SayIt
Supersøt
Ble Medlem: 19 Aug 2003 Innlegg: 75
|
Love Actually
Artikkelen er skrevet av Anne Karen Stokke
En romantisk komedie verdt å se!
Det er ikke ofte jeg anbefaler romantiske komedier til alle vennene mine (and then some). Som oftest er denne sjangeren en type film man ser med kjæresten, på første date og/eller dagen derpå. Kort sagt, i situasjoner hvor man ikke har tenkt å bruke mye av hjernekapasiteten på selve filmen. Rom-Kom passer utmerket som bakgrunnsstøy. Men _denne_, den er spesiell.
I filmen følger vi mange forskjellige historietråder, med mange forskjellige mennesker i hver "tråd". Alt fra mannen som nettopp har mistet kona si, til fyren som er gift, men som blir sjekka opp noe alvorlig av sekretæren sin, til Andrew Lincoln som er forelsket i sin beste venns kone.
(Han var forlover i bryllupet som nettopp sto, by far min favoritt..)
Men hele filmen er egentlig et mesterstykke, alle menneskene, alle scenene.. Og det beste av alt, det er _ikke_ en "Hugh Grant film". Han er med, og han gjør faktisk en god jobb i denne, men han tar ikke over filmen. Det er ikke (utelukkende) ham som har hovedrollen her, han er "en del av kaka" og han passer bra inn.
Det samme gjør de andre skuespillerne, jeg kan nevne Keira Knightley for gutta, Andrew Lincoln for jentene, Alan Rickman, Emma Thompson og Liam Neeson for filmkjennerne, ja i det hele tatt...
Bill Nighy hadde jeg ikke hørt om før jeg så Love Actually, men han er bare konge. Den utelukkende humoristiske rollefiguren hans, som prøver et comeback med en jule-cover av låte "Love is all around"
("Christmas is all around" her), er verdt å se filmen for i seg selv.
Soundtracket er kjøpt inn og verdt pengene det og. Jeg har sett filmen to ganger på kino, (ja, faktisk, en _romantisk komedie_ TO ganger på KINO), og jeg er ikke den eneste som synes den var like bra/enda bedre andre gang.
Foreløpig "Årets One To Watch"
-AK
|