|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Mods, sensur og flisespikkeri.
Jeg vil gjerne vite hvilke rettningslinjer som gjelder for moderering og sensur pÄ dette forumet, hvem som har bestemt de, og hva som gjÞr at en person kvallifiserer som moderator.
Jeg vil legge til at jeg synes at noe av modereringen pÄ dette forumet er tÄpelig flisespikkeri, og i strid med det jeg trodde dsgf stÄr for.
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Man 29 Des 2003, 18:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2224 Bosted: Asker
|
MÄlet er i alle fall ikke Ä fremkalle slike reaksjoner, sÄ jeg vil veldig gjerne hÞre hva som har skjedd.
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
-- Death (Terry Pratchett: The Last Continent) --
www.baj.no / www.dsgf.no / www.galeforbundet.no
Skrevet: Man 29 Des 2003, 19:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Hvis jeg ikke tar feil, gjelder saken flytting av trÄden "Twist."
Zatharee plasserte den under "Generell galskap," men vÄr Êrverdige moderator Cafein fant det mer passende at den lÄ under "KjÞkken og klin" (noe jeg personlig stÞtter fullstendig).
Annen moderering har i den forbigÄtte tiden vÊrt Ä stenge trÄder som har vÊrt sÊrdeles usaklige, og redigering av sÊrdeles irriterende titler, f.eks. slike som inneholdt latterlige mange utropstegn, vokaler o.a.
Jeg synes modereringen er ypperlig, svÊrt saklig, og langt i fra flisespikking. En viss struktur bÞr man ha hvis man skal opprettholde et oversiktlig, leselig forum, om man enn er aldri sÄ selveklÊrt gal.
Jeg stĂžtter moderator-Helge hundre prosent i all moderering han har gjort, og fnyser av alle de barnslige, grunnlĂžse klagene.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 29 Des 2003, 20:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Selv vil jeg ikke gÄ like langt i mitt ordvalg som Veronica, men jeg vil fortsatt stÄ inne for de avgjÞrelsene jeg har tatt. Jeg er dog litt nysgjerrig pÄ hva Zatharee mener DSGF stÄr for, og i hvilken grad moderatorene har brutt med dette.
(Moderatorene det er snakk om er nok mest meg og kanskje maria.)
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Man 29 Des 2003, 20:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Hvorfor i all verden skal man ikke kunne fÄ skrive jÊvlig, dvs. j Ê v l i g uten at det blir sensurert? At feilstavinger blir til morsomme saker kan jeg forstÄ, men slettes ikke dette.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 29 Des 2003, 21:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

|
Veronica skrev: | Hvis jeg ikke tar feil, gjelder saken flytting av trÄden "Twist."
Zatharee plasserte den under "Generell galskap," men vÄr Êrverdige moderator Cafein fant det mer passende at den lÄ under "KjÞkken og klin" (noe jeg personlig stÞtter fullstendig).
Annen moderering har i den forbigÄtte tiden vÊrt Ä stenge trÄder som har vÊrt sÊrdeles usaklige, og redigering av sÊrdeles irriterende titler, f.eks. slike som inneholdt latterlige mange utropstegn, vokaler o.a.
Jeg synes modereringen er ypperlig, svÊrt saklig, og langt i fra flisespikking. En viss struktur bÞr man ha hvis man skal opprettholde et oversiktlig, leselig forum, om man enn er aldri sÄ selveklÊrt gal.
Jeg stĂžtter moderator-Helge hundre prosent i all moderering han har gjort, og fnyser av alle de barnslige, grunnlĂžse klagene. |
Du tar feil nÄr du tror at denne trÄden bare dreier seg om flyttingen av trÄden "twist". Den er en protest mot en tendens jeg har sett i dette forumet lenge, nemlig at det sensureres pÄ helt leselige, om ikke konvensjonelle skrivemÄter, meninger som er "usaklige" (i et forum for gale bÞr det vÊre lov Ä vÊre usaklig, sÄ fÄr de som vil reagere), og at trÄder (eller deler av trÄder) flyttes bare det er den minste avsporing fra en snever definisjon av det temaet er. Dette er ikke en vendetta for Ä fÄ twist-trÄden tilbake til generell galskap.
Jeg er enig med Glahn, og er villig til Ä utdype mine meninger bedre pÄ et tidspunkt som passer litt bedre enn akkurat nÄ.
Og ang. anklagen om Ä vÊre barnslig, sÄ omfavner jeg den av hele mitt hjerte, og vil gjene fÄ utdype at jeg synes at muligheten til Ä vÊre barnslig er en ting som burde bli ivaretatt av dette forbundet, med forumet inkludert.
|
Skrevet: Man 29 Des 2003, 21:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Zatharee skrev: | (...) Den er en protest mot en tendens jeg har sett i dette forumet lenge, nemlig at det sensureres pÄ helt leselige, om ikke konvensjonelle skrivemÄter... |
Leselige ja, men herregud sÄ irriterende!
Det skader da pokkermeg ingen om en moderator redigerer noe pÄ titler slik at de ikke irriterer hjerneceller av andre brukere?
skrev: |
...meninger som er "usaklige" (i et forum for gale bÞr det vÊre lov Ä vÊre usaklig, sÄ fÄr de som vil reagere) |
Hvilke "usaklige" meninger er det som har blitt sensurert da?
Jeg kan ikke komme pÄ noen andre innlegg som har blitt fullstendig sensurert andre enn slike som ikke har hatt noe som helst for seg annet en Ä irritere og provosere andre brukere.
Og om det Ä vÊre (selverklÊrt) gal skal gi grÞnt lys til Ä vÊre sÄ hensynslÞse en bare vil og drite fullstendig i nettikette, normer og regler, sÄ har jeg nok misforstÄtt et eller annet grunnleggende, og kan like greit melde meg ut med det samme. For jeg har ingen interesse av Ä bruke tid pÄ et forum hvor innlegg og emner har en kaostilstand lik et apebur.
skrev: |
...og at trÄder (eller deler av trÄder) flyttes bare det er den minste avsporing fra en snever definisjon av det temaet er. Dette er ikke en vendetta for Ä fÄ twist-trÄden tilbake til generell galskap. |
Det kommer vel an pÄ Þyet som ser.
Jeg tror jeg kan telle pÄ ikke mer enn mine egne par hender antallet ganger (deler av) trÄder har blitt flyttet pÄ grunn av avsporing. Og disse gangene har det da heller ikke vÊrt "den minste" avsporing, men fullstendig fortumlende temaskifte.
Jeg trenger derimot en kalkulator for Ä summere opp alle gangene temaer har sklidd ut av emnet uten at noen moderator har gjort noe med dette. Dette har irritert meg flere ganger, men nÄr moderatorer kan se gjennom fingrene pÄ slike tilfeller, prÞver jeg Ä ikke vÊre mindre tÄlmodig. (Dette lykkes jeg riktignok ikke i alltid - jeg vet det finnes et par trÄder hvor jeg kommenterer at folk bÞr skjerpe avsporingen sin.)
Nei, jeg holder ved mitt.
Moderering som har blitt gjort har vÊrt sÄ beskjeden at jeg knapt har lagt merke til det.
Den perioden det var mest aktivitet pÄ den fronten, var da noen andre og jeg selv bÞnnfalt en moderator om Ä ta affÊre, fordi forholdene begynte Ä bli for kaotiske og enerverende.
Ărlig talt; hvorfor skape sĂ„ mye styr ut av noe som egentlig burde vĂŠre en selvfĂžlge? Forumet har forskjellige emner og forskjellige kategorier - bruk dem!
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 29 Des 2003, 22:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

|
Cafein skrev: | Selv vil jeg ikke gÄ like langt i mitt ordvalg som Veronica, men jeg vil fortsatt stÄ inne for de avgjÞrelsene jeg har tatt. Jeg er dog litt nysgjerrig pÄ hva Zatharee mener DSGF stÄr for, og i hvilken grad moderatorene har brutt med dette.
(Moderatorene det er snakk om er nok mest meg og kanskje maria.) |
Det jeg alltid har trodd dsgf var, var et sted man kunne avvike fra normalen, enten det var i tenkemÄte, meninger eller skrivemÄte. Det er ikke det jeg har sett her pÄ forumet i det siste.
Hvis det viser seg at dsgf er eller har blitt noe helt annet enn det jeg trodde da jeg meldte meg inn for 5 Är siden, har jeg vel ikke noe annet valg enn Ä forlate denne plassen og finne noe som er hva det gir seg ut for.
I tilleg vil jeg minne pÄ at jeg fortsatt ikke har fÄtt svar pÄ det spÞrmÄlet jeg oppprinenlig spurte. Jeg synes rettningslinjene for modifiseringpÄ dette forumet bÞr vÊre offesielle, og folk burde fÄ vite hva de kan og ikke kan skrive. Hvis det ikke er noen rettningslinjer er det ikke rart hvis det blir modifiseringskaos pÄ forumet, ettersom hver mod da bare fjerner etter egen whim og fÞling. Jeg lurer ogsÄ pÄ nÄr og av hvem disse reningslinjene ble bestemt.
|
Skrevet: Tir 30 Des 2003, 13:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003 Innlegg: 546 Bosted: Narnia
|
<edit>Treige meg bruke lang tid pÄ innlegg:</edit>
Noen kunne jo svart pÄ det opprinneliga spÞrsmÄlet? Eller e det sÄnn at ingen retningslinjer eksistere? IsÄfall: Lag noen!
DÄ sleppe folk Ä skriva J à V L I G, om det ikkje e lov (why?). DÄ sleppe folk Ä fÄ trÄdane sine stengt, fordi de e litt originale/teite/kjekke/gale og ikkje ligge pÄ generell galskap. (Bra politikkinnlegg pÄ politikk, som frustrerte noen, dÄ bare begynnelsen pÄ postane blei lagt ut.) DÄ kan nye brukerar faktisk ha ein pekepinn pÄ ka de ska retta seg itte, og jesus villsvin problematikken vil kanskje forsvinna.
Det e vanskelig Ä setta fingen pÄ konkrete ting, men det virke som om forumet e litt vel "tÞrt", og at alt ska passa inn i ein spesiell stÞpeform, som bare noen fÄ innvidde vett koss e.
<edit>Eg lar det stÄ, uansett.</edit>
|
Skrevet: Tir 30 Des 2003, 13:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg tror man skal vÊre forsiktig med Ä blande hva selve DSGF stÄr for med hvordan et forum best bÞr modereres. Det blir nemlig litt motstridende.
Man KAN ikke ha et forum hvor innlegg slenges ut og rundt omkring uten noen form for mening eller forstÄelighet, som om det er komponert av en ape pÄ speed.
Hovedpoenget med et forum er kommunikasjon, og hvis et innlegg eller en trÄd hindrer dette, bÞr det/den fjernes. Evt. hvis et innlegg eller en trÄd kan fÄ hÞyere kommunikativ verdi ved Ä flyttes, burde dette gjÞres. (Eks.: Jeg hadde neppe fÄtt anledning til Ä engasjere meg i den flotte Twist-saken hvis den hadde forblitt pÄ "Generell Galskap," fordi jeg ikke har stor interesse for de fleste emner der, og dermed kikker innom der sjeldent. Nettopp dette er vel funksjonen med kategoriene.)
NÄr f.eks. en trÄd inneholder poster som er uleselige, slik som den politikktrÄden, er all kommunikasjon borte, og hele trÄden er poenglÞs.
Det blir bare for dumt.
Forumet trenger slettes ikke vÊre "tÞrt" bare fordi man forholder seg til visse enkle regler. Det er innholdet som teller, og en moderators hovedoppgave er kanskje Ä sÞrge for at innholdet kommer sÄ godt fram som mulig.
|
Skrevet: Tir 30 Des 2003, 14:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg synes Zatharee har pekt pÄ noe ganske viktig. Hvem bestemmer/har bestemt hvilke retningslinjer som gjelder for moderering av forumet? Det kan nok vÊre frustrerende for folk nÄr ting de har sagt eller gjort pÄ forum plutselig endres/fjernes/flyttes sÄnn helt ut av det blÄ, som om noen pÄ forum har diktatorisk makt over hva som skjer her.
NÄr det er sagt vil jeg ogsÄ ta med at jeg synes mye av modereringa har vÊrt pÄ sin plass. Som for eksempel at man stengte trÄden under politikk var det vel? hvor folk postet halve innlegg som gav null mening. Det er noe moderering jeg er enig med, noe jeg er uenig med. Men man kan ikke gjÞre alle til lags, sÄ slik kommer det nok alltid til Ä vÊre. Det jeg heller gjerne vil fÄ vite, i likhet med Zatharee, er hvilke retningslinjer som gjelder for moderatorene, og hvorfor disse retningslinjene er som de er. Da vet man ihvertfall hva man har Ä forholde seg til.
|
Skrevet: Tir 30 Des 2003, 17:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

|
Jeg skal vÊre forsiktig med Ä uttale meg, i og med at jeg - pga min heller nettlÞse tilstand for tiden - ikke har fulgt med sÊrlig pÄ forumet.
Anywho, generelt sett synes jeg ikke noe sÊrlig om Ä moderere bort trÄder pga sprÄk eller sÊre emner. Det er selvfÞlgelig en grense her, og det er jo beklagelig - nÄr man tenker seg om - at det ikke finnes noen retningslinjer as of now, dette skal vi fÄ fikset pÄ.
Jeg vil gjerne vite hva som modereres bort og hvorfor, konkrete eksempler kan sendes pr post til meg.
Bytting av enkelte ord var i utgangspunktet humoristisk ment, men hvis noen finner "sensuren" pÄ enkelte ord plagsom, sÄ gi beskjed.
Jeg mener i utgangspunktet at folk skal fÄ skrive hva de vil. De fleste burde vite hvor grensene gÄr hva usÞmmeligheter angÄr. Hvis noen finner trÄdene "teite" og "dumme" sÄ er det ingen som tvinger noen til Ä fÞlge med pÄ disse, og dette er ikke et grunnlag Ä modere de bort pÄ. Jeg stÞtter retting av overdreven bruk av si utropstegn, spÞrsmÄlstegn og lignende, samt sletting av trÄder type "hm..." og "WOHOHOOHHO". Det er lov Ä si ifra til folk at de kanskje ikke burde gjÞre ditt og datt ogsÄ, fÞr man tyr til andre midler.
Naturlig nok har jeg ingen sĂŠrlig interesse av at folk fordufter, i alle fall ikke pga moderering av forumet.
Anyway, rock on, vĂŠr snille og kos masse.
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
Skrevet: Tir 30 Des 2003, 18:00 Sist endret av Baj den Tir 30 Des 2003, 18:08, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Meget fornuftig sagt, synes jeg
Jeg har lurt litt pÄ hvorfor j Ê v l i g endres slik det blir gjort, ettersom det finnes fantastisk mange andre yttrykk av liknende karakter som ikke endres. Det virker litt tilfeldig. At typiske feilstavinger blir til ting som jesus og villsvin derimot, synes jeg bare er morsomt.
|
Skrevet: Tir 30 Des 2003, 18:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Diplomatiske nissepunger.
Vi skal jo liksom krangle sÄ busta fyker nÄ.
Jeg mener man mÄ ha orden i kaoset.
Og en moderator kan ikke foreta en diplomatisk spĂžrreundersĂžkelse hver gang han/hun finner det for godt Ă„ moderere.
Det vil alltid vĂŠre noen som er uenig med moderatoren, og mene at modereringen ikke var nĂždvendig, og kanskje direkte plagsom.
Men det vil ogsÄ alltid vÊre noen som synes det moderatoren gjorde var bra, for det er vanligvis en Ärsak til at moderatorer modererer (sÄframt man ikke setter en herskesyk tulling i den posisjonen da, men slike moderatorer har vi, sÄvidt det er meg bekjent, ikke pÄ dette forumet).
|
Skrevet: Tir 30 Des 2003, 19:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Veronica skrev: | Jeg mener man mÄ ha orden i kaoset.
Og en moderator kan ikke foreta en diplomatisk spĂžrreundersĂžkelse hver gang han/hun finner det for godt Ă„ moderere. |
Nei, men det er greit med offisielle retningslinjer slik at man vet hva man skal forholde seg til.
|
Skrevet: Tir 30 Des 2003, 19:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Randar

Ble Medlem: 24 Mar 2003 Innlegg: 1513 Bosted: Trondheim
|
No syns jeg enkelte her pÄ forum skal hele tiden vÊre sÄ saklige. Noe som er vell og bra, men dette er jo (i min mening) et forum som skal romme de fleste. Og om de har lyst til Ä skrive koz, spitsy (et ord som jeg syns er festlig) osv. mÄ da de fÄ lov til det.
Det jeg ikke liker er brukere som med vilje gÄr inn i en saklig diskusjon for Ä Þdelegge eller lage kvalme.
VÊr barnslige, tÄpelige, ha det artig, men vis omsyn til de andre brukerne.
|
_________________ Biiip!
Skrevet: Tir 30 Des 2003, 22:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

|
*applaus* 
|
Skrevet: Tir 30 Des 2003, 22:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
MÄ si meg enig med Randar her. Finnes det en mulighet til Ä sperre en/noen brukere ute fra diskusjoner? I sÄ fall kan man vel prÞve det nÄr vi har tilfeller av 'bevisst' hÊrverk....
|
Skrevet: Tir 30 Des 2003, 23:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg synes Ä huske minst én skikkelig plagsom person som ble sperret. Vel fortjent.
Og Randar, det har aldri blitt moderert pÄ folks skrivemÄter i innlegg (kanskje klaget over en del, men aldri moderert).
Det HAR blitt moderert pÄ skrivemÄter i emner, og det har vÊrt fordi emnetitler er ikke noe man bare kan la vÊre Ä lese, og er det til irritasjon for flere, bÞr det modereres.
Men jeg skal ikke motargumentere pÄ at offisielle retningslinjer for moderering sikkert hadde vÊrt praktisk. Jeg kan jenke meg pÄ det.
|
Skrevet: Ons 31 Des 2003, 13:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

|
Man kan ikke stenge personer pr innlegg, sÄ de mÄ stenges helt. Men personer som herser med én trÄd, herser som regel med flere og kan trygt stenges ute.
|
Skrevet: Ons 31 Des 2003, 17:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |