DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Fra Penn og Pensel
Erlend Loe
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [46 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Sytemarvin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 03 Aug 2003
 Erlend Loe

Hr. Loe er ganske Gud. Leser for øyeblikket L, må snart ta Naiv.Super igjen. Og Kurt! Bare jeg tenker på Kurt-bøkene fniser jeg for meg selv.

*tilbe*

InnleggSkrevet: Søn 03 Aug 2003, 01:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Det er absolutt en forfatter hvis skriveform knapt kan hylles nok i denne blaserte tidsalder. *nikke*

InnleggSkrevet: Man 04 Aug 2003, 10:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Cista
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 14 Mar 2003
Hva er bra med måten Loe skriver på? Hva får dere ut av å lese bøkene hans?

(Prøv å ikke legge et fiendtlig tonefall til dette, jeg er bare generelt nysgjerrig.)

InnleggSkrevet: Man 04 Aug 2003, 15:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Sytemarvin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Han skriver rett og slett vanvittig morsomt. Vet ikke om det er noe mer enn det.. Det er noe med Naiv.Super, vet ikke helt hva, men det skjer et eller annet med alle (jeg kjenner) som leser den.. De begynner hvertfall å skrive lister Wink

InnleggSkrevet: Man 04 Aug 2003, 17:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
martefine
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 12 Apr 2003
Personlig liker jeg ikke bøkene hans.. Det er nesten helt hjernedød lesning og gjør like stor nytte som se og hør. Men egentlig er det nesten greit å lese det hvis du absolutt ikke har noe annet, men bare nesten Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Man 04 Aug 2003, 21:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Sytemarvin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Shocked

Blasfemi!

InnleggSkrevet: Tir 05 Aug 2003, 00:12
Cista
Spitzy (!)
Spitzy (!)

martefine skrev:
Personlig liker jeg ikke bøkene hans.. Det er nesten helt hjernedød lesning og gjør like stor nytte som se og hør. Rolling Eyes

Jeg får heller ikke så mye ut av å lese det herr Loe vrister ut av seg, men siden jeg er nysgjerrig: Hvorfor er det hjernedød lesning, Martefine? Du bruker ordet 'nytte', hva slags skjønnlitteratur vil du kalle Nyttig?

Og alle dere som liker Erlend Loe - vær så snill, fortell meg hvorfor. Jeg prøver å forstå.

InnleggSkrevet: Tir 05 Aug 2003, 08:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ildfugl
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
L er kongebok! hehe Very Happy

hadde særemne om Erlend Loe,og skulle lese ett stykkeav boka,vanskeli å holde seg alvorlig

InnleggSkrevet: Tir 05 Aug 2003, 11:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
martefine
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Cista skrev:

hva slags skjønnlitteratur vil du kalle Nyttig?

Hvis jeg først skal lese noe, som jeg egentlig gjør ganske ofte, vil jeg gjerne lese noe som rører ved meg på en eller annen måte, noe jeg kan kjenne meg igjen i og bli facinert av. Eksempler på bøker som gjør det:

"Jonas"- Jens Bjørneboe
"En komikers oppvekst" og "En ufo gjør entre"- Jonas Gardell
"Engelen på det syvende trinn"- Frank McCourt

Mange flere også egentlig, men jeg har ikke bokhylla mi akuratt her.
Det jeg egentlig vil frem til er vel bøker som gir meg mer enn en god latter. Noe som gir meg en opplevelse jeg kan sitte igjen med lenge Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tir 05 Aug 2003, 18:31
Cista
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Godt svar. Smile

For mine egne synspunkter nøyer jeg meg med å referere til dette:
http://home.no.net/pzicho/archives/00000298.htm

InnleggSkrevet: Tir 05 Aug 2003, 20:12
martefine
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Cista skrev:
Godt svar. Smile

Takk... Jeg glimter til en gang i blandt, bare ikke når det virkelig trengs Very Happy

InnleggSkrevet: Tir 05 Aug 2003, 20:16
Sytemarvin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

martefine skrev:

Hvis jeg først skal lese noe, som jeg egentlig gjør ganske ofte, vil jeg gjerne lese noe som rører ved meg på en eller annen måte, noe jeg kan kjenne meg igjen i og bli facinert av. Det jeg egentlig vil frem til er vel bøker som gir meg mer enn en god latter. Noe som gir meg en opplevelse jeg kan sitte igjen med lenge Rolling Eyes

Jeg får en slik opplevelse av å lese hr. Loes bøker, hvertfall Naiv.Super. Greit, kanskje ikke helt samme følelsen som f.eks. Jonas og andre lignende ting, men allikevel.

Cista: Jeg prøvde å forklare, men skal innrømme at det var et mindre vellykket forsøk. Har du lest noe av ham? For jeg tror virkelig ikke det går an å forklare.

InnleggSkrevet: Tir 05 Aug 2003, 23:28
martefine
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Skal da på ingen måte nekte deg å lese det hvis det gir deg noe. Jeg syntes bare ikke det gir meg noe Cool

InnleggSkrevet: Tir 05 Aug 2003, 23:33
Sytemarvin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Greit nok Smile

InnleggSkrevet: Tir 05 Aug 2003, 23:38
Cista
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Sytemarvin, jeg har lest opptil flere av bøkene hans som nevnt i den ranten jeg linket til, og jeg lot meg rett og slett provosere av hvor likegyldig jeg stilte meg til hele affæren. Men jeg vil gjerne vite om det er noe annet enn helt enkel lett tilgjengelighet som tiltaler folk når det gjelder Erlend Loe.

InnleggSkrevet: Tir 05 Aug 2003, 23:58
BlueNova
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 25 Jun 2003
Erlend Loe, skriver uhøytidlig. Selv har jeg lest L som jeg stooor koste meg med. L har noe med selve historien og de forskjellige synspunktene på ting somer utrlig festlig.
F.Eksempel: Grunnlaget og bakgrunnen for boka. Utrolig teit, men likevel morsomt for du det er for teit til at alle andre gidder å prøve.

InnleggSkrevet: Tir 05 Aug 2003, 23:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg liker Erlend Loe fordi han får meg til å le. Masse. Mr. Green

Og fordi det han skriver om (mellom linjene) får meg til å tenke.
Og fordi han gir meg så mange "aha, det har han jaggu rett i!"-opplevelser.

Skrivestilen hans er kjempelett å lese. Korte, enkle setninger. Litteraturen i seg selv trenger ikke være 'hjernedød' selv om stilen er enkel. Som sagt, man må lese litt mellom linjer av og til.

Erlend Loe sier det som det er. Slik han oppfatter det.
Han formidler sine tanker og ideer på en måte utenforstående kan forstå.
Det synes jeg er viktig i bøker.

InnleggSkrevet: Ons 06 Aug 2003, 09:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Sytemarvin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Cista skrev:
Sytemarvin, jeg har lest opptil flere av bøkene hans som nevnt i den ranten jeg linket til, og jeg lot meg rett og slett provosere av hvor likegyldig jeg stilte meg til hele affæren. Men jeg vil gjerne vite om det er noe annet enn helt enkel lett tilgjengelighet som tiltaler folk når det gjelder Erlend Loe.

Kanskje han rett og slett ikke er noe for deg, da? Som kjent er smaken som baken, osv.

BlueNova skrev:
Erlend Loe, skriver uhøytidlig. Selv har jeg lest L som jeg stooor koste meg med. L har noe med selve historien og de forskjellige synspunktene på ting somer utrlig festlig.
F.Eksempel: Grunnlaget og bakgrunnen for boka. Utrolig teit, men likevel morsomt for du det er for teit til at alle andre gidder å prøve.

Nettopp. Hvis noen andre hadde skrevet en sånn bok, hadde jeg ganske sikkert lagt den fra meg etter å ha lest ca. to sider.

InnleggSkrevet: Ons 06 Aug 2003, 14:45
Cista
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Sytemarvin, jeg stiller jo ikke spørsmål ved hvorfor jeg ikke liker Erlend Loe, så det er helt unødvendig å påpeke at han kanskje ikke er noe for meg. Det jeg ville vite var hvilken verdi andre tillegger hans forfatterskap, og det har jeg vel fått et slags svar på.

InnleggSkrevet: Ons 06 Aug 2003, 19:45
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003
Loe skriver bøker som er morsomme å lese. Det er verdi.

For faen.

Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?

Press this, you triggerhappy semicolonists!

InnleggSkrevet: Ons 06 Aug 2003, 23:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [46 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Fra Penn og Pensel
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet