DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
kvinnekamp
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 3 [50 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3
Av Innlegg
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
BagBiter skrev:
Noen spørsmål og litt til:
Hvorfor heter det FEMInisme, hvis det er til glede for begge kjønn?

Feminisme er en teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene. Feminisme er også organisert arbeid for kvinners retter i arbeids- og samfunnsliv. Da målet for politisk, økonomisk og sosial likestilling hovedsaklig går ut på at kvinner må klare å nå opp til ditt mannfolka er i dag (det er f.eks. ikke snakk om at mannfolka skal gå NED i lønn for at begge kjønn skal tjene like mye), kan jeg forstå årsaken til at det kalles feminisme.
Men dette er bare en vag antagelse, en spekulasjon i forsøk på å finne et logisk svar. Jeg har stusset litt over det selv, nemlig.

Sitat:

De siste årene har det også nesten blitt krevet at menn skal komme i kontakt med sine feminine sider, ikke være så maskuline hele tia. Er det det i det hele tatt sunt? Bør ikke en god oppvekst være en blanding av femininitet og maskulinitet, og helst mer maskulin enn feminin hvis man er gutt? Bør vi ikke ta vare på forskjellene som gjør oss til mann og kvinne?

Hjertens enig med det der.
Men det er et stort aber her.
Det blir faktisk bare sagt at menn skal komme i kontakt med sine feminine sider og ikke være så maskuline hele tiden.
Altså ytres det ingenting om at menn fullstendig skal forkaste sin maskulinitet, eller undertrykke den til fordel for de feminine sider.
En blanding av maskulinitet og femininitet kommer av nettopp slike tiltak; komme mer i kontakt med sine feminine sider (for menn).
Selvfølgelig skal menn være mer maskuline enn feminine, slik kvinnfolk skal være mer feminine enn maskuline. Men det beste er jo å møtes på halvveien. Wink

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 13:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Veronica skrev:
....Men det beste er jo å møtes på halvveien. Wink

hmm.. *hoste*

..eller?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 13:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

0nskemestern skrev:
dessuten har jentene stoore fordeler i det private liv, som bør nevnes.. hvor mange gutter kan (f.eks) gå på byen, peke på ei jente og si "deg vil jeg ha!", og få henne med hjem?? svært få. hvor mange jenter? 90%.

Legg nå heller skylda på de tanketomme mannfolka som faktisk lar seg behandles på den måten.
Det er forøvrig et fullstendig uriktig tall at 90% av jentene kan gjøre det.

Sitat:

Hvem slipper å betale?

Sist jeg sjekket, var det mest vanlig å betale hver for sitt.
Jeg tror neppe det er mange jenter i dag som faktisk forventer at mannen skal betale for henne. Rolling Eyes

Sitat:

hvem blir vartet opp av Gentlemen? (hørt om gentlewomen? likestilling?)

Har ikke sett så mye til gentleman-manerer i det siste, jeg. Men bevares, jeg har hørt rykter om at ekte gentlemen™ fortsatt finnes rundt omkring, og det gleder meg.
Nå må det jo igjen påpekes at dette ikke er noe som kreves eller for den saks skyld forventes av menn lenger. Det er bare en bonus, og et godt sjekketriks for menn som vil være sjarmerende. Wink

Sitat:

hvem kan slå det annet kjønn uten å bli sett ned på? (misforstå for all del ikke denne, få mennesker jeg hater mer enn dem som slår jenter.. men likestilling?)

Det har vel litt å gjøre med at menn er fysisk sterkere enn kvinner. En kvinne som slår en mann vil sjeldent påføre ham noe særlig skade, i motsetning til hvis en mann slår en kvinne.

Sitat:

for å si det rett ut: kvinnekamp; nå må det faen meg snart bli slutt på dette trangsynte tullet!!

Den dagen jeg kan tjene like mye som mannfolka i samme stilling i et hvilket som helst yrke, skal jeg avslutte dette "trangsynte tullet" og si meg fornøyd med hvordan likestillingen i samfunnet vårt funker.
Også, selvfølgelig, når alle mannlige sjefer slutter å være patroniserende.

Snøft! Mad

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 13:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Veronica skrev:

Sist jeg sjekket, var det mest vanlig å betale hver for sitt.
Jeg tror neppe det er mange jenter i dag som faktisk forventer at mannen skal betale for henne. Rolling Eyes

da lever du i en annen verden enn jeg.. jeg har vært sammen med jenta mi i nærmere ett år, og én av vel 40-50 ganger vi har spist, vært på kino e.l. har hun betalt selv.
veronica skrev:

hvem blir vartet opp av Gentlemen? (hørt om gentlewomen? likestilling?)

Har ikke sett så mye til gentleman-manerer i det siste, jeg. Men bevares, jeg har hørt rykter om at ekte gentlemen™ fortsatt finnes rundt omkring, og det gleder meg.

Du finner en her Very Happy

Når det gjelder resten av "tiltalene" velger jeg å unnlate å besvare disse. har ikke no lyst å krangle med deg, du hadde sånn søt avatar.. Embarassed dårlig gjort.. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 13:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
0nskemestern skrev:
se såh BagBiter! endelig et fornuftig innlegg!
!!

ikke kom her med den tonen din newbie

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 13:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Høhø.

1. Ja, jeg lever nok i en annen verden enn deg. Men det betyr ikke at jeg tar feil mht. betalingssaken. Bare fordi kjæresten din (som forhåpentligvis bare er én person) ikke har for vane å betale for seg, betyr overhodet ikke at det er standarden for jenter.

Det finnes jo de mannfolk som tilbyr seg å betale, men legg nå ikke skylda på kvinnfolkene for det. Man har da fri vilje, tross alt.

Poenget er at menn står fritt til å være så likestilte som de vil. Det er ingen som hindrer dem i å ikke betale for damen eller å ikke være gentleman.
Men på flere arbeidsplasser må fortsatt kvinner kjempe en hard kamp for å få lik lønn som sine mannlige medarbeidere, og det å bli behandlet på en litt nedlatende måte er heller ikke uvanlig. Dette er faktisk noe jeg har erfart selv, i variert grad, på begge mine arbeidsplasser.
Forferdelig irriterende, faktisk. Freakish
Og det er DET som er den virkelige kjernen i likestillingssaken.

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 13:53
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

tror du misforsto meg litt.. kjæresten min VIL gjerne betale, men får ikke.. det jeg mente var ikke at de faktiske forhold bør endres på dette punktet, derimot at vi har det greit som vi har det! jeg synes det er kjempekoselig å spandere på jenter dersom jeg kan få et lite smil tilbake.. insisterer alltid bestemt på å få betale. noe annet skulle jo bare mangle, jenten(e) beærer meg jo med sitt blotte nærvær, er ikke snakk om at hun skal få betale attpå! fyforskam..

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 14:01
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Men mener du fortsatt at det er trangsynt tull av kvinner å kreve lik behandling og lønn på arbeidsplassen?

Personlig vil jeg si at det kun er der det ennå ikke er helt bra.
Ellers synes jeg ting generelt er helt greit.
Mannfolk bruker kvinnekroppen som objekt i reklamekampanjer o.a., og kvinner slipper militæret. Helt greit for meg. Mr. Green

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 14:07
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

hey, nå prater vi fornuft her! nå liker jeg deg igjen.. Wink
For jeg er helt enig med at endel ting må gjøres i arbeidslivet, selv om jeg ikke skal si at kjønnskvotering er veien å gå.. men noe må gjøres, og da er vi jo enige! *puh* Wink

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 14:10
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Kjønnskvotering har jeg ikke troen på.
Det er jo like mye kjønnsdiskriminering å velge bort en arbeidssøker fordi han er mann, som å gjøre det fordi hun er kvinne.

Dessverre skjer det ganske lett, ennå den dag i dag, at menn ofte prioriteres i mannsdominerte yrker.
Hvis f.eks. en like kvalifisert mann og kvinne søker på en jobb i, la oss si en teknisk bedrift, er det store odds for at mannen får jobben.

I min egen jobb ser jeg at mesteparten av (det morsomme) arbeidet som involverer maskineri, blir gjort av de mannlige ansatte.
Jeg måtte faktisk mase meg til å få prøve meg på det en skulle tro var tidenes iq-test. Sånn burde det ikke være!

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 14:25
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 3 [50 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet