|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003 Innlegg: 546 Bosted: Narnia
|
Filmar eg sÄg pÄ filmfestivalen -Eller: Ny dialektdiskusjon?
SjÞlv om det er lenge sia no, var det gÞy pÄ Haugesund Filmfestival. Der sÄg eg nokre kjendisar, og mykje filmar!
Filmar eg sÄg: dogville, dÄrekisten (house of fools), good bye, lenin!, nói albinói, oppdrag nemo (finding nemo), pianisten (the pianist), prozac nation, united, pirates of the caribbean, the italian job, dogville confessions, lost in la mancha, i min mors hus, de grÞnne slagtere, two men went to war og commandante. Eg tykjer eg fekk sett ganske mykje!
Eg vart overraska over kor bra dei fleste filmane var. Nokre vil eg trekka fram. Dogville var ein utruleg god film. Eg vart sjokkert av meg sjÞl og mine tankar etter denne, og eg vil rangera filmen hÞgt i mi topp 10 liste. Finding Nemo sÄg eg med norsk tale, men eg likte den. Morsom scene med mÄker
Faen, eg gir opp nynorsk Det e drit Ä ikkje skriva pÄ ein mÄte som minne om talemÄlet mitt i det heila tatt. Nynorsk e litt bedre enn bokmÄl, men det e jo umulig Ä skriva :/
Snakkes! Eg orke ikkje skriva bokmÄl lenger, sÄ dÄ e det vel rett ut for meg.
|
Skrevet: Ons 24 Sep 2003, 09:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, KarmĂžy
|
ja.. det ekje sÄ mange som forstÄr araberdialektÄ vÄras. =)
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Ons 24 Sep 2003, 10:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Ikke? KjÊresten min har samme dialekt, og jeg har aldri hatt problemer med Ä forstÄ henne. Selv om jeg er bÊring.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Ons 24 Sep 2003, 10:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
Det e jo bra Problemet e bare at eg har oppfatta det sÄnn at all bruk av dialekter e bannlyst pÄ detta forumet.
Ja til litt mangfold, seie nÄ eg.
|
Skrevet: Ons 24 Sep 2003, 11:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
eg regnte med det va samme folkÄ her som det e pÄ #galeforbundet, og dei like ikkje dialekt, sÄ eg harkje dialekt her pÄ forumet, vanligvis. Kossen dialekt har damÄ di???
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Ons 24 Sep 2003, 11:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
PTK -> BDG 
|
Skrevet: Ons 24 Sep 2003, 11:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Eg er ikkje sÄnn veldig flink nÄr det gjeld det andre sprÄket her i Noreg.
Skal sies at jeg er fra Telemark. Utifra det kan man jo tolke det dit hen at jeg "snakker" bokmÄl eller nynorsk. Litt avhengig av kor eg bur
Men jeg kommer fra Grenland, og bor for tiden i halden. Jobber hardt med meg slev for Ă„ ikke snakke den dialekta som er her... Jeg snakker heller nynorsk eller nordlansk fĂžr jeg tar noen andre diakter.
Jeg ser pÄ bÄde bokmÄl og nynorsk som dialekter egentlig jeg da. Og synes folk skal fÄ snakke akkurat som de vil. Og ennÄ viktigere, jeg synes i alle fall at de skal fÄ kunne skrive nÊr det som er demmes dialekt.
Jepp, jeg kjeder meg og det kom ut veldig mange tanker i vilt kaos.
Nynorsk er pent synes jeg da. SprÄk er i seg selv interessant. Jeg er en rev pÄ sprÄkhistorie.
Skal sies at det mest patetiske i norges land (sÄnn bortsett fra politikken som fÞres her) er norsk sprakrad... Hva er galt med engelsk?
Do i make myself clear?
Bitte, verstehen sie?
Og for Ä komme inn pÄ det som egentig var tema: Filmfestival er bra, film er bra. Kos dere 
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Ons 24 Sep 2003, 11:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Dama mi er fra Avaldsnes pÄ KarmÞy.
Jeg har ingen problemer med at folk snakker dialektene sine purt og rent, bortsett fra at det er enkelte jeg har litt problemer med Ä forstÄ nÄr de snakkes fort (for eksempel har jeg ei venninne fra Tau som pleier Ä prate pÄ inn- og utpust). Derimot har jeg litt mer problemer med at folk skriver pÄ dialekt. Vi har faktisk to skriftsprÄk her i landet. Selv om sprÄkbildet kan vÊre Äpenbart nÄr man snakker, sÄ synes jeg det er unÞdvendig slitsomt Ä lese. Det er litt som med SMS-sprÄk, dog ikke like ille.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Ons 24 Sep 2003, 11:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
En ting er Ă„ slenge inn et uttrykk eller to innimellom som er typisk for ens egen dialekt, men masse tekst med rettskrivning de aller fleste overhodet ikke er vant til blir heller slitsomt i lengden, ja.
ForÞvrig er Finding Nemo genial, og mÄkene noe av det mest hysterisk morsomme i hele filmen 
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Ons 24 Sep 2003, 13:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gaute
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 07 Sep 2003 Innlegg: 512 Bosted: Trondheim
|
Har ingen problemer med KarmÞydialekten.. har ikke hatt noe sÊrlig problemer med dialekt etter at jeg tilbrakte 2001/02 pÄ Utgarden (For de som ikke er invidd sÄ er det fÞlkehÞyskolen i Kopervik pÄ KarmÞy)
|
_________________ "Its a Backstreet Boy world, and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself" Billy Corgan
Despite my thirty years of research into the feminine soul, I have not yet been able to answer the great question that has never been answered: What does a woman want?
- Sigmund Freud
Skrevet: Ons 24 Sep 2003, 14:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2224 Bosted: Asker
|
Hvis man holder seg til bokmÄl og nynorsk pÄ forumet burde alt vÊre sÄre vel. Overdreven bruk av dialekt har en tendens til Ä medfÞre frustrasjon for enkelte, inklusiv meg selv.
Finding Nemo er forĂžvrig et ypperlig stykke animasjonsfilm.
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
-- Death (Terry Pratchett: The Last Continent) --
www.baj.no / www.dsgf.no / www.galeforbundet.no
Skrevet: Ons 24 Sep 2003, 19:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
www.skolelei.no
|
Skrevet: Tor 25 Sep 2003, 09:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gaute
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 07 Sep 2003 Innlegg: 512 Bosted: Trondheim
|
yup, hjemmesiden til karmÞy fhs Jeg var med pÄ Ä lage den en gang i tiden... I serdeles liten grad mÄ det sies, men jeg var da med...
|
_________________ "Its a Backstreet Boy world, and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself" Billy Corgan
Despite my thirty years of research into the feminine soul, I have not yet been able to answer the great question that has never been answered: What does a woman want?
- Sigmund Freud
Skrevet: Tor 25 Sep 2003, 09:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Kom vaffal noen reaksjoner ja. Dialektskriving til det ekstreme er ikke bra, skal si meg enig i det.
Skal se finding nemo ganske snart
*glede seg*
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Tor 25 Sep 2003, 10:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
Men, ok. SÄnn som eg og BagBiter har ordlagt oss, ville det vÊrt no problem? Eg e utrolig lei av Ä "oversetta" tankane mine t bokmÄl(evt. nynorsk)
Vil pÄstÄ mye av det eg skrive vil vÊre enklare Ä forstÄ enn die hard nynorsk.
Bra noen forstÄr oss karmÞybuar, iallefall 
|
Skrevet: Tor 25 Sep 2003, 17:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |