|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Befolkningsreduksjon oppnÄs ved at hele resten av verden oppnÄr samme utdannelses-nivÄ, kunnskaps-nivÄ osv, og ved at alle fÄr samme tilgang pÄ enkle hjelpemidler som kondomer og liknende. Da er mye gjort for Ä unngÄ store barneflokker, og gradvis, over tid, kan antallet mennesker pÄ planeten begynne Ä synke.
ForÞvrig er det ganske skremmende Ä tenke pÄ - jeg husker godt for ca 20 Är siden at vi nÄdde 4 milliarder mennesker pÄ jorda. Siden da har tallet fyki i vÊr til 6 milliarder, en Þkning pÄ 50%.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 26 Feb 2004, 20:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
jeg har fem sÞsken, selv om foreldrene mine hadde kunnskap og tilgang pÄ kondomer.
jeg mener legalisering av kannibalisme ville vĂŠre en effektiv stopper for befolkningsveksten.
litt mer seriÞst, jeg har sett greie spÄdommer om at befolkningsveksten vil slakke av pÄ sin for tiden veldig bratte kurve. vi trenger ikke flere mennesker i verden, halvparten av norges befolkningsvekst skyldes innvandring, den andre halvparten skyldes fÞdselsoverskudd.
|
Skrevet: Fre 27 Feb 2004, 18:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det vil alltid finnes mennesker som velger Ä fÄ mange barn. Men enda flere vil nok velge Ä ikke fÄ sÄ mange. Det vÊre seg av Þkonomiske grunner eller andre grunner. Bestefaren min er siste gjenlevende av en sÞskenflokk pÄ... var det ni stykker? Og den gangen, pÄ begynnelsen av 1900tallet, var slike barneflokker helt vanlig. Ting har endret seg mye siden den gang - skal ikke se bort ifra at vi kan fÄ samme utvikling i andre deler av verden ogsÄ.
|
Skrevet: Lűr 28 Feb 2004, 01:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
gammelt nytt, glahn.
problemet er at uansett vil den tredje verden henge igjen.
de kommer til Ä bli utnyttet til det blir stor krig/revolusjon neste gang...men nÄr er det?
|
Skrevet: Lűr 28 Feb 2004, 01:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Hvorfor bruker du ikke energi pÄ Ä hjelpe de i den 3. verden, i stedet for Ä insinuere at de burde utslettes?
|
Skrevet: Lűr 28 Feb 2004, 12:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
maria skrev: | Hvorfor bruker du ikke energi pÄ Ä hjelpe de i den 3. verden, i stedet for Ä insinuere at de burde utslettes? |
Nettopp. Det er en utrolig mye mer kreativ og konstruktiv mÄte Ä forsÞke Ä lÞse problemet med overbefolkning pÄ.
|
Skrevet: Lűr 28 Feb 2004, 14:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
dette ble dÄrlig formulert, unnskyld. jeg mente absolutt ikke Ä insinuere at den tredje verden bÞr utslettes.
det jeg mener er at vi kan bruke dem som ressurs for Ä fÄ igang en verdensomspennede revolusjon.
|
Skrevet: Lűr 28 Feb 2004, 15:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
HĂžrer gjenklang av marxistisk-leninistisk teori her... Det har blitt forsĂžkt fĂžr, og fungerte ikke da. Og dette med revolusjoner og hva de fĂžrer til har vi jo diskutert fĂžr.
|
Skrevet: Sűn 29 Feb 2004, 01:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
jeg er ikke kommunist! det er ikke min skyld at jeg er hjernevasket av det kommunistiske babbelet til faren min. kommmunister er sÞte, naive. sÄ blir de grusomme diktatorer.
|
Skrevet: Sűn 29 Feb 2004, 09:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Meget mulig at du ikke er kommunist, men ideen om Ä fÄ igang en verdensomspennende revolusjon har jeg hÞrt fÞr.
|
Skrevet: Sűn 29 Feb 2004, 23:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
MĂ„ si meg enig med Glahn her.. hĂžrt det fĂžr, sett det fĂžr, sett det mislykkes.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 01 Mar 2004, 10:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Oceanborn
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003 Innlegg: 335 Bosted: Safely away from the world...
|
Han er mer en anarkist. Anarkistene baserer seg til en viss grad pÄ Marx' syn pÄ samfunnet (hvilket det ikke er noe galt i), men de er uenige med Marx pÄ flere punkter (dette varierer jo ogsÄ da, noen anarkister er "rÞdere" enn andre). Men selv om bÄde kommunister/marxister og anarkister vil ha revolusjon, er de altsÄ ikke enige.
|
Skrevet: Tir 02 Mar 2004, 11:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Oceanborn
SteinHakkeToillat

|
Forresten: for Ä svare pÄ det opprinnelige spÞrsmÄlet:
Ved en revolusjon er dette mulig. SpÞrsmÄlet er hvor mange som er villige til Ä gi avkall pÄ dagens samfunn og hvor god idé dette egentlig er.
Forresten vil menneskene alltid organisere seg i samfunn sÄ lenge de mÄ forholde seg til hverandre. Denne sannheten mÄ man nok se i Þynene og prÞve Ä utnytte pÄ best mulig mÄte.
|
Skrevet: Tir 02 Mar 2004, 11:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Oceanborn skrev: | Anarkistene baserer seg til en viss grad pÄ Marx' syn pÄ samfunnet (hvilket det ikke er noe galt i)... |
Snakker du her pÄ vegne av anarkister eller deg selv?
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 02 Mar 2004, 11:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
ForsÄvidt hadde anarkistene et ganske sÄ interessant samfunnseksperiment pÄ gang i Spania pÄ 30tallet, men sÄ kom Franco og knuste alt. SÄ om det ville funka i det lange lÞp er ikke godt Ä vite.
Men ideen om en verdensomspennende revolusjon er nok heller lite realistisk. Det er ganske enkelt ikke mange nok mennesker verden over som vil det samme.
|
Skrevet: Tir 02 Mar 2004, 19:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Oceanborn
SteinHakkeToillat

|
QIQrrr skrev: | Oceanborn skrev: | Anarkistene baserer seg til en viss grad pÄ Marx' syn pÄ samfunnet (hvilket det ikke er noe galt i)... |
Snakker du her pÄ vegne av anarkister eller deg selv? | Jeg tar Politisk Idéhistorie og der har vi hatt om Anarkisme og sett pÄ deres syn pÄ Marx.
|
Skrevet: Ons 03 Mar 2004, 09:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
skillet mellom ett menneske som ser pÄ seg selv som kommunist og ett som ser pÄ seg selv som anarkist er lite. kommunister gir vel opp etter en stund, og velger Ä motarbeide for Ä bygge opp til revolusjon...
jeg tror oceanborn har veldig riktig...
|
Skrevet: Ons 03 Mar 2004, 11:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |