|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Mensa?
Er det noen av dere som er medlemmer av Mensa?
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 12:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
kvalifisert, men ikke medlem..
er derimot medlem i det langt mer formidable forbundet
dekorkknipsendesummergames2004javaeditionspillendemensakvalifisertesomogsåerforkornsirklersforbund
såh.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 15:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
se for øvrig avatar, vårt kjennetegn, animation of life..
|
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 15:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Ser ikke noe poeng i å forsøke å bli medlem, hva får jeg ut av det? Har allerede papirer fra forsvaret som viser at jeg er over gjennomsnittet smart, 9 (høyeste) på både teknisk innsikt og allmenkunnskap eller hva de to testene fra sesjonen heter.
|
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 17:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Kirgit
Spitzy (!)

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 115 Bosted: Oslo
|
Er også kvalifisert, men så ikke noe poeng i å bli medlem.
Men morro å ha papirer på høy iq =)
|
_________________ Errare humanum est.
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 17:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
spiralis skrev: | Ser ikke noe poeng i å forsøke å bli medlem, hva får jeg ut av det? Har allerede papirer fra forsvaret som viser at jeg er over gjennomsnittet smart, 9 (høyeste) på både teknisk innsikt og allmenkunnskap eller hva de to testene fra sesjonen heter. |
Tja, hva du eventuelt måtte få ut av et medlemskap vites ikke i og med at du allerede har sesjonspapirer som beviser ditt intellekt
Mensa arrangerer møter, holder foredrag og inviterer til sosiale sammenkomster som kan ha verdi for mennesker som finner stimulans i samkvem med "artsfrender".
Jeg tillater meg å sitere Martin Ystenes:
"Mange oppfattes som sære eller einstøinger. Til gjengjeld oppfatter mange intelligene "normale" mennesker som uinteressante, og julebord og ungdomsfester oppfattes gjerne som bråkete og kjedelige. En person uttalte at "Livet er for kort til å kaste bort tiden på folk som ikke har noe å fortelle". Mange mennesker med høy IQ vil forstå hva som menes. Mange trives i denne situasjonen med en liten men eng omgangskrets, og mange kan trives med å være store deler av livet mer eller mindre helt alene. Andre føler et savn, og spesielt kan man bli plaget av at man aldri ser noen potensiell livsledsager."
Les mer her:
http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/kjennetegn/voksne.html
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 20:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 1398
|
*venter spent på å få martin ystenes som foreleser*
Det er vel opp til hver enkelt hvor kult man synes det er med mensa. Personlig mener jeg at måling av IQ er noe tull. Alt for mye av disse testene går på tillært kunnskap. Og hva skal man med papirer på høy IQ hvis man ikke utretter noe?
Finn opp noe! Få et grunnstoff eller en enhet oppkalt etter seg. Evt lag noe revolusjonerende. Det trenger ikke å være så revolusjonerende heller. Men det er jo et mye bedre tegn på at man er intelligent enn å svare på noen spørsmål å få et papir med et tall på.
h.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 22:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Shealien skrev: | *venter spent på å få martin ystenes som foreleser* |
...mannen er gal
Forøvrig er jeg enig med deg at IQ i seg selv ikke betyr noe hvis det ikke brukes til noe, og hvis IQ bare er et tall på et papir som man av egen fortreffelighet ynder å smykke seg med så blir det hele patetisk.
|
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 22:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
RoR
Spitzy (!)

Ble Medlem: 29 Okt 2003 Innlegg: 178 Bosted: Trondheim
|
Tror jeg skjønner konseptet med mensa. For mange er det sikkert provoserende, men jeg tror fortsatt jeg skjønner poenget.
|
_________________ Never me...
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 23:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
Apropos Martin Ystenes så er det et strålende eksempel på noe som er litt synd. En tendens jeg har oppfattet fra flere jeg har snakket med, evt. lest artikler om i sammenheng med Mensa.
Ystenes blir nå for tiden oppfattet som en rimelig sær foreleser, som ingen egentlig liker. Det faktum at han har en innstilling til eksamen som at hvis noen klarer alle spørsmålene er den for lett, eller at han inkluderer oppgaver som "svar på dette spørsmålet med tre ord" (slik at hvis du bruker fire eller to får du null poeng for oppgaven) understreker akkurat det.
Har snakket noe med min mor om det nevnte mennesket, som hun jobbet og studerte sammen med i sin ungdom. Da var han grei. Ikke spesielt flink, og han var ingen toppelev på studiet heller, men han fikk da doktorgraden sin. På den tiden var han en veldig godt likt foreleser som var kreativ, og blant annet en av de første som brukte prosjekt og gruppearbeid som læringsmiddel.
Nå har han blitt så sær og først og fremst opptatt av sin egen intelligens og hvor viktig det er å dyrke akkurat denne IQen at han tydeligvis har mistet forståelsen for selve verden.
Hvis dette skjer med mange mensa-medlemmer må jeg virkelig få be instendig om at de legger ned og ikke ødelegger flere mennesker.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Tor 08 Jan 2004, 20:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Shealien skrev: | Apropos Martin Ystenes så er det et strålende eksempel på noe som er litt synd. En tendens jeg har oppfattet fra flere jeg har snakket med, evt. lest artikler om i sammenheng med Mensa.
Ystenes blir nå for tiden oppfattet som en rimelig sær foreleser, som ingen egentlig liker. Det faktum at han har en innstilling til eksamen som at hvis noen klarer alle spørsmålene er den for lett, eller at han inkluderer oppgaver som "svar på dette spørsmålet med tre ord" (slik at hvis du bruker fire eller to får du null poeng for oppgaven) understreker akkurat det.
Har snakket noe med min mor om det nevnte mennesket, som hun jobbet og studerte sammen med i sin ungdom. Da var han grei. Ikke spesielt flink, og han var ingen toppelev på studiet heller, men han fikk da doktorgraden sin. På den tiden var han en veldig godt likt foreleser som var kreativ, og blant annet en av de første som brukte prosjekt og gruppearbeid som læringsmiddel.
Nå har han blitt så sær og først og fremst opptatt av sin egen intelligens og hvor viktig det er å dyrke akkurat denne IQen at han tydeligvis har mistet forståelsen for selve verden.
Hvis dette skjer med mange mensa-medlemmer må jeg virkelig få be instendig om at de legger ned og ikke ødelegger flere mennesker. |
Ja hvis fortreffeligheten over egen intelligens går en til hodet så er vel det det beste bevis på intelektuelt forfall... Tror man skal være litt ydmyk i forhold til egen inteligens hvis man er utstyrt med litt mer enn det som er normalt fra naturens side.
|
Skrevet: Tor 08 Jan 2004, 22:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
veldig godt sagt.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Fre 09 Jan 2004, 17:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Ydmyk skal man være, men ikke overdrevent heller. Norsk skole er frustrerende i så måte - det virker som om middelmådighet er målet. Er man flink i gym får man ros som bare rakkern. Er man for eksempel svært god til å lese allerede i 1. klasse derimot, kan man se langt etter de store utfordringene. Helst skal man bare sitte stille og ikke være overlegen, og gud forby at man viser at man ligger et klassetrinn eller to foran alle de andre i klassen.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Lør 10 Jan 2004, 01:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
bananku
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 249 Bosted: Kragerø
|
Enig med Glahn.
Er man sportslig og flink på det området er det omtrent en bragd; er man flink i fag som norsk og engelsk (med vekt på det skriftspråklige), så er det jo "ingenting". De "dummeste" (merk anførselstegn, å kalle noen dumme er ikke noe som burde gjøres) er de mest populære. Og de mest populære er de som vanligvis er flinkest i gym ...
Jeg har lyst til å ta en Mensa-test en gang, bare for å utfordre meg selv intellektuelt sett, har aldeles ingen forhåpninger om at vil score høyt nok. Men det er slike ting som IQ som er litt gøy å vite.
|
_________________ blipp.
Skrevet: Lør 10 Jan 2004, 01:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Findus
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004 Innlegg: 176 Bosted: Oslo
|
Den vanlige IQ målingen er jo bare en form for IQ.
Den er høyst reell, men bare for det området den dekker.
Som gjerne er mønster sammenheng, enkel matte(hoderegning), tallforståelse, tallrekker, symbolforståelse. Noe sånt.
Er en anne luring som delte opp IQ i tror det var 9 eller 7 forskjellige "grener" hvor den standard matematiske er en av de.
Er jo klart at å bare bruke den ene for å vise hvor smart en person er blir helt feil da det finnes mange typer kunnskap. Men disse testene sier jo hvor smart en person er innen dette feltet.
På sesjons testene er det jo også med noe synonym kunnskaper.
Synes personlig det er artig med IQ tester av den "matematiske" typen (aldri funnet noe særlig av andre typer). Passer meg fint da det er min sterke side IQ messig, tror jeg, har vell et snitt på tester rundt 150-160. Hadde det nå bare vært gode tester for andre typer IQ.
Er altids artig og måle seg selv og sine kunnskaper.
Kan ikke noe for det, men jeg kommer nå til å tenke på hun som mistet foreldre retten grunnet IQ tester, det er misbruk av IQ tester. Om du klarer å finne neste tall i tallrekken 1, 2, 3, 4, 5.... har jo faen ikke noe med om du klarer å oppdra et barn å gjøre.
*Irritere seg over idiotiske paragraf ryttere som har seksuelle fantasier om boken norske lover*
Håper da de fleste forstår at alle har sine sterke og svake sider, kjipt at det bare er de som har den teoretiske siden sterk som får status i norsk skole system.
Jeg har personlig tro på at alle mennesker er skapt la oss si som en rollespill figur, hvor et ca likt antall poeng er delt ut over forskjellige egenskaper.
Og for mange er kanskje ikke de oppdaget en gang, en som er stokk dum på et felt kan gjerne være ekstremt smart på noe annet.
* Hate teit samfunn litt, litt til..........sånn *
|
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 11:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Findus skrev: | Håper da de fleste forstår at alle har sine sterke og svake sider, kjipt at det bare er de som har den teoretiske siden sterk som får status i norsk skole system. |
Som nevnt over, er det vel gjerne omvendt. i Grunnskolen, vel og merke.
|
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 12:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |