigh skrev:

> Nei egentlig ikke, men jeg har en annen ting jeg lurer pÄ,
> mens vi er inne pÄ Jesus.
>
> 1. Hvorfor er de 4 fĂžrste disiplene fiskersĂžnner?
> 2. Er det noen bakere med i gjengen?

1. Trolig for det var dem som det var lettest Ä fÄ til Ä tro pÄ at Jesus var Gud? kanskje?
2. AltsÄ.. Jesus mettet ikke 5000 med 4 fiskere og 1 baker.. han mettet dem med 2 brÞd og 5 fisk.. og derfor er det urelevant hvor mange fiskere og bakere han hadde med seg som disipler.. og de 2 brÞdene og de 5 fiskene var egentlig Jesu "matpakke" mener jeg Ä huske.. *pugget biblehistorie pÄ barneskolen* ;)

>I tillegg, hvorfor er det bare mannlige disipler? Var >Jesus homofil? I sÄ fall hadde det vÊrt en skikkelig >langnese for statskirken, og deres prester.

Grunnen til at det bare er mannlige disipler kommer sikkert av den tids kvinnesyn.. vil jeg tro..

NÄ mÄ vi huske at Jesus er en histrisk person.. ikke bare en bibelsk skikkelse.. han levde virkelig, men de lÊrde er jo uenig i hvem han var.. og jeg har lÊrt at man skal ikke ta bibelen bokstavelig.. stÄr det 2 brÞd og 5 fisk kan det bety 2 kurver medbrÞd og 5 kurver med fisk ellerno.. og det at Gud skapte verden pÄ 7 dager betyr ikke nÞdvendigvis 7 dager.. kanskje det er 7000 Är som er ment.. hvem vet.. det er liksom bare for at det skal bli lettere Ä forstÄ bibelen.. menneskene var ikke like lÊrde som nÄ da Bibelen ble skrevet.. ;)

Et litt sent svar.. men dog et svar.. tihi

InnleggSkrevet: Ons 03 Okt 2001, 11:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [36 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet