|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Hasj-legalisering.
Etter en liten IRC-debatt om emnet (som forøvrig kulminerte i en politisk diskusjon - Bør hasj legaliseres?
*forvente kraftig diskusjon*
|
Skrevet: Fre 10 Mai 2002, 02:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nils
Gjest
|
Re: Hasj-legalisering.
Nei
|
Skrevet: Fre 10 Mai 2002, 20:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
st|Stakan
Gjest
|
ikke faen.
|
Skrevet: Tir 14 Mai 2002, 09:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
bananku
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 249 Bosted: Kragerø
|
hasj er på lik linje med andre narkotiske stoffer, det er bare idiotisk og påstå noe annet.
Legaliserer man hasj, går man over en sperregrense som gjør det enklere å legalisere andre og 'sterkere' stoffer.
hasj er på en måte en åpning inn i en verden av rus, selvom det ikke herved er sagt at alle som røyker hasj etterhvert vil begynne med andre ting. (selvom det ofte skjer).
|
_________________ blipp.
Skrevet: Tor 16 Mai 2002, 10:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Alkohol
Men alkohol skal være helt lovlig?
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Tor 16 Mai 2002, 10:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Re:Alkohol
Alkohol er bare lovlig om du er over 18.. jeg personlig syns det er litt rart at det er 20-års grense på sprit.. når man er 18 er man tross alt mynidg.. og burde kunne bestemme selv liksom..
Hasj og alkohol gir begge en mild rus, begge deler kan man bli avhengige av, begge deler kan ødelegge et liv.. men, jeg er imot legalisering av hasj!
Å gjøre alkohol ulovlig er noe som er umulig i dagens Norge! sånn er det bare..
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Tor 16 Mai 2002, 17:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Alkohol og Hasj..
Alkohol er bare lovlig om du er over 18.. jeg personlig syns det er litt rart at det er 20-års grense på sprit.. når man er 18 er man tross alt mynidg.. og burde kunne bestemme selv liksom..
Hasj og alkohol gir begge en mild rus, begge deler kan man bli avhengige av, begge deler kan ødelegge et liv.. men, jeg er imot legalisering av hasj!
Å gjøre alkohol ulovlig er noe som er umulig i dagens Norge! sånn er det bare..
Grunnen til at hasj er en "dør" til sterkere stoffer er at det er ulovlig. for å få tak i hasj må man kjøpe det av noen som langer.. (nå kommer jeg ut på litt tynn grunn her.. men dette er hve jeg tror..) mange av de som selger hasj selger vel også sterkere stoffer, disse er også selv avhengig av sterkere stoffer. Sterkere stoffer er dyrere, med andre ord får langeren mer penger, og får råd til mer rus til seg selv!
Nå for tiden er dessuten det _veldig_ mange unge som ikke tar veien om hasj før de prøver sterkere narkotiske stoffer som amfetamin og heroin. Jeg personlig tror det kommer av at hasj er noe "alle" kan få tak i, og det er liksom ikke like "kult" å drive på med!
Uansett... alkohol er noe jeg har prøvd. men jeg prøver å holde meg unna sprit fordi jeg vet at hodet mitt blir litt fucka av det.. (og det er det nok en del andre som også vet...) Øl derimot drikker jeg fordi det er godt.. at det har en berusende effekt er noe jeg tar på kjøpet. Men egentlig kunne jeg nesten like gjerne drukket alkoholfri øl.. hadde det ikke vært for at det ikke smaker like godt
Hajs er noe jeg holder meg langt unna, jeg har aldri vært med noen som har røykt hasj, og det er jeg glad for. Jeg tror ikke jeg hadde prøvd hasj om jeg hadde fått det tilbudt, hadde nok heller reist meg opp og gått!
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Tor 16 Mai 2002, 17:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 392 Bosted: Oslo
|
Hasj er på lik linje med andre narkotiske stoffer fordi det er sidestilt i og med at det er ulovlig.
I en verden hvor det vi regner som narkotika var forbudt, men hasj, alkohol, tobakk, sukker, kaffe osv osv var tillatt, ville det å bruke hasj da være å krysse noen grense?
Om det skal legaliseres? Tja, så fryktelig skadelig er det vel ikke, men i og med at det har vært forbudt vil det å begynne å bruke det forbli å bryte en grense i lang tid. Og generelt er det nok riktig at om man har brutt én grense, er det lettere å bryte flere.
|
Skrevet: Tor 16 Mai 2002, 19:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mirta marte parte
Gjest
|
sjølv om det ikkje er så FRYKTELIG farlig er det jo farlegare enn tobakk og alkohol. Det kan henga igjenn i kroppen i opptil fem veker.
|
Skrevet: Søn 19 Mai 2002, 17:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg er mot legalisering av hasj, og jeg er for forbud av tobakk, og eventuelt etter 'lang' tid kanskje også alkohol...
Men først og fremst vil jeg ha bort tobakken, og da blir det latterlig og man skal fiske frem hasj i stede.
Men jeg er for bruk av hasj som legemiddel, da selvfølgelig på blåresept. Og jeg er for bruk av hamp (det som mange tror hasj kommer fra) blir brukt indistruelt... problemet er at de færeste politikere vet at hamp ikke er det samme som cannabis man kan røyke...
Men dette er bare min ydmyke mening...
|
Skrevet: Søn 19 Mai 2002, 22:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
For en gangs skyld er jeg veldig enig med HÃ¥kon..
Jeg har egentlig ikke noe problem med at folk drikker eller røyker eller hva som helst, så lenge det ikke går ut over andre. Problemet er at det stort sett går ut over andre. Og jeg tror faktisk at passiv røyking går ut over flere enn de som lider under alkohol- og narkotikaproblemer, slv om disse problemene kanskje er større når de først oppstår.
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Man 20 Mai 2002, 00:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
ja. er nikotin-røyk lovlig, så kan man liksågodt legalisere hasj.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Fre 24 Mai 2002, 09:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
WELTmann
Gjest
|
Har folk her hørt om argumenter?
Det er ikke bevist noen direkte sammenheng mellom tilgjengelighet og økt forbruk, selv om det for de fleste vil falle logisk å påstå dette. Allikevel vet alle med sikkerhet at ALLE kan få tak i hasj, uten problem. Det er her problemet ligger. En legalisering vil rydde opp i en hel del problemer, i hovedsak knyttet til såkalt dealer-virksomhet. Her ligger mye av problemet.
Vi kan ikke stoppe utviklingen, og utviklingen vedrørende narkotika går mot en ufarliggjøring av disse stoffene. Allikevel er det en grunn til at dette skjer. For hasj separat er et tilnærmet ufarlig rusmiddel. Vi har riktignok avhengigheten, men disse foreligger også ved bruk av alkohol og nikotin. Videre er selve rusen veldig vennlig, med det mener jeg at man skal være veldig flink for å ta overdose med hasj. Folk drikker seg ihjel som fluer. Videre er folk som er påvirket av hasj i en helt annet rus-tilstand enn de som er fulle. Fulle folk står for omtrent alt bråket, slåssingen og andre kriminale affærer på en helg. Hasj handler mye om å nytelse, avslapping, avkobling.
Allikevel skal jeg være forsiktig med å forsvare stoffet. Vi vet at hasj kan føre deg til andre stoffer, som for alvor er livsfarlige. Legalisering er et vanskelig spørsmål. Men det er meget dumt å utelukke "ja" eller "nei". Det kalles trangsynhet.
|
Skrevet: Søn 26 Mai 2002, 21:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Greywind
Gjest
|
jeg har egentlig ikke lyst til å forby noe som helst. jeg vil fremdyrke det snille mennesket, men dette gjøres ikke med tvang og forbud. men man kan ikke slippe folk løs, for det ville bli kaos og destruksjon. utviklingen må nok være temmelig langsom.
jeg vil ikke at folks skal røke hasj, men jeg vil heller ikke forby dem ting. dette er virkelig et dilemma. likevel tror jeg jeg satser på å fortsette forbudet, og heller legalisere på andre, mindre viktige områder - og sørge for den rette oppdragelsen av mennesket. ikke veldig konkret, men det er nå dette jeg mener.
for jeg tror egentlig at legalisering ville føre til større rekrutering og forbruk, og ja, det gjør veien for å legalisere andre farligere stoffer kortere.
for jeg tror oppriktig at sunnhet generelt er synonymt med trivsel, og trivsel er sentralt i den mennesketypen jeg favoriserer, den snille kloke forståelsesfulle typen. det er dithen utviklingen bør gå.
|
Skrevet: Søn 02 Jun 2002, 22:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
st|stakan
Gjest
|
hva med å legaliser hasj men ta vekk ambulanse-tjenesten tilbud til foreksempel ikke neddopa id....
|
Skrevet: Man 03 Jun 2002, 21:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 1398
|
Jeg er mot hasj-legalisering. Jeg syns også det at det blir forbudt for røyking på uteplasser er en flott ide. I USA er det røykeavdelingene som er små og bortgjemt og ofte utelukket på restauranter og utesteder, og for en gang skyld har USA gjort noe glupt.
jeg er veldig enig i at når man arbeider mot at folk skal bli utsatt for passiv røyking o.l. og dermed gjør røykelovene strengere vil det være helt hull i hodet å legalisere hasj, siden dere nå først setter det på linje med nikotin.
Dessuten er det påvist HJERNE-skader forårsaket av langvarig hasj-bruk i tillegg til å ødelegge lunger og like ting som man gjør med røyk. Det er mer dritt som tjære og slik i røyk som kan ødelegge lunger og hjerte, tannkjøtt blodårer o.l. Men hjernen tar ingen skade av det! Det er den vesentlige forskjellen! og noe som kan skade ens vurderingsevne hukommelse og annen hjerneaktivitet permanent bør være ulovlig!
alkohol ble forsøkt forbudt i norge i 1917. Man hadde en folkeavstemning og resultatet ble at alkohol ble fobudt. dette skapte problemer for norge. Spania og frankrike ga beskjed om at de ikke ville kjøpe fisk av oss hvis vi ikke kjøpte vin av dem. Og norge kjøpte opp enorme mengder alkohol fra disse landene og lagret det uten å selge det. Smuglervirksomheten økte betraktelig og antall dødsfall pga alkohol økte raskt fordi folk drakk rødsprit og bensin og andre skadelige ting i stedet. I 1923 etter seks år ble forbudet opphevet etter enda en folkeavstemning. det var rett og slett umulig å forby alkohol.
de som så gjerne vil ha lov til å røyke hasj (men uten problem gjør det uavhengig av lover) kan jo flytte til nederland!
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Tir 11 Jun 2002, 08:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
bananku
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 249 Bosted: Kragerø
|
åh, jeg er så enig..
|
_________________ blipp.
Skrevet: Fre 14 Jun 2002, 05:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mia
Gjest
|
jeg er for legalisering av hasj. man burde personlig være så sterke at man klarer å beherske seg. er man ikke det, leit for den personen.
|
Skrevet: Ons 19 Jun 2002, 08:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
mia: når man på forhånd vet at store deler av befolkningen -ikke- kan beherske seg: bør man likevel legalisere hasj uten å ta hensyn til dette? (fordi man ideelt sett burde klare å beherske seg)
Her kommer man fort innpå hvilken rolle staten bør spille i samfunnet, og dermed den politiske diskusjonen jeg nevnte innledningsvis. Bør staten avgjøre folks beste, eller bør det være opp til hver enkelt? Hva med alle gråsonenene i mellom?
Jeg liker heller ikke å bli fortalt hva jeg får lov til og hva jeg ikke får lov til - men i spørsmålet om narkotika gir jeg for min egen del blaffen. Det er uansett fullstenig uaktuelt å prøve hasj eller noe annet uansett - legalt eller ikke. (Gjelder forsovidt røyking også - selv om det kommer i en annen klasse) Jeg er imot legalisering fordi jeg er overbevist om at de negative konsekvensene vil bli langt større enn de positive - og fordi jeg da anser det som statens oppgave å regulere det hele. Dvs å opprettholde forbudet.
|
Skrevet: Ons 26 Jun 2002, 19:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Flare
Gjest
|
Nå er jeg også for bruk av hamp, men en av hovedgrunnene til at politikere etc stiller seg tvilsom til hamp, er det faktum at legalistene bruker det som en av sine fanesaker. De jubler hvergang hamp ser ut til å bli godtatt, og da de er ute etter å få legalisert hasj, er det litt mistenksomt...dette har en del å gjøre med at folk stiller seg tvilsom til hamp.
|
Skrevet: Lør 06 Jul 2002, 23:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |