DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
forsvinne fra samfunnet
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [25 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
 forsvinne fra samfunnet

noen som har noen tips på hvordan jeg bare kan hoppe ut av samfunnet? 100% altså, bare forsvinne fra dette. har vurdert tibetansk buddhisme nonne kloster, men selv der har de ett samfunn (om enn innestengt). er veldig lei av samfunnet, jeg kan jo ikke forandre det heller (litt, men ikke nok). hvis man absolutt vil unslippe pleier det beklagelivis å ende med enten selvmord eller tilbake til samfunnet med sinnslidelser! jeg vil ingen av delene, bare vekk fra samfunnet. hjelp meg

InnleggSkrevet: Fre 20 Feb 2004, 15:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
imzaraiel
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003
Som du selv sier er et buhistisk kloster en god ide for å forsvinne fra samfunnet, en annen ide kan være å oppsøke en urbefolkning i Amazonas eller på savannene Afrika. Kristen-Ortodokse kloster skal vist nok også fjerne seg en del fra omverden. Likevell er dette en fysisk distansering fra det moderne samfunnet inni et nytt og mindre utviklet samfunn. In other words: du beveger deg fra ett samfunn til et nytt og gjennomfører kun en 50% "ut-hopping" fra samfunnet. For selv om du går bort fra det vestelige konsum samfunnet så vil du fortsatt ha i minne de godene som du hadde tilgang til før og som du nå ikke har. Og i øyeblikk av svakhet vil du nok savne ditt tidligere liv (eller deler ved det) og kan ende opp med å vende tilbake til det som du engang vendte deg mot. We are only human after all... (?)
Et annet problem er at verden blir mer og mer sammensluttet via moderne teknologi, der finnes for eksempel ikke et eneste sted som ikke er kartlagt, utforsket og lagret i data baser (ved untak av noen dyp og vulkaner samt jordens indre). Selv de mest issolerte ur-samfunn blir tvunget til å tilpasse seg den moderne omverden, og blir dermed på en måte slukt av den nye verdens kulturen.
En total distansering er egentlig bare mulig på et psykologisk plan hvor du stenger ut alt det som kommer fra omverden og lever livet ditt inn i ditt eget sinn. Dette skal vistnok være en tilstand som er mulig gjennom meditasjon og enorm selv disiplin. Der sies også at en i en slik tilstand ikke har behov for noen matrielle hjelpemidler, d.v.s ikke mat, drikke eller andre mennesker. Man kan si at en går over til å leve i en evigvarende drøm...

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 11:07
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

takk...selv om du egentlig ikke sa noe nytt blir ting alltid litt klarere når man leser enn når man tenker det. jeg tror på at det er mulig gjennom relgiøs fordypelse å komme i en åndelig situasjon hvor en ikke lenger har menneskers behov.

leste en bok engang om en gutt som levde i skogen med en rovfugl. rovfuglen jaktet, gutten stekte harene (o.l) på bålet. der levde de som om de var de siste på kloden

det er egentlig sånn jeg vil leve, som om jeg var den siste på kloden..

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 14:13
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Mennesket er et flokkdyr. Vi har alle behov for å ha andre mennesker i nærheten, om så ute av syne, bare vi vet hvor vi har dem. Det finnes selvsagt eksempler på folk som har bodd helt isolert, men de hører til unntakene.

Jeg leste for en stund siden en artikkel i et blad (tror det var Vi Menn). Det handlet om en russisk soldat som ble utsatt for systematisk mobbing og trakassering på brakka, så mye at han til slutt ikke orket mer. Han visste at dersom han deserterte ville han bli arrestert, så han rømte. Ut i skogen. Der levde han i fem år på det absolutte eksistensminimum i noe som mer eller mindre var et hull i bakken, mens han desperat forsøkte å unngå å bli spist av bjørner. Av og til kom det jaktlag i nærheten; da stjal han gjerne ting, for eksempel en ovn fra et telt. En gang stjal han en vodkaflaske. Den skulle han kose seg med, men utmagret som han var sluknet han etter kun små mengder og sovnet oppå bålet sitt. Eimen av svidd kjøtt kunne merkes i fem mils omkrets, og var grunnen til at han ble funnet.

Jeg hadde et poeng til, men det glapp for meg.

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 15:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

men han hadde det ILLE, jeg er bare ulykkelig, fordi jeg savner noe jeg ikke kan sette fingeren på.

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 15:51
Cafein

Lytt til et råd.
Finn ut hva det er du savner før du setter i verk tiltak for å finne det.

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 15:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

dette er ett vanlig problem, jeg liker bare ikke tilværelsen.
jeg mangler åndelig tilknytning, ett mål å jobbe mot....

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 16:19
Audi
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003
du burde kanskje først og fremst finne ut hva du savner før du forsvinner...

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 19:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

så du vil ikke at jeg skal forsvinne enda?

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 19:46
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
For å være helt ærlig vet jeg ennå ikke hva jeg skal i livet. Men det bekymrer meg ikke nevneverdig - her lages veien etterhvert som den blir gått.

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 06:37
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

så blir jeg 144år, og finner ut at jeg er ikke klokere enn jeg var da jeg var 15.

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 13:15
Cafein

Klokere - å, jo. Mindre skråsikker, sannsynligvis, men også klokere.

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:37
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

[fornærmet] er det ikke forskjell på klok av skade og skråsikker?

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:39
Cafein

Når du er 15 er du skråsikker. Det er sånn det er. Jeg var også det da jeg var 15. Hva synes du om høyrepolitikere, for eksempel?

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:52
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Cafein skrev:
Når du er 15 er du skråsikker. Det er sånn det er. Jeg var også det da jeg var 15. Hva synes du om høyrepolitikere, for eksempel?

Wink

Jeg har forøvrig gode grunner for å tro at jeg er litt klokere nå enn for for eksempel fem år siden. Det har skjedd ett og annet i livet mitt som har satt spor, både på godt og vondt. Jeg tror man skal være bra steinskalle for å ikke klare å bli litt klokere etterhvert som man lever. Om det så bare er at man oppdager at man har tatt feil om alt - det er en ganske stor lærdom det og.

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 20:54
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Glahn skrev:
Cafein skrev:

Wink

Jeg har forøvrig gode grunner for å tro at jeg er litt klokere nå enn for for eksempel fem år siden. Det har skjedd ett og annet i livet mitt som har satt spor, både på godt og vondt. Jeg tror man skal være bra steinskalle for å ikke klare å bli litt klokere etterhvert som man lever. Om det så bare er at man oppdager at man har tatt feil om alt - det er en ganske stor lærdom det og.

Enkelte mennesker stagnerer allerede i relativt ung alder, dét er skremmende hvis stagnasjonen er permanent!

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 21:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

hjelper ikke om man er klokere om fem år, siden man ikke kan spole tiden..

InnleggSkrevet: Ons 25 Feb 2004, 11:33
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Det hjelper om fem år. Wink

InnleggSkrevet: Ons 25 Feb 2004, 12:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

ja, vi får håpe det, men før om fem år ,da?

InnleggSkrevet: Ons 25 Feb 2004, 12:33
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Inntil da klarer man seg med den kunnskapen man har.
Foreldre, eldre søsken, besteforeldre og/eller venner pleier å være nyttige her, hvis man bare lar dem hjelpe til.

InnleggSkrevet: Ons 25 Feb 2004, 13:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [25 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet