DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

spm1. var dette bra skrevet smp2.vil alt ende slik

spm1. ja, veldig
18%
 18%  [ 2 ]
spm.1 vet ikke, jeg
18%
 18%  [ 2 ]
spm.1nei, ikke i det hele tatt
45%
 45%  [ 5 ]
spm2.ja
18%
 18%  [ 2 ]

Antall stemmer : 11

Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
ragnarokk?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [24 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
imzaraiel
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003
Oceanborn skrev:
Jeg vil jo si at Tolkien i Ringenes Herre definerer begrepet på en ganske spenstig og god måte. Han var jo også en del av en generasjon som trengte å få dette begrepet definert (mht. første verdenskrig).

Og hvordan definerer han dette begrepet da(ondskap?)? Har ikke lest Lord of the rings...

InnleggSkrevet: Man 08 Mar 2004, 14:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Tolkien brukte jo statiske personligheter i alle sine verk, du finner ikke en eneste sympatisk avatar for det onde i Ringenes Herre. Enten er du god eller så er du erkeond. Den første "onde fyrsten" i Midgard var vel unntaket, siden han vendte til ondskap i en beretning som minner veldig mye om bibelens Lucifer. Han holdt til i Mordor som ble til et slags "helvete på jord" som skaffet seg undersåtter ved fristelser om makt og ved å utnytte det at alle "gode" er potensielt onde. Men i det øyeblikket de blir mørkets lakeier er det ingen vei tilbake.

Jeg er Tolkien-fan deluxe, men er uenig i at det er et spesielt objektivt eller helhetlig syn på godt kontra ondt i hans verker. Det som er sentralt i Ringenes Herre er selve kampen, prøvelsene, følelsene og motet. Ikke psykologien bak i særlig stor grad.

Hvilken hensikt tjener det å stemple noen som onde? Jeg tror at denne svart/hvitt tenkningen er en etterlevning fra vår dyriske side der overbevisningen om ondskap er hva som kan lovliggjøre handlinger vi ellers ville sett på som forkastelige(eks. heksebrenning, massedrap).

Jeg synes vi burde pensjonere begrepene godhet og ondskap, iallefall i politisk sammenheng. De begrepene er altfor tett knyttet til følelser og religion til at man kan høre dem uten å bli provosert eller feiltolket.

Bruk heller "rett og galt". Si "du tar feil" isteden for "du er ond"...

InnleggSkrevet: Tir 09 Mar 2004, 01:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003
Eyden skrev:
Hvilken hensikt tjener det å stemple noen som onde? Jeg tror at denne svart/hvitt tenkningen er en etterlevning fra vår dyriske side der overbevisningen om ondskap er hva som kan lovliggjøre handlinger vi ellers ville sett på som forkastelige(eks. heksebrenning, massedrap).

Jeg synes vi burde pensjonere begrepene godhet og ondskap, iallefall i politisk sammenheng. De begrepene er altfor tett knyttet til følelser og religion til at man kan høre dem uten å bli provosert eller feiltolket.

Bruk heller "rett og galt". Si "du tar feil" isteden for "du er ond"...
Nå pleier jeg heller ikke bruke ordet "ond," litt fordi det er så misforstått. Men når Bush preiker om "ondskapens akse" er det litt interessant å vite på hvilken måte han har misforstått.

InnleggSkrevet: Tir 09 Mar 2004, 08:56
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
er vi litt utenfor saken nå? uansett er bush ond dum, og amerikansk...

InnleggSkrevet: Tir 09 Mar 2004, 13:38
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [24 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet