|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Doggy
Spitzy (!)

Ble Medlem: 21 Feb 2004 Innlegg: 165
|
Skjebnen
Har me ein skjebne? E framtiå allerede bestemt? Ka meine dåkkår?
|
_________________ Doggy
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 17:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Jeg tror ikke på skjebnen, jeg tror man avgjør selv hva som skjer med ens eget liv...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 17:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
Hmm, godt spørsmål.
Jeg tror nok at fremtiden _kan_ være bestemt, men det er vi som sitter med valgene, ergo det er vi som bestemmer hvordan livet vårt blir, ved alle veiskillene. ellerno. men jeg vet ikke helt, visse ting er vel skjebne, men jeg tror mer på tilfeldigheter.
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 17:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg er sånn midt-i-mellom der, jeg.
Det er ganske lett å skylde på skjebnen når noe går galt, f.eks., men man bør jo ta ansvar for sine egne handlinger.
Dette er i grunn et tema jeg oppga for lenge siden.
Jeg får vondt i hodet av det. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 18:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Huff. Dette kan lett bli en diskusjon om hvorvidt man har fri vilje eller ikke. Heldigvis har jeg løst debatten for min egen del ved å ganske enkelt si at min frie vilje heter Heidi. Fortreffelig jente
Men nei, jeg tror ikke på noen gudebestemt skjebne, av den enkle grunn at jeg er ateist. Derimot kan det godt hende at alt som skjer i verden er et resultat av tilfeldigheter som leder til flere tilfeldigheter, og at hjernen er en eneste stor tilfeldighetsmaskin. Noe som kanskje gjør at en havner et sted midt imellom skjebne og full frihet til å gjøre livet sitt til det man vil. Uansett har det lett for å bli fryktelig komplisert.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 21:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
jeg tror livet er som ett mattestykke. alt er bygget opp av små deler, det er bare oppbygd ulikt.
alt er konsekvenser av ting. som en stein som dulter borti en anen og vi får en konsekvens...energien slutter aldri og bla bla bla
angående fri vilje: om jeg "velger" å klappe katta, ta på tanga ved siden av meg og gjøre tilsynelatende ulogiske ting, mener jeg at det er en grunn til det. akurat nå måtte jeg ta på tanga..helt ulogisk, men grunnen var jo fori jeg leste dette her, og måtte prøve "viljen".
Men jeg sier ikke jeg vet et er slik, kanskje gud finnes, hvorfor skal min oppfatning være den riktige.
tror altså ikke på skjebne
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 21:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
...en slags supersymmetrisk filosofi, hehe, ja hvorfor ikke. Har lest noe engang om årsakssammenhenger hvor alle handlinger i ytterste potens kan ha avgjørende betydning for verdenshistoriens utvikling. Kanskje kan det faktum at du iførte deg tanga hindre en ny Hitler i å komme til makten om 1000 år...hvem vet? 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 22:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Sytemarvin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 03 Aug 2003 Innlegg: 408 Bosted: Oslo
|
Jeg tror faktisk at visse hendelser kan være forutbestemte eller skjebne eller hva du nå velger å kalle det, men ikke at det finnes noen detaljert plan.
|
_________________ Start a riot, slash your wrists red
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 23:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
En sommerfugl slår med vingene på den ene siden av planeten, og på den andre siden blir det full naturkatastrofe.
Hva kan ikke da konsekvensene bli av at jeg velger å stå opp om morran?
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 23:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Kanskje best å bli liggende i sengen... 
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 23:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Odd Børretzens sang "Stå opp" er genial...
Som han avslutter: Jeg tror jeg blir liggende litt til jeg, til alt har roa seg litt, liksom.
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 23:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
...ja, for der ute truer atter en ny dag
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 23:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Doggy
Spitzy (!)

|
Skjebnen kontrollere deg heilt te du vett, ka framtiå bringe!
|
_________________ Doggy
Skrevet: Man 23 Feb 2004, 15:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Jeg tror på muligheter.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tir 24 Feb 2004, 09:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
jeg tror på drømmene mine, hvor min dømmekraft blir påvirket av noe annet enn realisme. men jeg tror jeg har litt lite realisme når jeg tenker på at "nå skal det bli deilig å gå hjem å putte hendene i brødristeren" syk tankerekke, det var riktignok kaldt, men det var uforståelig.
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 14:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
egentlig så er vel min tenkemåte som en slags skjebne. sånn derre "ment to be" tenkning.
Det er bare det at den "skjebnen" jeg tenker på får meg ikke til å se på livet som noe større enn det den er, men det motsatte.
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 15:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
Enig...Har en 'meant to be' følelse...
Men noen ting er vi bare ikke ment å vite...
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 20:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Er personlig overbevist om at skjebnen er noe vi menneskebarn selv har kommet på. Muligens som et slags redskap til å hjelpe oss å takle nederlag eller tap lettere. Å tro fullt og helt på skjebnen er en deilig ansvarsfraskrivelse, og man slipper å dunke hodet i veggen pga en feil man har gjort. Skjebnen eksisterer i så måte at den oppstår som en mental overtrykksventil. Men realistisk sett mener jeg at å si at "skjebnen fikk meg til å slå deg" er det samme som å si at "hendene mine gjorde det".
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tor 26 Feb 2004, 01:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Godt sagt...
|
Skrevet: Tor 26 Feb 2004, 02:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Doggy
Spitzy (!)

|
Du kan ikkje forandra framtiå de hvis du ikkje vett ka den bringe!
|
_________________ Doggy
Skrevet: Tor 26 Feb 2004, 16:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |