Av
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
Gode mennesker For å følge opp tråden om vakre mennesker..
Alle mennesker er gode på bunnen. ja/nei hvorfor?
Hva er et godt menneske?
_________________Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Lør 20 Sep 2003, 16:36
Glahn
Mors Lille Ole
Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
Nei.
Jeg tror 2. verdenskrig gav oss mange nok eksempler på at det finnes mennesker som i bunn og grunn er helt for jævlige.
Et godt menneske har evne til å bry seg om andre, og klarer kanskje også av og til å gjøre det i praksis. Et godt menneske skader/sårer ikke andre med viten og vilje, ut av ren lyst til å skade eller såre.
Skrevet: Søn 21 Sep 2003, 11:24
Zatharee
Glahn skrev: Nei.
Jeg tror 2. verdenskrig gav oss mange nok eksempler på at det finnes mennesker som i bunn og grunn er helt for jævlige.
Men ville disse menneskene endt opp onde uannsett? Var de født onde, og ville de vært onde hele livet hvis de levde i en annene tid og sted? Eller var det bare situasjonen som trakk ut potensialet til ondskap hos dem, og tillot dem å leve det ut? Kunne ikke hvem som helst av oss endt opp som dem, hvis vi var i deres sko?
Hvis de var onde på bunnen, men aldri fikk muligheten til å leve det ut, ville de fortsatt vært onde?
Skrevet: Søn 21 Sep 2003, 11:49
meep-meep
Spitzy (!)
Ble Medlem: 19 Aug 2003 Innlegg: 125 Bosted: Trondheim
å være god eller ond er vel en del av personligheten til et menneske. Ettersom personligheten utvikles igjennom livet, er det vel umulig å si at mennesker er hverken onde eller gode ved fødselen. Men jeg mener at alt man gjør, må man stå for, og at en hel haug folk er onde i så forstand.
Skrevet: Søn 21 Sep 2003, 13:03
Cafein
Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
Godhet og ondskap er konstruerte begreper, og således irrelevante (ondskap ble «funnet opp» av tidlige kristne). Det som menes er vel evnen til empati med sine medmennesker.
Den er innebygd i de aller fleste mennesker. De som ikke er utstyrt med slikt blir definert som sinnslidende, dvs. psykopater. Det er mennesker som ikke er i stand til å sette seg inn i andres situasjon overhodet. Ørten år med psykiatri har ikke fått en eneste av dem til å vise det minste tegn på bedring heller.
Så er det opp til den enkelte hva som defineres som medmennesker. De fleste har et eller annet filter for hva det begrepet innbefatter. Filteret er gjerne kulturelt betinget. 2. verdenskrig ble nevnt; nazistene hadde filtrert ut jøder som ikke-mennesker og dermed fritt vilt. Under korstogene var muslimer ikke for mennesker å regne, i følge de kristne.
Det var mine $0,02.
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Man 22 Sep 2003, 07:33
BagBiter
Veronica
Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
sånn som i norrøn mytologi handlet det ikke om godhet eller ondhet, men om styrke og makt. det man leser som får noen guder til å virke godere enn andre, er nok litt pyntet på av den kristne mann.
_________________Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Man 22 Sep 2003, 07:54
Glahn
Mors Lille Ole
Zatharee skrev: Glahn skrev: Nei.
Men ville disse menneskene endt opp onde uannsett? Var de født onde, og ville de vært onde hele livet hvis de levde i en annene tid og sted? Eller var det bare situasjonen som trakk ut potensialet til ondskap hos dem, og tillot dem å leve det ut? Kunne ikke hvem som helst av oss endt opp som dem, hvis vi var i deres sko?
Hvis de var onde på bunnen, men aldri fikk muligheten til å leve det ut, ville de fortsatt vært onde?
Jeg tror jeg skal slenge meg på noe Cafein sa her: Her var det i stor grad snakk om mennesker totalt uten evne til empati, og som aldri ville kunnet ha egenskapen samme hvor mye terapi de hadde fått.
Men det interessante er de menneskene som genuint visste at det de gjorde var galt, men som gjorde det allikevel, og fortsatte med det selv lenge etter at krigen i realiteten var tapt.
Skrevet: Man 22 Sep 2003, 07:59
Zatharee
Glahn skrev:
Jeg tror jeg skal slenge meg på noe Cafein sa her: Her var det i stor grad snakk om mennesker totalt uten evne til empati, og som aldri ville kunnet ha egenskapen samme hvor mye terapi de hadde fått.
Men det interessante er de menneskene som genuint visste at det de gjorde var galt, men som gjorde det allikevel, og fortsatte med det selv lenge etter at krigen i realiteten var tapt.
Jeg er litt uenig.Jeg tror veldig mange mennesker har en liten sosiopat (=psykopat) inni seg som venter på å bli sluppet ut, og jeg tror mange mennesker kunne gjort mye forferdelig hvis de var i en situasjon hvor det følte at de hadde "rett" til det, uten at man nødvendigvis kan si at disse menneskene er helt uten empati, eller at disse menneskene var ondere av natur enn deg og meg. Jeg tror mange av de verste forbryterne mot menneskeheten var like menneskelige som deg og meg, og jeg liker ikke å tenke på hvordan jeg ville ha reagert hvis jeg hadde befunnet meg i deres situasjon.
Jeg tror det var ytterst få mennesker som genuint visste at det de gjorde var galt, som ikke rettfediggjorde det ovenfor seg selv (ved å si at "de er ikke mennesker", "jeg utfører ordre", "dette er guds vilje", "de andre vet bedre enn meg", "de fortjener det", etc..), og uten å bli truet til det fortsatte med det de holdt på med. Vi mennesker har et sinnsykt "moralsk selvforsvar", som hjelper oss å rettferdiggjøre de sykeste handlinger....
"Eksperimentet", tysk film om et eksperiment som går ut på at en gjeng vanlige folk skal puttes i et lite simulert fengsel, hvor noen av dem er fangevoktere og noen er fanger, anbefales på det sterkeste når det gjelder dette temaet.
Skrevet: Tor 25 Sep 2003, 22:30
Glahn
Mors Lille Ole
Men de fleste av oss holder psykopaten i oss under kontroll. Nøyaktig hvorfor kan diskuteres, men vi har iallefall evnen. Mens derimot menn som lederen for Auschwitch (riktig staving?), Hitler, diverse andre nazister... kvinner som Frau Goebbles... Her var det ikke mye empati for andre levende vesener å spore.
Og jeg tror svært mange visste at det de gjorde var galt. Svært mange. Rettferdiggjøring eller ikke, de visste det. Slik store deler av den tyske sivilbefolkningen "ikke visste om" dødsleirene som lå spredd over hele det tyske riket. Vås fra ende til annen. Innerst inne var det nok noe som skurret, noe som ikke stemte - men man lyver for å slippe å ta i tu med spørsmålene.
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 25 Sep 2003, 23:28
Cafein
Men her begynner vi å bevege oss litt bort fra sakens kjerne igjen. Hva er 'rett' og hva er 'galt'? Det er to begreper som er kulturelt svært betinget. I førkristen tid hadde man for eksempel et helt annet verdisyn her i landet enn man har nå. Og man hadde intet begrep om ondskap! Det var noe som kom med kristendommen.
Det var litt rotete forklart, men jeg tror folk forstår hva jeg mener. 'Godt' og 'ondt' totalt kunstige begreper, og må øyeblikkelig legges døde og maktesløse. 'Rett' og 'galt' er begreper som er såpass vage og såpass avhengige av såvel kultur som personlig moral, at jeg tror vi bør være forsiktige med å bruke dem med mindre vi er helt inneforstått med hva motparten mener.
Meg bekjent finnes det ikke mer eller mindre psykopatisk. Enten har man empati for andre mennesker, eller så har man det ikke. Alle mennesker kan oppføre seg som rasshøl hvis de har blitt påvirket slik av oppvekst og miljø at de synes det er greit. Psykopater gjør det uansett.
PS. Auschwitz. DS.
Skrevet: Fre 26 Sep 2003, 08:20
Glahn
Mors Lille Ole
Evnen til empati eller ikke er vel det eneste nogenlunde faste man har å holde seg til når det gjelder godt og ondt, rett og galt...
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 26 Sep 2003, 16:37
Cafein
Kommer an på hva man legger i begrepene. De er jo ikke på noen måte faste. Noen vil for eksempel mene at prostitusjon er umoralsk og derfor galt, mens andre vil hevde at det er en god ting, eller i det minste greit så lenge det er noe en selv velger.
Skrevet: Man 29 Sep 2003, 09:34
Veronica
Erkegranul
Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
Folk er folk.
Verken gode eller onde.
Ofte en liten mellomting, og man har sine perioder med både det ene og det andre.
Men sånn helt bunnen er vi bare et av naturens marionetter, vi også.
For hvem ser vel på andre dyr som "onde" eller "gode"?
_________________I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 29 Sep 2003, 09:43
sharee
Slushpuppy!
Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
mennesker er dyr, vi blir drevet av egoisme og trangen til å overleve. vi gjør det som gagner oss, men vi er veldig flinke til å finne på unnskyldninger for det vi gjør og andre navn på det.
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tir 30 Sep 2003, 08:09
jack_sparrow
Varm i trøya
Ble Medlem: 21 Sep 2003 Innlegg: 92 Bosted: Mirkwood, Middle-earth
Alle mennesker er pirater. The blood of Nùmenor...or whatever his name was..." said Elrond as he finished his pint. "...is all but spent! Its pride and dignity forgotten! It is because of...because of...because..." he hesitated once more and glared at Glorfindel and Gandalf. "Because of...someone...that the Ring survived!"
"Yes," said Glorfindel and nodded. He leaned over to Gandalf and whispered in his ear. "He didn't think of tripping Isildur into Mount Doom...it was because of Elrond it survived"
"Oh, bugger off, you git!" said the Half-elf, and thereby proving my point
Stol aldri på et menneske...selv om han er halvt Alv
_________________ "Liberate tutemet ex inferis"
Skrevet: Søn 05 Okt 2003, 22:44
Veronica
Erkegranul
meine hüter skrev: alle mennesker er onde.
Det utsagnet fikk meg til å lete fram denne gamle tråden. Hovedsaklig fordi jeg ikke ville skjære ut av emnet utsagnet kommer fra, og litt fordi jeg ikke giddet å starte en ny tråd.
Kommentaren min til ovennevnte utsagn er: Oksebæsj. Rett og slett. Fordi:
1. Man kan ikke si noe sånt før man har møtt alle mennesker (åpenbart)
2. Definisjonen på "ondskap" kan lett variere litt
3. Jeg personlig kan motbevise den hypotesen ved å si at jeg kjenner svært mange mennesker som slettes ikke er onde, og jeg har møtt svært, svært få som er det.
_________________I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Lør 12 Jun 2004, 23:05
mathianus
l33t
Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
Veronica skrev: meine hüter skrev: alle mennesker er onde.
Det utsagnet fikk meg til å lete fram denne gamle tråden. Hovedsaklig fordi jeg ikke ville skjære ut av emnet utsagnet kommer fra, og litt fordi jeg ikke giddet å starte en ny tråd.
Kommentaren min til ovennevnte utsagn er: Oksebæsj. Rett og slett. Fordi:
1. Man kan ikke si noe sånt før man har møtt alle mennesker (åpenbart)
2. Definisjonen på "ondskap" kan lett variere litt
3. Jeg personlig kan motbevise den hypotesen ved å si at jeg kjenner svært mange mennesker som slettes ikke er onde, og jeg har møtt svært, svært få som er det.
ja jøss, men alle mennesker har noe ondt i seg - ergo er alle mennesker onde, men kanskje ikke i den forstand at de utøver det. "ondskap", for å bruke et mongo begrep, er nødvendig for mange, og jeg personlig syns det setter smak og stil og andre begreper jeg ikke husker nå på ting. Hva lærer man vel ikke bedre av enn når noe forkastelig provoserende blir slengt i trynet på oss. f.eks auschwitz. Those who don`t remember history, are bound to live through it again. vi er nok litt sære alle mann ja.
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Lør 12 Jun 2004, 23:25
Veronica
Erkegranul
Tristan_Tiltold skrev:
ja jøss, men alle mennesker har noe ondt i seg - ergo er alle mennesker onde
Nei nei, dette er slettes ikke det samme. Da kan jo jeg bare argumentere på samme måte med at alle mennesker har noe godt i seg, ergo er alle mennesker gode.
Beklager, det går bare ikke.
Skrevet: Lør 12 Jun 2004, 23:29
hüter'n
Slushpuppy!
Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
ok...mennesker er dumme, handler mot en naturlig hensikt. hjelper det?
det dumme blir ondt.
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 10:49
Veronica
Erkegranul
Enkelte mennesker; ja.
Det er den overkjøringen med "alle mennesker" jeg rynker på brynene av.
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 11:10
Vis Innlegg fra: Alle Innlegg 1 Dag 7 Dager 2 Uker 1 Måned 3 Måneder 6 Måneder 1 År Sorter etter: Dato Innleggets tittel Av Stigende Synkende