|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
Hhee
Jeg skal på sesjon på Madlaleiren snart..
Jeg gleder meg til militæret.
Jeg skal bli en flink soldat.
Jeg skal melde meg inn i Telemarksbataljonen.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tor 21 Nov 2002, 14:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
Re: Hhee
Oj ?
*sjekke feber på*
|
Skrevet: Tor 21 Nov 2002, 14:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
Ka da?
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tor 21 Nov 2002, 14:51 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
hihi du har lyst.. _lyst_
|
Skrevet: Tor 21 Nov 2002, 15:11 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Militærtjeneste vs siviltjeneste
Jeg avtjener nå siviltjeneste. Seriøst, om det er noe negativt med siviltjenste i forhold til militærtjenste, så har jeg vært heldig å slippe unna det (med unntak av at jeg er ganske langt hjemmefra, men det valgte jeg selv). Om man ikke får en helt forferdelig jobb, har man det som regel et langt mer komfortabelt år som sivilarbeider enn som soldat. (I gårkveld fikk jeg en melding fra en kamerat på vei tilbake fra øvelse. I en effektiv temperatur på minus noenogtredve grader. Da satt jeg her og slappet av ved pcen. Når jeg senere la meg, satt han og ventet på neste oppdrag... Det er dog et ekstremt tilfelle. )
At siviltjeneste tiltrekker de late er meget forståelig. :]
Jeg planlegger å gå videre med en utdannelse innen it. Jeg avtjener siviltjenesten ved IT drift på en vgs. Vi har ansvaret for at alle datasystemer ved skolen er oppe og går til enhver tid. (Og dessuten alt annet som smaker elektronikk, f.eks telefoner og kopimaskiner - selv om det har njetsk med it å gjøre.) Foruten at dette gjør det veldig lett å ta nettbaserte studier for de pengene det er satt av til slikt (en del tusen) fra siviladministrasjonens side, vil en slik praksiserfaring nok ikke være i veien når en senere skal ut i jobb. For ikke å snakke om hva man lærer bare av å jobbe med brukersupport av forskjellig slag. Jeg tror jeg har langt bedre utbytte av dette året enn et år i forsvaret.
I praksis går dagene mine noe ala dette; Jeg jobber og bor som nevnt på en vgs, en tidligere internatskole. 8:30 møter jeg opp på jobb. (ut fra rommet mitt og ned en trapp og inn en gang. Der leser jeg gjennom fire nettaviser, blar gjennom itpro (www.itpro.no) og spiller ymse flash-spill om det ikke er noe å gjøre. Om noen ringer, har vi (jeg jobber sammen med dataansvarlige her) som regel nok tid til å begge tusle over til problemområdet å løse problemet der. Småting og om vi har dårlig tid, tar vi over telefonen. Ellers pusler kollegaen min med noe nettutdannelse nå, noe ala det jeg tenker å gå i gang med over nyttår. Litt problemløsning og feilsøking på defekt utstyr blir det også litt av. Lunch spiser vi når vi føler for, som regel mellom elleve og tolv. Etterpå fortsetter vi som før. Vi har dessverre alt for lite å gjøre, det største problemet her er at jeg kjeder meg. :] Fra halv fire og utover har jeg fri, med unntak av noen få ganger jeg 'må være tilgjengelig', hvilket innebærer å sitte her på kontoret på nettet, noe jeg stort sett gjør hele tiden uansett. Hittil har det vært én helg (en lørdag) hvor jeg måtte 'være tilgjengelig', ellers har jeg hatt fri hver helg.
Man står dessuten langt friere på alle måter som sivilarbeider i forhold til som soldat, man slipper befal og mange av reglene, og de reglene som er, håndheves knapt nok.
Greit, siviltjenesten er to måneder lenger enn militærtjenesten. Jeg regner dog med å slippe 1,5-2 av disse månedene, da dette (visstnok 1,5) kan slippes om man har særlig grunn til det, f.eks for å begynne på videre utdanning, hvilket jeg skal. Jeg satser på å klare å slippe de manglende to ukene også, og i verste fall kan jeg spare opp litt perm og fikse det på den måten. (Hva i all verden jeg skal gjøre her på skolen i sommerferien når det ikke er noen andre her, er fremdeles ett åpent spørsmål :)
Dessuten er jeg sjeleglad for å slippe alt som har med våpen å gjøre, selv om gutter flest ikke deler det synet, har jeg inntrykk av. :/
De idologiske konsekvenene og forutsetningene for militærnektelse kan vi godt diskutere, om noen er interessert. 
|
Skrevet: Fre 22 Nov 2002, 14:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
Endelig ein som tør, seie eg 
|
Skrevet: Lør 23 Nov 2002, 03:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
^Fideco^
Gjest
|
Dimmetips søkes
Jeg skal snart inn i madlaleiren jeg. nærmere bestemt april 2003.
Dimmetips mottas med takk! (kanskje dusør hvis de funker)
|
Skrevet: Lør 23 Nov 2002, 23:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
^Fideco^
Gjest
|
Re: Militærtjeneste vs siviltjeneste
Hvordan er det med penger i siviltjeneste da? det samme som vanlig tjeneste?
|
Skrevet: Lør 23 Nov 2002, 23:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Hva er galt med å ville det? Året mitt i forsvaret var rett og slett kult. Instillingen man har før man drar (og får den første uka) er veldig viktig for hvordan resten av tjeneste blir, det var hvert fall sånn for meg. Hva slags tjeneste betyr også mye, jeg vil ikke anbefale folk å ta en slapp tjeneste. Du kommer til å kjede ræva av deg.
Selv brukte jeg over halve tjeneste på 'skole' før jeg ble stasjonert ut siste 4.5 måneden. Eneste negative var at jeg var samme med samme folka fra 3. sept. til jeg dimma 28. juni. Når man er sammen 24/7 store deler av de siste 4 månedene blir man *litt* lei folk :)
Har man muligheten vil jeg også anbefale UB-kurs. Dette fordi man får en mye mer behagelig tjeneste og man får 'sjefe' litt. Samtidig får man lederskapsutdannelse som tilsvarer 5vkt på universitett (man får desverre ikke vekttall for den, men man har jo godt befalskole, noe som ikke ser så dumt ut på en CV).
Har du muligheten, søk deg til noe med eksplosiver 
|
Skrevet: Lør 23 Nov 2002, 23:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Chr|s
Gjest
|
Re: Dimmetips søkes
Gjennomfør verneplikten som "alle" vi andre...
|
Skrevet: Søn 24 Nov 2002, 00:11 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
^Fideco^
Gjest
|
ingen dusør for dette hvertfall
|
Skrevet: Søn 24 Nov 2002, 00:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Man får noe mer i siviltjeneste, ettersom man må dekke mat og klær selv. Om man jobber et sted som har storhusholdning som det heter på fint, får man ikke mattillegget, evt det er redusert. Her jeg jobber er det dog ikke det, og jeg får 170-180,- dagen, hvilket for meg er mer enn nok. bruker under halvparten på mat (er jeg billig i matveien?) og resten bruker jeg etter behov.
|
Skrevet: Søn 24 Nov 2002, 00:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
Vel.. en måte å bli sparka ut på er hvis du får dovask, så smører du sjokoladepålegg litt rundtomkring i skåla også når det er inspeksjon og sjefen ikke er fornøyd, så sleiker du det rett og slett opp.
ps: kanskje lurt å vaske toalettet ordentlig først da 
|
Skrevet: Søn 24 Nov 2002, 21:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
Gjest
|
Bare lek(?) syk i hodet! Det funka for broren min.
|
Skrevet: Søn 12 Jan 2003, 20:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Yrkesmilitær
Gjest
|
Det er et gammelt tips som ikke fungerer. Jeg kan imidlertid komme med noen som vil fungere:
1. Stikk barberblad (av den gamle typen) innimellom dørlistene på rommet. Røyk så hasj åpenlyst på rommet og kall alle for "mamma" (MAMMA? Kan eg få perm?). Lag mest mulig faenskap, tøm sukker på bensintankene på alle kjøretøy du finner og lignende. Da er veien kort ut av Forsvaret.
2. Mas konstant om at du vil i en avdeling der du "får anledning til å drepe noen". Stell våpnet ditt konstant, sov med det og snakk beroligene til det. "Såsåså.. vi skal legge oss på taket av rådhuset i helgen, da skal du endelig bli brukt til noe nyttig". Krydre dette med "Stikk en gerber i en Serber" og liknande visdomsord så vil du nok etter en uke eller to. Hvis du i tillegg klipper ut alle dødsannonsene du finner i gamle aviser og har dette med deg i en tobakkspung som du høyst motvillig viser til Militærpolitiet på den obligatoriske lommetømmingen ved inntaket vil du dimme i løpet av 1-2 uker.
3. Gjennomfør førstegangstjenesten og forsøk å få mest mulig utbytte av det. Det er faktisk både artig og nyttig å ha lagt bak seg. Hvis du har en positiv innstilling til medsoldatene dine vil du få mange kamerater, og se tilbake på førstegangstjenesten som en god tid. Vanskeligere er det ikke.
|
Skrevet: Ons 29 Jan 2003, 17:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Yrkesmilitær
Gjest
|
Det er kanskje det han sier, men jeg tviler på at å "leke" syk vil hjelpe. Da får du bare en eller annen unyttig jobb på kjøkkenet eller lignende. Det SUGER.
|
Skrevet: Ons 29 Jan 2003, 17:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Yrkesmilitær
Gjest
|
PS: ikke tro på beretninger om skytebanetjeneste fra 07:00 til 22:00, forsvaret har ikke råd til å ha så lange dager. Du slipper normalt før 1700 hver dag.
|
Skrevet: Ons 29 Jan 2003, 19:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
tahp
Gjest
|
Jeg var nettopp på madlaleiren, feil hørseltesten med vilje (trykk hvert andre eller tredje pip, eller evt. bare trykk på lyse eller mørke toner) Du vil da mest sannsynlig få 2 og blir kallt inn til ekstra hørseltest. Får du 2 på denne og så sender de deg hjem umiddelbart.
|
Skrevet: Fre 31 Jan 2003, 05:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
Gjest
|
Yrkesmilitær: Det funka. Han måtte ikke inn. Han ble nesten sendt på psykiatrisk sykehus eller noe da...
|
Skrevet: Tor 06 Feb 2003, 21:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |