DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Film og TV
Europeisk film, noen?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [16 Posts]  
Av Innlegg
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 Europeisk film, noen?

Jeg undres over at det er så få som bryr seg om europeisk film. Eller asiatisk for den saks skyld. Det finnes tross alt et alternativ til disse masseproduserte amerikanske såpefilmene. Og etter min mening er det bedre på omtrent alle områder. Du får for eksempel ikke følelsen av å kjenne samtlige personer i filmen etter ti minutter. Man slipper også å få de samme trøtte klisjeene slengt i ansiktet hver eneste gang. De aller verste er ungdomsfilmene. Hvis en gjennomsnittlig amerikansk ungdom hadde vært så ensporet dum og trangsynt som den majoriteten i slike filmer, er det lite håp for den siste supermakt. Og relativt farlig for oss andre. Hvem som helst kan bli president over en sånn gjeng med ukritiske og selvopptatte mennesker. Jeg lar tvilen komme dem til gode en stund til...
Tilbake til filmer; en anbefaling. Følg med på de filmene som dukker opp på Nrk2 fra tid til annen. Virker de sære, så skyld på det at du antakelig har blitt sulteforet på intelligent film så alt for lenge. Det går faktisk an å bruke slike filmer som underholning, for underholdning MÅ ikke være fullt av tåpeligheter.

selv har jeg lyst å gå for å se den kinesiske "Snikende tiger, skjult drage" (omtrent) Hvis jeg så enn gjør, må jeg nok gå alene... :-(

Så foresten noe om et par russiske filmer i BT i dag. De har jeg veldig lyst å se!

InnleggSkrevet: Lør 20 Jan 2001, 21:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Re: Europeisk film, noen?

Jeg må si at jeg er meget enig med deg, mange europeiske filmer er sååå mye mer givende og intressante enn de fleste hollywood-klisje-filmene...
Hvis man bare er ute etter litt lett underholdning så kan selvfølgelig disse være ganske morsomme å se på, men flere av dem er så like at man kan skrive et resyme av hele filmen 5 minutter inn i handlingen..

Den beste filmen jeg har sett var da også en av disse sære filmene på nrk2, "Funny Games", men jeg vil ikke annbefale den, for den var FÆL. Et ubehagelig mesterverk.

Men det kommer jo noen perler fra USA også, som f. eks. Fight Club, the Matrix og Pulp Fiction.. De har sine gyldne øyeblikk..

InnleggSkrevet: Søn 21 Jan 2001, 18:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Jeg må inrømme at jeg gikk glipp av Funny Games. Trist men sant.
Var ikke den fra sveits eller østerrike?

InnleggSkrevet: Søn 21 Jan 2001, 21:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Baj
Crash Test Dummy
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003

Du nevnte Crouching Tiger Hidden Dragon, jeg vil bare anbefale den på det varmeste. Det er en utrolig vakker film, dessverre er det ikke mange som deler akkurat den meningen.

InnleggSkrevet: Søn 21 Jan 2001, 23:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Zatharee

Funny Games var fra østerrike.. Du burde ikke være så alt for trist for at du gikk glipp av den. Jeg har sett den to ganger på nrk2 nå, og den blir bare verre og verre. Strek psykologisk terror. Man kan ikke ta avstand fra den, man kan ikke forbli upåvirket. Mesterlig laget, men..

Jeg har også store planer om å se "Snikende tiger, sjult drage"..
Jeg gleder meg.. Smile

InnleggSkrevet: Man 22 Jan 2001, 08:42
mirta
Gjest

tilsammans

Tilsammans er ein utruleg koseleg film. Ein film du blir glad av å sjå.

Highschool filmer fra hollywood er direkte kvalme. Same musikken og same historie og same skodespelarar. Den einase forskjellen er at nokre heiter romantiske komediar og nokre heiter drama (eller liknande).

Mirta

InnleggSkrevet: Man 22 Jan 2001, 17:22
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Highschoolfilmer

Ikke bare highschoolfilmer, omtrent alle filmer myntet på ungddom. (Her kunne jeg skrevet mye om hva jeg mener om ungdomskultur, men lar være. Det får komme senere.) Wink

InnleggSkrevet: Man 22 Jan 2001, 20:15
Puseklatt
Gjest

Fucking Åmål
Tilsammans
Jakten på Nyresteinen
Taxi
Søndagsengler
Den eneste Ene
Festen

Er ikke dette bra europeiske filmer, kanskje? Eller... En fransk og 6 nordiske filmer som er bra, da.. Jeg synes iallefall det.
Crouching Tiger Hidden Dragon så tøff ut, selvom jeg ikke liker filmer som hermer etter the Matrix.

Min mening. Takk for meg.

InnleggSkrevet: Tir 23 Jan 2001, 09:27
    Til Toppen 
Zatharee

Puseklatt

Jeg har ikke sett "Crouching Tiger, Hidden Dragon" enda, men utav det inntrykket jeg har fått av diverse omtaler ol. så tviler jeg på at den er en film som kopierer the Matrix. De bruker kanskje litt av den samme teknikken i kampsenene, men plottet er jo ingenting av det samme, og det er jo en helt annen setting osv. Hvis den er en matix-kopi, så er jo annenhver nyere kampsportfilm det samme, mener jeg i hvert fall.

InnleggSkrevet: Tir 23 Jan 2001, 14:46
Baj
Crash Test Dummy
Crash Test Dummy

Crouching Tiger Hidden Dragon

Crouching Tiger Hidden Dragon har ingen fellestrekk med Matrix annet enn flittig bruk av wire-effekten samt at de har fått hjelp fra koreografen fra Matrix. Bortsett fra det er filmen helt unik og ubeskrivelig vakker. Og da mener jeg vakker atter en gang i ordets rette fortsant. Vakkert!

InnleggSkrevet: Ons 24 Jan 2001, 01:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
fido
Administrator
Administrator

Vakkert

Hm, Baj... Jeg får frysninger av det ordet.. Og vi vet hvilken 'kamerat' som har skylden for det?
Hihi...
Men jeg tror jeg skal se Tigerkryp og snikende ulltepper jeg og..
Den _kan_ jo være vakker da, selvom traileren kom litt brått på?
Forøvrig synes jeg både 1999 og 2000 var bedre filmår enn 1998.. Synspunkter, noen?

InnleggSkrevet: Tor 25 Jan 2001, 11:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Tiili
Gjest

Saving Grace

Saving Grace anbefales, men ikke sammen med cola, det kan resultere i busemann med colasmak, pga latterkramper :)

Gamle damer for Knut Smile

InnleggSkrevet: Søn 28 Jan 2001, 19:44
    Til Toppen 
Poeten
Gjest

Er det egentlig så få som bryr seg om europeisk film?
Dessuten er det litt tullball å sette alle amerikanske filmer i samme bås. Kilsjé-hollywood? Og hva er galt med det? Det eneste som kan være galt er at de er forutsigbare, men de er alltid morsomme å se på. Og jeg kan ikke la være å se på dem:) Dessuten er det jo litt så som så med europeisk og asiatisk film. Det er jo 'in' å se slikt nå. Personlig har jeg sett mange europeiske og asiatiske filmer. Mange er veldig fine. Andre er dessverre skuffende.

Asiatiske filmer som er verdt å se:

Shuszho eller hvordan man skriver det. En genial film med en jeg-forteller som da filmer det hele. Meget fin!

Crouching Tiger... JA!

og mange fler, som jeg ikke husker navnet på. Går en god del slike på kino for tiden, gjerne Klingenberg.

Europeiske filmer finnes det mange av. Veldig mange fine. Tilsammans var veldig bra, ja. De danske filmene er jo ofte dritgeniale. I Kina Spiser De Hund, f.eks.
Og franske filmer har alltid vært fine. Betty Blue. Do not miss that one, for God's sake! Eller.no

Norske filmer? Hm.. Jeg likte ikke Mongoland, men Get Ready To Be Boyzvoiced må ha vært den beste norske filmen på lang tid.

Og jeg må jo se Amatørene. Den ser moro ut. Og Budbringeren var jo veldig bra.

Men amerikansk film er jo mest profilert. Delvis pga penger. Og jeg liker disse amerikanske filmene jeg. Og ikke glem at på 80-tallet skapte Hollywood VELDIG mange bra ungdomsfilmer. Breakfast Club, Ferris Bueller's day off, osv osv...

Jeg elsker film. Kanskjer er jeg noen ganger ukritisk, og for kritisk? Vet faen ikke. Men jeg synes ikke man skal forhåndsdømme noen filmer, selv om jeg gjør det (les: The wedding planner.. og slike).

En veldig fin Disney-film forresten: The Straight Story. Den er amerikansk, "MEN" utrolig vakker! Du feller tårer, garantert. Hvis ikke så må du støvsuge rommet.

Jepp.
- meg

InnleggSkrevet: Ons 28 Feb 2001, 22:00
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

I kina spiser de hund er ,tja, ganske spesiell. Men den er utrolig vittig. Hvis man liker svart humor. Det er synd i han inderen!

InnleggSkrevet: Fre 02 Mar 2001, 19:47
Schlavlar
Gjest

Eg er einig i at amerikansk film akkurat ikkje er kunst. Men kva skulle ein stakkars tenåring gjera viss han ikkje blei minna på at dei "perfekte" er nokre drittar det går dårleg med, medan dei litt meir "uflidde" får det bra av highschoolfilmar ein gong i blant? Det ligg ein viss psykologi i dette....
Eg kan forresten anbefala "Hamam, det tyrkiske badet" på det sterkaste.

InnleggSkrevet: Lør 17 Nov 2001, 21:07
    Til Toppen 
Ozric
Gjest

En film du/dere bør se:DOBERMANN!

InnleggSkrevet: Ons 12 Des 2001, 10:43
    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [16 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Film og TV