DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Kiminalitet / innvandring
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [27 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Randar
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 24 Mar 2003
 Kiminalitet / innvandring

Trur dere det vil bli mindre (gjeng-)kriminalitet vist vi ikke tar i mot flere innvandrerer?
Tenkt situasjon:
Norge uten innvandrere. Trur dere det ville ha være drastisk mindre kriminalitet her i landet?

InnleggSkrevet: Tir 24 Jun 2003, 22:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Cafein

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Kanskje. Når vi importerer folk, importerer vi både de gode og de dårlige sidene ved dem. Gnisniger mellom folkegrupper fører ofte til at noen blir skadet.

Eller kanskje ikke. Disse gnisningene ville oppstått uansett; de ville bare vært mellom andre grupper. Eller kanskje kriminaliteten ville tatt andre former. Former som vi ikke ser så godt.

Det er iallfall bare tull at det er mer kriminalitet i dag enn i «gode, gamle dager». En rapport fra Bergen på 1500-tallet (5000 innb.) viste at det hadde vært noe sånt som 2000 drap i byen det året. Og det var et helt normalt år.

InnleggSkrevet: Tir 24 Jun 2003, 22:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Nei, det tror jeg ikke.. dessuten kan vi ikke kaste ut de som er her.. og vi har plikt til å ta i mot flyktninger som virkelig har det vondt der de kommer fra.. vi har ikke lov å sende asylsøkere tilbake til ett land der de risikerer å bli torturert eller dømt til døden (betyr det at vi kan få asylsøkere fra USA som egentlig skulle vært dømt til døden????)

InnleggSkrevet: Tir 24 Jun 2003, 22:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg tror vi hadde hatt mindre kriminalitet hvis vi allerede for en del år siden hadde begrenset innvandringen, vi hadde ikke hatt like store 'minoritetsgrupper'. Dette hadde ført til mindre gnisninger.

Sånn som det er nå er dette forsent, gnisningene er der og kommer til å forbli, på samme måte som i landene disse menneskene kommer fra.

InnleggSkrevet: Tir 24 Jun 2003, 23:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Så er vel spørsmålet om vi slipper inn de riktige menneskene, da... Ref. drapet på den gamle dama for noen få dager siden...

For det finnes jo utrolig mange mennesker der ute som faktisk trenger et annet land å bo i. Og gudene vet at Norge har plass og ressurser. Og så skal altså noen få ødelegge for alle de andre som har litt mer vett til å oppføre seg.

InnleggSkrevet: Tir 24 Jun 2003, 23:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

spiralis skrev:
Jeg tror vi hadde hatt mindre kriminalitet hvis vi allerede for en del år siden hadde begrenset innvandringen, vi hadde ikke hatt like store 'minoritetsgrupper'.

Hva mener du med en del år?

Dessuten har vi ikke innvandring til Norge.. (bortsett fra EU-land og det kan vi ikke gjøre noe med..)

InnleggSkrevet: Ons 25 Jun 2003, 09:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Er det ikke danskene som er den største gruppa av innvandrere her i landet, da? Var det sist jeg hørte, iallefall.

InnleggSkrevet: Ons 25 Jun 2003, 11:29
Aurora
l33t
l33t

Det kan sikkert stemme, det er iallefall dansker, svensker og amerikanere som topper listen tror jeg..

Men det er uansett ikke de som blir sett på som utlendinger.. nei, det er de som har en annen hudfarge enn oss...

InnleggSkrevet: Ons 25 Jun 2003, 11:35
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
Og sannsynloigvis så gjør ikke innvandrerne mer kriminelle ting en oss nordmenn heller da. For hver eneste "utlending drepte gammel dame" kan jeg sikert klare å lete opp en like fæl "nordmann drepte noen".

InnleggSkrevet: Ons 25 Jun 2003, 15:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Shealien skrev:
Og sannsynloigvis så gjør ikke innvandrerne mer kriminelle ting en oss nordmenn heller da. For hver eneste "utlending drepte gammel dame" kan jeg sikert klare å lete opp en like fæl "nordmann drepte noen".

Nettopp... forskjellen er bare hvordan ting blir fremstillt i media.

(som jeg har skrevet i et kåseri som ligger på skrivebordet det heter "Kven kan kallast nordmenn?" Eller noe sånn)

InnleggSkrevet: Tor 26 Jun 2003, 13:09
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Randar

Ble Medlem: 24 Mar 2003
Aurora skrev:
Shealien skrev:

Nettopp... forskjellen er bare hvordan ting blir fremstillt i media.

(som jeg har skrevet i et kåseri som ligger på skrivebordet det heter "Kven kan kallast nordmenn?" Eller noe sånn)

SÃ¥ media er den store stygge ulven her?
Kanskje de er grunnen til at jeg ser litt mer med skeptisme på mørkemennesker.
Eller kanskje det hele er fordi jeg, som liten, var redd mørket og det jeg fryktet aller mest var å se kun øyner i mørket under ett tre e.l. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Fre 27 Jun 2003, 17:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Svensker er både den største gruppen innvanderer i norge, og de var i hvert fall tidligere (Det kan ha endret seg i løpet av de siste par årene) den største gruppen utlendinger i norske fengsler. (Målt i antall, ikke prosent i forhold til det totale antallet i norge)

Ellers mener jeg å ha lest at tredjeparten av alle som sitter i fengsel lider av AD/HD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) (Ok, det kan godt hende det finnes mange grader/utgaver av dette, jeg har egentlig veldig lite peiling), og da primært for nettopp den type lavrangs kriminalitet man ofte forbinder med kriminalsaker knyttet til innvandrer (vold, ran, narkotika, osv). Hvor mye hører man om dette i media? Politikere som forelår tiltak? Jeg kan ikke huske noe særlig slikt.

Det er klart at man til en viss grad ville senket kriminaliteten om han hadde nektet å ta inn utlendinger i Norge, eller bare satt grensen til nord-europere eller noe. En del nasjonaliteter fra den tredje verden (og en del andre steder) er overrepresentert i kriminalstatistikkene, og det er selvsagt et problem. Men jeg har inntrykk av at det er ovedrevet av media, og at det å stenge dem ute egentlig bare er en annenrangs løsning. Er ikke norge forpliktet bla gjennom FN til å ta imot en viss del flyktninger hvert år?
Dessuten tror jeg det på en del av områdene (narkotikatrafikk f.eks) vil være noen som gjør jobben uansett, så lenge markedet er der. Om de er nordmenn eller fra pakistan eller noen andre steder er i og for seg uvesentlig da.

InnleggSkrevet: Fre 27 Jun 2003, 20:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
krusemynte
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mai 2003
Det er fakta på bordet at ni av ti barneranere har minoritetsbakgrunn. Det er ikke da vi kaster dem ut av landet, det er da man tenker - hvofor- og prøver å gjøre noe med det. Mange sier at en grunner fordi de får for lite oppfølgning hjemmefra, det stemmer. Og dette har noe med deres religion og tradisjoner å gjøre, men hvor mye av deres religion og tradisjon teller...

InnleggSkrevet: Lør 28 Jun 2003, 13:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

sexysupathing skrev:
Det er fakta på bordet at ni av ti barneranere har minoritetsbakgrunn. Det er ikke da vi kaster dem ut av landet, det er da man tenker - hvofor- og prøver å gjøre noe med det. Mange sier at en grunner fordi de får for lite oppfølgning hjemmefra, det stemmer. Og dette har noe med deres religion og tradisjoner å gjøre, men hvor mye av deres religion og tradisjon teller...

Det er jo alt annet enn rart at det er barn med minoritetsbakgrunn som er "verstingene", tenk deg selv, om du hadde vokst opp med en fot i hver av to verdener. Hjemme forventer foreldre at du skal være sånn og sånn.. På skolen og i venneflokken er det andre forventninger som teller. Kanskje det er ved integreringen ting går galt?

InnleggSkrevet: Man 30 Jun 2003, 22:10
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
kommentar til Eithor, det er STOR forskjell på flyktninger og innvandrere. (Ene gruppa trenger ett nytt sted og bo av forskjellige årsaker, andre delen vil bare flytte....)

InnleggSkrevet: Tir 01 Jul 2003, 18:12
BlueNova
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 25 Jun 2003
Anngående gjenger. De ville kansje ha vært færre men likevel eksistert, dette stammer mye fra "The american life" hvor gjenger er mer vanlig i byene. Når det gjelder kriminaliteten i seg selv tror jeg ikke den hadde vært så mye mindre. Media har en tendens til å vri litt på bildet(om ikke med meningen) man får av det hele.
Kriminaliteten øker i takt med rikdom og penger blant folk og norge har ikke gått oppover på lista over verdens fattigste land i det siste.

InnleggSkrevet: Ons 02 Jul 2003, 00:58
Crispa
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003
Uhm, jeg har vel egentlig lite å tilføye her. Men; det hadde neppe vært mindre kriminalitet, uansett. Det hadde nok vært på andre måter, helt klart!

MEN; rømmer du fra landet ditt for frykten av ditt liv, er det jo naturlig å reise hjem igjen når den frykta har gått over og du kan leve der!

InnleggSkrevet: Ons 02 Jul 2003, 10:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Crispa skrev:
MEN; rømmer du fra landet ditt for frykten av ditt liv, er det jo naturlig å reise hjem igjen når den frykta har gått over og du kan leve der!

Men hva hvis du flytta da du var ganske så ung, og det ikke har blitt trygt å flytte tilbake før du er ganske så voksen. Da har kanskje det gamle hjemlandet ditt blitt ganske fremmed for deg, og du føler deg mye mer hjemme der du er nå...

InnleggSkrevet: Ons 02 Jul 2003, 23:04
BlueNova
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 25 Jun 2003
Når man da har så og si vokst opp her så er det vel ett fett hva man velger. føler man seg hjemme her så er man hjemme. Dersom man da ikke tar en tur og finner ut at man egentlig likte seg litt bedre der røttene kommer fra...vel.. det hele ender med 'fritt valg' fra min side.

InnleggSkrevet: Tor 03 Jul 2003, 01:37
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Nettopp.
Hva som er "hjemme" er ikke alltid like lett å bli klok på.

InnleggSkrevet: Tor 03 Jul 2003, 11:59
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [27 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet