|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
plage dyr
hvorfor liker unger å plage dyr, slik som å tenne på maur, skyte på fuler, misshandle katter osv?
er det av samme grunn som katter leikesloss? for å lære?
eller er det for å overbevise seg selv at man klarer å ha makt over noe for å øke selvtillitt.
jeg har og tent på maur og misshandla en orm..stålorm var det vel...men husker ikke hvorfor. Kan ikke akkurat tenke meg noe lignende nå.
|
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 01:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Når det gjelder insekter og små dyr som ikke er i stand til å uttrykke smerte, kan jeg ikke tenke meg noen annen grunn enn at ungene rett og slett er nysgjerrige på om de får noen reaksjon fra dyret på det de gjør.
Når det gjelder større dyr, som katter etc., som meget tydelig kan uttrykke sin smerte, vil jeg være så bombastisk å hevde at unger er nevrotiske, onde og egoistiske.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 15:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
jeg er vegeterianer, elsker dyr, og mener at dyremishandling er verre enn barenmishandling.. eller kanskje ikke, da
|
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 17:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

|
nei,..ondhet tror jeg ialefall ikke noe på..men egoistiske...
Jeg tror de gjør det for å oppnå noe ialefall,,det er en grunn til det.
en periode tidligere...1-3 år siden elns hadde jeg noen rare følelser, som virket ondskapsfulle. men det er vanskelig å beskrive det nå.
jeg dreiv å klappa katta, ho kosa seg og jeg følte liksom for å mose ho tror jeg,,,husker ikke helt. gjorde det seff ikke. Jeg lurte på om jeg burde oppsøke psykolog men perioden er over.
Jeg så det samme med kameraten min og bikkja hans...så det på ansiktsutrykket.
vegetarianer...er du det fordi du ikke liker behandlingen de får på slakteri osv? for dyr som spiser dyr er jo...slik det er.
|
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 19:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
mennesket er beklagelivis ikke lenger ett dyr. vi styres ikke av instinkter. det blir feil når det er greit å spise gris men ikke hund og katt. det er så mye som er feil med å spise kjøtt. dessuten er vi faktisk laget for å spise tunge kjøttmiddager skjelden (tenk på fordøyelsen). stakkars griser som er født til å leve i 125 dager før de blir drept av en maskin. belgisk blå(en okserase) blir så store att ryggen deres knekker når de er ett visst antall dager. da må de slaktes.
enda verre er det med pelsindustrien...og dyreforsøkene...men det orker jeg ikke ta nå..
|
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 20:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Sytemarvin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 03 Aug 2003 Innlegg: 408 Bosted: Oslo
|
Re: plage dyr
| mattestykke skrev: | | hvorfor liker unger å plage dyr, |
Tja... Fordi det er gøy?
|
_________________ Start a riot, slash your wrists red
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 22:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
jeg likte ikke å plage dyr...
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 00:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

|
Re: plage dyr
| Sytemarvin skrev: | | mattestykke skrev: | | hvorfor liker unger å plage dyr, |
Tja... Fordi det er gøy? |
gøy? men hva er det? er ikke gøy det vi tror er nyttig? slik som katter som leikesloss?
sitter å ser eivind spiller cs...hvordan hjernen kan tro att det er nyttig skjønner jeg ikke men...kanskje nyttig for å tilfredstille seg selv på en eller anen måte.
Ja det er mye fælt som skjer med dyr. Det er ikke slik som før da de levde på gammeldagse gårder.
Verden er ikke rettferdig...jeg må vel innrømme att jeg er en egoist. Får jeg penger nok kommer jeg til å kjøpe meg en laborghini countach istede for å gi de til fattige. de fleste ville gjort det tror jeg, så mennesker er egoister. ingen grunn til å legge skjul på det.
men saken blir en anen om du hadde hatt flere sultende unger på høyre siden av deg og lamboen til venstre...hadde vel ikke kjøpt bilen med god sammvitighet da, men nå som de ikke er rett ved siden av meg blir det ikke slik. selv om det er det samme.
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 01:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg tror noen unger liker å plage dyr - og andre unger også for den saks skyld - rett og slett fordi de liker det. Så kan man spørre hvorfor de liker det, og dermed var man igang med et kjempespørsmål...
Forøvrig mener jeg at det er ganske så umulig å sette noe skarpt skille mellom dyr og mennesker. Sjimpanser, bare for å nevne en dyreart, er så like oss mennesker at distinksjonen blir rent meningsløs. Selv løser jeg knuten ganske enkelt ved å si at mennesker er også dyr, og at det kanskje burde få en til å tenke litt over hvordan en behandler andre dyrearter. Kanskje fortjener de langt mer respekt enn det vi gir dem.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 07:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Mennesker er absolutt dyr. Om noen kanskje vil diskutere dette på et filosofisk plan, er nå det så. Men biologisk kan ingen si noe annet.
Noen nevnte at mennesket ikke er dyr fordi vi ikke styres av instinktet? Er dette dette som er definisjonen på et dyr? Noe som styres av instinktet? Det mener ikke jeg.
At det er "feil" å spise gris, men ikke hund og katt, er kulturelt. Det finnes en annen tråd her et sted hvor man diskuterer dette (om drukning av SARS-katter).
Og enhver som liker å plage dyr (eller andre mennesker, for den saks skyld), vil jeg kalle i mental ubalanse, evt. mentalt forstyrret. Det er ikke et sunnhetstegn.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 11:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
men det er feil å la griser leve i 125 dager i ett unaturlig miljø.
hvis vi hadde sanket av naturen hadde det vært greit, men vi forstyrrer den jo!
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 13:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
| meine hüter skrev: | men det er feil å la griser leve i 125 dager i ett unaturlig miljø.
hvis vi hadde sanket av naturen hadde det vært greit, men vi forstyrrer den jo! |
De grisene som avles opp for slakt er allerede i sitt naturlige miljø, du finner ikke disse ute i det fri, det nærmeste er vel villsvin. Hva gjelder levetiden så synes det for meg å være ditt ankepunkt at grisen lever alt for kort. At det for mange miljøvernsaktivister og dyrevernere ligger en misforstått, og til tider sentimentalt grunnholdning til grunn for deres engasjement er hevet over enhver tvil. Hva du legger til grunn vet jeg ikke, men det skinner gjennom at du kanskje lar deg blende av den retorikk som serveres fra disse hold for å skape sympati. Imidlertid er det din rett som menneske å mene det du måtte ha lyst til, men å kategorisk si at; "men det er feil å la griser leve i 125 dager i ett unaturlig miljø" faller på sin egen urimelighet hvis det utelukkende baserer seg på føleri.
Dette er min mening, og jeg har akkurat satt til livs en bedre frokost bestående av egg & bacon, noe som sikkert vil stemple meg som et ondt menneske innenfor enkelte ekstreme miljøer.
Avslutningsvis vil jeg hevde at mennesket ikke "forstyrrer" naturen da vi selv er en del av den og derigjennom preger virkeligheten, naturen og verden gjennom vår eksistens...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 13:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
det er å forstyrre naturen når vi avler dyrene frem til raser som gir mye kjøtt fort. det nærmeste dyret er ikke villsvin, men min igris, som du finner i det fri i kina, tibet og lignende områder.
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 13:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Jeg er enig med deg hvis nevnte avl fører til abnormaliteter i kroppsbygning som fører til at dyret lider (ref. Belgisk blå). Villsvin finner du i Europa, men du mente kanskje genetisk nærhet?
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
jaa...jeg synes det er bra å spise kjøtt hvis man trenger det. å høste av naturen er riktig. fordi man aldrig vet hva man får eller historien bak kjøttet avstår jeg totalt fra det. så slipper jeg salmonella og kugalskap og sars i samme slengen!
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Er du vegetarianer?
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

|
| meine hüter skrev: | | jeg er vegeterianer, elsker dyr, og mener at dyremishandling er verre enn barenmishandling.. eller kanskje ikke, da |
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Den hadde ikke jeg fått med meg 
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
ble det i femte eller skjette klasse, var sur lenge for at foreldrene mine gav meg kjøtt da jeg var liten.
prinnsipper er jo det samfunnet bygger på, når alt kommer til alt.
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Jeg hadde aldri greit å leve som vegetarianer, jeg elsker god mat og må ha kjøtt eller fisk minst en gang om dagen... Kanskje du har noen gode vegetaroppskrifter å dele med oss så skal jeg uansett gi det en sjanse.
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |