|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, KarmĂžy
|
bitch, tĂžs, osv.
Hva er det med kvinnfolk som proklamerer seg selv som bitch eller tÞs?? Disse er ikke POSITIVT lada ord..! Jeg fatter ikke hvorfor greie jenter driver Ä kaller hverandre for bitch og tÞs, forstÄr de ikke meningen av disse ordene? - Og spÞr jeg dem, sÄ sier de "jamen vi mener det jo positivt!" Hvorfor i heite huleste ikke bruke POSITIVE ord da??? Istedet for Ä forandre meningen pÄ andre ord.. ballefaen.
jeg skjÞnner heller ikke det som jeg har sett pÄ film, at negermenn kaller hverandre for niggere. Sykt er det.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 08:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Hvis alle sorte menn kaller hverandre nigger, mister det den negative effekten av at hvite ondsinnede sier det.
er derfra det kommer tror jeg, ogsÄ nÄr det gjelder dagens ord.
Jeg(en gutt), kaller gjerne mine venninner og kjÊresten bÄde bitch, tÞs, sjÞge og lille hore uten at det egentlig er noe negativt i det..
Bitch brukes vel helst nÄr man parodierer fjortisjenter..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 09:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, KarmĂžy
|
men hvorfor?!+ Disse ordene du nevnte betyr jo negative ting, sÄ hvorfor sier dere negative tng til hverandre? Greit nok at dere ikke MENER det, men det forandrer ikke betydningen av ordene. Jeg fÞler ikke at jeg kan gÄ rundt og kalle folk for fittetryne eller hÞnsehjerne uansett hva jeg mener med det.. ordenes betydning gÄr vel egentlig over hva jeg mener med de.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 10:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Jeg er opprinnelig nordlending, og i vÄr morbide kultur betyr f.eks. ordet "hÊstkuk", hvis det sies pÄ en spesiell mÄte, noe sÄnt som; "du er en kul fyr" etc. 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 10:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg skal ikke pÄ noen som helst mÄte hevde at jeg begriper noe som helst av dagens fjortissprÄk.
Heldigvis trenger jeg ikke bry meg. Hva de smÄ kaller hverandre, uansett om det er positivt eller negativt ment, er meg rungende likegyldig.
Det eneste jeg trenger Ä forholde meg til, er at om noen hadde kalt meg "bitch," "tÞs," "hore" eller noe i den duren, hadde det vanket en saftig Þrefik (evt. et skulende blikk og en rak rygg idet jeg demonstrativt hadde gÄtt min vei uten et ord, hvis jeg hadde vÊrt i et mer fredelig humÞr).
At vi nordlendinger kaller hverandre for "hĂŠstkuk" kan i grunn ikke sammenlignes med "bitch"-kategorien, ettersom dette er en intern, kulturell greie mellom nordboerne.
Det denne ghettokulturen gjÞr, er Ä ta allmenn kjente ord som folk over hele verden kjenner betydningen av, og snu opp ned pÄ dem fordi det visstnok har blitt "kult" Ä si sÄ stygge ting som mulig til hverandre, forbeholdt at den man sier det til vet Ä ta det som noe positivt.
Og personlig intensjon bak ordet eller ikke; det fÞrer til sprÄklig forvirring. Hvis alle skulle gÄtt hen og lagt egne meninger bak velkjente ord, hadde det blitt et kaos uten like. Jeg kan f.eks. ikke bare bestemme meg for at nÄ betyr grÞnn rÞd, og blÄ betyr lilla.
Dessuten er det da sÄ utrolig mye triveligere Ä hÞre "jeg er glad i deg" eller "du er en bra person" enn "jÊvla hore," uansett hvilken intensjon som ligger bak. Vi har brukt mange Är og generasjoner pÄ Ä lÊre at visse ord oppfattes negativt, og det er det ikke lett Ä bare riste av seg sÄnn helt uten videre.
(Ok, sÄ bryr jeg meg visst litt likevel, i motsetning til hva jeg fÞrst sa. Jeg er lidenskapelig opptatt av sprÄk.)
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 12:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
damdidam
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 15 Mar 2003 Innlegg: 256
|
TÞs og bitch er ord som man ikke blir sint av, hvertfall ikke om det er en venninne som bare kÞdder med det... Slire er pÄ kanten, hore er over kanten.. Hore er et stygt, ekkelt, diskriminerende og sÄrende ord. Dessuten er ordlyden stygg, det bare er sÄnn...
|
_________________ Livet er usikkert, spis desserten fĂžrst!
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 17:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Meget mulig at de som ikke er del av akkurat det sprÄksamfunnet som disse jentene/kvinnene tilhÞrer, oppfatter ordene tÞs og bitch som negative. Men hvis du ser pÄ hvordan disse jentene/kvinnene bruker ordene seg imellom, sÄ er det ganske Äpenbart at de for dem ikke fungerer som skjellsord. Og det er det som er hovedsaken - forskjellige sprÄksamfunn kan ha forskjellig bruk av de samme ordene, de samme ytringene. Og ords betydning skapes ved at de brukes sammen av mennesker.
Derfor: nei, man kan ikke bare bestemme seg helt alene for at grÞnn plutselig skal bety lilla, ganske enkelt fordi sprÄk ikke er noe man gjÞr alene. Hvis alle de man snakker med derimot, aksepterer at man bruker ordet grÞnn som lilla, sÄ er det ikke noe problem. Og sprÄk utvikler seg hele tiden, ords og ytringers bruk endrer seg stadig vekk i mye stÞrre grad enn man skulle tro. Og med bruken endrer betydningen seg.
Ett annet punkt er dette med intensjoner - hva man intenderte Ä si. Strengt tatt kan man snakke til man blir blÄ i trynet om hva en annen person mente med Ä si det vedkommende sa. Hvis du ikke spÞr direkte hva vedkommende mente/intenderte, sÄ blir det bare mer eller mindre kvalifisert gjetning. For det meste foregÄr sprÄkbruk altfor automatisk, enkelt, lett og greit til at det kan vÊre noe sÊrlig bevisst gjetting med i spillet. Det som vanligvis skjer er at noen kommer med en ytring, og du kommer med et svar tilbake, som indikerer hvordan du tolket den fÞrste ytringen. SÄ tolker fÞrstemann din tolkning, osv. osv. Og det hele fungerer vanligvis utrolig smertefritt og effektivt. SprÄkbruk er for det meste ikke fundering over andres intensjoner, eller tankelesing - vi forholder oss ganske enkelt til folks konkrete ytringer.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 18:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Og om alle skal kunne forholde seg til alles konkrete ytringer, er det en fordel Ä ha et likt grunnlag Ä tolke ytringene pÄ.
Min umiddelbare ikke-tolkende reaksjon pÄ at noen hadde kalt meg et hvilket som helst av ovennevnte ord, hadde resultert i frustrasjon og fornÊrmelse.
Det kunne muligens blitt oppklart med et par "men jeg mente jo bare at", men herregud, nÄr man har fullt brukbare positive ord Ä benytte seg av, hvorfor ikke bare bruke disse i utgangspunktet og dermed slippe evt. frustrasjon og misforstÄelse i etterkant?
NĂ„ er jo dette en kulturgreie.
Jeg kommer nok aldri til Ä sosialisere meg med slike folk som har "tolk-ordet-med-dets-motsatte-betydning"-kultur, sÄ hvorfor bry meg?
For all del, la dem drive pÄ.
Men jeg behĂžver ikke like det. Jeg synes ganske enkelt det er unĂždvendig, uestetisk og forvirrende.
Og jeg begriper rett og slett ikke hva som skal vÊre sÄ kult og positivt med Ä slenge masse dritt til hverandre.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 19:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
DÄkker e nÄn hÊstkuka!
...og nÄ stikker jeg rÞdvinsbrisen ut pÄ en date 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 19:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Veronica skrev: | Og om alle skal kunne forholde seg til alles konkrete ytringer, er det en fordel Ä ha et likt grunnlag Ä tolke ytringene pÄ.
|
Men det har ikke alle, og det forklarer ganske mange misforstÄelser i sprÄkbruk. Jeg tror heller ikke det er Þnskelig at alle skal ha likt grunnlag - det ville blitt fryktelig lite mangfold pÄ den mÄten. Og ikke tror jeg det er mulig at alle skal ha det heller. Derimot kan man vÊre klar over at forskjellige mennesker har forskjellige mÄter Ä bruke sprÄk pÄ, og ikke bare hoppe til konklusjonen at folk fornÊrmer hverandre, eller nÞdvendigvis fornÊrmer en selv, ved Ä bruke visse ord og vendinger.
|
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 19:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
NĂ
stikker jeg, kos dere 
|
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 20:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Glahn skrev: |
Men det har ikke alle, og det forklarer ganske mange misforstÄelser i sprÄkbruk.
|
Og en skulle da tro at de misforstÄelsene man allerede sliter med er nok, om man ikke skal gÄ hen og lage enda flere.
Sitat: |
Jeg tror heller ikke det er Þnskelig at alle skal ha likt grunnlag - det ville blitt fryktelig lite mangfold pÄ den mÄten.
|
Deg om det. Jeg ser ikke noe som helst mangel pÄ mangfold pÄ grunnlag av at folk skal kunne kommunisere og forstÄ hverandre uten Ä mÄtte forklare hva man egentlig mener titt og ofte. Den tiden kunne heller vÊrt brukt til Ä f.eks. snakke om andre og mer interessante ting.
Ă
skape misforstÄelser og provokasjon er ikke det samme som Ä skape mangfold.
Og sÊrlig med tanke pÄ hvor og hva denne trenden kommer fra, synes jeg den er sÊrdeles unÞdvendig.
|
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 22:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Man kan like det eller ikke like det - men sprÄk er alt annet enn stabilt, og endrer seg stadig. Uten misforstÄelser ble det ikke mye moro. Og det kommer alltid til Ä vÊre endringer, og sprÄkbruk hos grupper av personer man synes er helt hÄplÞs. Men hvis det fungerer for dem det er snakk om...
Det er pÄ en mÄte ikke min jobb Ä bestemme hvilke endringer som er gode og hvilke som ikke er det, eller hvilke sosiale gruppers sprÄkbruk som er best. Det har jeg ingen rett til.
|
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 22:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Hvis man trenger misforstÄelser for Ä ha mye moro, vil jeg si man har dÄrlig med kreativitet.
Det eneste som er min jobb, er Ă„ bestemme hvilke endringer som er gode og hvilke som ikke er det, for min egen del.
Og mener jeg at det er unÞdvendig og fjollete Ä kalle hverandre stygge ting mens man mener det positivt, tar jeg ikke "men det er jo deres kultur" som en bra nok Ärsak. Da er jeg mer interessert i Ä se pÄ hvorfor dette er deres kultur, og hva den kommer fra.
Og sÄvidt jeg har forstÄtt, kommer denne kulturen fra det amerikanske ghettomiljÞet, hvor disse "rapperne" kaller kvinnfolka for "my bitches" o.l. mens de oppfordrer disse damene til Ä ha pÄ seg sÄ lite klÊr som mulig for Ä tilfredsstille dem (henv. artikkel i VG forleden dag), noe jeg oppfatter som bÄde nedverdigende og diskriminerende.
SÄ nei, jeg setter ikke pris pÄ en sprÄkkultur som stammer fra et slikt miljÞ.
I tillegg til at jeg er skeptisk til den generelle tendenser norske ungdommer (og andre) har til Ä adoptere den minste trend fra USA, bÄde pÄ godt og vondt.
Kort sagt: dette handler faktisk om mer enn bare sprÄk, fordi alt sprÄk har en intensjon. Og selv om man ikke tolker denne intensjonen bevisst i en samtale, er det underliggende signaler som blir oppfattet.
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 08:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
bare det at ord kan bli borte og komme tilbake med ny mening. moren min tror bÞffe betyr stjÊle(som hennes genrasjon brukte det som) men det betyr jo "lÄne inntil videre" (som jeg og min generasjon bruker det som)
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 15:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Vil du ha kreativitet og utvikling innenfor sprÄk kan du ikke unngÄ Ä ogsÄ fÄ misforstÄelser.
Og egentlig illustreres jo bare poenget mitt her - Vero har sitt tolkningsunivers, og ut i fra det blir bruken av diverse ord helt bortkastet. Mens de som bruker ordene det gjelder, har et helt annet syn. At de i farten kan ha misforstÄtt og tatt opp endel elementer fra sprÄkbruk i USA er nÄ sÄ. Men sprÄkhistorien kryr av tilfeller hvor ord og uttrykk har blitt lÄnt fra andre sprÄk, og tolket pÄ nytt og brukt pÄ mÄter de ikke ble fÞr i originalsprÄket. Nok engang - misforstÄelser henger nÊrt sammen med sprÄkutvikling.
Egentlig er det her bare snakk om nok et eksempel pÄ at sprÄk er i stadig endring, og at ikke alle alltid er enige med den veien utviklinga tar overalt.
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 16:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
meine hĂŒter skrev: | bare det at ord kan bli borte og komme tilbake med ny mening. moren min tror bĂžffe betyr stjĂŠle(som hennes genrasjon brukte det som) men det betyr jo "lĂ„ne inntil videre" (som jeg og min generasjon bruker det som) |
Jeg har alltid trodd at "bĂžffe" betyr Ă„ stjele.
SĂ„ tilhĂžrer jeg visst en tidligere generasjon, da.
Og ang. Glahns kreativitet og utvikling innenfor sprÄk: hvorfor fikse noe som ikke er Þdelagt?
SprÄket i dag (enn sÄ lenge) fungerer/har fungert utmerket, sÄ hvorfor begynne Ä bryte ned ord og forandre deres meninger?
Jeg kan til en viss grad forstÄ tanken bak sprÄkutvikling og at det har betydning for de som benytter seg av det. Til en viss grad.
Det jeg ikke kan forstÄ, er hva dette skal vÊre godt for, og hvorfor det kun kretser rundt negativt ladede "stygge" ord.
Og situasjonen er nÄ ennÄ den at man har definisjoner pÄ ord, og disse definisjonene stÄr gjeldende, som den allment fungerende betydningen. At jeg forholder meg til disse definisjonene, skaper ikke "Veros tolkningsunivers," men dette skal man heller snu pÄ hodet. Det er de som bryter med slike definisjoner som skaper sitt eget tolkningsunivers, og de har de ingenting med Ä verken kreve eller forvente at alle andre utenfor dette universet skal forstÄ, like eller respektere dette.
Det er heller ikke snakk om at noen i farten "har tatt opp" elementer fra sprÄkbruk i USA.
I denne partikulÊre saken, altsÄ om nedverdigende kallenavn pÄ kvinner, er dette en direkte Ärsak av "gangsta"miljÞet derfra (som jeg sa tidligere).
Men nÄ forventer jeg naturligvis ikke at mannfolk skal forstÄ nedverdigelsen som ligger i dette. 
|
Skrevet: Lűr 21 Feb 2004, 15:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Sytemarvin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 03 Aug 2003 Innlegg: 408 Bosted: Oslo
|
Re: bitch, tĂžs, osv.
BagBiter skrev: | Hva er det med kvinnfolk som proklamerer seg selv som bitch eller tĂžs?? |
1) De har i det minste selvinnsikt.
2) Jeg proklamerer Pernille som en homotĂžs.
|
_________________ Start a riot, slash your wrists red
Skrevet: Lűr 21 Feb 2004, 22:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Her illustreres delvis mine egne poenger i fleng, men det er nÄ sÄ...
Jeg fÄr gjenta meg selv - sprÄk har alltid vÊrt i endring. Det er ikke noe nytt at ord forandrer mening - det har skjedd, og skjer hele tiden.
ForÞvrig er det treffende at det er de andre som har skapt sitt eget tolkningsunivers, mens en selv bare forholder seg til den "allment fungerende betydningen". For det fÞrste er jeg ikke villig til Ä automatisk gÄ med pÄ at det finnes noen allment fungerende betydning som sÄdan. For det andre er det minst like gyldig Ä si at ogsÄ en selv, og ikke bare de andre, har ens/sitt eget tolkningsunivers. Det er lett Ä anta at slik en selv og ens omgangskrets bruker ord og uttrykk er gjeldende standard for de fleste andre ogsÄ, men egentlig behÞver det slettes ikke vÊre slik.
Og det sÄkalte gangsta-miljÞet er da vitterlig en del av USA, sÄ da er det en viss type kultur derfra man har tatt opp. Her motsier du jo praktisk talt deg selv.
Hvorvidt sprÄkbruken er nedverdigende eller ei var egentlig aldri noe viktig hovedpoeng for meg.
|
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 06:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Og det sÄkalte gangsta-miljÞet er da vitterlig en del av USA, sÄ da er det en viss type kultur derfra man har tatt opp. Her motsier du jo praktisk talt deg selv. |
Jeg tror vi kanskje misforstod hverandre her.
Jeg er klar over at "gangsta"-miljÞet er en del av USA, det er jeg pÄ det rene med.
Du framstilte det som om du mente at denne sprÄkbruken bare "i farten" hadde fÄtt med seg litt innflytelse fra dette miljÞet, og det var det jeg kommenterte pÄ som feil. Disse uttrykksmÄtene har ikke bare blitt "plukket opp i farten" fra generelle amerikanske elementer, men er et direkte resultat av nevnte miljÞ. Det var det jeg skulle fram til.
Hvorvidt sprÄkbruken er nedverdigende eller ei var egentlig aldri noe viktig hovedpoeng for meg. |
Og det er nettopp det som er hovedpoenget for meg, og kanskje ogsÄ for personen som startet trÄden?
SÄ lenge utviklingen av sprÄket ikke er nedverdigende pÄ noen mÄte, kan jeg akseptere den. Jeg har f.eks. gÄtt med pÄ at "fett" betyr noe som er kult, selv om jeg synes det er en latterlig adjektivisering. 
|
Skrevet: Sűn 22 Feb 2004, 11:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |