DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Døden
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 6 [104 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Av Innlegg
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Hmm.

Er det ikke derfor vi har kommet på begrepet sjel i utgangspunktet? Fordi det er en fin tanke?

Demokrit var vel den første som snakket om sjel, med sine «sjeleatomer» som vår bevissthet besto av. Når vi døde, spratt sjeleatomene ut av kroppen og tilbake til verdens fellessjel, om du vil. Men det var bare en måte å prøve å forklare vår bevissthet på. Det jeg tenker på her er tanken på at det finnes en slags udødelig del av en selv som består etter at kroppen har lagt på røret. Særlig i den vestlige verden har dette begrepet blitt så vanlig at vi nesten tar det for gitt.

Og der ligger vel problemet. Begrepet ble skapt som en trøst, for at vi skulle tenke på døden som noe fint. Men nå har vi blitt vant til det, og tenker igjen på døden som noe ubehagelig. Vi har nå blitt avhengige av det; vi steiler ved tanken på å ikke ha noen sjel...

Dette var mitt høyst personlige tankespinn, og jeg vet ikke om det ga så mye mening.

InnleggSkrevet: Søn 15 Jun 2003, 23:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Cafein skrev:

Er det ikke derfor vi har kommet på begrepet sjel i utgangspunktet? Fordi det er en fin tanke?

Niks.
Fordi det er logisk. For mange.

Ting må ikke nødvendigvis kunne måles på et eller annet slags instrument for å eksistere.

InnleggSkrevet: Man 16 Jun 2003, 19:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
det er jeg så fryktelig enig i vero. selv liker jeg å kalle meg selv realist, så har jeg på en måte bare godtatt at alt ikke skal forklares og respekterer det. Smile det er grense for hvor mange illusjoner man skal rive istykker.

jeg er dog takknemlig for blant annet at det har blitt avklart at jorda er rundt og ikke flat

InnleggSkrevet: Man 16 Jun 2003, 21:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Cafein

Jeg prøver å ha så få illusjoner som mulig. Da blir jeg i det minste ikke skuffet. Kanskje blir jeg til og med positivt overrasket. Hvem vet?

Noe av grunnen til at jeg mener alt dette, er blant annet at jeg synes Occam's razor er et godt prinsipp. Jeg behøver verken Gud, sjel eller et liv etter døden for at min verden skal henge på greip, ergo velger jeg å ikke ta dem med i betraktningen.

InnleggSkrevet: Man 16 Jun 2003, 23:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Cafein skrev:
Jeg prøver å ha så få illusjoner som mulig. Da blir jeg i det minste ikke skuffet. Kanskje blir jeg til og med positivt overrasket. Hvem vet?

Noe av grunnen til at jeg mener alt dette, er blant annet at jeg synes Occam's razor er et godt prinsipp. Jeg behøver verken Gud, sjel eller et liv etter døden for at min verden skal henge på greip, ergo velger jeg å ikke ta dem med i betraktningen.

Enig, så enig!

Når det gjelder dette med organdonasjon så er det jo en fin ting å ikke la alt gå til spille... Hvis det skulle bli aktuelt får legene bare ta det som kan brukes, og så kan resten av meg gjerne brennes opp for den saks skyld Smile

InnleggSkrevet: Tir 17 Jun 2003, 19:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003
Vil egentlig bare si meg enig i det som du har sagt, Cafein. Religion er en menneskeskapt trøst. En måte å benekte døden på, om du vil.

Men det sies at, før man dør, skal en ha et antall minutter med hjerneaktivitet, der hjernen ikke lenger henger sammen med resten av kroppen. Noe alá en veldig lang drøm. Det sies at disse minuttene oppleves som veldig lange (hvem har de egentlig spurt for å finne ut dette?), og at en har enda et "liv" inne i denne drømmen. Eller mange liv.

Kan være jeg er liiitt langt ute på viddene, da dette ikke kommer fra veldig sikre kilder. Men jeg liker tanken, og om en drar den litt lengre: Hva skjer på slutten av "liv nr. 2"? Har man et nytt drømmestadie før man vandrer heden? Også et nytt et inni der igjen? Osv..

I såfall vil de siste minuttene før hjernen slutter å fungere oppleves som uendelig lange. Og man vil på en måte leve evig. Hihi Very Happy

Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?

Press this, you triggerhappy semicolonists!

InnleggSkrevet: Ons 18 Jun 2003, 15:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
En kan vel se på det som en trøst.
Eller som en dypere mening med livet.
Eller som et mål.
Det kan være så mangt.

Jeg liker å ha noe å tro på fordi det gir meg mer håp når ting ikke er bra, og fordi det gjør livet mitt adskillig mer spennende.

Hvis jeg bare skulle forholdt meg til det jeg forstår og/eller har fått bevis for, hadde jeg nok levd en kjedelig tilværelse.

Begrepet "sjel" er forøvrig relativt.

InnleggSkrevet: Ons 18 Jun 2003, 18:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Bestefar er 92 år gammel, og har vært/er nærmere døden enn de fleste av oss her, vil jeg tro. Han tror ikke på noen gud eller noe liv etter døden, og det virker ikke som om det plager ham nevneverdig. Faktisk vet jeg om opptil flere gamle mennesker i familien min, som nok ville blitt en smule skuffet hvis døden ikke var det siste. "Hva, skal jeg ikke få slippe nå, engang?!"

Jeg tror ikke på noe liv etter døden selv heller.
Men det er greit slik.

InnleggSkrevet: Ons 18 Jun 2003, 23:41
BagBiter
Veronica
Veronica

sterkt uenig med deg der.. men hvis du synes det er greit, ok, men jeg føler ikke døden er noe bra. Jeg håper det er noe etter.. EG FÅR KREDLÅ HVIS EG TENKE FOR MYE PÅ SÅNT!! :p

InnleggSkrevet: Tor 19 Jun 2003, 13:30
Panter
l33t
l33t

Ble Medlem: 06 Apr 2003
Vel..
Man kan vel tro hva man vil?
Men jeg synes det er rart å bare avskrive sjelen slik.
Jeg har "følt" for manges sjeler til å kunne avskrive den.
Og hvordan skal jeg ellers kunne beskrive mitt kjære lille personelige spøkelse? (Som apropo HELDIGVIS har lovet å la meg være i fred mot at han får ARDATHS ring....Hva, hva mener du med at jeg skal ta på meg den tvangstrøyen?)

InnleggSkrevet: Søn 22 Jun 2003, 16:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg synes det er rart å gå ut i fra at det finnes sjeler...
Så forskjellig kan altså mennesker tenke Smile

InnleggSkrevet: Man 23 Jun 2003, 12:00
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Jeg tror på sjelen. 100%...jeg klarer ganske enkelt ikke å forestille meg at sjelen ikke finnes. Jeg synes det er en deprimerende tanke...
men sånn er jeg...en evig drømmer.

InnleggSkrevet: Man 23 Jun 2003, 12:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg tror jeg kunne blitt positivt overrasket om det viste seg at det fantes noe liv etter døden.
Men jeg blir ikke fryktelig skuffet om det viser seg at det ikke er det.

InnleggSkrevet: Man 23 Jun 2003, 12:04
Cafein

Om det viser seg å være null liv etter døden, blir du ikke skuffet i det hele tatt, skal jeg si deg. Eller glad. Eller sprø. Wink

InnleggSkrevet: Tir 24 Jun 2003, 01:15
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Nei, nettopp! Smile
Men det er jo noe som er ganske vanskelig å tenke seg, da.
Ens egen ikke-eksistens, mener jeg.

InnleggSkrevet: Tir 24 Jun 2003, 10:11
Shealien
l33t
l33t

En får vel bare vente å se? eller ikke se alt ettersom. Jeg bruker som regel å bekymre meg mer for livet enn døden. Og hvor mystisk det er at egentlig livet eksisterer på den måten det gjør. Og jeg tenker det jeg tenker og er akkurat den jeg er.

InnleggSkrevet: Tir 24 Jun 2003, 21:08
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Shealien skrev:
En får vel bare vente å se? eller ikke se alt ettersom. Jeg bruker som regel å bekymre meg mer for livet enn døden. Og hvor mystisk det er at egentlig livet eksisterer på den måten det gjør. Og jeg tenker det jeg tenker og er akkurat den jeg er.

En utmerket filosofi, om jeg må få si så Smile

InnleggSkrevet: Tir 24 Jun 2003, 21:32
Cafein

Og når vi først er inne på det: Hva er vitsen med å bekymre seg? Hvilken funksjon tjener det, egentlig? Har det noen som helst positiv effekt?

InnleggSkrevet: Tir 24 Jun 2003, 22:11
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Som de sier i Dusteforbundet: Man skal ikke bekymre seg så meget over livet. Man kommer så allikevel ikke levende fra det!

InnleggSkrevet: Tir 24 Jun 2003, 23:52
Shealien
l33t
l33t

Nei å bekymre seg har virkelig ingen gode effekter i det hele tatt.

tenk positive tanker
si positive ord
gjør positive handlinger
og det positive gror.

det hengte det på døra på klasserommet vårt i tre år. Har aldri hatt en så koselig klasse noen gang jeg. Smile

InnleggSkrevet: Ons 25 Jun 2003, 14:56
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 6 [104 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet