|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Mystic River
Sett denne? meget bra film mener nå jeg.. rent filmatisk bra, med godt plot og god historie, men også av en annen grunn:
Denne filmen viser(kanskje for) tydelig hvordan et eller flere liv kan påvirkes/ødelegges av misbruk.
Jeg er for dødsstraff for ett lovbrudd i norge: utøvende pedofili/incest/barnerov.
kastrer og heng svina!
må være den mest forkastelige handlingen noe menneske kan utføre, uansett oppvekst, familieforhold eller whatever..
synspunkter? (på film eller min mening?)
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Lør 08 Nov 2003, 02:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
imzaraiel
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003 Innlegg: 731 Bosted: Tromsø
|
At pedofili er en av de mest motbydelige handlingen et menneske kan utføre, vil jeg si meg enig i, men dette gir en på ingen måte rett til å ta livet av den personen som utfører handlingen. Tvert i mot vil henrettelse eller dødsstraff bare føre til at vi ikke er mye bedre enn han som utførte denne handlingen, dessuten mener jeg at uansett hvor grusom en handling et menneske utfører så vil det fortsatt være et menneske og hvem er det som gir et menneske tillatelse til å bestemme over eller ende et annet menneskes liv? Vi kan helller ikke vaske grusomme handlinger og historie vekk med andres blod.
Personelig mener jeg at de som utfører slike motbydelige handlinger bør fengsles og sikress fra omverdnen på livstid eller ubestemt tid. Riktig nok vil dette koste mer for staten, men vil være mer humant. Dessuten er fengsling en mer "effektiv" måte å straffe de som begår slike lovbrudd det vil nemlig føre til at en må leve resten av livet med viten om det grusomme man har gjort, og daglig bli påminnet på det. Pedofile er dessuten de som er lavest på rangstigen blant insatte og opplever dermed diskriminering også innenfra fengslet.
Og:
"An eye for an eye will make the whole world blind"
[Mahatma Gandhi]
|
_________________ Bedre å være en missfonøyd Sokrates enn en fornøyd idiot...
-John Stuart Mill-
Skrevet: Lør 08 Nov 2003, 11:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
| imzaraiel skrev: | (...)Riktig nok vil dette koste mer for staten, men vil være mer humant. (...)
I USA bruker de faktisk mer penger på å henrette en fange, enn på de fangene de har satt inn på livstid.
"An eye for an eye will make the whole world blind" [Mahatma Gandhi]
*slå i hodet med*  |
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Lør 08 Nov 2003, 11:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kris_ter
Veronica

Ble Medlem: 04 Jul 2003 Innlegg: 936 Bosted: Hundvåg, uttales: /'honnvåg'/
|
Faktisk, synes jeg de burde få en ahuman avlivelse... Kast'em i et hull til'em sulter ihjel... Nei... Men en burde ike gjøre slikt... Fy...
|
Skrevet: Lør 08 Nov 2003, 12:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gaute
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 07 Sep 2003 Innlegg: 512 Bosted: Trondheim
|
Dødsstraff er noe som aldri bør finne sted, det går utover så utrolig mange fler enn den som faktisk har gjort ugjerningen. Familie og venner som er helt uskyldige skal ikke påføres ytterligere lidelse utover det å vite at en de er glad i har begått en slik udåd. En annen grunn for aldri å innføre dødsstraff er at det alltid vil være folk som blir uskyldig dømt. Hvis en blir uskyldig dømt til lang fengselsstraff så kan en viss form for oppreisning bli gitt, hva da med den personen som uskyldig har måttet bøte med livet? Kan du gi det tilbake?
Nå kan det jo diskuteres igjennom religion etc at ved dødsstraff så blir vedkommende overgitt til høyere makter for å dømmes, enten sendes til evig pine eller til frelse. Personlig så synes jeg dette er å skyve ansvaret for en vanskelig avgjørelse vekk fra en selv på enkleste/feigeste måte. Det er jo i tillegg bare en teori noen har at det sitter noen der å dømmer deg etter døden, hvilken trøst kan det gi en som skal dø hvis han ikke tror at det er noen der?
Just my two cents on this topic...
|
_________________ "Its a Backstreet Boy world, and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself" Billy Corgan
Despite my thirty years of research into the feminine soul, I have not yet been able to answer the great question that has never been answered: What does a woman want?
- Sigmund Freud
Skrevet: Lør 08 Nov 2003, 16:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kris_ter
Veronica

|
godt Poeng!!!
|
Skrevet: Lør 08 Nov 2003, 20:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg støtter Gaute fullt ut.
Absolutt.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 09 Nov 2003, 14:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kris_ter
Veronica

|
Enig med Glahn... Mange tar jo selvmord fordi de vil ha en slutt på lidelsene sine osv...
|
Skrevet: Søn 09 Nov 2003, 23:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
På den annen side, hva tjener det resten av menneskeheten å ha Viggo Kristiansen gående? Nå skal han sitte i fengsel i noen år, og deretter i sikring på ubestemt tid.. Det er dessuten en liten mulighet for at han vil slippe ut på prøve, og muligens gå fri p.g.a god oppførsel.
Denne mannen skremte livet av og drepte sakte to jenter på 7 år. Vi vet at det er mulig med Norges rettssystem at han vil slippe ut igjen, og ingen kan garantere at ikke det grusomme vil skje igjen..
Vil vi risikere det? er vi villig til å ofre en, kanskje to små jenter til?
Om vi ikke skal ha dødsstraff, bør samfunnet ihvertfall garanteres av rettssystemet at disse aldri vil få muligheten til å bevege seg på åpen gate eller komme i kontakt med barn igjen..
Og sånn er det ikke i dag, det er for dårlig!!
|
Skrevet: Man 10 Nov 2003, 08:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kris_ter
Veronica

|
Men hva med dem som faktisk angrer og aldri vil gjøre det igjen??? Som faktisk har tatt lære av vårt naive rettsystem??
Mange pedofiler er jo faktisk glad i barn...
|
Skrevet: Man 10 Nov 2003, 14:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
skam
Främling

Ble Medlem: 06 Nov 2003 Innlegg: 7 Bosted: Alta
|
Nei til dødsstraff. Men Ja til livstiddom, faktisk. 21 år i fengsel er ikke nok når man ødelegger ett barns fremtidlige psykiske liv. Man påtrenger seg på noe helt ...rent og uskyldig som ett barn. Og det verste er at få av dem rapporterer det. Fordi de tror det er "rett", at alle gjør slik.
Det er få ting igjen i dag som er uskyldig. Barn, som er uskyldige og forsvarsløse, og blir utnyttet på det groveste..
Grusomt.
Og jeg ville heller la de råtne i ett isolat enn å la de slippe unna med å dø.
de skal leve med skammen.
|
_________________ take me down to the dock! I want to watch the seabird`s land, Yiahrrr...
Skrevet: Man 10 Nov 2003, 15:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
som sagt er jeg enig at det blir litt risky å bevege seg inn på Dødsstraff, men sperres inne på livstid(reell livstid, til de dør) med heller dårlige levevilkår syns jeg er det minste sånt avskum fortjener.. Hadde jeg kommet over et overgrep (gud forby), om det så var min søster og far eller vilt fremmede, kan jeg si med 110% sikkerhet at der og da hadde jeg gjort hva jeg kunne for å drepe svinet..
|
Skrevet: Man 10 Nov 2003, 15:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |