|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Jeg råder alle fra å se
.. Funny Games.
Det er den beste og absolutt værste filmen jeg noengang har sett. Den har gått to ganger på nrk 2, og jeg så den begge gangene. Andre gangen så jeg den fordi det var en evighet siden første gang, og jeg dermed hadde glemt akkurat hvor fæl den var. Det er en østeriksk psykologisk thriller, regisert av Michael Haneke. I går hørte jeg et klipp fra den på radioen, og jeg fikk frysninger. Det er ca et år siden jeg så den sist. Den er (heldigvis) ganske vanskelig å få tak i, man finner den bare som leie- eller kjøpe- film på steder som har veldig bra utvalg. Jeg vet om en del som har sett den, og alle har syntest det var en serdeles ubehagelig opplevelse. Jeg ser ikke på meg selv som spesielt lettskremt, har sett en del filmer, men det er bare den som har gjort et spesielt ubehagelig inntrykk på meg. Det er ikke en sånn film hvor man ser veldig masse blod og gørr eller noe sånnt, det ubehageligste er nettopp det man ikke ser. Og lyden. Michael Haneke er en mester med lyd. Gjennom hele filmen er det ingen 'stemningsskapende' bakgrunnsmusikk som man kan klamre seg til for å distansere seg litt fra handlingen. Når det er stille, så er det STILLE.
Funny Games er en film jeg vil karakterisere som tortur i mesterklasse. Ikke se den. Og hvis du absolutt må, se den en dag du er psykisk sterk.
Hvis det er noen andre her som allerede har sett den, så vil jeg gjerne høre deres mening om filmen.
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Søn 11 Nov 2001, 15:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Re: Jeg råder alle fra å se
Nå fikk jeg lyst til å se den.. jeg elsker psykologiske thrillere.. selv om jeg ofte får helt hetta når jeg ser de!
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Tir 13 Nov 2001, 13:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

|
vel..
se den en dag du er psykisk sterk, og skru av lyden når det blir for fælt! Jeg vil absolutt ikke anbefale den hvis du bruker å bli skremt av vanlige psykologiske thrillere (Nattsvermeren, The sixth sense, The shining, Hannibal etc, de er langt i fra så fæle som FG..) Men det er en opplevelse, og selv angrer jeg ikke på at jeg så den, men jeg vil ikke se den igjen og jeg unner ikke andre den samme filmopplevelsen...
|
Skrevet: Tir 13 Nov 2001, 18:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Re: vel..
Jeg blir vel ikke akkurat skremt av de.. bare der og da liksom.. jeg sitter med en pute i fanget og gjemmer meg bak den når det blir for skummelt.. men som regel blir det ikke det..
Jeg får se den en gang jeg er sammen med kjæresten min.. så kan jeg sitte der trygt i armkroken hans og kose meg.. eller ikkke akkurat kose meg.. men føle meg trygg..
Og psykisk sterk er jeg som regel..
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Ons 14 Nov 2001, 13:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

|
Re: vel..
lykke til.. ....and don't blame me, I warned you 
|
Skrevet: Ons 14 Nov 2001, 19:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
jurupari
Gjest
|
Sosialkommentar
På samme måte som life of brian var en komisk analyse av kristendommen, og shrek var en totalkul tolkning av disney, så er funny games en tolkning av sammfunnet vi lever i. Det er nemmelig ikke media og film som gjør oss "syke" til sinns, det er politikken, og aviser og spaltister som forteller om prinsesse martha i første rekke før grusomheten i Afghanistan. Det vi ser i funny games er en prototype av produktet vi får av verdens vrede. Se filmen og tolk. Ikke ta det som underholdning, men ren sjær journalistikk.
Jur
|
Skrevet: Tir 08 Jan 2002, 21:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

|
Re: Sosialkommentar ....Eller
ikke se filmen og lev et fortsatt lykkelig liv 
|
Skrevet: Fre 01 Feb 2002, 21:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Bakoyma
Gjest
|
Re: Jeg råder alle fra å se
NÃ¥r jeg leser innlegget ditt er det som om jeg skulle skrevet det selv.
Helt enig... særdeles ubehagelig film
Bako
|
Skrevet: Man 04 Feb 2002, 09:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |