|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, KarmĂžy
|
Hhee
Jeg skal pÄ sesjon pÄ Madlaleiren snart..
Jeg gleder meg til militĂŠret.
Jeg skal bli en flink soldat.
Jeg skal melde meg inn i Telemarksbataljonen.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tor 21 Nov 2002, 14:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
Re: Hhee
Oj ?
*sjekke feber pÄ*
|
Skrevet: Tor 21 Nov 2002, 14:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
Ka da?
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tor 21 Nov 2002, 14:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
hihi du har lyst.. _lyst_
|
Skrevet: Tor 21 Nov 2002, 15:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
MilitĂŠrtjeneste vs siviltjeneste
Jeg avtjener nÄ siviltjeneste. SeriÞst, om det er noe negativt med siviltjenste i forhold til militÊrtjenste, sÄ har jeg vÊrt heldig Ä slippe unna det (med unntak av at jeg er ganske langt hjemmefra, men det valgte jeg selv). Om man ikke fÄr en helt forferdelig jobb, har man det som regel et langt mer komfortabelt Är som sivilarbeider enn som soldat. (I gÄrkveld fikk jeg en melding fra en kamerat pÄ vei tilbake fra Þvelse. I en effektiv temperatur pÄ minus noenogtredve grader. Da satt jeg her og slappet av ved pcen. NÄr jeg senere la meg, satt han og ventet pÄ neste oppdrag... Det er dog et ekstremt tilfelle. )
At siviltjeneste tiltrekker de late er meget forstÄelig. :]
Jeg planlegger Ä gÄ videre med en utdannelse innen it. Jeg avtjener siviltjenesten ved IT drift pÄ en vgs. Vi har ansvaret for at alle datasystemer ved skolen er oppe og gÄr til enhver tid. (Og dessuten alt annet som smaker elektronikk, f.eks telefoner og kopimaskiner - selv om det har njetsk med it Ä gjÞre.) Foruten at dette gjÞr det veldig lett Ä ta nettbaserte studier for de pengene det er satt av til slikt (en del tusen) fra siviladministrasjonens side, vil en slik praksiserfaring nok ikke vÊre i veien nÄr en senere skal ut i jobb. For ikke Ä snakke om hva man lÊrer bare av Ä jobbe med brukersupport av forskjellig slag. Jeg tror jeg har langt bedre utbytte av dette Äret enn et Är i forsvaret.
I praksis gÄr dagene mine noe ala dette; Jeg jobber og bor som nevnt pÄ en vgs, en tidligere internatskole. 8:30 mÞter jeg opp pÄ jobb. (ut fra rommet mitt og ned en trapp og inn en gang. Der leser jeg gjennom fire nettaviser, blar gjennom itpro (www.itpro.no) og spiller ymse flash-spill om det ikke er noe Ä gjÞre. Om noen ringer, har vi (jeg jobber sammen med dataansvarlige her) som regel nok tid til Ä begge tusle over til problemomrÄdet Ä lÞse problemet der. SmÄting og om vi har dÄrlig tid, tar vi over telefonen. Ellers pusler kollegaen min med noe nettutdannelse nÄ, noe ala det jeg tenker Ä gÄ i gang med over nyttÄr. Litt problemlÞsning og feilsÞking pÄ defekt utstyr blir det ogsÄ litt av. Lunch spiser vi nÄr vi fÞler for, som regel mellom elleve og tolv. EtterpÄ fortsetter vi som fÞr. Vi har dessverre alt for lite Ä gjÞre, det stÞrste problemet her er at jeg kjeder meg. :] Fra halv fire og utover har jeg fri, med unntak av noen fÄ ganger jeg 'mÄ vÊre tilgjengelig', hvilket innebÊrer Ä sitte her pÄ kontoret pÄ nettet, noe jeg stort sett gjÞr hele tiden uansett. Hittil har det vÊrt én helg (en lÞrdag) hvor jeg mÄtte 'vÊre tilgjengelig', ellers har jeg hatt fri hver helg.
Man stÄr dessuten langt friere pÄ alle mÄter som sivilarbeider i forhold til som soldat, man slipper befal og mange av reglene, og de reglene som er, hÄndheves knapt nok.
Greit, siviltjenesten er to mÄneder lenger enn militÊrtjenesten. Jeg regner dog med Ä slippe 1,5-2 av disse mÄnedene, da dette (visstnok 1,5) kan slippes om man har sÊrlig grunn til det, f.eks for Ä begynne pÄ videre utdanning, hvilket jeg skal. Jeg satser pÄ Ä klare Ä slippe de manglende to ukene ogsÄ, og i verste fall kan jeg spare opp litt perm og fikse det pÄ den mÄten. (Hva i all verden jeg skal gjÞre her pÄ skolen i sommerferien nÄr det ikke er noen andre her, er fremdeles ett Äpent spÞrsmÄl :)
Dessuten er jeg sjeleglad for Ä slippe alt som har med vÄpen Ä gjÞre, selv om gutter flest ikke deler det synet, har jeg inntrykk av. :/
De idologiske konsekvenene og forutsetningene for militĂŠrnektelse kan vi godt diskutere, om noen er interessert. 
|
Skrevet: Fre 22 Nov 2002, 14:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
Endelig ein som tĂžr, seie eg 
|
Skrevet: Lűr 23 Nov 2002, 03:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
^Fideco^
Gjest
|
Dimmetips sĂžkes
Jeg skal snart inn i madlaleiren jeg. nĂŠrmere bestemt april 2003.
Dimmetips mottas med takk! (kanskje dusĂžr hvis de funker)
|
Skrevet: Lűr 23 Nov 2002, 23:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
^Fideco^
Gjest
|
Re: MilitĂŠrtjeneste vs siviltjeneste
Hvordan er det med penger i siviltjeneste da? det samme som vanlig tjeneste?
|
Skrevet: Lűr 23 Nov 2002, 23:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Hva er galt med Ă„ ville det? Ă
ret mitt i forsvaret var rett og slett kult. Instillingen man har fÞr man drar (og fÄr den fÞrste uka) er veldig viktig for hvordan resten av tjeneste blir, det var hvert fall sÄnn for meg. Hva slags tjeneste betyr ogsÄ mye, jeg vil ikke anbefale folk Ä ta en slapp tjeneste. Du kommer til Ä kjede rÊva av deg.
Selv brukte jeg over halve tjeneste pÄ 'skole' fÞr jeg ble stasjonert ut siste 4.5 mÄneden. Eneste negative var at jeg var samme med samme folka fra 3. sept. til jeg dimma 28. juni. NÄr man er sammen 24/7 store deler av de siste 4 mÄnedene blir man *litt* lei folk :)
Har man muligheten vil jeg ogsÄ anbefale UB-kurs. Dette fordi man fÄr en mye mer behagelig tjeneste og man fÄr 'sjefe' litt. Samtidig fÄr man lederskapsutdannelse som tilsvarer 5vkt pÄ universitett (man fÄr desverre ikke vekttall for den, men man har jo godt befalskole, noe som ikke ser sÄ dumt ut pÄ en CV).
Har du muligheten, sĂžk deg til noe med eksplosiver 
|
Skrevet: Lűr 23 Nov 2002, 23:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Chr|s
Gjest
|
Re: Dimmetips sĂžkes
GjennomfĂžr verneplikten som "alle" vi andre...
|
Skrevet: Sűn 24 Nov 2002, 00:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
^Fideco^
Gjest
|
ingen dusĂžr for dette hvertfall
|
Skrevet: Sűn 24 Nov 2002, 00:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Man fÄr noe mer i siviltjeneste, ettersom man mÄ dekke mat og klÊr selv. Om man jobber et sted som har storhusholdning som det heter pÄ fint, fÄr man ikke mattillegget, evt det er redusert. Her jeg jobber er det dog ikke det, og jeg fÄr 170-180,- dagen, hvilket for meg er mer enn nok. bruker under halvparten pÄ mat (er jeg billig i matveien?) og resten bruker jeg etter behov.
|
Skrevet: Sűn 24 Nov 2002, 00:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
Vel.. en mÄte Ä bli sparka ut pÄ er hvis du fÄr dovask, sÄ smÞrer du sjokoladepÄlegg litt rundtomkring i skÄla ogsÄ nÄr det er inspeksjon og sjefen ikke er fornÞyd, sÄ sleiker du det rett og slett opp.
ps: kanskje lurt Ă„ vaske toalettet ordentlig fĂžrst da 
|
Skrevet: Sűn 24 Nov 2002, 21:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
Gjest
|
Bare lek(?) syk i hodet! Det funka for broren min.
|
Skrevet: Sűn 12 Jan 2003, 20:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
YrkesmilitĂŠr
Gjest
|
Det er et gammelt tips som ikke fungerer. Jeg kan imidlertid komme med noen som vil fungere:
1. Stikk barberblad (av den gamle typen) innimellom dÞrlistene pÄ rommet. RÞyk sÄ hasj Äpenlyst pÄ rommet og kall alle for "mamma" (MAMMA? Kan eg fÄ perm?). Lag mest mulig faenskap, tÞm sukker pÄ bensintankene pÄ alle kjÞretÞy du finner og lignende. Da er veien kort ut av Forsvaret.
2. Mas konstant om at du vil i en avdeling der du "fÄr anledning til Ä drepe noen". Stell vÄpnet ditt konstant, sov med det og snakk beroligene til det. "SÄsÄsÄ.. vi skal legge oss pÄ taket av rÄdhuset i helgen, da skal du endelig bli brukt til noe nyttig". Krydre dette med "Stikk en gerber i en Serber" og liknande visdomsord sÄ vil du nok etter en uke eller to. Hvis du i tillegg klipper ut alle dÞdsannonsene du finner i gamle aviser og har dette med deg i en tobakkspung som du hÞyst motvillig viser til MilitÊrpolitiet pÄ den obligatoriske lommetÞmmingen ved inntaket vil du dimme i lÞpet av 1-2 uker.
3. GjennomfÞr fÞrstegangstjenesten og forsÞk Ä fÄ mest mulig utbytte av det. Det er faktisk bÄde artig og nyttig Ä ha lagt bak seg. Hvis du har en positiv innstilling til medsoldatene dine vil du fÄ mange kamerater, og se tilbake pÄ fÞrstegangstjenesten som en god tid. Vanskeligere er det ikke.
|
Skrevet: Ons 29 Jan 2003, 17:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
YrkesmilitĂŠr
Gjest
|
Det er kanskje det han sier, men jeg tviler pÄ at Ä "leke" syk vil hjelpe. Da fÄr du bare en eller annen unyttig jobb pÄ kjÞkkenet eller lignende. Det SUGER.
|
Skrevet: Ons 29 Jan 2003, 17:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
YrkesmilitĂŠr
Gjest
|
PS: ikke tro pÄ beretninger om skytebanetjeneste fra 07:00 til 22:00, forsvaret har ikke rÄd til Ä ha sÄ lange dager. Du slipper normalt fÞr 1700 hver dag.
|
Skrevet: Ons 29 Jan 2003, 19:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
tahp
Gjest
|
Jeg var nettopp pÄ madlaleiren, feil hÞrseltesten med vilje (trykk hvert andre eller tredje pip, eller evt. bare trykk pÄ lyse eller mÞrke toner) Du vil da mest sannsynlig fÄ 2 og blir kallt inn til ekstra hÞrseltest. FÄr du 2 pÄ denne og sÄ sender de deg hjem umiddelbart.
|
Skrevet: Fre 31 Jan 2003, 05:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
Gjest
|
YrkesmilitÊr: Det funka. Han mÄtte ikke inn. Han ble nesten sendt pÄ psykiatrisk sykehus eller noe da...
|
Skrevet: Tor 06 Feb 2003, 21:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |