DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Utropstegn! »   Klagemuren
Analfabete nordmenn
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 4 [76 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
 Analfabete nordmenn

Jeg tenkte jeg skulle starte en ny trÄd, om noe som irriterer meg.
Jeg begynner med et eksempel.
Sitat:

heh ser at noen har skifta topicen fra strezz til stress... nÄ DET kaller jeg flisespikkerier altsÄ... det mÄ gÄ an Ä vÊre litt tollerante.

Dette er et godt eksempel pÄ noe jeg stadig frustreres over.
Folks (vanligvis ungdommers) likegyldige holdning til rettskriving.
Forskningsrapporter forteller at stadig flere unger ikke kan lese og skrive skikkelig. PÄ samme tid drukner vi i dette ekle sms-sprÄket, og gjentatte ganger finner vi ogsÄ fatale stavefeil i media, som jo egentlig burde gÄ foran som et godt eksempel.

Flisespikkerier?
Mulig det. Men hvis man ikke flisespikker, blir ikke det endelige objektet man spikker pÄ, noe sÊrlig pent.
Og for himmelens skyld - hvorfor synes ungdommen at det er sÄ vanskelig Ä bruke de bokstavene som hÞrer hjemme? Hva i alle dager er sÄ kult med Ä erstatte s-er med z-er i hytt og gevÊr?
S-knappen er til og med plassert pÄ tastaturet slik at den er lettere tilgjengelig enn z-knappen, sÄ man kan ikke akkurat skylde pÄ overdimensjonert latskap heller.

Og forÞvrig; det er bare én L i "tolerante."
Og man begynner alltid en ny setning med stor bokstav.

InnleggSkrevet: Fre 03 Okt 2003, 11:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ulven
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 11 Mai 2003
Jeg er sÄ enig sÄ enig. Men en ting til som jeg finner meget irriterende er at fler og fler har en tendens til Ä guffe lÞs med tusen ? eller ! i tide og utide, det er nesten enda mer irriterende.

InnleggSkrevet: Fre 03 Okt 2003, 18:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Jeg liker ogsÄ mye bedre Ä lese ting som er skrevet mer eller mindre korrekt og leselig, men jeg synes ikke DSGF er det rette stedet Ä beynne Ä sensurere sÄnne ting. Det gÄr direkte mot stedets prinsipper, etter min oppfatning. SelvfÞlgelig, nÄr det er sÄ ille at det blir direkte vanskelig Ä tyde hva som stÄr synes jeg man kan gjÞre noe, men ellers.. Det blir bare for dumt.

DSGF har alltid vĂŠrt et fristed for meg, jeg ville like om det kunne fortsette Ă„ vĂŠre det, ikke bare for meg, men for alle. Man kan jo alltids danne DFRF -De Fanatiske Rettskrivernes Forbund- hvis man har problemer.

InnleggSkrevet: Fre 03 Okt 2003, 20:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg forsÞker Ä ikke la meg irritere altfor mye av diverse merkelige rettskrivninger her pÄ DSGF. Det holder Ä av og til kommentere at det er stor forskjell pÄ "ny norsk" og nynorsk" Wink

Derimot er det noe helt annet nÄr mennesker pÄ NTNU sender meg, i mer eller mindre ofisiell sammenheng, E-post skrevet med trÞnder-dialekt! Det tar dobbelt sÄ lang tid Ä lese, og er totalt unÞdvendig Ä gjÞre.

InnleggSkrevet: Fre 03 Okt 2003, 22:13
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003
Zatharee skrev:
Jeg liker ogsÄ mye bedre Ä lese ting som er skrevet mer eller mindre korrekt og leselig, men jeg synes ikke DSGF er det rette stedet Ä beynne Ä sensurere sÄnne ting. Det gÄr direkte mot stedets prinsipper, etter min oppfatning. SelvfÞlgelig, nÄr det er sÄ ille at det blir direkte vanskelig Ä tyde hva som stÄr synes jeg man kan gjÞre noe, men ellers.. Det blir bare for dumt.

DSGF har alltid vĂŠrt et fristed for meg, jeg ville like om det kunne fortsette Ă„ vĂŠre det, ikke bare for meg, men for alle. Man kan jo alltids danne DFRF -De Fanatiske Rettskrivernes Forbund- hvis man har problemer.

*Bifall (i beruset tilstandt)*

Om det e mÄlet Ä lesa plettfri norsk e ikkje forum.dsgf.no rette plassen. HÄpe inderlig at folk forstÄr at det e meiningen bak, og ikkje formuleringen, som betyr noe.

Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?

Press this, you triggerhappy semicolonists!

InnleggSkrevet: Lűr 04 Okt 2003, 00:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Toad_T
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 13 Apr 2003
hm...tror ikke at jeg er den eneste som skriver sÄnn ca. 20 ganger mere feil nÄr jeg skriver med tastatur...er ikke uvanlig at bokstaver skifter plass, dobbeltkonsonanter blir enkeltkonsonanter osv.
Synes ikke det med rettksriving er sÄ farlig.

Men Z istedet for S...ZMERTE!

Be A SlĂŠsk

InnleggSkrevet: Lűr 04 Okt 2003, 12:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det var vel kanskje noe med det Ă„ skrive feil med vilje, eller ha en og annen tyrkkleiff...

InnleggSkrevet: Lűr 04 Okt 2003, 13:40
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003
Re: Analfabete nordmenn

Veronica skrev:
Dette er et godt eksempel pÄ noe jeg stadig frustreres over.
Folks (vanligvis ungdommers) likegyldige holdning til rettskriving.

(..)

Og man begynner alltid en ny setning med stor bokstav.

Du har ein aldri sÄ liten skrivefeil i signaturen din, faktisk Very Happy
Men du kan vel skylda det pÄ "dikterisk frihet".

Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?

Press this, you triggerhappy semicolonists!

InnleggSkrevet: Lűr 04 Okt 2003, 23:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
Sitat:

Jeg leser Veronica sitt innlegg mer som en kritikk mot denne typen holding enn at s'en og k'en har byttet plass i rettskriving her.

Greit nok sÄ er ikke det Ä skrive helt og holdent plettfritt pÄ forumet her nÞdvendigvis det aller viktigste. Men skriftsprÄket er jo i bunn og grunn laget for at man skal gjÞre seg forstÄtt. Og da hjelper det lite nÄr man skriver pÄ dialekt, eller med tall, og "motebokstaver" strÞdd rundt i enhver sammenheng.

For Ä nevne et eksempel sÄ leste jeg for kort tid siden i IT boken min, som da er en pensumsbok pÄ universitetet, en fotnote.
For det fÞrste var fotnoten et forsÞk pÄ en hÄplÞst teit morsomhet som ikke var relevant for noenting uansett.
Og for det andre var den avsluttet med tegnene kolon, bindestrek og parantes slutt. Nettopp. Et liggende smileansikt. I en pensumsbok.

Og hvis ungdom fortsetter Ä vÊre sÄ giddeslÞse med rettskriving generelt, og de en gang blir voksne, kommer de til kanskje til Ä avslutte formelle brev med "koz" eller "C U l8r". Som vil vÊre en virkelig forsÞpling av sprÄket.

SÄ jeg er fryktelig enig med Veronica. For hvis man "fÄr lov" til Ä skrive feil sÄ alt for mye pÄ alle de stedene man bruker mye tid vil man rett og slett glemme hvordan man skriver riktig. Det er akkurat som med hoderegning. Det mÄ holdes ved like for Ä funke.

InnleggSkrevet: Sűn 05 Okt 2003, 20:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Cafein

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Hittil har folk snakket om absolutter. Dette er imidlertid en sak som dreier seg om vanlig folkeskikk, som egentlig har mer flytende grenser enn absolutte regler man mÄ holde seg til. Jeg mener grensen mÄ gÄ ikke ved ordbokdefinisjon eller hva som er skrivefeil eller ikke, men om det er til direkte sjenanse for andre eller ei.

Det var jeg som endret strezz til stress. Etter flere dagers irritasjon tenkte jeg: «Hey, jeg er moderator, jeg kan jo gjÞre noe med faenskapen.» Som sagt, sÄ gjort.

Hvorfor tviholder folk pÄ sin rett til Ä ignorere vanlige regler for folkeskikk? Hvis du skal provosere, sÄ gjÞr det med innhold, ikke mÄten du skriver pÄ.

stjernesludd skrev:
Du har ein aldri sÄ liten skrivefeil i signaturen din, faktisk Very Happy
Men du kan vel skylda det pÄ "dikterisk frihet".

OK, jeg gir opp. NĂ„ har jeg studert Veros signatur i flere minutter uten Ă„ finne skrivefeilen du refererer til. Opplys oss!

InnleggSkrevet: Man 06 Okt 2003, 01:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Moiraine
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 18 Apr 2003
Analfabeter? HĂŠ? Hvem, oss?

AltsÄ, nÄ for det vÊre grenser for denne mobbingen av oss dyslesbiske.
Pedanteri, pedanteri, pedanteri.

InnleggSkrevet: Man 06 Okt 2003, 11:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Igjen klarer Shealien og Cafein Ä utdype hva jeg mener, med en formulering sÄ klar at en ikke lenger kan unngÄ Ä fatte poenget. Yay! Mr. Green

Det er altsÄ ikke snakk om Ä henge seg opp i smÄ "skriveleifer," men prÞve Ä ta tak i folks likegyldige holdning til rettskriving.
NÄ er jeg kanskje litt mer fanatisk pÄ dette omrÄdet enn andre; jeg ser alltid over det jeg har skrevet, og finner jeg en grov skrivefeil eller feilstaving, skjemmes jeg og retter den opp sÄ fort jeg klarer.

Men det omdiskuterte sms-sprÄket og de fatale hjemlÞse orddelingene som florerer for tiden, er mer enn bare smÄ, menneskelige skrivefeil. De er tegn pÄ en grunnleggende mangel pÄ sprÄkforstÄelse, som Þker for hver generasjon.
Og dette synes jeg er triste greier.

Noe annet som irriterer meg (dette er jo fortsatt klagemuren Wink ), er at sÄ godt som ingen synes Ä kunne forskjellen pÄ "da" og "nÄr" nÄ for tiden.
NÄr man snakker om fortid, altsÄ ting som har skjedd, skal det vÊre "da."
DA jeg var pĂ„ kino i gĂ„r, eller NÅR jeg skal pĂ„ kino i kveld.
SĂ„ enkelt er det, for tenk. Tunge

InnleggSkrevet: Man 06 Okt 2003, 11:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Veronica skrev:
Igjen klarer Shealien og Cafein Ä utdype hva jeg mener, med en formulering sÄ klar at en ikke lenger kan unngÄ Ä fatte poenget. Yay! Mr. Green

Det er altsÄ ikke snakk om Ä henge seg opp i smÄ "skriveleifer," men prÞve Ä ta tak i folks likegyldige holdning til rettskriving.
NÄ er jeg kanskje litt mer fanatisk pÄ dette omrÄdet enn andre; jeg ser alltid over det jeg har skrevet, og finner jeg en grov skrivefeil eller feilstaving, skjemmes jeg og retter den opp sÄ fort jeg klarer.

Men det omdiskuterte sms-sprÄket og de fatale hjemlÞse orddelingene som florerer for tiden, er mer enn bare smÄ, menneskelige skrivefeil. De er tegn pÄ en grunnleggende mangel pÄ sprÄkforstÄelse, som Þker for hver generasjon.
Og dette synes jeg er triste greier.

Noe annet som irriterer meg (dette er jo fortsatt klagemuren Wink ), er at sÄ godt som ingen synes Ä kunne forskjellen pÄ "da" og "nÄr" nÄ for tiden.
NÄr man snakker om fortid, altsÄ ting som har skjedd, skal det vÊre "da."
DA jeg var pĂ„ kino i gĂ„r, eller NÅR jeg skal pĂ„ kino i kveld.
SĂ„ enkelt er det, for tenk. Tunge

Einig, einig, einig! Ein annan ting som irriterer meg, er at folk ikkje kan sjÄ skilnad pÄ "og" og "Ä", og brukar dei om kvarandre.

InnleggSkrevet: Man 06 Okt 2003, 12:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Godt gjort Helge. Og jeg er fryktelig enig med deg i at god folkeskikk ogsÄ er en viktig del av det hele.

Samtidig vil jeg komme med en liten betraktning, i hvordan dagens ungdom kommer til Ä vÊre som lÊrere, eller for den saks skyld foreldre, i forhold til bortlÊring av rettskrivning. NÄr en har brukt Ä i stedet for og mange nok ganger, og har en tendens til Ä sette smilefjes bak alt mulig overalt, sÄ glemmer en rett og slett orginalen.

Det som er skummelt er jo at mange som begynner Ä bruke sms sprÄket gÄr pÄ barneskolen og i verste fall aldri kommer til Ä lÊre bedre.

Og hvis noen sverger til slike ufyselige mÄter Ä ordlegge seg pÄ. Ok. Greit for meg. Men da skal de jammen meg aldri fÄ lov til Ä klage pÄ at jeg ikke leser det de har skrevet, eller at jeg mister all respekt for dem i prosessen.

InnleggSkrevet: Man 06 Okt 2003, 13:09
Randar

Ble Medlem: 24 Mar 2003
No er heldigvis sprÄket under konstant forbendring/endring da. Nye ord blir lagt til osv. Kanskje det en gang blir lovlig Ä skrive 'lovli' og 'lixom'... Ikke at det kommer til Ä skje... Men hvem vet nÄr dagens ungdommer skal sitte i sprÄkrÄdet.

InnleggSkrevet: Man 06 Okt 2003, 17:46
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Den gang DA, hver gang NÅR. Se, jeg husker litt Razz

Forresten sÄ stÞtter jeg kollega Cafein.

InnleggSkrevet: Man 06 Okt 2003, 23:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Toad_T
Veronica
Veronica

Sitat:

Embarassed *kremt*...det var faktiskt ikke ment Ä vÀre feilskrevet. BAre nevner at hvis jeg ikke hadde skrevet med tastatur sÄ hadde jeg ikke skrevet feil. Hvilket beviser mitt poeng...

MisforstÄ meg rett! Jeg mener at pÄ et sted som dette, et forum som (i hvertfall ikke som jeg oppfatter) ikke er sÄ blodseriöst, sÄ er det ikke sÄ nöye om det hopper inn en og annen stavefeil.

Det er forskjell pÄ et formelt brev og et forum!

Be A SlĂŠsk

InnleggSkrevet: Tir 07 Okt 2003, 18:40
Toad_T
Veronica
Veronica

forresten: jeg har hört at "norsk spraakraad" ikke eksisterer lenger? Noen som er oppdatert nÄr det gjelder dette?

Apropo: i Sverige er det nÄ vedtatt at bla. ord som "cyber" og "mail" skal skrives "sajber" og "mejl". BwÀÀÀh...!

Be A SlĂŠsk

InnleggSkrevet: Tir 07 Okt 2003, 18:42
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Som jeg sa tidligere - en ting er Ä begÄ en tyrkkleiff eller to i farta, en annen ting er Ä skrive pÄ en mÄte som irriterer eller er vanskelig Ä lese, med vilje.

ForÞvrig ser utrolig mange av disse omskrivningene fra engelsk helt vanvittig dÄrlig ut.

InnleggSkrevet: Tir 07 Okt 2003, 23:47
Shealien
l33t
l33t

Glahn har skjÞnt det. Det er de irriterende faktorene og ikke nÞdvendigvis feiltrykking pÄ tastatur som er problemet. Og ja, det er forskjell pÄ et forum og et formelt brev, men:

1. uansett hvor, strezzzzzzz eller kozzzzzzzzz eller f43r |V|3 og andre ufyselige skrivemÄter er irriterende og forurensende selv pÄ et forum.

2. Et forum, evt tekstmeldinger og mail blir veldig mye brukt og nÄr man mates med kroniske skrivefeil og giddalaus-holdning til rettskrivning blir det sÄnn.

norsk sprÄkrÄd eksisterer i beste velgÄende. Vel... de kan ikke vÊre helt rett i hodet siden de har godtatt sÞrvis som korrekt skrivemÄte for service.

uff uff.

InnleggSkrevet: Tir 07 Okt 2003, 23:52
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 4 [76 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Utropstegn! »   Klagemuren
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet