|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
abort
jeg babler masse med mamma, men jeg er litt uenig med ho i mye fordi ho tror vi har skjel, mens jeg tror på objektivismen.
Når det gjelder abort, og tidspunkt har ho veldig skille mellom når en kan gjøre det og når man ikke kan gjøre det.
Men...liv er det jo alltid. bare at det vokser og forandrer seg.
hvor går grensa, fra å ta ett liv og forhindre det?
det avhenger av enhver sin oppfatning..som allt annet.
men hva baserer den oppfatningen seg på?
|
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 20:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
abortloven er sånn som den er i dag helt unikt dum. fosterets menneskerett starter ikke ved 3. måned.
man må velge, enten ved fødsel eller unnfangelse.
jeg har egentlig ingen mening....
|
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 20:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
gikk ikke du på ungdomskolen? du virker bare som du er eldre. både pga kunnskap og holdninger.
Kanskje det bare er jeg som er ...litt blind.
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 01:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Som den fysikalisten jeg er utelater jeg fullstendig begrepet sjel fra debatten. Det ville bli helt meningsløst for meg.
I begynnelsen er et foster bare en klump med celler. Ingen hjerne, ingen tanker, ingen bevissthet. Så får man etterhvert en gråsone - ved hvilket stadium i utviklinga kan vi si at fosteret har utviklet "hjerne nok" til å kunne betraktes som et tenkende, følende vesen? Svaret er - vi vet ganske enkelt ikke sikkert. Forhåpentligvis er ikke den grensa man opererer med i abortloven helt på viddene.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 06:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
hmm...jeg passer ikke inn på ungdomsskolen, men det er grunnskoleplikt.
jeg tror jeg har ett enormt behov for å forstå hvordan verden henger sammen, derav kunnskap og holdninger.
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 13:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Du velger selv, enten ved unnfangelse eller ved fødsel, var det så? Hva hvis Tina (12) en dag på vei fra skolen blir plukket opp av en fremmed mann og voldtatt, og det viser seg at hun er gravid? Skal hun da ta livet av ungen ved fødselen?
Vær så snill, ikke gi samme svar som Dan Quayle en gang gjorde. Da mister jeg all respekt.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Cafein skrev: | Du velger selv, enten ved unnfangelse eller ved fødsel, var det så? Hva hvis Tina (12) en dag på vei fra skolen blir plukket opp av en fremmed mann og voldtatt, og det viser seg at hun er gravid? Skal hun da ta livet av ungen ved fødselen?
Vær så snill, ikke gi samme svar som Dan Quayle en gang gjorde. Da mister jeg all respekt. |
Å ta livet av et spedbarn ved fødselen er da overhodet ikke tema, det sier seg jo selv... Uansett omstendigheter ville det være mord slik jeg ser det.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

|
meine hüter skrev: | abortloven er sånn som den er i dag helt unikt dum. fosterets menneskerett starter ikke ved 3. måned.
man må velge, enten ved fødsel eller unnfangelse. |
Det var dette jeg kommenterte. Ellers er jeg enig med deg.
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
QIQrrr skrev: | Cafein skrev: | Du velger selv, enten ved unnfangelse eller ved fødsel, var det så? Hva hvis Tina (12) en dag på vei fra skolen blir plukket opp av en fremmed mann og voldtatt, og det viser seg at hun er gravid? Skal hun da ta livet av ungen ved fødselen?
Vær så snill, ikke gi samme svar som Dan Quayle en gang gjorde. Da mister jeg all respekt. |
Å ta livet av et spedbarn ved fødselen er da overhodet ikke tema, det sier seg jo selv... Uansett omstendigheter ville det være mord slik jeg ser det. |
Nå aner jeg ikke hva Dan Quayle har sagt angående dette.
- men, ta livet av et spedbarn? jo, det er mord. "ta livet" av ett foster før uke 18, synes ihvertfal ikkel jeg er feil. Er ikke foreldrene "fit" til å få barn (funksjonshemmede, misforstå meg rett, mange av de er flotte mennesker, og kan få barn, men noen kan ikke ta vare på seg selv, hvordan da ta vare på ett annet liv? - eller alkoholikere, det synes jeg er verre. Og narkomane. Ja, greit jeg kjenner folk som er unger til slike, og jeg synes de "ungene" er flotte mennesker,) men - tenk på livet til fosteret. Den neste generasjon. Altfor mye meninger her, så kanskje stoppe der.
Og jeg vet faktisk ikke om jeg hadde tatt abort nå. For det første er jeg ung, jeg har ikke sikker jobb, eller fast inntekt. Tjue år er liksom "litt" for lite. Etter min mening.
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 15:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

|
Enig med deg.
Dan Quayle, som var visepresident under Bush sr., var presidentens måte å tiltrekke seg velgere fra det ultrakonservative, kristne miljøet i USA på. Stilt overfor spørsmålet fra ei 12 år gammel jente om det ikke var greit om hun tok abort hvis hun nå ble voldtatt og ble gravid, svarte han at han trodde hun var moden nok til å oppdra barnet.
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 15:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
damdidam
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 15 Mar 2003 Innlegg: 256
|
shit! Jeg er 18 år, og hadde jeg blitt gravid, så hadde jeg tatt abort. punktum. Hvertfall om jeg hadde blitt voldtatt. Jeg har ikke lyst på barn, er ikke moden for det, har ingen utdannelse, jobb, eget bosted, sikker fremtid etc. Stakars barn som må vokse opp med det...
|
_________________ Livet er usikkert, spis desserten først!
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 15:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
damdidam skrev: | shit! Jeg er 18 år, og hadde jeg blitt gravid, så hadde jeg tatt abort. punktum. Hvertfall om jeg hadde blitt voldtatt. Jeg har ikke lyst på barn, er ikke moden for det, har ingen utdannelse, jobb, eget bosted, sikker fremtid etc. Stakars barn som må vokse opp med det... |
samma med meg. though jeg er tyve. men. usikker fremtid. ja. enig!
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 15:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg er 25 og tror jeg kanskje etterhvert kan begynne å skimte i det fjerne den dagen jeg er klar for å bli far...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 20:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
menneskets frihet burde vurderes på individuelt plan, av fagfolk, men da utsetter vi oss igjen for fagfolkenes mangel på ekspertise.
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 12:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003 Innlegg: 622 Bosted: Larvik
|
Det er bedre å forhindre liv enn å gi et liv til et barn som får foreldre som ikke er klare for å få barn, og dermed kanskje ikke vil klare å oppdra det.
Jeg skjønner ikke helt dette med å se så forskjellig på dyr og mennesker. Vi tar livet av dyr som har det vondt uten at det er mange som reagerer av den grunn, men når det er snakk om mennesker er det å ta liv av noe som knapt har et liv en stor debatt.
Mennesker er jo også dyr, bare med en bedre utviklet hjerne. Jeg ser ingen stor verdiforskjell av den grunn.
Unnskyld for avsporing. Jeg bare følte for å si det.
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 13:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
mmm, ja mennesket er et dyr
men et ødeleggende dyr som gjør meningsløse ting.
vi er mange nok, abort burde være lov, det er jo tross alt en human død
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 14:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
jatonime
Varm i trøya

Ble Medlem: 06 Aug 2003 Innlegg: 64 Bosted: rakkestad
|
Jeg synes det burde være opp til enhver. Det spørs jo hva som er rikktig for dem.
|
_________________ jAtOnImE
Skrevet: Ons 03 Mar 2004, 11:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Therese skrev: | Vi tar livet av dyr som har det vondt uten at det er mange som reagerer av den grunn, men når det er snakk om mennesker . | Her kan jo også aktiv dødshjelp trekkes inn, ikke bare abort...
Når det gjelder den 12år gamle jenta har jeg følgende punkter:
1. hun er ikke gammel nok, hun mister barndommen.
2. det er stor risk for at barnet vil få en middelmådig oppdragelse
3. hvem orker å bære ni måneder på resultatet av en grusom handling man ble utsatt for dersom man kan velge det bort?
4. hvem i all verden orker å svare, og hva skal svares, dette barnet når det spør "hvor er pappa, hvem er han?" her utvikles kjapt en livslang vond løgn som kan ødelegge mye for moren.
Konklusjon: blir du gravid på denne måten er det SELVFØLGELIG at man kan ta abort! dog bør naturligvis eldre, mer erfaringsrike mennesker hjelpe til med avgjørelsen.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 03 Mar 2004, 13:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
vi er mange nok på jorda... det er bedre å dø før enn etter du er født, tror jeg.
|
Skrevet: Tir 09 Mar 2004, 13:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
0nskemestern skrev: | Konklusjon: blir du gravid på denne måten er det SELVFØLGELIG at man kan ta abort! dog bør naturligvis eldre, mer erfaringsrike mennesker hjelpe til med avgjørelsen. |
I Norge skal iallefall foresatte samtykke om du ønsker å ta abort frem til en viss alder.. husker ikke i farta om det er 16 eller 18..
--
Ellers er jeg helt for selvbestemt abort.. det har jeg alltid vært (husker vi diskuterte dette på skolen i 7. klasse (da jeg var 13 ja), allerede da mente jeg det jeg mener nå..), men jeg kunne ikke tatt abort selv.. det hadde jeg ikke klart.. men hadde jeg blitt voldtatt hadde jeg nok vurdert det ja.. men om jeg hadde valgt det.. jeg vet ikke.. jeg aner ikke.. jeg håper det.. men det er jo uansett en sjanse å ta.. kanskje man aldri kan bli gravid igjen.. og det er ikke en sjanse jeg ønsker å ta..
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Tir 09 Mar 2004, 13:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |