|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Books of Magic - Harry Potter??
Les dette!
Books of Magic kom før Harry Potter-bøkene. Fantastisk serie, i hvert fall første boka, som er skrevet av Neil Gaiman. Bare påfallende mange likheter med de populære barnebøkene som kom noen år senere, thats all..
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Lør 08 Nov 2003, 00:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kris_ter
Veronica

Ble Medlem: 04 Jul 2003 Innlegg: 936 Bosted: Hundvåg, uttales: /'honnvåg'/
|
Neil Gaiman.. hehe... menmen...
Aner jeg en smule plagiat??? hmm...
Nå skrev jo J.K.R Harry Potter på servietter fordi hun ikke hadde råd til skikkelig papir... Så da må alle av sympatiårsaker se gjennom fingrene på dette...
|
Skrevet: Lør 08 Nov 2003, 12:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Vel, jeg klarer ikke hisse meg opp over dette, selv om jeg er stort fan av Books of Magic. For det første har J. K. Rowling alltid hevdet at hun ikke har lest Books of Magic. Mange vil hevde at hun rett og slett lyver, men jeg har en teori om at Rowling og Gaiman har hentet inspirasjon fra samme kilde. Er det flere enn meg som synes temaet om en gutt som blir stor trollmann lyder underlig kjent, selv ved første gangs gjennomlesning av Harry Potter / Books of Magic?
For det andre har faktisk Neil Gaiman uttalt seg om dette. Husker ikke ordrett hva han har sagt, men han anser ikke Harry Potter som noe plagiat. Vel er personene like, men handlingen er annerledes og ganske mye mørkere i Books of Magic. Det kan kanskje virke som et plagiat, men det de i bunn og grunn har gjort er bare å skrive om samme tema. Denne uttalelsen fra Gaiman styrker forøvrig min teori om at de har felles kilde et sted.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Søn 09 Nov 2003, 01:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kris_ter
Veronica

|
Kansje begge to har plagiert en tidligere bok... hmm...
|
Skrevet: Søn 09 Nov 2003, 12:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg tror det bare generelt dreier seg om et gammelt, velbrukt tema som dannes i nye former.
Det er riktignok ganske mange detaljerte likhetstrekk mellom BOM og HP, men ikke så mange at det ikke kan være en tilfeldighet.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 09 Nov 2003, 18:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kris_ter
Veronica

|
Jeg skal skrive en bok helt annerledes enn dem to der... Den skal hette Armbåndets mester.. Hva den (skal) handler om sier jeg ikke... Muahaha!!!
|
Skrevet: Søn 09 Nov 2003, 23:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |