DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Psykologi
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Av Innlegg
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 Psykologi

Jeg hadde litt problemer med Ä velge forum til dette, men nÄja. Uansett; fÞlgende er hentet fra min lÊrebok i 3Sok (sosialkunnskap) og, vel, jeg tenkte at det kunne vÊre interessante emner Ä debattere rundt. *skrive mer senere grunnet dÄrlig tid*

VÄr tids ideal er kanskje fÞrst og fremst det problemfrie mennesket, mennesket som springer ut av sengen om morgenen med en appelsin i hÄnden og jubler mot en lykkelig og problemlÞs dag. Det er i seg selv intet galt med dette idealet, og det er en velsignelse at sÄ meget av vÄr energi gÄr med til Ä oppfylle det. Men det har engrusom og iskald bakside, nemlig den skammen som vi i dypet av vÄr sjel - all medmennneskeligehet til tross - forbinder med det Ä ha det vanskelig.

Livets LĂŠre:
Hvis et barn lever med kritikk, lĂŠrer det Ă„ fodĂžmme.
Hvis et barn lever med fiendskap, lÊrer det Ä slÄss.
Hvis et barn lever med spott, lĂŠrer det Ă„ bli sky.
Hvis et barn lever med skam, lĂŠrer det Ă„ fĂžle skam.
Hvis et barn lever med toleranse, lÊrer det Ä bli tÄlmodig.
Hvis et barn lever med oppmuntring, lĂŠrer det tillit.
Hvis et barn lever med lovord, lĂŠrer det Ă„ verdsette.
Hvis et barn lever med ĂŠrlighet, lĂŠrer det Ă„ bli rettferdig.
Hvis et barn lever med trygghet, lĂŠrer det Ă„ tro.
Hvis et barn lever med anerkjennelse, lĂŠrer det Ă„ like seg selv.
Hvis et barn lever med bifall og vennskap, lĂŠrer det Ă„ finne kjĂŠrlighet i verden.
Barn som er vant til lykke, vil finne kjĂŠrlighet og skjĂžnnhet.

InnleggSkrevet: Ons 14 Nov 2001, 22:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Re: Psykologi

Jeg tror det er mye i den siste delen i innlegget ditt.. men jeg vil ikke tro at den gjelder for alle barn.. det kommer selvsagt an pÄ hvor sterk personen/barnet er psykisk.. det er ikke Ä komme i fra at vi ikke alle har like sterk psyke, og at vi derfor vil reagere ulikt pÄ de samme situasjonene.

Men i bunn og grunn vil jeg tro at de "reglene" stemmer.. men ingen regel er uten unntak.. Smile

InnleggSkrevet: Tor 15 Nov 2001, 12:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003

Men hvor tror du mennesker fÄr psyken sin fra? Kanskje nettopp fra hvordan de har blitt behandlet pÄ..

InnleggSkrevet: Sűn 18 Nov 2001, 06:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
marte
Gjest

viss du har lyst Ä vet korleis samfunnet kan bli viss me nÄr "mÄlet", Ä gjera alle lykkelege, kan du lesa "brave new world" eller "fantaskiske nye verden" av aldous huxley. Den er veldig god. han er ein slags motsett 1984 likande historie. Ganske genial.

InnleggSkrevet: Tir 20 Nov 2001, 09:27
    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003

Hey, den hĂžres bra ut.. takk for tipset.. Smile

InnleggSkrevet: Ons 21 Nov 2001, 10:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Helvete
Gjest

Det er et tankekors at man i vÄrt mediesamfunn der gud og hver mann skal stÄ frem i det offentlige rom og fortelle om sine personlige problemer, at det Ä faktisk ha problemer faktisk er tabu. Vi skal liksom vÊre sÄ Äpne og frie og kunne snakke om alt mellom himmel og jord, men samtidig mÄ vi til en hver tid fremstÄ som feilfrie og lykkelige.

Det Ä ikke lykkes, eller det Ä vÊre trist eller ha andre problemer, er noe vi helst skal skjule. Hvis vi har problemer, mÄ vi stÄ frem med dem pÄ en mÄte som fÄr oss til Ä virke sterkere, "Jeg har problemer, men nÄ har jeg fÄtt lÞst dem, og pÄ den mÄten hjelper jeg andre i samme situasjon.

Det blir derfor ekstra vanskelig Ä faktisk si til seg selv og andre at man faktisk ikke er feilfri. Ingen mennesker er det. Likevel vil vi fremstÄ som det.

InnleggSkrevet: Man 15 Apr 2002, 08:41
    Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
problemet med den regla er at den blir mixa under opppvekste, jeg er litt ditt og litt datt, sÄ hva er lÞsningen?

InnleggSkrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
stÄr det i den boka en begrunnelse av de pÄstandene?
de virker logiske, men alikevell.

InnleggSkrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

det er bare myter, nÄr alt kommer til alt...

InnleggSkrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:48
pita
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 20 Apr 2003
jeg tenker for psykologisk...jeg hater Ä mÄtte analysere og vurdere andre...for Ä sÄ sette min "diagnose" pÄ dem

InnleggSkrevet: Fre 20 Feb 2004, 23:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

det hjelper hvis du leker lystlĂžgner en stund. presenterer deg som noe helt usannsynlig, eller noe

InnleggSkrevet: Lűr 21 Feb 2004, 09:44
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Jeg har ikke troen pÄ miljÞ alene som faktor. Jeg tror en i viss grad blir fÞdt med disposisjoner for ditten og datten. Se bare pÄ de psykiske lidelsene; mange av dem har et arvelig moment ved seg.

Og er det EGENTLIG en prinsippiell forskjell, og ikke bare en gradsforskjell, mellom det Ä ha en alvorlig depresjon, og det Ä vÊre "ikke fullt sÄ lykkelig og frisk"?

Jeg er ogsÄ ved den oppfatning at ting blir bedre. Det er tabu rundt psykiske lidelser, for Ä bruke dette emnet nok en gang, men mindre enn fÞr. FÞr i tiden kunne en ikke ha en debatt om statsministerens depresjon. Derfor vil jeg tro at plettfriheten blir mindre og mindre viktig. Det er ikke lenger sÄ viktig Ä mÄtte stÄ frem som perfekt.

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 16:47
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet