|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Gud Ä sÄnn..
okei.. har en teori, og har prĂžvd for meg selv Ă„ motbevise den da den hĂžres noe suspekt ut.. har ikke klart det, noen som kan?
here goes:
Langt borte fins en planet med skapninger flere tusen ganger stÞrre enn oss. For disse kreaturene gÄr ett Är som 100vis av vÄre.
En av beboerne av planeten er "Gud". Gud er en skoleelev. Da gud begynte i 1.klasse fikk de et prosjekt. Hver elev fikk hver sitt akvarium med et lite solsystem i, og noen celler for Ä skape liv i en eller annen form. MÄlet for prosjektet er Ä fylle solsystemet med sine skapninger(oss) uten at vi oppdager vÄr egentlige opprinnelse. Gud fant ut at smarteste mÄten Ä gjÞre dette pÄ mÄtte vÊre Ä fÄ oss til Ä tro at det var en form for "trolldom" i bildet, og hvis vi lette etter ham ville "trolldommen" ramme oss. For Ä forklare oss alt dette skrev Gud noen regler. Han sÞrget ogsÄ for Ä gi noen fÄ utvalgte mennesker spesielle evner(ikke sÄ spesielle pÄ Gud's planet). Dette fÞrte igjen til at fanatikere skrev ei tjukk bok, med utgangspunkt i reglene og uttalelsene til disse mer begavede, som var sÄ troverdig pÄ den tid at de fleste slukte det. Mange mennesker er den dag i dag redd for Ä utfordre denne boken, som har meget lite hÄndfaste beviser..
BOTTOM LINE: Hvorfor er min teori mindre troverdig enn den opprinnelige?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 04 Nov 2003, 09:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Strider
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 09 Okt 2003 Innlegg: 250 Bosted: Minas-Tirith
|
Re: Gud Ä sÄnn..
0nskemestern skrev: | okei.. har en teori, og har prĂžvd for meg selv Ă„ motbevise den da den hĂžres noe suspekt ut.. har ikke klart det, noen som kan?
here goes:
BOTTOM LINE: Hvorfor er min teori mindre troverdig enn den opprinnelige? |
The original theory being...?
|
_________________ I met a lady in the meads,
Full beautiful - a faery's child,
Her hair was long, her foot was light,
And her eyes were wild.
Skrevet: Tir 04 Nov 2003, 10:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Hadde jeg vÊrt kristen, hadde jeg kanskje sagt noe sÄnt som at du vil vite med hjertet hva som er oppspinn og hva som er sannheten, for siden du er Guds skaperverk bor sannheten i deg. Det er derfor teorien din hÞres suspekt ut.
Dog er jeg ikke kristen, sÄ jeg prÞver meg i stedet med vitenskapsteori.
Hvis du skal legge fram en troverdig teori, er det en rekke prinsipper som mÄ fÞlges, og de viktigste er kanskje at a) du ikke innfÞrer flere ledd i teorien og ikke gjÞr den mer spesifikk enn det som er nÞdvendig, og b) at alle ledd i teorien er godt underbygget. De mÄ ikke nÞdvendigvis bevises, for det ligger i naturen til en teori at den aldri kan bevises, kun motbevises. Grunnen til at f.eks. Darwins utviklingslÊre fortsatt er populÊr er at det eksisterer sterke indikasjoner pÄ at den stemmer og at den ikke har blitt motbevist.
Du kan for eksempel legge fram teorien om at det ikke finnes svarte sauer. Og for hver saueflokk du ser uten svarte sauer i seg vil teorien stÄ sterkere. Men det holder Ä observere én svart sau, sÄ faller hele teorien.
La oss for argumentasjonens skyld legge fram fĂžlgende aksiom: Det eksisterer en gud, og han (?) har skapt verden.
- Hvordan underbygger du at Gud er medlem av en art med liknende skapninger?
- Hvorfor innfÞrer du at tidsoppfatningen gÄr saktere for disse skapningene enn for oss?
- Hvordan underbygger du at Gud pÄ skolen?
- Hvordan underbygger du at Gud gÄr i 1. klasse?
- Hvordan underbygger du at Solsystemet er en del av et skoleprosjekt?
- Hvorfor innfÞrer du spesielle evner hos profetene nÄr profetiene lar seg forklare pÄ enklere vis?
Og fordi jeg er ateist fjerner jeg nÄ aksiomet mitt og spÞr:
- Hvorfor innfÞrer du begrepet om en gud nÄr verden fint lar seg forklare uten?
...men det var forsÄvidt ikke relevant for argumentasjonen.
Min gode mann, det du har her er et tankeeksperiment, ikke en teori.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Tir 04 Nov 2003, 10:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Cafein skrev: |
Min gode mann, det du har her er et tankeeksperiment, ikke en teori. |
Det har du nok helt rett i.
Og bÞr kanskje omformulere litt, meningen var Ä sette dette opp mot kristendommen, og fÄ tanker om hvorfor det ene er mer troverdig enn det andre..
Cafein skrev: |
Hadde jeg vĂŠrt kristen..... |
PS!
Jeg er faktisk vokst opp i et meget kristent samfunn, og en del av barnetroen henger enda igjen.. men jo eldre man blir, jo mer tenker man.. Jeg utfordrer med vilje det jeg har lÊrt i 20 Är for Ä til slutt kunne ta mitt eget standpunkt, det er vel dette som har fÞrt til mitt lille tankeeksperiment.
Takk for fint og konstruktivt svar!
|
Skrevet: Tir 04 Nov 2003, 10:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

|
0nskemestern skrev: | Jeg utfordrer med vilje det jeg har lÊrt i 20 Är for Ä til slutt kunne ta mitt eget standpunkt, det er vel dette som har fÞrt til mitt lille tankeeksperiment. |
Og her har vi i bunn og grunn sakens kjerne. Ă
tenke selv er Ä ta standpunkter, men ogsÄ Ä ha baller nok til kunne kritisere sine egne standpunkter og utfordre rammene for det man vet. Til dette er tankeeksperimenter et uvurdelig redskap. Det er bare nÄr man bestemmer seg for at et av tankeeksperimentene er Sannheten at man bÞr gÄ i seg selv og tenke over hvorfor dette eventuelt skulle vÊre sannheten.
Lykke til!
|
Skrevet: Tir 04 Nov 2003, 12:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, KarmĂžy
|
Den teorien din er jo f.eks mye mindre dokumentert enn den originale. Ingen andre historiske begivenheter er like godt dokumentert som historien om kristendommen, har jeg hÞrt. Enkelte forkaster det som stÄr i bibelen som sprÞyt, men stoler blankt pÄ det lille vi vet om f.eks Julius CÊsar I. og andre historiske personer der dokumentasjonen er under 10% av den vi har om kristendommen.
yeah.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tir 04 Nov 2003, 14:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
NÄ er det gjerne litt forskjell pÄ det man forsÞker Ä dokumentere om historiske personer, og det en hel religion som kristendommen forsÞker Ä dokumentere... SÄ her sammenlikner du epler og appelsiner.
Strengt tatt synes jeg ikke religion gjÞr noe forsÞk i det hele tatt pÄ Ä dokumentere - det er en tro det er snakk om.
ForÞvrig liker jeg det Cafein nevner i forbifarten - hvorfor innfÞre begrepet om en gud nÄr verden lar seg fint forklare uten? Mennesker som forsÞker Ä argumentere med at verden blir mer sannsynlig nÄr det er en gud med i bildet, kan aldri ha forstÄtt sannsynlighetsberegning noe sÊrlig godt.
Og... tilbake til det opprinnelige spÞrsmÄl: Nei, jeg synes ikke ditt tanke-eksperiment hÞres noe mindre troverdig ut enn det opprinnelige.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 04 Nov 2003, 15:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
Glahn skrev: | NÄ er det gjerne litt forskjell pÄ det man forsÞker Ä dokumentere om historiske personer, og det en hel religion som kristendommen forsÞker Ä dokumentere... SÄ her sammenlikner du epler og appelsiner.
Strengt tatt synes jeg ikke religion gjÞr noe forsÞk i det hele tatt pÄ Ä dokumentere - det er en tro det er snakk om.
ForÞvrig liker jeg det Cafein nevner i forbifarten - hvorfor innfÞre begrepet om en gud nÄr verden lar seg fint forklare uten? Mennesker som forsÞker Ä argumentere med at verden blir mer sannsynlig nÄr det er en gud med i bildet, kan aldri ha forstÄtt sannsynlighetsberegning noe sÊrlig godt.
Og... tilbake til det opprinnelige spÞrsmÄl: Nei, jeg synes ikke ditt tanke-eksperiment hÞres noe mindre troverdig ut enn det opprinnelige. |
Du kan si historiske begivenheter, da, istedet for personer.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tir 04 Nov 2003, 15:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
En religion som for eksempel kristendommen forsÞker allikevel Ä si ting om langt mer enn bare historiske hendelser, sÄ det er fremdeles epler og appelsiner.
|
Skrevet: Tir 04 Nov 2003, 18:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

|
Det eneste argumentet for kristendommen som har gjort noe sÊrlig inntrykk pÄ meg, var det en vitenskapsmann som kom med. I farta husker jeg ikke hvem, men det er mulig det var Newton. Iallfall fastslo han at man med vitenskaplige metoder ikke kunne si noe om Guds eksistens. Han anbefalte likevel Ä tro, for som han sa det, det kan umulig skade, og konsekvensene blir stÞrre hvis man ikke tror og Gud skulle vise seg Ä eksistere, enn det motsatte.
Vel, det er jo en viss logikk i det.
|
Skrevet: Tir 04 Nov 2003, 23:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
For bÄde kristne og ikke-kristne, er det interessant Ä finne mest mulig om forholdene i Palestina pÄ Jesu-tid. Og nettopp derfor har man mange kilder, og foretatt masse arkeologiske utgravninger for Ä fÄ vite mest mulig om den tiden (dokumentasjon).
0nskemesteren: Du kommer med en teori som du bare dikter opp, og som ikke har stÞtte i det erfarte liv (jfr. Erik Byes sang om Gud som leker med klinkekulene sine). Bibelen bestÄr av to hoveddeler, det gamle- og det nye testamentet. Det gamle testamentet omhandler bl.a jÞdenes historie, og profetier om en frelser. Det nye testamentet forteller om oppfyllelsen av disse profetiene. Jesus var et virkelig menneske (og for kristne ogsÄ en sann gud) som selv sa at han var Guds sÞnn, og sÄledes oppfyller han profetiene.
Vi vil aldri fÄ beviser for at Jesus snakket sant. Og her er kjernen i kristendommen: Jesus er Guds sÞnn, sendt til jorden av Gud, for at han skulle dÞ for vÄre synders skyld, for sÄ og stÄ opp, og forene seg med Gud. Den som tror dette, er kristen. Derfor er Jesu liv og hendelsene rundt ham sÄ interessante, bÄde for kristne og ikke-kristne. Det har fÞrt til mange arkeologiske utgravninger, og Þkt kunnskap om dette temaet.
Uansett hva du mÄtte komme med av "teorier", sÄ har troen 3 kjennetegn:
Kunnskap, den som tror mÄ kunne vite noe om, og kunne redegjÞre for stoffet han tror pÄ, bÄde med henblikk pÄ historisk bakgrunn og saklig sammenheng, noe som mangler i dine utsagn. Det en tror pÄ hÞrer hjemme i et teologisk miljÞ.
Det andre kjennetegnet er tilslutning. Det sier noe om det intellektuelle forhold til den kunnskapen og forstÄelsen en har. At du intellektuellt samtykker med det som ble nevnt i fÞrste kjennetegnet.
Det tredje kjennetegnet er tillit. Du har i de 2 fÞrste kjennetegnene registrert noe, og deretter akseptert, men neste trinn er Ä gi seg hen, - her er det du mÄ legge fornuften bort. Her mÄ man ha sÄ stor tillit, i kristen sammenheng, til Jesus at man hengir seg til Han, og at det fÄr betydning i ens liv.
Din "teori" kommer til kort pÄ alle 3 punkter. Du fÄr ikke folk til Ä akseptere din teori. De vil registrere at det er sagt (punkt 1), men de vil ikke akseptere det (punkt 2), og heller ikke ta det til sitt hjerte (punkt 3). Grunnen til det er at det er for lite kunnskap rundt den, for lite dokumentasjon.
|
Skrevet: Tir 04 Nov 2003, 23:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
En ting er hva man kan finne ut om hva som skjedde, rent historisk. Noe helt annet blir synsinga rundt hvorfor alt sammen skjedde, hva som var meningen, hvem som stod bak, om det var noen gud med i bildet osv osv.
Dette gjÞr at for meg forblir kristendommens viktigste pÄstander om bakgrunnen for diverse historiske hendelser, fullstendig umulige Ä si sÊrlig mye vettugt om. Og nÄr de viktigste punktene er sÄ totalt umulige Ä kunne vite om stemmer eller ikke - ettersom det er snakk om tro - sÄ er det ene tanke-eksperimentet like greit som det andre. De er begge godt egnet til Ä skape fundering.
|
Skrevet: Tir 04 Nov 2003, 23:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Korrekt sprÄkbruk skal vel vÊre "Gud og sÄnn."
-NorsklĂŠrerrotta
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 06 Nov 2003, 13:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
vet..
men har lagt meg til den dÄrlige vanen Ä skrive bÄde Ä Ä Ä med Ä. gidder pÄ en mÄte ikke skrive to bokstaver nÄr jeg kan skrive en.. Ja, jeg er slapp.. er sÞrlending.. *Gjesp* 
|
Skrevet: Tor 06 Nov 2003, 13:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kris_ter
Veronica

Ble Medlem: 04 Jul 2003 Innlegg: 936 Bosted: HundvÄg, uttales: /'honnvÄg'/
|
Grei teori, men er dem sÄ smarte at dem begynner med slik i 1. klasse???
Forklar litt om denne planeten.....
|
Skrevet: Tor 06 Nov 2003, 15:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
Tydelig at ingen forsto dybden i det jeg skrev. Her hopper jeg av denne karusellen.
|
Skrevet: Tor 06 Nov 2003, 22:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
BagBiter skrev: | Tydelig at ingen forsto dybden i det jeg skrev. Her hopper jeg av denne karusellen. |
Alt det du sa om det opprinnelige tanke-eksperimentet her, de tre punktene... Samtlige religioner jeg har vÊrt borti kommer til kort pÄ samtlige punkter, iallefall for meg. Og dermed blir det meste like egnet eller uegnet til Ä skape fundering.
|
Skrevet: Tor 06 Nov 2003, 22:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |