DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
en stil jeg fikk 1/2 på
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [27 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
 en stil jeg fikk 1/2 på

Hver gang jeg skriver stiler må jeg filosofere, mens andre skriver noe merkelige greier uten å tenke på filosofi i det hele tatt.
Jeg trodde min filosofering var verd noe ialefall men...
Var vel kanskje lik da jeg skreiv stilen at jeg skreiv ned ideer jeg ikke har helt fått klarhet i enda.

skriver stilen her:
Ser en del feil når jeg skriver den på nytt her, filosoferer mer enn å skrive bra, men alikevell. virker som at han ikke forsåt filosofiene mine.
At han ikke forstår at livet er som ett mattestykke og att følelser er ferdige utregna mattestykke.
mine håp for dette århundret. essay

Da vi var huleboere var vi mer ærlige. Vi hadde ikke så mye moral og ettikk. om vi feis dreit elelr hadde sex mens andre så på, var ikke det så farlig. Kriger var det vel og en del av, og metodene var nådeløse. Man kunne egentlig gjøre alt man ville uten begrensninger.

annmerkning fra læreren: er dette å være ærlig?

Men som tiden gikk blei vi mer inteligente og danna. en feis dreit og hadde sex privat. moral og ettik var livets retningslinjer. krige gjorde man fortsatt, men moralen var att du skulle være snill. Du skal ikke slå du skal ikke stjele osv.

Dette var jo possitivt men hva med homofile og kjønnssykdomer? Kanskje du hadde en anen tro elelr ingen i det hele tatt.
dette kom ikke fram i lyset.

annmerkning fra læreren: hva vil du si her?

I dag er saken en anen. du kan tro hva du vil, være homofil eller normal (huska ikke rektige ordet:) Vi har heldigvis noe moral og etikk igjen, men den virker som at den er på tilbakegang. tilbake til å bli huleboere.

Det finnes nå i usa utstyr som skal erstatte fysisk sex mellom mennesker, ved hjelp av en dings du putter i pc-en, som beveger seg i takt med bevegelsene på skjermen. Resten av verden pleier å bli påvirka av usa, og det er en skremmende tanke.

annmerkning fra læreren: nokså ekstremt
(HVA SÅ? LIVET ER SOM DET ER)

Hva vil skje om denne utviklingen fortsetter? det jeg håper på er at vi beholder litt etikk og moral, at vi ikke blir huleboere igjen, ikke når det kommer til vold, for med dagens våpen kan det bety slutt på vår eksistens.

annmerkning fra læreren: hva legger du i det her?

Jeg håper og at vi vil tenke mer en bare gjøre som vi føler.
For jeg at om folk prøvde å tenke litt mer på hvorfor de føler istede for å bare godta følelsen, da ville kanskje ulogiske ting som rasisme og bli utrydda.

annmerkning fra læreren: uklart

Jeg syns ofte at folk blit påvirka om flere i en gruppe har en mening enn om bare en har det. Det er vel enklere å bare godta enn å stride i mot. Folk blir og veldig fort engasjerte og tar sider ved en sak fort.
Dette skjer ofte uten å vite fakta, men er god sansynlighet for at det er riktig. av og til kan det være bedre å si "vi får håpe at det ikke er slik" istede for å skrike ut i sinne for noen som kanskje er feil.

Og hva med fjernsex eller sex generelt?
Nå skal vi jo jo hjelpe funskjonshemmede fysisk til å ha sex om de ikke klarer det selv. kanskje det og vil bli en industri. Og kan de betale for sex kan vel vi andre og gjøre det? Vi blir sikkert påvirka fra usa en gang også, og da vil kanskje fjernsex erstatte normalsex.

Men forhåpentligvis kommer det noe godt ut av det. Når alt blir mer åpent, blir forskjeller mer godtatt, og folk kan være homofile eller skille seg ut på andre måter.

Noen vil kanskje få problemer med identitetsfølelsen.
De som trenger det kan da få problemer med seg selv. Troen på gud vil gradvis gå ut pga større kommunikasjon vil dialekter gå ut, tradisjoner glemt, og andre ting. Egentlig tror jeg de fleste vil godta denne overgangen. Vi er vel egentlig i en eller anen overgang nå.

Nå er det mye å glede seg til i fremtiden og. Internett blir like tilgjengelig som radioen, flyreiser i verdensrommet, kraftige datamaskiner som gir mye glede, og mye annet.

Alt i alt er det mye å glede seg til i framtiden, men mye av det er skremmende. Men det er vel ikke værre for oss enn de før oss.
Det største håpet mitt er at folk lærer å tenke på hvorfro de føler istede for å bare føle, og at vi beholder litt moral og etikk. danna huleboere.

annmerkning fra læreren: danna huleboere, hva er det?

Skal jeg slutte å filosofere? eller skrive filosofiske ting i stiler?

InnleggSkrevet: Tor 12 Feb 2004, 22:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Innholdet i det du skriver kan man være enig eller uenig med. Men argumentene dine er ikke alltid lette å få tak på, det er vanskelig å helt få med seg den røde tråden i det du skriver. Argumentene virker springende:

"Men som tiden gikk blei vi mer inteligente og danna. en feis dreit og hadde sex privat. moral og ettik var livets retningslinjer. krige gjorde man fortsatt, men moralen var att du skulle være snill. Du skal ikke slå du skal ikke stjele osv.

Dette var jo possitivt men hva med homofile og kjønnssykdomer? Kanskje du hadde en anen tro elelr ingen i det hele tatt.
dette kom ikke fram i lyset.

annmerkning fra læreren: hva vil du si her?"

Forstår godt kommentaren til læreren din. Har en anelse om hva det er du vil fram til, og du vet det sikkert godt selv, men som leser klarer jeg ikke å få med meg klart nok sammenhengen mellom disse to avsnittene.

I det hele tatt kunne jeg sagt mye her, mer enn man vil gidde å lese i en post. Men hovedsaken er - husk at du har en leser som skal forstå tankegangen din, men som ikke har adgang til tankene dine - bare det du har skrevet. Hva kan du ta for gitt at leseren din vet fra før av, hva må du forklare mer nøye.

Som i bare dette ene eksempelet - jeg tror du har ment i det første avsnittet å nevne endel retningslinjer for oppførsel og ting man tenkte over, som minner om moderne tankegang. Mens i det andre avsnittet nevner du ting som fremdeles ikke var blitt det. Men det er ikke helt åpenbart, og en annen ting er at jeg ikke er helt sikker på hva du har lyst til å oppnå ved å gjøre denne sammenlikningen.

Forøvrig er kommentarene til læreren din til tider på trynet. Ikke nødvendigvis fordi læreren din tar feil, men fordi kommentarene ikke forteller deg hva som er vanskelig å forstå med det du skriver. Ikke får du noen hint om hva du kan gjøre for å skrive bedre heller, og mange av lærerekommentarene er korte små fraser man godt kan flytte fra den ene stilen til den andre. Da blir det begrenset hva de kan fortelle deg om hva som gikk galt eller riktig i det du skrev. Du har masse forbedringspotensiale, men har jo ikke fått et eneste råd om hvordan du kan utnytte det.

InnleggSkrevet: Tor 12 Feb 2004, 23:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Hvor gammel er du mattestykke?

InnleggSkrevet: Fre 13 Feb 2004, 00:11
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

20...går på vk2. strøyk i norsk 1. termin. har aldri lest en bok, skjeldent hørt andres filosofier, eller lest andres filosofier. går bare ut ifra mine egne teorier. elelrs liten allmen kunnskap... Embarassed
er jeg for lite intelligent til å filosofere kanskje?

på stilen blei det vel slik at jeg skreiv for meg selv, ikke for leserene.
kanskje jeg kan lage bedre stiler om jeg filosoferer her istede, og får utslipp her?
liker ikke å lage historier...liker ikke å lese bøker som tar meg vekk i fra virkeligheten, samme med filmer og spill.
Før var det nesten omvendt, men har vel vert deprimert i de siste åra.
får dårlig samvittighet av å ta meg vekk fra virkeligheten...

InnleggSkrevet: Fre 13 Feb 2004, 08:02
damdidam
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 15 Mar 2003
Tror du må prøve å få en bedre sammenheng og flyt i teksten din, og forbedre språket ditt, varier ordbruken. Det er hvertfall hva læreren min ville sagt om den stilen, tror jeg. Men så skriver vi ikke slike kreative tekster på min skole, bare analyser og slikt. Så jeg er kanskje ikke rette personen til å utale meg likevel... *surre*

InnleggSkrevet: Fre 13 Feb 2004, 16:10
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Husk at essay handler om å få dine (gjerne filosofiske) tanker fram til leseren.
Å skrive for bare seg selv er en utmerket måte å komme i gang på, og en effektiv kladdemetode som kan gi et flott førsteutkast man kan jobbe videre med.
Men i en endelig utgave som skal leveres inn og få karakter, bør man huske på at man skriver for at noen andre skal lese og forstå det man vil fram til.

Og husk for all del å holde på "den røde tråden" gjennom stilen.
Et gjennomgående, tydelig tema er viktig. I essay og kåseri er digresjoner greit, men ikke rot for mye. Wink

InnleggSkrevet: Fre 13 Feb 2004, 18:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Du kan skrive bedre stiler hvis noen samarbeider med deg og gir deg faktisk, reell tilbakemelding på det du skriver. Ikke bare korte kommentarer som ikke får noen videre forklaring, men ordentlig tilbakemelding som forteller deg nøyaktig hva hva som funker og hva som ikke funker i teksten din, samt hvorfor.

InnleggSkrevet: Fre 13 Feb 2004, 18:59
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Også hjelper det å lese litt bøker da, man lar seg gjerne inspirere av gode forfattere som derigjennom utvikler ens eget språk...

InnleggSkrevet: Fre 13 Feb 2004, 20:03
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

QIQrrr skrev:
Også hjelper det å lese litt bøker da, man lar seg gjerne inspirere av gode forfattere som derigjennom utvikler ens eget språk...

"Meget, meget sant.
Jeg skrev mitt beste toppkarakter-essay på videregående inspirert av Erlend Loe," sa litteraturstudenten og nikket ivrig. Wink

InnleggSkrevet: Lør 14 Feb 2004, 00:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Jeg tør si det så sterkt som at om du aldri har lest noe andre har skrevet innen sjangeren, så er det et håpløst foretagende å skrive om et hvilket som helst emne. Det er som å få utdelt et fly og få beskjed: Fly. Uten å ha noen som helst opplæring. Men om du faktisk leser bøker, om du lar andre inspirere deg - se, da blir det straks lettere. Da vet du i det minste i hvilken retning du skal gå.

InnleggSkrevet: Lør 14 Feb 2004, 03:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

ja det er nok letter om en leser bøker.

Har og litt avasjoner mot norsk læreren. har hatt 2 stk, der den første lærte oss å lage disposisjon og tenke på mål målgruppe og budskap.
Lærdomen var å nå ett mål uavhengig av sjanger. Men vi lærte og om sjangere.

Nå lærer vi bare at vi skal skrive novelle kåseri osv. Men jeg liker ikke den måten. jeg liker å tenke på å ha et mål og tenke på hvordan man skal nå det målet, og ikke begrense seg av sjanger.

Blir på samme måten som bruce lee. han fant ut at det var feil å sloss med en stil.

If you do not have style you just say, here I am as a human beeing. how can i express myself, truly and completly. not lying to oneself. ikke helt korrekt kanskje + skriveleif.

InnleggSkrevet: Lør 14 Feb 2004, 11:12
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Hadde ikke Bruce Lee vært bevisst de forskjellige stilarter så hadde han neppe greid å utvikle sin egen personlige teknikk Wink

InnleggSkrevet: Lør 14 Feb 2004, 13:06
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

nei Smile Lære seg allt som er å vite og deretter bruke alt det possitive med det.,,ja dere skjønner. Jeg må lære meg sjangere...bare læremåten jeg ikke liker. men skal ha elevsamtale snart da.

InnleggSkrevet: Lør 14 Feb 2004, 19:18
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

For å kunne bryte reglene med vilje, for å oppnå noe, må man først kunne reglene Smile

Man kan se på skriving som en form for problemløsing, og en sjanger som et verktøy man bruker for å løse en type problem man støter på gjentatte ganger. Sjangre kan faktisk være ganske praktiske.

InnleggSkrevet: Lør 14 Feb 2004, 22:16
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
Jeg skjønner at du ikke liker måten vi lærer en del norsk-ting på, men sjangerlæren har jeg ikke problemer med. Det er ganske enkelt ting man bør kunne. Akkurat som rettskriving.. Analyser av dikt og romaner derimot, synes jeg bare er ødeleggende.

Det har vel egentlig ikke noe med dette å gjøre, men jeg måtte bare si det..

InnleggSkrevet: Søn 15 Feb 2004, 00:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

dikt ja...

Hvorfor skriver man dikt.
hvorfor skrive i gåter framfor direkte.
hva vil man oppnå med det.

dikt er stemningsfult. jeg føler og føler det, men hvorfor?

om det er stemningsfult og ikke forstår det helt, men liker å lese det, betyr det da at det tiltaler følelsene mine? men hvorfor?

hovedgrunnen til alt vi gjør er vel fordi vi tror det er nyttig på en eller anen måte? Slik som katter som "leike" sloss, det er jo for å lære. samme med unger som leiker, det er for å utvikle seg.

Hva er nyttig med å lese dikt?

Men det er for seint på natta, er dødstrøtt nå. klokka er 2.

InnleggSkrevet: Søn 15 Feb 2004, 01:54
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Mange utvikler seg ved å lese dikt.
Man kan lære seg å tolke, å se allegorier.
Og ikke minst, som du nevnte, å føle.

Men dikt er - som de fleste sjangre - ikke nødvendigvis noe som passer for alle.
Enten funker det for deg, eller så gjør det det ikke.
Noen liker å ha ting i klar kontekst, andre foretrekker å 'løse gåter' og gruble og dvele litt ved saker før de trekker sin konklusjon om hva dette egentlig betyr for noe.

Hva man vil 'oppnå' ved dikt?
Tja. Det samme man vil oppnå ved de fleste former for kunst. En opplevelse. Stimulering av sanser. Hygge.
Trenger det være noe mer?

InnleggSkrevet: Søn 15 Feb 2004, 09:17
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

hmm ja..jeg liker fakta tekster og ikke kunst.
men siden jeg liker å se filmer burde jeg vel like å lese bøker..om jeg bare prøver.

Men jeg tror jeg må få litt mer orden på livet mitt slik at jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å leve meg inn i noe uvirkelig.

InnleggSkrevet: Søn 15 Feb 2004, 09:55
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

mattestykke skrev:

men siden jeg liker å se filmer burde jeg vel like å lese bøker..om jeg bare prøver.

Slettes ikke.
Film og litteratur er to ganske forskjellige ting.
Jeg vet om mange som bare liker å se film, og mange andre som bare liker å lese bøker. Også finnes det noen få som ikke liker noen av delene, og en gruppe som liker begge (sånn som meg).

InnleggSkrevet: Søn 15 Feb 2004, 13:42
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

For å si det på denne måten: Virkelig gode fakta-tekster er også kunstferdig skrevet. Å skrive godt er en kunst samme hva slags tekst du skriver, men det stilles forskjellige krav til forskjellige typer tekster.

Og dikt er "nyttige" når man har evnen til å få noe ut av dem Wink

InnleggSkrevet: Søn 15 Feb 2004, 16:57
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [27 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet