DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
USA og tilsÄingar
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [7 Posts]  
Av Innlegg
marte
Gjest

USA og tilsĂ„ingar

kva tykkjer de om at usa nÄ vurderer Ä bruka fysisk makt fÄr Ä fÄ tak i informasjon og tilstÄingar? Er USA fritatt for alle regler? Usa har heller ikkje skreve under menneskerettighetserklÊringen. Det er det ingen andre vestlige land som har gjort.

InnleggSkrevet: Fre 02 Nov 2001, 09:14
    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Re: USA og tilsÄingar

Jeg liker ikke USA. Sannsynligvis hadde det nok vÊrt best Ä bombe hele USA, sÄnn at man kunne redde resten av verden.. Eller, egentlig sÄ mener jeg vel ikke det. Det finnes mange uskyldige mennesker i USA ogsÄ. PÄ samme mÄte som det fantes uskyldige i Tyskland under 2.verdenskrig.

InnleggSkrevet: Fre 02 Nov 2001, 14:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Da anthrax-sjokket kom, vurderte USA Ä bryte patentreglene knyttet til anthrax-medisiner, men protesterer selv nÄr afrikanske/sÞr- og mellomamerikanske og asiatiske land bryter og/eller Þnsker Ä bryte samme regler for AIDS-medisiner.
Hvor mange har dĂždd av miltbrann hittil?
Hvor mange dĂžr HVER dag av Aids?

USA er og blir dobbeltmoralens land.

NÄr det gjelder den fysiske maktbruken (tortur), kan jeg ogsÄ nevne at Israel seriÞst vurderte Ä benytte det samme mot palestinske terrorister, men om det ble noe av, vet jeg ikke.. (Israel er som kjent stÞttet av USA nesten i enhver sammenheng)
NÄr det gjelder hvilke maktmidler man Þnsker Ä ta i bruk, sÄ aner jeg ikke hva USA vurderer, men poenget med tortur er Ä forÄrsake mest mulig smerte med minst mulig dÞdsrisiko. Jeg leste, i forbindelse med mitt pÄgÄende sÊremne om Jens BjÞrneboe, en del om akkurat dette. (Jeg hadde ingen anelse om hva bÞkene handlet om pÄ forhÄnd.) I en av mine tre bÞker, sto en relativt grundig avhandling om forskjellige torturmetoder, samtlige utprÞvd (spesielt av de store imperialistmaktene, dvs: USA, storbritannia, Frankrike, Belgia, (Tyskland kanskje) Russland (sovjet-tiden...) osv...Alt i alt av de fleste vestlige land)
Jeg er fristet til Ä skrive av akkurat den delen som omhandlet torturmetodene, utelukkende i den hensikt Ä gi et klarere bilde pÄ hva det innebÊrer Ä bli torturert, men med tanke pÄ at: 1) Det er jÊvlig greier det er snakk om. 2) Det er enklete ting man rett og slett ikke Þnsker Ä fÄ vite. 3) Hadde en del av dette pÄ noen mÄte blitt antydet pÄ film, ville den nok blitt forbudt av de samme myndigheter som brukte metodene.. 4) Det er rett og slett jÊvlig. 5) MindreÄrige

InnleggSkrevet: Sűn 04 Nov 2001, 22:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
marte
Gjest

Re: USA og tilstÄingar

Eg trur israel har like mange svin pÄ skogen som usa nÄr det gjelder tortur.

Det om tortur er eg heilt einig i. Leste i Amnesty nytt om ein som va torturert under pinochet(trur det va han) Det var heilt forferdeleg Ä lesa. Eg lurer pÄkorleis ho i det heil klara Ä snakka om det.

Men det er jo pÄ ein mÄte viktig at folk fÄr veta kva som faktisk skjer slik at me kan ha eit standpunkt.

www.amnesty.no er ei fin side. Der kan du finna apellbrev som du kan senda rundt. Og dei hjelp faktisk!

InnleggSkrevet: Ons 07 Nov 2001, 09:53
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Advarsel : Guffent

Det var en stund snakk om at Israel skulle legitimere tortur slik USA nÄ vurderer? Ble det noe av?
At det skjer i praksis tviler jeg dog ei et sekund pÄ.

Utdrag fra 'Stillheten':

Her fĂžlger punkt en til syv fra en liste over forskjellige torturmetoder.
Saken dreier seg i utgangspunktet om Vietnam-krigen, men det gir uansett et lite innblikk i emnet tortur.

1) Den elementÊre fysiske mishandlingen - slag med knytteneve eller gjenstander, med gevÊrkolber og andre ting - til dette hÞrer naturligvis spark i maven, mellomgolvet og skrittet. En av de mest brukte formene var Ä binde fangens fÞtter sammen og ta av ham skoene for sÄ Ä slÄ ham med stokk eller gevÊrkolbe under fotsÄlene. Det lyder ikke sÄ blodig, men forÄrsaker uutholdelige smerter. NÄr det dreier seg om Ä fÄ folk til Ä snakke, er fremgangsmÄten ikke dÄrlig. Men det er allikevel bare fÞrste grad av forhÞr. Nekter fangen Ä fortelle - eller har han ikke noe Ä fortell, - gÄr han videre.
2) Bambusmetoden, som er hÄrdere, forutsetter at man oppholder seg i et land, hvor bambus alltid er for hÄnden. Man splitter bambusen opp og spisser splintene i den ene enden. Disse kan man bruke pÄ forskjellig vis; for eksempel stikke dem i Þrene pÄ fangen og banke dem linger og lenger inn gjennom trommehinnene, til begge Þrene er punktert. SÄ kan man bruke noen mindre splinter til Ä stikke under neglene pÄ fangen, og litt efter litt slÄ dem sÄ langt inn at de kommer mellom neglene og knoklene i fingrene. Holder man pÄ, vil efter hvert bambusnÄlene komme ut igjen der hvor fingrene ved leddene gÄr over i hÄnden. Man har hos hver fange ti fingre Ä gjÞre dette med. Hjelper det ikke, gjÞr man det samme med tÊrene. Man kan videre stikke bambussplinter gjennom alle myke deler av kroppen, i armhulen, i maven - gjennom brystene pÄ kvinnelige fanger, i bukhulen, eller man kan spisse en tykk bambusstokk og banke den inn i vagina pÄ kvinner eller i rektum pÄ menn. Det minner meg om at i det land hvor vi befinner oss i nu, var herrefolket en utpreget vindrikkende nasjon, og i stedet for bambusstokker brukte de vinflasker pÄ samme mÄten, - altsÄ ved Ä banke dem inn i de naturlige Äpninger pÄ fanger som ble avhÞrt.
3) Fingrene kan man ogsÄ gjÞre andre ting med; skjÊredem lÞs med kniv eller klippe dem av med piggtrÄdsaks ledd for ledd. FÞrst bruker man eletriker-nebbtang til Ä trekke ut neglene med, hvis dette enr Þnskelig. Man har ogsÄ neglene pÄ tÊrene.
4) Til de sÄ og si stadig naturlige fremgangsmÄtene hÞrer metodene med vÄte lÊrremmer, som bindes rundt halsen og anklene pÄ bena, som er bÞyet lengst mulig opp bakover, altsÄ mot ryggen pÄ vedkommende. NÄr lÊrremmene begynner Ä tÞrke, skrumper de inn, og fangen blir langsomt kvalt eller han fÄr ryggen brukket i meget langsomt tempo.
5) Her mÞter vi de tekniske metoderm og fÞrst hva man kan gjÞre med et almindelig bilbatteri. MAn lager et slags lÊrbelte, som pÄ innsiden er belagt med metalltrÄder, - og disse kobler man bare til et vanlig 12-volts batteri. Det gjÞr undreverker, selv pÄ den minst sammarbeidsvirkelige fange. Man tar her ikke sikte pÄ eletrisk stÞt, - bare pÄ strÞmmens varmevirkning. TrÄdene blir glÞdende og efterlater striper hvor beltene har vÊrt anbragt.
6) Dette er vannmetoden: Man fyller fangens munn meget hÄrdt med en stor, vÄt klut, og derpÄ stikker man en gummislange inn i neseborene pÄ ham eller henne, og setter en trakt i den andre enden av slangen. SÄ heller man vann i, og fangen kan pÄ den mÄten i timesvis holdes pÄ kanten av drukning. Metoden nÄdde sitt hÞydepunkt her i landet, hvor koloniherrene kombinerte den med Ä sette en haveslange inn i endetarmen pÄ den personen som skulle forhÞres, slik at hele maven svulmet opp til en forbausende stÞrrelse. Det et var meget effektivt, men hadde det aber at man ofte pÄfÞrte fangen brist i tarmveggen, slikat de dÞdde av bukhinnebetennelse en stund efter forhÞret.

InnleggSkrevet: Ons 07 Nov 2001, 22:06
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Re: Advarsel : Guffent

*grĂžsse*

InnleggSkrevet: Man 12 Nov 2001, 19:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
wildkatta
Gjest

Vel la de banke tilstÄinger ut av folk. bare man fÄr bank nok tilstÄr man alt. dermed har de sin gjerningsmann uansett... dermed kan jo den virkelige terroristen fortsette og planlegge - vel og bra. for da kan jo han drepe de amrikanerne som banker tilstÄinger ut av uskyldige mennesker. Lurt ikke sant...

men skjer ikke det i norge ogsÄ da ???

InnleggSkrevet: Tor 15 Nov 2001, 08:34
    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [7 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet