DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Aldersforskjell (1)
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [35 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 Aldersforskjell (1)

Sikkert mange meninger ute i verden på hvor mange års aldersforskjell som er greit mellom to som er sammen. Men hva er allmenn akseptert, og hvorfor får man så mange reaksjoner hvis aldersforskjellen er større? Hva er problemet lixom? Og hvorfor blir det annerledes når jenta er eldre enn gutten?

InnleggSkrevet: Tor 12 Apr 2001, 18:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Re: Aldersforskjell

Jenter er liksom såååå modne i forhold til gutter på samme alder vettu.. derfor er det akseptert hvis jenta finner seg en på 3-4-5-6-7-8-9-10 år eldre.. Eller så kan være ei 50 år gammel tøs som vil ha litt yngre og sprekere 'leker' i senga...
Hvis jenta er mye eldre enn gutten så lurer kanskje noen på hvorfor.. gutter er jo så barnslige av seg.. nei huff

InnleggSkrevet: Fre 13 Apr 2001, 14:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
FaceMan
Gjest

Det med aldersforskjeller er et ganske vanskelig tema, for to personer med samme alder er jo ikke like modne. Forskjellene er også mindre jo eldre man blir, slik at en på 50 som er sammen med en på 40 ikke vekker noen store reaksjoner, mens en på 20 som er sammen med en på 10 definitivt vil vekke reaksjoner. Det er vel i hovedsak 2 spesielle aldre som forårsaker reaksjoner, og de er 16 (seksuell lavalder) og 18 (ikke lenger mindreårig). Forutsetter så klart at gutten er litt eldre da, ingen reagerer på en 16-årig gutt som treffer en 15-årig jente. (Bortsett fra den overbeskyttende faren kanskje :-)

Som BagBiter sa, så modnes jenter raskere, så da er det mer akseptert at hun er sammen med en eldre han. Ingen unntak uten regelen så klart, det finnes mange eldre jenter som trives fint med yngre gutter.

InnleggSkrevet: Fre 13 Apr 2001, 21:49
    Til Toppen 
MMmmia_
Gjest

det har jo litt å si på alderen oxo.. lixom, hvis jenta er 13, og fyren er 17 er det litt mer ille enn hvis jenta er 17 og fyren er 21.. ei 13 år gammal jente er jo ikke på langt nær like moden som ei på 17, og hu på 17 vil jo da være mer på lik linje med kjæresten sin.. men det har jo også endel å si på hvordan personen er.. jeg er 16, og har vært sammen med en på 18. *ikkeslåmeg* ;)

det med at "jenta ikke skal være eldre enn gutten" har vel egentlig alltid vært sånn.. fra ung alder av kan det ha endel med å gjøre at jenter faktisk ligger foran gutter i psykisk og fysisk utvikling, det er bevist tilogmed. Smile

InnleggSkrevet: Fre 20 Apr 2001, 15:55
    Til Toppen 
spinnvild
Gjest

Jeg har en kjæreste som er 5 år eldre enn meg... han fyller 21 om tre dager, go jeg fylte 16 for et par måneder siden...

Jeg var veldig usikker før vi ble sammen om hvordan folk ville reagere... Det er faktisk mange som ikke skjønner at man kan ha det fint sammen selv om det er noen år mellom oss... Det er utrolig provoserende at de dømmer forholdet vårt, før de i det hele tatt har sett oss noe særlig sammen!!!!

Men det er vel kanskje bare slik samfunnet er... de fleste er riktignok ikke så dømmende, men en god del løfter litt på øyenbryna når jeg sier at kjæresten min er 21...

Det med at det er "verre" hvis jenta er eldst, går litt på modenhet tror jeg... men også litt på tradisjoner og slike ting... i alle år skal gutten være den store karen og han som tjener penger og slike ting... så med en gang en gutt får seg en enten eldre, eller høyere kjæreste, så blir rollene bytta om på en måte... tror mange...
Dette mener jeg også blir feil, og det verste er at mange av de som stusser litt over at jenta er eldst, vet selv ikke hvorfor de gjøre det... "Det er bare galt sier de..."

Syns folk burde få hodet ut av ræva, å se at vi faktisk er i år 2001.... =)

InnleggSkrevet: Lør 21 Apr 2001, 14:37
    Til Toppen 
Tom Erik
Gjest

min x er fem år eldre enn meg. men det er vel
ingen regel uten unntak

InnleggSkrevet: Fre 27 Apr 2001, 00:34
    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Fikk dere mange reaksjoner på at hun var 5 år eldre enn deg da? Eller syntes alle at det var helt greit? Tror ikke det er så veldig vanelig at jenta er eldre enn gutten, men hvis man er på samme intelektuelle nivå ser jeg ikke noe problem med det. Men hvis jeg skulle ha blitt sammen med en gutt som var yngre enn meg tror jeg at han måtte ha vært veldig moden for alderen.

InnleggSkrevet: Fre 27 Apr 2001, 15:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
sLins
Gjest

Jeg skjønner ikke hva dere mener med at det er galt når jenta er eldre enn gutten. har selv vært sammen med en gutt som var 3 år eldre enn meg. han var nesten 15 og jeg var vel. 17. det varte ikke så lenge.. men jeg merket at jeg ikke tok det forholdet så seriøst lissom.. han var jo en del yngre.. og jeg merket lissom at han heller ikke tok det sånn seriøst på den måten. og neste kjæreste jeg hadde var 21 og da var jeg snart 18 og det var lissom helt annerledes. da ble alt my' mer seriøst. så det er en ting. da ble også sex en del mer selvfølge i forholdet også.. da jeg var sammen med han som var nesten 15, ville han.. men jeg ville ikke.. vet ikke hvorfor.. jeg var vel usikker på han fordi han var såpass my' yngre, og jeg følte han ikke hadde kontroll på ting. mens han på 21, som jeg fremdeles er sammen med i dag virket mere kontrollert og voksen, noe han er.
men.. vel, hu ene venninna mi dengang kom vel med noen kommentarer, men slik har hun allti' vært dah. ellers føler jeg ikke at det kom så veldi' my' med reaksjoner. jeg tenkte ikke særli' på det ellers, for han var ganske voksen til å være 15. men, når man er fra kosovo og har opplevd krig, så vokser man vel ganske fort.men jeg merket også at etterhvert, så følte jeg at han ble mere barnsli'. ikke veit jeg om han kanskje begynte å føle seg tryggere på meg og viste sitt egentli'e jeg.
men jeg synes ikke det er så galt med aldersforskjell. men det er bare det at når en 15 - 16 åring blir sammen med en på 21, så veit vi hva han er ute etter... jeg får væffal inntrykk av det. forholdet kan fungere jah, men når dere kommer ut blant venner, så kan han føle seg for voksen blant jente venninne dine og du føler deg liten blant vennene hans.. kjærligheten ska' være sterk og alt det der, men en 21 åring har opplevd en del mer enn en 16 åring. og det blir lett for at man føler seg som en liten drittunge rett og slett.
noen ganger blir jeg selv forbannet. jeg er nu 20(fyllte i januar), typen min fyller 24 i juli. (huff han begynner å bli gammel :p)
jeg flytta sammen med ham i høst, etter å ha vært sammen med ham i 1,5 år. og jeg merker ofte det at han er eldre enn meg. og at han har bodd hjemmefra lenger enn meg. jeg har litt sånn woooooeee flyttehjemmefra er deili' opplevelser og jegvilgjørehvajegvil følelser. jeg glemmer av og til ditt og datt som kan bli dyrt for oss, og da begynner han å kjefte på meg.. og han har vel allti' vært litt sånn beskyttende, han er eldre enn meg og han vil passe på meg. jeg merker det ofte. så.. aldersforskjell virker inn på forholdet. og det kan bli vanskli'. og enkelte gutter i rette alder går etter småjenter for å få det de vil. slik er det. jenter som er eldre enn gutter i et forhold kan være litt greit. få litt "makt". men jeg tror man bør være i ca. 20 åra for at et forhold da ska' funke. det er mine tanker og erfaringer. verden er snål.

InnleggSkrevet: Tor 03 Mai 2001, 09:03
    Til Toppen 
spinnvild
Gjest

Jeg føler at jeg må ta tak i en ting du skrev... du sa at du visste hva gutten var ute etter når han var 21, og jenta var 16... Hvordan kan du sitte der å dømme??
Det er akkurat den forskjellen det er mellom meg og kjæresten min... han er 21 og jeg er 16... Men det er 4 år mellom deg og din kjæreste, er det virkelig så stor forskjell på 4 og 5 år??

Du må jo også ta hensyn til at vi alle er forskjellig... Det er ikke sikkert at det virker som at det er 4 år mellom deg og din kjæreste, den kan virke som at det er mindre, eller mer.. og det gjelder da i alle forhold... gjør det ikke??

Det med venner kan nok stemme i noen tilfeller, jeg føler meg ikke spesielt ung når jeg er med hans venner.. Unntatt hvis de skal ut på byen eller slike ting, ting jeg får lov til i forhold til de og sånt... Men personlig føler jeg meg ikke som en "drittunge" som du kalte det... Men kanskje du gjør det, og det er det sikkert flere andre som gjør... men man skal være forsiktig med å trekke konklusjoner og dømme folk.

Hvor gammel man skal være før forholda skal funke vet vel ingen av oss... siden jeg er 16, og du nettopp flylt 20... MEn det skal jo bli spennende å se... Jeg mener nå også at dette er veldig individuelt... Noen får sikkert forholda til å funke veldig bra når de er 15, andre takler ikke forhold før de er langt oppi 30åra... begge tinga er nok naturlig... er bare slik vi mennesker er skapt, forskjellig... =)

InnleggSkrevet: Tor 03 Mai 2001, 14:49
    Til Toppen 
sLins
Gjest

Jeg vil bare si at jeg sa ikke at ting VAR sånn. jeg sa at jeg fikk INNTRYKK Av det.

InnleggSkrevet: Man 07 Mai 2001, 14:39
    Til Toppen 
FlyHigh
Gjest

Gutta bør vel helst være eldst. Dette fordi de da kanskje er mere modne da. Alle vet jo at jenter modnes tidligere. Nåja, enkelte unntak finnes jo heldigvis. =) Selv synes jeg at opptil 10-15 år er helt ok. Hva som er allment akseptert er vel 5-10 vil jeg tippe, men dette er helt teit spør du meg.

Selvfølgelig ser det litt rart ut med stor aldersforskjell, men det viktigste er jo at dere har det bra, og ikke hva andre sier eller mener.

Når det gjelder barn, så er jeg vel kanskje litt konservativ. Alle barn har rett til en far OG mor til de er vel etablerte. Så en aldersforskjell på 20 år blir liksom litt vel mye for en slik rolle.

InnleggSkrevet: Tir 08 Mai 2001, 12:00
    Til Toppen 
Colgate
Gjest

Aldersforskjeller kan være vanskelig.. En kamerat av meg var sammen ei jente som var 10 (!) år yngre enn han selv. De ble sammen da han var 23 og hun 13.
Da tenker alle sammen sitt, ikke sant ? MEN, til forskjell fra hva man skulle tro, var det ikke han som på en måte bare var ute etter en ting.. Det var henne... Noe jeg fikk merke ganske mye av siden hun var utro etc.
Men saken er vaffal den at det ikke bestandig guttene som er ute etter noe i et forhold der forskjellen er veldig stor. Og så lenge man er fornøyd med partneren og lykkelig i forholdet bør egentlig ikke aldersforskjellen bety så mye... Mener jeg da...

InnleggSkrevet: Ons 09 Mai 2001, 15:44
    Til Toppen 
Crispa
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003

Ja...
Dette med alder er jo forskjellig fra person til person.
Ei jeg en gang budde på hybel sammen med, hun var 17, og typen hennes var 30.. Men dem to hadde det kjempeflott sammen.. dem var blitt kjent gjennom skolen, lærer. Grunnen til at dem to passet så godt sammen var vel at de begge har samme humor, og er like "barnslige".. ja for han er barnslig, mens hun skal lixom være så voksen.. menmen...
Det varierer jo..

Jeg er selv sammen med en på 18 (jeg er selv 17), det fungerer kjempeflott!

......

Men når det går mange år mellom, slik som 14 og 20 og sånn... det er litt å ta i.. Jentene på 13 år og sånn har jo nesten ikke former (ja enkelte har, men mange har ikke), så da tenker jo folk sitt om hva dem er ute etter.... jenter i 13-16 års alderen er ofte ute etter å ha sex med en over 16, eller å være sammen med en som har bil, slik at de kan ut å sitte på bil.. Mange mener det gir status.. Men skal de være sammen med noen, så skal det jo være sterke følelser!!

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare, men dere skjønner sikkert....

Alder er uansett et spørsmål hos alle...
og uansett om jenta er størst eller ikke, om det er endel år, så blir det jo uansett snakka om... synes jeg iaff...
Så er det virkelige følelser det er snakk om, da burde en ikke bry seg om alderen, men er det bare for å være sammen med noen, så går det heller an å finne seg noen på sin egen alder for å si det slik....

InnleggSkrevet: Ons 09 Mai 2001, 16:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Grebgas
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Mar 2003
Til Colgate (evt. Angående hans/hennes tråd)

Når man er 13 år flakker blikket ofte mellom flere gutter. Jeg husker selv at bestevenninna mi var forelska i fem stykker samtidig. I tillegg tenker man seg at alt skal være så seriøst og flott, men er ikke moden nok til å gi så mye av seg selv til at det blir så flott.
Det er iallfall min analyse. Når man er 13 er man ikke moden for et seriøst forhold. Hun viste det ved at hun var utro.. etc.

Gweb.

_______

Colgate skrev:

Aldersforskjeller kan være vanskelig.. En kamerat av meg var sammen ei jente som var 10 (!) år yngre enn han selv. De ble sammen da han var 23 og hun 13.
Da tenker alle sammen sitt, ikke sant ? MEN, til forskjell fra hva man skulle tro, var det ikke han som på en måte bare var ute etter en ting.. Det var henne... Noe jeg fikk merke ganske mye av siden hun var utro etc.
Men saken er vaffal den at det ikke bestandig guttene som er ute etter noe i et forhold der forskjellen er veldig stor. Og så lenge man er fornøyd med partneren og lykkelig i forholdet bør egentlig ikke aldersforskjellen bety så mye... Mener jeg da...

InnleggSkrevet: Ons 09 Mai 2001, 18:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Grebgas
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Mar 2003
hepp

også har jeg sjøl en kjæreste som er snart 16... jeg er akkurat fylt 17 =)

InnleggSkrevet: Tor 10 Mai 2001, 21:44
Colgate
Gjest

Re: Til Colgate (evt. Angående hans/hennes tråd)

Bare et lite ps da..... De var sammen i ca 14 mnd... Har hørt både fra han og litt fra henne grunner til at det ikke blei slutt tidligere (de sier det motsatte på en måte), men... Han var i det minste ikke utro da... I ettertid sier hun jo seff at han har ødelagt fjortiss-livet hennes, men... Hun var jo med på det like mye.. Sånn egentlig....
Var vel egentlig det jeg skulle si...

----

Appropos det at jenta er gamlere enn gutten... Ei i klassen har vært litt sammen med gutter som var 1-2 år yngre enn seg selv.. Det har seff vært litt småmobbing, men det blir det jo uansett.... Jeg har vaffal ikke no problem med det... Kanskje om det hadde blitt en så stor aldersforskjell som tidligere nevnte forhold (10 år), så kunne det blitt litt mye om han var bare 13-14 år, men oxo det gjevner seg ut med årene.. Bare se på Edvard Furlong (eller hvordan det skrives), han er/var sammen med ei som er/var 12 år gamlere enn seg....

InnleggSkrevet: Tir 15 Mai 2001, 23:29
    Til Toppen 
SuperCow
Gjest

Eldre... gamlere.. nei, eldre

InnleggSkrevet: Ons 16 Mai 2001, 23:47
    Til Toppen 
Colgate
Gjest

Greit.. Jeg blir mobbet for det der.. Jeg er trønder og der sier vi gamlere...
(=

SuperCow skrev:
>
> Eldre... gamlere.. nei, eldre

InnleggSkrevet: Tor 17 Mai 2001, 01:23
    Til Toppen 
hey-hey-hey!:D
Gjest

jeg shønner ikke hvorfor det er så mye styr med aldersforskjell!okei,det er greitat folk reagerer hvis ei 12 år gammal jente er sammen med en på 30 eller no',men hvis noen elsker hverandre,skal ingen stoppe dem fra å være sammen.dessuten er det også noen gutter som modnes fort (jeg kjenner e´n,hehe) og det er ikke bare jentene som er såååå modne.de kan være barnslige eller underutviklet (for å si det på en svært negativ måte,men then again;finnes det en positiv?) de også!og det med at "ei 50-år gammal tøs vil ha yngre lekere" er bare noe crap!som oftest er gamle kvinner ensomme og de vil helst tilbake til ungdommen,eller så vil de rett og slett holde seg unge med yngre menn.jeg synes BagBiter framstiller kvinner på ei jævli dårli måte.jeg har to venner som er sammen; jenta er to år yngre enn gutten.nå ska snart gutten begynne på videregående,mens jenta er 'stuck' på ungdomsskolen.når en av mine eldre guttevenner fikk høre at vennen hans var blitt sammen med ei YNGRE jente (GOD HEAVENS!!!!...eller nei),ble han helt forferdet,ringte meg sporenstreks og fikk gispet fram et: "du kødde!"
egentli skjønner jeg ikke hva som er så big deal!

InnleggSkrevet: Ons 30 Mai 2001, 15:50
    Til Toppen 
Aeria
Gjest

Aldersforskjell

...Altså jeg var sammen med en på 24 en stund, og selv er /var jeg 16.
Det vil si 8 års forskjell... noe som av mange ble dårlig likt..

Men liksom.... han var i alle fall ikke ute etter bare en ting..

tingen er at det finnes de som bevarer barnet i seg.
og de som ikke bevarer barnet i seg.
jeg vil alltid ha det. Og det vil han også.

det er liksom det å kunne ha begge delene.
både å kunne ta ansvar når du skal ta ansvar,
og kunne være 4 år og bare lykkelig:)

det eneste som kanskje kunne krasje litt var at han alltid skulle passe på meg..
Vet det var godt ment...menmen..

InnleggSkrevet: Lør 12 Jan 2002, 18:12
    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [35 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet