|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
debatter
Når jeg ser på politikerene debaterer, så er det fryktelig mye krangling og de klager på den andre for ting som har skjedd for 100 år siden osv.
Det er virker ikke som at de prøver å nå ett mål.
En sier at den andre personen har feil fakta...Men hvorfor krangler de og bruker teknikker for å vinne diskusjonen?
Hvis alle hadde satt seg sammen og først finni felles mål og deretter diskutert hva som er de beste løsningene, burde de jop bli enige, og de burde vel finne de beste løsningene?
Er meningen å vinne? er det det politikere har som mål?
istede for å finne ut de beste løsningene.
Om alle hadde kommunisert med hverandre, hadde de jo ikke på debattene sagt at den andre hadde feil fakte, for da kunne de funnet ut de riktige fakta sammen.
Er jeg helt på jordet her?
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
krremmmt:
etter 2. verdenskrig hadde politikerne ett mål: å bygge landet, å danne velferdsstaten norge. da samarbeidet de. nå krangler de fordi de er blitt for like, de har ingen mål, og de er redde for fremtiden (uten noe direkte å være redd for) de samarbeider ikke fordi de ikke har noe å samarbeide for/imot.
dessuten, har vi for mange partier i norge med for lik oppslutning, det er jo 5 partier som er i spissen....
oppsummering:
norges utenrikspolitikk er veldig viktig. innenrikspolitikken er klønete.
fylkespolitikken er meningsløs. kommunepolitikken er grenseløs meningsløs!
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 20:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Oceanborn
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003 Innlegg: 335 Bosted: Safely away from the world...
|
Enten er hver politiker så overbevist om at den (politikeren) har rett at den vil prøve å overbevise de andre om at en har rett og vil vise hvordan verden ser ut fra dens eget ståsted. Eller den ønsker makt og posisjon og må derfor vinne diskusjonen for ikke å tape ansikt og for å gjøre det bra ved valget. Politikere er nemlig ikke helt villige til å gi fra seg posisjon, selv om det hadde vært til fellesskapets beste. Dessuten klarer de ikke, selv om de prøver, å bli enige om hva som er best fordi de har forskjellig utgangspunkt/syn på samfunnet.
|
Skrevet: Fre 05 Mar 2004, 13:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Når man en gang har parti-tilhørighet og parti-politikk man vil ha gjennomslag for, er det utrolig hvor mye man kan være villig til å krangle med folk som i bunn og grunn ikke er så fryktelig uenige med en. Det er bare det at det er ens egen politikk man vil ha gjennom.
Veldig kynisk, men det er ganske påfallende hvor ofte politikere er opptatt av å gi andre partier skylden for alt som har gått galt, mens deres egen politikk skal løse alt. Så kan man spørre seg hvorfor de gjør dette - for å få flere stemmer slik at de kan få større gjennomslag for sin egen politikk, og/eller om det er for å kunne løse problemer i samfunnet bedre.
Forøvrig er ett og annet debattprogram, som for eksempel Holmgang, lagt opp på en slik måte at det er nødt til å bli krangling.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 05 Mar 2004, 13:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Oceanborn
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003 Innlegg: 335 Bosted: Safely away from the world...
|
Holmgang kommer jo da også fra vikingtida da man ble satt fullt utrustet (av våpen) på en holme med noen man var uenig med, så så man hvem som overlevde...
|
Skrevet: Fre 05 Mar 2004, 14:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Nettopp - så det er jo egentlig ikke politisk debatt man legger opp til i det hele tatt. Det man heller vil ha er en mangel på vanlig folkeskikk som for eksempel å la folk snakke ferdig og få lov til å svare på de spørsmålene man stiller. Er ikke rart det hele blir en rotete, uferdig krangel da.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 05 Mar 2004, 14:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |