DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Bokmål og nynorsk: Forts av diskusjon på MATTISK
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [41 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
 BokmÃ¥l og nynorsk: Forts av diskusjon pÃ¥ MATTISK

Her er videre diskusjon Wink

InnleggSkrevet: Tor 16 Okt 2003, 17:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
knut
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 01 Okt 2003
nynorsk er vel ganske unødvendig i våre dager, bokmål og nynorsk har blitt så like at det er mest til forvirring for elevene....

InnleggSkrevet: Tor 16 Okt 2003, 19:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Yahoo Messenger    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Tja, jo, er vel mest praktisk for dem som snakker nærmest nynorsk å kunne snakke det. hmm.. Det jeg synes er rart er at vi begynner å lære engelsk FØR vi lærer nynorsk..

InnleggSkrevet: Tor 16 Okt 2003, 19:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Kjipt å lære norsk før engelsk mener jeg...
Eller lære noen form av norsk i det hele tatt for den saks skyld.

Question to self: Ville jeg grine blod og evt. spy i vinkel om alle pratet engelsk? Ville jeg savnet språkdebatter og skolefagene de medfører? Indubtably... NOT

InnleggSkrevet: Fre 17 Okt 2003, 09:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Eg meiner det er bra at eg kan fleire språk. Eg ser berre på folk eg møter her, kva kan dei? Engelsk. Og dei ventar at alle skal kunne engelsk. Dei gjer heller ikkje noko forsøk på å prate saktare om vi ikkje forstår. Tjohei. Heh, vi vart spurd kor mange utanlandske språk vi kunne (dei ville vite om vi kunne jobbe for andre land). Eg sa eg kunne engelsk. Då såg dei rart på meg, for det var visst underforstått at vi skulle kunne, og det er visst ikkje eit utanlandsk språk.

No bablar eg. MÃ¥ ha lunsj.

InnleggSkrevet: Fre 17 Okt 2003, 10:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg er utrolig glad i mitt eget språk, ville ikke vært den samme personen uten.

InnleggSkrevet: Fre 17 Okt 2003, 15:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
hmm....jeg vet egentlig ikke helt hva jeg synes. tror jeg fint kunne klart meg med bare engelsk, jeg tenker nesten mer på engelsk enn på norsk.

InnleggSkrevet: Fre 17 Okt 2003, 17:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Slik hadde jeg det og før, men nå er det mer fifty-fifty. Har blitt mer og mer glad i å bruke mitt eget språk nå, for for meg er og blir norsk mitt språk.

InnleggSkrevet: Fre 17 Okt 2003, 18:17
izza
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 19 Okt 2003
Synes det er unødvendig at vi skal lære nynorsk. Det kunne i hvertfall vært et valgfritt fag. Ikke et obligatorisk. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Søn 19 Okt 2003, 12:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Valgfritt og ikke obligatorisk støttes fullt ut.

InnleggSkrevet: Søn 19 Okt 2003, 23:49
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Om nynorsk skal vere valfritt og obligatorisk, vil eg at bokmål skal vere det same.

InnleggSkrevet: Man 20 Okt 2003, 07:31
Strider
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 09 Okt 2003
Norunn skrev:
Om nynorsk skal vere valfritt og obligatorisk, vil eg at bokmål skal vere det same.

Enig!

personlig skjønner jeg ikke hvorfor folk misliker nynorsk! Det er myyyye vakrere, og mer poetisk enn kjedelig bokmål. Fysjom! Wink

Dessuten er ikke nynorsk vanskelig. Det er bare majoriteten av dagens skoleelever som er late slasker som ikke gidder å pugge reglene Very Happy
And her eyes were wild.

InnleggSkrevet: Man 20 Okt 2003, 08:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Er det rart man er lat når det man skal lære oppfattes som fulstendig, totalt, hjernedrepende meningsløst??

InnleggSkrevet: Man 20 Okt 2003, 09:49
Strider
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Zatharee skrev:
Er det rart man er lat når det man skal lære oppfattes som fulstendig, totalt, hjernedrepende meningsløst??

Vi trenger bedre holdninger! Nynorsk er vakrere!

Språk er ikke meningsløst! Poesi er ikke meningsløst!
And her eyes were wild.

InnleggSkrevet: Man 20 Okt 2003, 12:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Zatharee skrev:

Det gjeld jo alle fag! Sjølv om det ikkje er interessant for alle, lærar vi jo historie, matte, geografi, osb. Viss vi alle berre skulle lære det som var interessant, korleis hadde verda vore då? "Hei, eg lurte på kor vegen til Bergen er, kunne du ha hjelpt meg?" "Nei, beklager, eg likte ikkje geografi på skulen, så det gadd eg aldri lære."

InnleggSkrevet: Man 20 Okt 2003, 13:35
imzaraiel
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003
Strider skrev:
Zatharee skrev:

nynorsk vakrere enn bokmål... lite trolig, begge er like tørre og ubrukelige når det gjelder poesi og oversettelse (vel, nynorsk er muligens mer ubrukelig på det siste punktet...). Skal man først skrive poesi og lignende bør det gjøres på engelsk eller fransk, det er kanskje de språkene som er best egnet til dette(?)... Strider beviser dette utmerket ved å ha et dikt (eller sitat) på engelsk til signatur... si meg Strider hvis du mener at nynorsk er så "utrolig vakkert" hvorfor ikke ha en signatur på nynorsk? Eller enda bedre hvorfor ikke begynne å skrive det?
Når det kommer til språk generelt er det ikke meningsløst å lære dem, det hjelper oss heller med å forstå andte kulturer, og gir oss en større mulighet til å uttrykke oss.
Nynorsk der-i-mot er meningsløst, det er absolutt ingen vits i at vi skal ha to skriftspråk i et land hvor alle ellers snakker i dialekt. Det blir bortkastett skattepenger og tid for å holde dette nasjonalistiske opprøret mot virkerligheten levende, penger og tid som heller skulle ha blit brukt til mer verdige formål...

InnleggSkrevet: Man 20 Okt 2003, 14:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

imzaraiel skrev:
Nynorsk der-i-mot er meningsløst, det er absolutt ingen vits i at vi skal ha to skriftspråk i et land hvor alle ellers snakker i dialekt. Det blir bortkastett skattepenger og tid for å holde dette nasjonalistiske opprøret mot virkerligheten levende, penger og tid som heller skulle ha blit brukt til mer verdige formål...

Så, sei meg, kvifor er det automatisk nynorsk som er meiningslaust når alle pratar dialekt i Noreg?

InnleggSkrevet: Man 20 Okt 2003, 14:36
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Rettelse, alle lærer matte, jah, men noen av oss strever fremdeles med gangetabellen og kan ikke regne en brøk uten hjelp osv Wink

En helt annen ting er at språk, uansett, er vakkert. Det kommer bare ann på øyet som ser, evt øret som hører/munnen som snakker.
Jeg kan engelsk og ganske greit tysk, littebitt nederlandsk osv. I tillegg til våre 2 norske språk da.
Jeg synes at språk er viktigere enn mye annet i veldig mange sammenhenger, hvis vi forstår hverandre på tvers av grensene også er det enkelre å samarbeide. Si?

InnleggSkrevet: Man 20 Okt 2003, 14:55
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Nynorsk blir gjerne sett på som meningsløst blant annet fordi det brukes så lite, tror jeg. Hvis man ser bort fra NRK hører det til sjeldenhetene at man ser nynorsk bli brukt noe særlig.

En helt annen ting er at man ville klart seg utmerket med å bare kunne ett skriftspråk. Det jeg mener har egentlig med den tidligere nevnte valgfriheten å gjøre - at det kunne holde med å kunne bokmål eller nynorsk, og så fikk man velge om man ville ha et sidemål eller ikke. De som da har for eksempel bokmål som hovedmål, og som synes at nynorsk er et nydelig språk som er verdt å lære uansett, kunne gjøre det. De som har det mer enn bra nok med bare bokmål kunne få lov til å holde seg til det. Og vice versa hvis man har nynorsk som hovedmål, naturligvis.

InnleggSkrevet: Man 20 Okt 2003, 16:01
Strider
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

imzaraiel skrev:
Strider skrev:
Zatharee skrev:

nynorsk vakrere enn bokmål... lite trolig, begge er like tørre og ubrukelige når det gjelder poesi og oversettelse (vel, nynorsk er muligens mer ubrukelig på det siste punktet...). Skal man først skrive poesi og lignende bør det gjøres på engelsk eller fransk, det er kanskje de språkene som er best egnet til dette(?)... Strider beviser dette utmerket ved å ha et dikt (eller sitat) på engelsk til signatur... si meg Strider hvis du mener at nynorsk er så "utrolig vakkert" hvorfor ikke ha en signatur på nynorsk? Eller enda bedre hvorfor ikke begynne å skrive det?
Når det kommer til språk generelt er det ikke meningsløst å lære dem, det hjelper oss heller med å forstå andte kulturer, og gir oss en større mulighet til å uttrykke oss.

Kan du være så snill å tenke deg om før du uttaler deg? Tror du det er en tilfeldighet at den beste oversettelsen av "Divina Comedia" er på nynorsk? Og vet du hvorfor dette er tilfelle? (Det foreligger faktisk en objektiv grunn også Wink ) Hvor mange nynorske bøker har du egentlig lest (utenom skolesammenheng) i ditt liv?

Og hadde du kjent meg hadde du faktisk hatt kjennskap til at jeg rett som det er begynner å snakke nynorsk - fordi jeg liker det. Jeg spytter Ivar Aasens vakreste verker i trynet på språkfascistene! ha! Mannen var et geni!

"Dei gamle fjelli i syningom..."

Very Happy

Jeg skriver ikke nynorsk av vanesak. Jeg ble født i en bokmålskommune.

Og grunnen til at signaturen min ikke er på nynorsk, er vel bare at den dagen jeg registrerte meg, og skulle ha en signatur, hadde jeg (for ørtende gang) lest "La Belle Dame Sans Merci". Nå derimot, nekter jeg å ha nynorsk i signaturen min fordi jeg er en infantil drittsekk som har oppdaget at jeg er indisponert for å gjøre det etter at du ba meg om det.

Et fint eksempel på noen som faktisk gjør alvor av saken er jo Norunn, som (om jeg ikke tar HELT feil nå) faktisk egentlig har bokmål som hovedmål. Tar jeg feil, Norunn? Fellow friend of the camel? Smile
And her eyes were wild.

InnleggSkrevet: Man 20 Okt 2003, 16:20
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [41 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet