DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Vannkraft? Hæ? Strømpriser?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [7 Posts]  
Av Innlegg
Ronny VÃ¥rdal
Gjest

Vannkraft? Hæ? Strømpriser?

Dette er noe jeg aldri har skjønt, og har problemer med å forstå. For det _er_ galskap!

Her i Norge produserer vi miljøvennlig og billig kraft. Masse kraft.. Og vi bruker den.
Men om natten har vi mange ENØK tiltak, og det er omtrent ingen som bruker norsk strøm i Norge, derfor gir vi land som Tyskland billig, kjempebillig strøm så deres fabrikker kan gå om natten også.

Så kommer galskapen.. Siden vi eksporterer så mye strøm til f.eks. Tyskland, så har vi ikke lenger NOK til oss selv, og vi må importere strøm f.eks. fra Danmark. En kraft som er dyrere enn den vi lager selv, og mye mer miljøfarlig.
Og så må VI som produserer strømmen (f.eks. her på vestlandet), betale for hele dritten (det at vi ikke har nok selv fordi vi har det og må kjøpe strøm fra Danmark fordi Tyskland får det vi hadde).

Altså...

Nei, jeg gir opp.. Kan noen forklare meg dette? Eller må jeg leve med disse tankene i hodet mitt? De plager meg.. Gå bort!!

InnleggSkrevet: Man 14 Okt 2002, 13:08
    Til Toppen 
Dragen
Gjest

Re: Vannkraft? Hæ? Strømpriser?

Hvem forstår seg på landets strømlagere (de som får strømmen ut fra vannet og lufta osv) ?

hvorfor skal vi betale for strøm egentlig ? strøm kommer fra naturen. naturen er gratis. hvorfor er ikke strømmen gratis ?

InnleggSkrevet: Man 21 Okt 2002, 19:56
    Til Toppen 
tom erik
Gjest

eh.. tja.. hvorfor er ikke gull gratis? eller brodet i butikken? eller ferrarien? de er alle laget av materialer fra universet..

og ronny! tror du glemmer et viktig poeng. nemlig, det er om sommern kraftverkene vaare jobber for fullt og da selger vi det unna for vi bruker ikke saa mye stroem om sommern. men om vintern klarer ikke vannkraftverkene aa produsere like mye.. da maa vi kjope tilbake litt strom. det vi sparer om sommern bruker vi for aa betale ned det ekstra om vintern.. men det er sant at strommen vaar er billigere. men paa stromregninga di saa har du samme kwh pris hele aaret (i prinsippet). det eneste du betaler for er i grunnen det faktum at du bor i et kaldt land!!!

saa med mindre du finner opp en dings som kan spare opp all strommen i lopet av sommern saa kan jeg ikke si at det du sier henger sammen med noenting///

InnleggSkrevet: Fre 22 Nov 2002, 19:15
    Til Toppen 
^Fideco^
Gjest

det er jo gratis å produsere generatorer/turbiner og alt som et vannkraftverk egentlig består av.. det blir ikke produsert strøm av seg selv liksom. Dette skal vedlikeholdes og passes på.. strøm er ikke gratis nei.. og norge ligger lavt i strømpriser i forhold til resten av verden.. vi er bare bortskjemte!

InnleggSkrevet: Lør 23 Nov 2002, 23:18
    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003

eh.. altså.. vi _må_ ikke produsere mye strøm om sommeren.. det er fullt mulig å spare på vannet i magasinene for å så å kunne produsere nok strøm om vinteren.. men så er det da slik at det finnes et strøm-marked.. og der blir norsk strøm av en eller annen grunn dumpet om sommeren.. ikke spør meg hvorfor.. men sånn er det... hadde man vært smarte hadde vi spart på vannmagasinene om sommeren og ikke produsert mer strøm enn man har behov for i norge..

InnleggSkrevet: Søn 24 Nov 2002, 01:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
tom erik
Gjest

du tror kanskje vi har ubegrenset plass i vannmagasinene våre? vannet må gjennom demningen uansett om det vil eller ikke. så jeg ser ingen grunn til at vi skal la være å produsere den strømmen fra vannet som ville gått gjennom demningen uansett, og selge den til tyskere, slik at de kan bruke miljøvennlig strøm framfor klimagassproduserende strøm. det kalles god miljøpolitikk, for de som bryr seg litt mer om miljø enn om penger.

InnleggSkrevet: Søn 24 Nov 2002, 01:18
    Til Toppen 
tom erik
Gjest

dessuten er det jo ganske typisk norsk sneversynthet å tenke at "hvorfor kan vi ikke produsere nok strøm slik at vi akkurat klarer å forsyne oss selv". Når skal vi forstå at vi ikke er alene i verden? Når skal vi forstå at vi i perioder av året har overskudd av strøm av en av de mest miljøvennlige strømproduserende metodene?? please open your eyes.

InnleggSkrevet: Søn 24 Nov 2002, 01:31
    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [7 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet