DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Religion - en definisjon (?)
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [51 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
imzaraiel skrev:
spiralis skrev:
Har du den fjerneste anelse om hvor mye penger vi bruker pÄ medisinsk forskning i norge i dag?

Tenker mer pÄ verdesbasis enn bare pÄ det som skjer i Norge. Hva tror du f.eks USA og mage Þstlige land helst forsker pÄ vÄpen eller medisin...

USA er stÞrst pÄ Ä utvikle medisiner, stortsett der de fleste medisinske nyvinningene skjer og... (Jeg er definitivt ikke USA fan, men de bruker og enorme summer pÄ medisinsk forskning.)

imzaraiel skrev:

spiralis skrev:
Dette har altsÄ ingenting med vitenskap og gjÞre, men politikk, kunne du ikke sagt det litt fÞr?

Vel, det var du som hevdet at vitenskapen kan fjerne sult...

Ja, klart den kan... man finner nye mÄter Ä 'utvinne' vann pÄ, genmat tÄler mer osv... (ikke det at jeg er for genmanipulasjon men...)

imzaraiel skrev:

spiralis skrev:
SĂ„ klart vitenskapen blir brukt til Ă„ motbevise folketro som er feil, hvorfor skulle den ikke det? Vitenskapen har aldri forsĂžkt og motbevise Guds eksistens, skapelsesberetningen til kristendomen/jĂždedommen/islam, hva klager du over?

Det at fanatikere har prĂžvd Ă„ bruke vitenskapen til Ă„ motbevise religion betyr ikke at vitenskapen prĂžver Ă„ gjĂžre det.

for det fÞreste hva gir deg, eller noen andre for den saks skyld rett til Ä bedÞmme en tro eller folketro som feil og samtidig hevde at det du mener er (mer) riktig? Hvilket utrolig bevis har du som nekter deg Ä ta feil i det du mener? For det andre sier jeg ikke at vitenskapen konkret motbeviser Gud eller noen som helst religion, men at den brukes til dette, sÄ her er vi tilsynelatende enige, eller?

En folketro er feil nÄr all vitenskap peker i den rettningen av at den er feil, som at jorda er flat ol. NÄr man forsker lenge og hardt nok pÄ noe sÄ vet man med stor nok sikkerhet (sannsynligvis sÄ stor sikkerhet som du mÄtte Þnske og be om) at det stemmer.

Nei, vitenskapen kan ikke brukes til Ä motbevise Gud eller religion, siden det er TRO ikke VITEN, slÄ opp forskjellen. Vi er absolutt ikke enige.

(Det jeg sa var forĂžvrig at fanatikere prĂžver Ă„ bruke vitenskapen som bevis, ikke at vitenskapen ER et bevis, ser du forskjellen?)

imzaraiel skrev:

spiralis skrev:
NÄ har vi hvert fall fÄ klarhet i at dette er delvis en politisk diskusjon og delvis en frykt for religionen sin.. eller?

Hvem har her sagt at de frykter for religionen sin, meningen med dette temet var Ä hÞre/se folks pÄ hvorfor religioner blir startet. Hvor vidt man drar inn politikk og annet inn spiller liten rolle, en hver har jo rette til Ä si sin mening...

Du startet med Ä kritisere vitenskapen, mens du egentlig har politiske meninger om verden, DET er hva jeg reagerte pÄ. Det er stor forskjell pÄ vitenskap og politikk, og mÄ for all del ikke blandes da de fleste politikere ikke vet oppned pÄ en kulepenn (en liiiiten overdrivelse).

InnleggSkrevet: Tir 25 Nov 2003, 17:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Right... mange innlegg siden sist...

Noen ting som slÄr meg med en gang:

1) Bare fordi vitenskapen ikke kan forklare alt pÄ tilfredsstillende vis, betyr ikke det at religion kan det.

2) Vitenskap handler pÄ det mest grunnleggende, om Ä skaffe seg kunnskap om hvordan verden er og fungerer. Det handler ikke spesifikt om Ä motbevise noen guds eksistens - akkurat det er egentlig komplett uinteressant. Derimot kan det lÞnne seg Ä forsÞke Ä vÊre minst mulig forutinntatt nÄr man skal forsÞke Ä finne ut hvordan noe er eller fungerer. Hvis et menneske ble frisk fra en eller annen sykdom etter et bÞnne-mÞte for eksempel, sÄ trenger man ikke nÞdvendigvis med en gang konkludere med at det var guddommelig intervensjon som var Ärsaken til at vedkommende ble frisk. Man skal vÊre Äpen for alternative forklaringer ogsÄ.

Og 3) Jo, det er faktisk mulig Ä pÄstÄ at noen teorier er bedre og riktigere enn andre. For eksempel ble det mulig Ä forklare mye mer da man gikk fra et verdensbilde der jorda var universets sentrum, til et verdensbilde der jorda er en av flere planeter som kretser rundt en sol, og der denne sola er bare en av mange. Og da man gikk fra Ä tro at sykdommer var guds straffedom, til Ä innse at de blir forÄrsaket av ting som bakterier og virus, ble det etterhvert mulig Ä kurere og forhindre mye sykdom og lidelse.

InnleggSkrevet: Ons 26 Nov 2003, 00:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
imzaraiel
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003
spiralis skrev:
NÄr man forsker lenge og hardt nok pÄ noe sÄ vet man med stor nok sikkerhet (sannsynligvis sÄ stor sikkerhet som du mÄtte Þnske og be om) at det stemmer.

helt uenig. uansett hvor leng du forsker og hvor omfattende resultater du fÄr kan man aldri med sikkerhet si at en (eller flere) fysiske lover kommer til Ä gjelde i framtiden og pÄ alle tenkelige steder, men jeg sier ikke at vi skal gÄ ut og danne egne vitenskaper og oppdage alt pÄ egenhÄnd, det er ingenting galt i Ä bygge ens arbeid og meninger pÄ det en anne har kommet fram til. (tross alt er det gjÞr vi det jo daglig). Men (som jeg har sagt mange ganger nÄ) er vitenskapen, og blir aldir etter min mening 100% sikker... Dette betyr heller ikke at alle skal rette seg mot religion for Ä finne alle "de rette svarene", religion kan vÊre like usikkert, om ikke mer enn vitenskapen.

spiralis skrev:
Nei, vitenskapen kan ikke brukes til Ä motbevise Gud eller religion, siden det er TRO ikke VITEN, slÄ opp forskjellen. Vi er absolutt ikke enige.

(Det jeg sa var forĂžvrig at fanatikere prĂžver Ă„ bruke vitenskapen som bevis, ikke at vitenskapen ER et bevis, ser du forskjellen?)

At tro og viten ikke er det samme er jeg godt klar over, men at vitenskapen ikke kan brukes for Ä motbevise Gud og religioner vil vÊre ganske hul pÄstand nÄr en selv sier at fanatikere kan bruke vitenskapen til nettopp dette... Men er helt enig i at vitenskapen i seg selv ikke motbeviser noen religion eller Gud (selv om den av og til kan fÞre til modernisering av disse...)

"spiralis skrev:
Du startet med Ä kritisere vitenskapen, mens du egentlig har politiske meninger om verden, DET er hva jeg reagerte pÄ. Det er stor forskjell pÄ vitenskap og politikk, og mÄ for all del ikke blandes da de fleste politikere ikke vet oppned pÄ en kulepenn (en liiiiten overdrivelse).

Kan si med en gang at jeg bÄde har politiske meninger om verden og samtidig en skepsiss ovenfovenfor vitenskapen, kan ikke akkurat se problemet med Ä ha begge... At det er en stoooor forskjell mellom vittenskap og politikk vet jeg meget godt, jeg brukte bare politikken her for Ä vise ponget mitt.
At de fleste politikere ikke vet oppned pÄ en kulepenn, kan jeg vel si meg ganske enig i...

InnleggSkrevet: Ons 26 Nov 2003, 14:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg liker vitenskap, og jeg liker religion.
Ser ingen grunn til Ă„ la disse utviske hverandre.
Begge har ting for seg, og begge har ting mot seg.

Men jeg reagerte litt pÄ spiralis' "klippe bort masse tomprat" da han siterte imzaraiel tidligere her. Det er litt unÞdvendig nedlatende, er det ikke?

InnleggSkrevet: Ons 26 Nov 2003, 15:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Jeg gir opp, etter tre ganger trodde jeg poengene mine gikk igjennom, men nei. Kan visst ikke forventet at folk faktisk leser det man skriver heller, men kommer med strÄmenn og annet tullball.

InnleggSkrevet: Ons 26 Nov 2003, 16:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Kan man ikke vĂŠre uenig med deg selv om man leser det du skriver?
Det er vel ikke pÄbudt Ä se ting med dine Þyne, hva? Wink

(Og der var den nedlatende tonen igjen. Jeg synes den er litt ufin, jeg.)

InnleggSkrevet: Ons 26 Nov 2003, 17:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Vel, nÄr man gang pÄ gang kommenterer noe ANNET enn det jeg skriver, sÄ blir jeg gitt oppgitt. DET er hva jeg mener med Ä lese det andre skriver. Hvert fall nÄr jeg pressiserer det samme i to av tre svar fordi personen ikke greier Ä lese...

InnleggSkrevet: Ons 26 Nov 2003, 18:28
imzaraiel
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003
spiralis skrev:
Vel, nÄr man gang pÄ gang kommenterer noe ANNET enn det jeg skriver, sÄ blir jeg gitt oppgitt. DET er hva jeg mener med Ä lese det andre skriver. Hvert fall nÄr jeg pressiserer det samme i to av tre svar fordi personen ikke greier Ä lese...

hvis jeg har missforstÄtt det du prÞver Ä si mÄ jeg bare beklage, men faktumet er at det eneste du har gjort er komentert de synspunktene jeg har kommet med og jeg har ikke gjort annet enn Ä forsvare mine synspunkter og eventuelt prÞvd Ä klargjÞre det jeg mener.
SÄ hvorfor legger du ikke klart frem det du mener isteden for Ä klage pÄ Ä vÊre missforstÄtt...

InnleggSkrevet: Ons 26 Nov 2003, 18:39
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Eventuelt du kan lese innleggene mine igjen, i og med at jeg ellers mÄ gjenta de..

NĂ„ er det fest...

InnleggSkrevet: Ons 26 Nov 2003, 19:01
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

spiralis skrev:
(...)fordi personen ikke greier Ă„ lese...

Der var den igjen. Den nedlatende tonen. AltsÄ... Freakish

Personlig kan jeg ikke se at kommentarene til dine innlegg er fullstendig av sporet fra det du faktisk skrev.
SÄ hey, i stedet for Ä anklage andre for Ä vÊre idioter som ikke klarer Ä lese og forstÄ poengene dine, kan du kanskje tenke litt over om du muligens kan formulere deg litt bedre, hva?

SnĂžft.

InnleggSkrevet: Ons 26 Nov 2003, 22:29
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ta et enkelt eksempel da:

'prÞver pÄ' og det Ä faktisk gjÞre er ganske to VIDT forskjellige ting. Men alike vel finner imzaraiel strÄmenn i teksten min.

Nedlatende, altsÄ... nÄr man har forsÞkt og rette personen TRE ganger gir man opp, og konkluderer med at den ikke greier Ä forstÄ. Er det feil Ä gjÞre?

InnleggSkrevet: Tor 27 Nov 2003, 02:49
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Saken er vel heller den at budskapet ditt ikke kommer gjennom.

Du mener det skyldes at folk som leser innleggene dine er idioter som ikke forstÄr hva du skriver, og kommenterer deretter.

En annen mulighet kan jo vÊre at innleggene dine kan oppfattes pÄ flere mÄter, og at de dermed av andre kan oppfattes pÄ en annen mÄte enn det du selv hadde tenkt.

Resultatet er vel uansett at teksten din ikke blir forstÄtt slik du Þnsker at den skal forstÄs. Men er det grunn til Ä komme med kommentarer som "klipppe bort masse tomprat" og "fordi personen ikke greier Ä lese..."?

NÄ er jeg egentlig over pÄ en annen debatt, nemlig saklig debattering, men det fÄr sÄ vÊre. En moderatormester fÄr fikse pÄ dette hvis han vil. Wink

InnleggSkrevet: Tor 27 Nov 2003, 09:37
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

SĂ„ skal jeg gi det med tskjer:

Jeg skrev:
Det jeg sa var forĂžvrig at fanatikere prĂžver Ă„ bruke vitenskapen som bevis, ikke at vitenskapen ER et bevis, ser du forskjellen?

Men HVER gang jeg skrev det greide imzaraiel og fÄ det til Ä bli at jeg skrev noe som:
Vitenskapen brukes til Ă„ motbevise Gud.

Og nÄr jeg da TRE ganger prÞver Ä fÄ frem forskjellen, jaja...

InnleggSkrevet: Tor 27 Nov 2003, 11:56
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003
For Ä svare pÄ noen av de fÞrste innleggene:
Mange vil si at det finnes krefter som ikke kan mÄles eller vi ikke vet om.
De som ikke tror det vil si at andre tyr til slike teorier for Ă„ forklare tilvĂŠrelsen.
Hva angÄr Marx, sier jo han at
Sitat:
Religion er opium for folket
altsÄ at vi tyr til religion for Ä overleve i det ubarmhjertige samfunnet. Marx mener at religioner bedÞver oss for symptomene uten Ä behandle sykdommen. De er derfor fiender av revolusjonen.

InnleggSkrevet: Tor 27 Nov 2003, 12:08
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Fra mitt synspunkt sÄ kan godt "fanatikere prÞver Ä bruke vitenskapen som bevis" gÄ for noe av det samme som "vitenskapen brukes til Ä motbevise gud."

SÄ igjen, og forsÄvidt fortsatt, bunner det ut i hvordan man oppfatter utsagn.
Og siden det er sÄ populÊrt Ä gjenta seg selv for Ä fÄ fram poeng som tydeligvis ikke blir oppfattet, skal jeg gjÞre det samme:

Veronica skrev:
Saken er vel heller den at budskapet ditt ikke kommer gjennom.

Du mener det skyldes at folk som leser innleggene dine er idioter som ikke forstÄr hva du skriver, og kommenterer deretter.

En annen mulighet kan jo vÊre at innleggene dine kan oppfattes pÄ flere mÄter, og at de dermed av andre kan oppfattes pÄ en annen mÄte enn det du selv hadde tenkt.

InnleggSkrevet: Tor 27 Nov 2003, 13:28
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Veronica skrev:
Fra mitt synspunkt sÄ kan godt "fanatikere prÞver Ä bruke vitenskapen som bevis" gÄ for noe av det samme som "vitenskapen brukes til Ä motbevise gud."

SÄ igjen, og forsÄvidt fortsatt, bunner det ut i hvordan man oppfatter utsagn.

Hvis du ikke vet forskjell pÄ det Ä prÞve pÄ noe og det Ä faktiskt gjÞre noe, vil jeg si du har et problem.

InnleggSkrevet: Tor 27 Nov 2003, 14:38
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Jeg vet forskjellen.
Men jeg kan ogsÄ finne likhetstrekk.
De finner jeg pÄ denne mÄten:

"vitenskapen brukes til Ä motbevise gud" indikerer at det mÄ vÊre noen som gjÞr nettopp dette. Som f.eks. fanatikere.
For Ä gjÞre noe (i dette tilfellet motbevise gud), innebÊrer det et forsÞk pÄ nettopp dette. Noe vil ikke bli gjort uten at noen prÞver.

Det betyr selvfĂžlgelig ikke at det er nĂžyaktig det samme.
Men det er to sider av samme sak.
Og selv om du kanskje ikke ser det, bĂžr ikke det vĂŠre grĂžnt lys for at du skal kunne forholde deg nedlatende overfor de som har evnen til Ă„ tolke det du sier litt annerledes.

Det mÄ gÄ an Ä kunne se ting fra andres perspektiv ogsÄ.

For Ä spore tilbake den opprinnelige debatten, og prÞve Ä gjÞre ende pÄ "du forstÄr ikke hva jeg sier"-diskusjonen, sÄ tror jeg alle er enige om at det er en forskjell pÄ vitenskapen i seg selv, og de som benytter seg av den. Vitenskapen er bare et redskap som benyttes i politiske spÞrsmÄl, og kan neppe anklages for det hvis noen idioter hevder at vitenskapen har svaret pÄ alt religion ikke dekker.
Det blir litt som Ă„ bruke begrepene "svart" og "hvit" magi; det er ikke magien i seg selv som er svart eller hvit, men intensjonen hos de som benytter seg av den.

InnleggSkrevet: Tor 27 Nov 2003, 15:27
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
NÄ har jeg endelig tatt meg tid til Ä lese gjennom hele diskusjonen og sitter egentlig ikke igjen med sÄ mange konkrete oppfatninger av hva verken spiralis eller imzaraiel mener, sÄ jeg har tenkt Ä la vÊr Ä kommentere det.

Men siden dere begge ser ut til Ä ha lest en del ex. phil kan jeg kanskje fÄ lov til Ä henvise til Kuhn, og hans oppfatning av paradigmer, som et interessant tema Ä lese for begge to. Det er kanskje her jeg tror uoverensstemmelsen deres ligger.

NÄr det gjelder definisjonen pÄ religion, sÄ er jeg ganske enig med Cafein. Tro og religion er en abstaksjon av verden.

Mennesket har en iboende trang til Ă„ ha kontroll over naturen, sette verden i system og kunne forutsi naturfenomener og hendelser. Matematikk, fysikk, kjemi og biologi, til og med psykologi og annen allmennvitenskap er alle uttrykk for dette Ăžnsket.

Matematiske lover som til dels beskriver naturen er ikke i utgangspunktet den riktige normen. Det er bare en tilnĂŠrming til en ukontrollerbar verden.

Og fordi mennesket har behov ogsÄ for Ändelig fÞde, de har behov for Ä fÞle fellesskap og trenger kanskje et tilfluktsted fra de realitetene som kommer med realismen vil en religion vÊre akkurat det nÞdvendige tilfluktstedet for mange.

InnleggSkrevet: Fre 28 Nov 2003, 15:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Kuhn, paradigmer, og paradigmeskifter...
Det er mange som misforstÄr de begrepene ganske radikalt, men det kan kanskje vÊre til en hjelp, ja.

InnleggSkrevet: Fre 28 Nov 2003, 18:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
Men sÄ er det jo en definisjonssak om man misforstÄr eller bare tolker det pÄ sin egen mÄte ogsÄ da.

InnleggSkrevet: Lűr 29 Nov 2003, 00:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [51 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet