|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Ultranasjonalisme
Her om dagen fikk jeg noe jeg trodde var bra norsk hardrock fra en pÄ skolen. Gruppa kalte seg storm, og det viste seg Ä vÊre norsk hardrock.
Bra var det ogsÄ - musikalsk sett.
Tekstene derimot, var av typen man ikke hÞrer pÄ om man er normalt sunn i hodet. For det fÞrste hadde storm tatt livet av en brÄte gamle norske folkeviser (ca).
Tatt livet av pÄ den mÄten at de hadde byttet ut den oprinnelige teksten med ultranasjonalistisk drittpreik av typen "jeg er nordmann og stolt av det. Er ikke du stolt av det, skal vi hogge deg ned. Er du ikke nordmann i det hele tatt, er du hvertfall dÞd. Er du kristen, skal du slaktes. Er du ikke odinist, skal du faen meg ikke fÞle deg trygg heller"
(Dette var ikke ordrett, bare hovedpoengene)
Jeg bare spÞr, hvem faen er det som hÞrer frivillig pÄ slikt?
Er det noe som fÄr en til Ä skamme seg over Ä vÊre norsk, sÄ er det slikt som dette.
Jeg mÄ si at slikt fÄr en til Ä undres; avler nasjonalime mer vondt enn godt?
|
Skrevet: Fre 19 Jan 2001, 16:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Lilin
Gjest
|
Norsk nasjonalisme
Har nasjonalisme *noen*gang avlet noe godt?!?
Jada, jeg vat at mange opprÞrsbevegelser har brukt nasjonalistiske virkemidler for Ä rive seg lÞs fra undertrykkende krefter - men hva har det vÊrt godt for? NÄr opprÞret gÄr over til Ä vÊre nasjonalistisk, begynner jo folk Ä gi faen i at de egentlig skulle kjempe mot undertrykkelse - det hele blir bare til en hyllning av egen fullkommenhet, som ender med at man fÄr sin egen stat (hva nÄ enn det skal vÊre godt for, politikerne er like tullete i hodet overalt uansett) og minoritetene i landet blir ekstra mye herset med pÄ grunn av at majoriteten nÄ er overbevist om at de er Verdens Salt (noe nasjonalister for Þvrig ER: hvite, stygge og skadelige for helsa)!
Norge er et godt eksempel pÄ dette, etter 2.verdenskrig var Norge endelig var en fri *nasjonalstat* igjen - og folk var mer "stolte av Ä vÊre norske" enn noen sinne (siden Motstandsbvevegelsen hadde brukt nasjonalistiske virkemidler). Dette medfÞrte en intens fornorskningsprosess blant samer og kvener, samt tvangssterilisering av tatere. Med en gang vÄre besteforeldres generasjon var kvitt naziene, sÄ begynte de pÄ samme mÄte selv - "de som bygde landet " bygde det pÄ minoritetenes lidelser.
Nasjonalisme og rasisme er svakhet i hÞyeste potens: Man er sÄ redd for forandringer og "fremmede" impulser at man opphÞyer sitt eget folkeslag til Gud og tramper pÄ alle som kommer i veien.
Jepp, Storm er nasjonalistiske svin (selv om de dessverre er jÊvlig talentfulle musikere) og alle som hÞrer pÄ dem av andre grunner enn selve *musikken* er verdensfjerne, svake tullinger!
hilsen
en lettere irritert LiLiN.
|
Skrevet: Fre 19 Jan 2001, 17:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mirta
Gjest
|
Re: Norsk nasjonalisme
Ă
vera stolt over den du er er bra. Men det er ikkje det same som Ă„ hate alle andre for dei dei er. Ă
vera stolt over landet sitt er og bra. Men desse Storm (har ikkje hÞyrd om dei fÞr) har tydeleg missforstÄtt eitt eller anna. De seier dei er bra musikarar, det er trist dei bruker talenta sine pÄ ein slik mÄte.
Mirta
|
Skrevet: Ons 24 Jan 2001, 20:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
larsih
Gjest
|
Re: Norsk nasjonalisme
Digger storm!
Plata deres er genial spÞr du meg. Syns ikke man behÞver Ä ta budskapet sÄ bokstavlig, men jeg mÄ si at raseriet deres mot det kristne avskummet apellerer til meg. Har lite til overs for en del kristenfolk selv, etter Ä ha blitt dÞmt til fortapelse av en del av dem. Syns man burde forby kristendom i skolen jeg. Alt for mange voldsappeller i bibelen til at det er sunt.
Jeg stĂžtter storm sitt budskap der... Se den kritne kjĂžteren! Ta Ăžksa! Ta Ăžksa, og hugg den neeeed!
Ok, mener ikke det, da : / men som jeg sa.. en noe aggresivt budskap skader neppe et sunt menneske. Da har jeg mindre til overs for de der brĂžlebanda, med budskap om at du skal brenne kirker og ta ditt eget liv og anna styggedum
Min lille mening
Lars IH
|
Skrevet: Tor 01 Feb 2001, 01:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

|
To ting.
Egentlig var dette en sÄnn "slenger innom i farten og skriver noen Äf ord"-sak. Men det blir nok mer.
LiLiN: Jeg er uenig i at all nasjonalisme er undertrykkende.
Eks: Ivar Aasen (gidder ikke slenge drit her, dette er et for meg heller seriÞst tema) ble i sin samtid betegnet som nasjonalist. Jeg kan ikke se hvordan han pÄ noen mÄte undertrykket noen.
Larshih: Jeg kan Êrlig talt ikke fatte at man klarer Ä hÞre pÄ det drittet. Greit, det hÞres tÞft ut. Storm ER et bra band, men tekstene betyr faktisk litt. For meg. Og jeg her i utgangspunktet ingenting imot satanistmusikk heller. Jeg gir i grunnen en god F.. i hvilken gud man hyller i en sangtekst, da de (gudene) for meg er ett fett. Jeg er ateist, sÄ all form for gudedyrking er, mener jeg, like tÄpelig.
ForÞvrig er det et historisk faktum at ingen religion har forÄrsaket sÄ mye blodbad som kristendommen. Antakelig med islam pÄ en god andreplass. Fellesnevneren for disse to er misjonsvirksomhet. Hvilket igjen er basert pÄ den tro at ens egen religion er bedre enn alle andres. Minner litt om overdrevet nasjonalisme der.
Jeg har forÞvrig ei heller noe til overs for brÞleband. Som oftest. Det finnes noen hederlige unntak. Som grievance. og en god del til. My dying bride brÞler. Det hÞres tÄpelig ut. Klin umulig Ä oppfatte noe som helst av teksten. Men deres tristeste er bare nydelige. Dark voyage. The crown of sympathy. osv. *nyte*
|
Skrevet: Fre 02 Mar 2001, 21:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
abiotic
Gjest
|
Re: To ting.
NÄ skal ikke jeg sitte her og forsvare kristendommen (eller andre religioner for den sakens skyld).. Misjonsvirksomhet er basert pÄ at ens egen religion er bedre enn alle andres er vel Ä ta det noe langt. Jeg kan vanskelig se at man dro rundt og 'vervet' mennesker for sammen Ä stÄ sterkere mot andre religioner, og da slÄ ned pÄ disse. Kan ikke se noen forankring til overdreven nasjonalisme der.
Det er en kjensgjerning at for mye av noe, ofte ikke er bra, for Ä si det sÄnn. Det samme gjelder nasjonalisme: Nasjonalisme i seg selv har da ikke utrettet stor skade. Slik jeg ser det, er det kun med Ä styrke og binde mennesker tettere sammen. Det er i det dette blir blÄst opp til de grader og tredd nedover hodet pÄ 'utenforstÄende', at det begynner Ä bli farlig.
|
Skrevet: Lűr 23 Feb 2002, 21:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

|
Re: To ting.
Digresjon: Den russiske ultra-nasjonalisten Vladimir Sjirnovske sa i et Bergens Tidende-intervju noen Är tilbake at om han var presiden i Russland, vllle etthvert forsÞk pÄ NATO-utvidelse Þstover bli mÞtt vÄpen. Mener ogsÄ at han eksemplifiserte (om det er et ord) dette med et lekefly - ett kampfly av en eller annen sort- som skulle brukes til Ä bombe europeiske hovedsteder.
|
Skrevet: Lűr 29 Jun 2002, 20:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
bare det at jeg skulle Þnske jeg hadde nasjonalfÞlelse. nÄr vi vinner avgjÞrende fotballkamper...jeg er alt annet enn patriotisk! 17-mai er no tradisjonelt mÞkk. Ä pusse pÄ gamle ting istedet for Ä se fremover forstÄr jeg ikke. men nÄr jeg ser pÄ fellesskapet skulle jeg Þnske jeg hadde litt nasjonalfÞlelse. nok til Ä vÊre litt stolt. men det har jeg ikke...
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
jeg er vel stolt over skisporten. Jeg liker at norge hevder seg litt, for da fĂžler jeg at jeg gjĂžr det og. selv om jeg ikke gjĂžr det.
Alle har behov for Ă„ hevde seg.
jeg trener litt akrobatikk, fordi jeg liker Ă„ gjĂžre noe andre ikke kan.
Alle syns det er morsomt Ä kunne svare pÄ ett spÞrsmÄl i klassa, ingen andre kan svare pÄ.
alle hevder seg pÄ sin mÄte, og jeg tror det er for Ä fÞle at en selv kan noe andre ikke kan.
Det som er rart er att noen fks idrettsutÞvere er ganske hyggelige og fÄr metta hevdelsesbehovet, mens andre blir hÞye pÄ pÊra virker som Ä ikke fÄ metta hevdelsesbehovet.
At noen liker Ä hÞre pÄ slikt er kanskje for Ä fÞle seg stolt en stund...vet ikke jeg.
nasjonalisme gjÞr vel godt for de som ikke har sÄ mye Ä vÊre stolt av, og de binder folk sammen, men de som kan bli hÞye pÄ pÊra..kan bli hÞye pÄ pÊra. spÞrs hvor mange nordmenn som blir hÞye pÄ pÊra og hvem som ikke blir det da kanskje.
hmmm mÄ lage ny trÄd..
edit: dette er mine egne teorier da, min egen oppfatning, skal ikke si bastant at det er slik.
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
jeg er enig med deg, men jeg fĂžler at jeg er veldig lite norsk....
jeg er mot patrioter, man mÄ kunne noe selv, ikke stÞtte seg ppÄ de som er [overforbruk av tegn]men jeg skulle fortsatt Þnske jeg hadde mer tilfelles med dere norskinger...(jeg er fÞdt norsk altsÄ, det er ikke der problemet ligger)
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 20:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Er jeg stolt av Ă„ vĂŠre norsk? Utvilsomt.
Synes jeg Norge dermed automatisk er bedre enn alle andre land? Overhodet ikke - jeg bare liker meg best her. Om andre liker seg best andre steder er da det helt utmerket.
Er jeg en patriot? Tja, det kommer an pÄ hva du legger i ordet.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 23:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
betyr det at du fÞler deg norsk at du forstÄr deg pÄ/ligner de andre fola vi bor sammen med?
|
Skrevet: Lűr 21 Feb 2004, 09:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
| meine hĂŒter skrev: | | betyr det at du fĂžler deg norsk at du forstĂ„r deg pĂ„/ligner de andre fola vi bor sammen med? |
Slettes ikke nĂždvendigvis.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 07:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
nei, men det hjelper ikke. du forstÄr deg pÄ det norske samfunn, jeg hater det. det Ä fÄ kunnskap om ting har to utslag, enten svekkes hatet, eller sÄ vokser det.
|
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 13:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
| meine hĂŒter skrev: | | nei, men det hjelper ikke. du forstĂ„r deg pĂ„ det norske samfunn, jeg hater det. det Ă„ fĂ„ kunnskap om ting har to utslag, enten svekkes hatet, eller sĂ„ vokser det. |
Du minner meg mer og mer om meg selv slik jeg var for endel Är tilbake. Min tidligere opprÞrstrang og hat til det etablerte var i stor grad fundamentert pÄ en manglende helhetsforstÄelse av de mekanismer som forklarer det moderne samfunn. Mitt sinn er av en art som gjÞr det viktig for meg Ä forstÄ for Ä kunne akseptere. Da tenker jeg ikke pÄ aksept for de elementer jeg fortsatt ikke finner tilfredstillende, men heller en indre ro i forhold til det jeg observerer.
Isteden for Ä la meg frustrere over all idioti, urett og galskap har jeg nÄ i Þkende grad begynt Ä le av det hele. PÄ den mÄten tilfÞrer jeg positivitet istedenfor Ä bidra med negativitet. Det er nemlig ikke vanskelig Ä pÄpeke alle feil og mangler med det samfunnet man er en del av, det som er utfordringen er Ä komme opp med bedre alternativer og lÞsninger, samt dele sine idéer til lÞsning pÄ en lettfattelig mÄte.
Jeg vil anbefale deg Ă„ studere litt sosialantropologi 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 13:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
jeg skal studere sosialantropologi, men mÄ bli ferdig med ungdomsskolen fÞrst!
jeg begynner Ä forstÄ litt, bruddstykker, men det gjÞr bare hatet verre. men jeg har endelig forstÄtt poenget med monarkiet!
|
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 14:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Til Ä vÊre ungdomsskoleelev sÄ er du hÞyst oppegÄende, det skal du ha!
Hva er forĂžvrig poenget med monarkiet slik du ser det?
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 14:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
vel poenget med monarkiet er (sÄnn jeg har forstÄtt det) representasjonsoppgaver. fordi politikerene har det sÄ travelt(selv om de ikke gjÞr noe har de det travelt) mÄ noen andre representere landet, vÊre ett intetgjÞrende symbol. kongen skaffer faktisk norge penger, ved Ä representere norge fÄr vi solgt mer fisk o.l. hvis vi hadde hatt republikk, ville presidenten ha det sÄ travelt att noen andre mÄtte representere landet. selv om det er stivt, formelt og kjedelig mÄ noen alltid ha det vervet. sÄ vi fÄr hÄpe kongen nyter sitt livslange slaveverv!
|
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 14:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Hehe, det finnes vel ikke noe annet menneske i Norge som har blitt plaget med sÄ mye hornmusikk som Harald, stakkars mann 
|
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 14:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
jeg tror faktisk han liker det, men skjuler det godt.
|
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 14:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |