|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cista
Spitzy (!)

Ble Medlem: 14 Mar 2003 Innlegg: 146 Bosted: Oslo
|
identitetskrøll
Om man i prosessen å bli kjent med et nytt menneske velger å presentere bare en bestemt side ved seg selv,
er det da det samme som å utgi seg for å være noe man ikke er?
|
_________________ Donatello er den kuleste ninja turtle'en!
Skrevet: Man 04 Aug 2003, 16:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Tja.
Strengt tatt ikke, men hvis du plutselig viser deg å ha en hel haug med karakteregenskaper som kommer helt uventet, plutselig, så kan nok den som kjenner deg føle at han/hun egentlig aldri kjente deg skikkelig.
Så kanskje er det ikke det samme, men effekten av det kan være det.
|
Skrevet: Man 04 Aug 2003, 21:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Det å bare presentere ett bestemt karaktertrekk ved seg selv er jo noe vi gjør hele tida, enten det er bevisst eller ei. Det må være en ærlig sak, mener nå jeg. Se for deg det motsatte: Om man presenterer alle sine karaktertrekk i løpet av veldig kort tid, vil den man presenterer seg for få inntrykk av at man er en veldig rotete personlighet. Og det er muligens et enda mer feil inntrykk.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Tir 05 Aug 2003, 07:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Re: identitetskrøll
Cista skrev: | ...er det da det samme som å utgi seg for å være noe man ikke er? |
Neinei. Fordi det er en del av den du er
Jeg viser forskjellig side av meg selv når jeg snakker med en god venn, snakker med en bekjent, går på butikken, er hos legen, krangler med noen eller trøster dattera mi. Det er ikke sikkert de ville kjent meg igjen i alle andre situasjoner, uansett hvor godt de tror de kjenner meg 
|
Skrevet: Ons 06 Aug 2003, 00:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Du sier noe der. Kjæresten min og jeg har nå vært sammen i halvannet år, men jeg vet med sikkerhet at det er minst en side av henne jeg ikke har sett. Jeg har nemlig ikke greid å gjøre henne skikkelig rasende ennå, og når jeg har blitt fortalt hvordan det arter seg, håper jeg det blir lenge til.
Med andre ord: Vi behøver ikke engang se alle sider ved en person.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Ons 06 Aug 2003, 08:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
pita
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 20 Apr 2003 Innlegg: 270 Bosted: Oslo
|
å vise en enkelt side ved seg selv er både fornuftig og prakisk.
har nå begynnt på ny skole, havnet i en klasse med mange ukente mennesker, skulle jeg vært meg selv 100% tror jeg ikke at det hadde funket så godt... folk er så forskjellige...
|
_________________ i`m not mad. just ask my camel, steven
Skrevet: Lør 30 Aug 2003, 17:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
her snakker vi om roller. Du viser bestemte sider av deg selv, avhengig av hvem du omgås med. Du viser f.eks ikke din øldrikkende, partyside når du er med bestemor. Da har du rollen som snilt barnebarn.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Søn 31 Aug 2003, 18:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
pita
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 20 Apr 2003 Innlegg: 270 Bosted: Oslo
|
slik kan man også si det , men selv oppfatter jeg det som at man demper ned sin personlighet. at man ikke er sitt vanlige jeg 100%...
det er ikke alle mennesker som tåler så mye...
|
_________________ i`m not mad. just ask my camel, steven
Skrevet: Søn 31 Aug 2003, 21:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Noen ganger føler jeg meg som en kameleon, sosialt sett. Blir overraska over hvordan det skjer små endringer alt ettersom hvilke mennesker jeg er sammen med. Det er bare med ganske få mennesker at jeg er akkurat som når jeg er alene.
|
Skrevet: Man 01 Sep 2003, 11:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |