|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
oppdragelse
Jeg bare maser i veg jeg, veldig interessant forum.
Jeg var hos nevøen min en dag og vi sammen med foreldrene hans så på tv. En blomst står på bordet og nevøen min iriterer seg over den, fordi den er i veien. Eivind flytter den og foreldrene sier at han skal flytte den tilbake. hvorfor det? spør eivind gjentatte ganger, men får kun som svar at den skal stå på bordet.
Jeg var veldig frista til å gripe in men gjorde det ikke.
Men hvorfor oppga de ikke noen grunn?
Jeg tror det er fordi de ikke klarte å si det, de bare følte det uten å vite om det de følte var "korrekt".
Jeg tror de følte at de ville ha blomsten på bordet av respekt for de som de fikk blomsten av.
Respekt er etter min, og jeg tror deres oppfattning, å utføre de ønsker den andre personen har, selv om det ikke er til din egen fordel.
Men hvor stor sansynlighet er det for at det var blomstergiverenes ønske at blomsten skulle iritere nevøen og skape kvass stemning mellom foreldre og sønn?
Siden dere ikke kjenner de, så er det kanskje vanskelig å avgjøre for dere, men virker tankegangen min riktig? Det verste jeg vet er når foreldre ikke oppgir en grunn til ungene sine.
|
Skrevet: Tor 12 Feb 2004, 13:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Hehe, ja ikke sant... Barn kan også ofte spørre mye i en alder hvor de er svært opptatt av å forstå omverdenen. Det finnes enkelte foreldre som kategorisk avviser barns nysgjerrighet som mas, og det er etter min mening lite pedagogisk. Det er vel ikke alltid like lett å være foreldre, men har man satt et barn til verden får man i det minste fremvise et minimum av respekt og forståelse for barns virkelighet og rett og slett ta de på alvor som små mennesker.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tor 12 Feb 2004, 13:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Barn godtar det meste når de får en forklaring.
Kunne de ikke bedt ham sette den tilbake når han var ferdig med å se tv, tro?
|
Skrevet: Ons 18 Feb 2004, 03:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Jo man kan saktens undres 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 18 Feb 2004, 11:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
foresten barnet blir snart 18 men uansett...saken er den samme
problemet tror jeg er at han ikke skjønner att andres oppfatning av en grunn er reel.
fks mamma sier jeg skal spise sundt for min egen del, men det skjønner ikke jeg. jeg vet da grunnen men opfattningen av grunnen er ulik. Jeg syns ikke det er så viktig mens mamma syns det.
Men en skal prøve så godt en kan. Jeg tror jeg kan få nevøen min til å forstå dette om jeg skulle komme i en diskusjon.
|
Skrevet: Ons 18 Feb 2004, 15:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
man kan bli gal av å ikke få begrunnelser på ting over lengere tid. men som regel ender det bare med ett raseriutbrudd, som att blomstervasen hadde blitt knust. da er det de som ikke gav svar som ikke får svar.
|
Skrevet: Ons 18 Feb 2004, 18:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Ofte får jeg inntrykket at voksne rett og slett ikke gidder å 'ta seg bryet' med å forklare enkelte ting som barn spør om, fordi de på sett og vis føler seg barnet overlegen.
Det oppfattes i alle fall i de fleste omstendigheter som mangel på respekt når noen blir spurt om noe, men ikke svarer.
Evt. kan de rett og slett ikke ha noen god forklaring, men bare "vil ha det sånn, fordi sånn er det."
Kanskje man er redd for å undergrave den autoriteten man tidligere har framvist?
Det er nå aldri godt å skjønne seg på disse voksne. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 18 Feb 2004, 19:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Saken er at man må ikke ta noen eksamen for å kunne bli far eller mor. Så når barnet spør hvordan en lampe virker, kan det hende at man slipper unna med å bare si "magi" Tommy og Tigern gir gode eksempler på dette.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 01:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |