|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
IRC-greier
Jeg hvet att på IRC bør mann ike bry seg med skrivefejl og slikke ting, for det er ett helt frit samfun, men jeg klarer alikevel ike ungå og ergre meg over folk som skriver dobel konsonant når det skal være enkel og enkel konsonant når det skal være dobel og h foran v-ord som det ike skal være h foran.. "vilken" og "hvar" har jeg set mange ganger, mange blanner å så "og" å "å"..
fanne
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tor 06 Jun 2002, 06:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Audi
Gjest
|
Re: IRC-greier
jeg er forsåvidt veldig enig med deg, forkorter du det på #galeforbundet blir du faktisk kicka da... så det er ikke bare du som bryr deg om sånt...
tror jeg ble kicka opptil 10 ganger for det( for d)
men det er egentlig mye værre med folk som skal rette på ting du skriver feil... 
|
Skrevet: Tor 06 Jun 2002, 09:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
Hmm..lurer på om du blir kicka fra #galeforbundet ved å skrive dialekt også.. er ikke heeelt sikker på den der. Baj?
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tor 06 Jun 2002, 13:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Det irriterer meg også, men det er forskjell på skrivefeil som kommer når man skriver litt for fort uten å se på tastaturet, og h/v-lignende feil.
Og sms-språk er verst.
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Tor 06 Jun 2002, 14:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2224 Bosted: Asker
|
Det skal egentlig ikke skje, men det har skjedd, men det er ingen policy nei. Jeg personlig blåser i om folk skriver på dialekt eller ikke
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
-- Death (Terry Pratchett: The Last Continent) --
www.baj.no / www.dsgf.no / www.galeforbundet.no
Skrevet: Tor 06 Jun 2002, 16:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Audi
Gjest
|
jeg er helt enig, men jeg må da bare få sagt at det eneste ordet jeg har sagt på IRC (av sms-språkord) er d, og det skal ikke hende igjen... da kicker bare recoil meg... han er farlig når han har op...
|
Skrevet: Fre 07 Jun 2002, 08:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Jeg mener at man -bør- ikke skrive dialekt, fordi det kan være frustrerende og vanskelig å lese. Det gjelder både på Irc og f.eks her i forumet. Å lese de ulike bokmåls- og nynorsk-variantene er mye lettere.
Sms-sprog er definitivt en uting, men mer et irritasjonsmoment enn en forvanskeling slik som dialektskriving. (skrivning?)
Angående skrivefeil: Når ikke-dyslektikere skriver konsekvent feil og ikke ser ut til å bry seg, er det, som med dialekt, frustrerende og vanskelig å lese. Alle skriver feil fra tid til annen, så det er greit nok. Dem jeg mener er dem som overhode ikke bryr seg om rettskrivningsregler, det være bokmål, nynorsk, riksmål eller samnorsk. (det er vel ikke flere normerte retninger enn det?)
|
Skrevet: Søn 09 Jun 2002, 15:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

|
Får ta litt tilbake det jeg sa tidligere. Jeg personlig dog bryr meg ikke særlig om folk skriver dialekt eller ikke, for de fleste jeg har noen interesse av å prate med skriver så jeg forstår. Skriver man dialekt på kanalen blir man kicket, enkelt og greit. Det sier seg egentlig selv at bokmål og nynorsk er noe de fleste har en grei erfaring med, og det er dette man burde holde seg til. Dialekt er forstyrrende og uforståelig for de fleste såfremt man ikke er fra distriktene selv.
De fleste er vel også enige i at forkortelser og det pent brukte sms-språket er totalt unødvendig og bare et tegn på latskap, det norske språket er stygt nok om man ikke skal begynne å forsøple det totalt. Hva kanalen gjelder så ryker man som regel rett ut. Det er ikke -kun- for å være slemme og strenge, men det er en grei pekepinn om at det er greit å gjøre noe med det da, for man blir garantert kicket de fleste andre steder som ikke er for ditt lokalsted.
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
Skrevet: Fre 05 Jul 2002, 08:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
re-kyl
Gjest
|
Jeg er en farlig mann! 
|
Skrevet: Søn 24 Nov 2002, 14:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

|
Så så, du er myk som en peisvarmet karamell i midten 
|
Skrevet: Tir 26 Nov 2002, 02:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 392 Bosted: Oslo
|
Peisvarmet kamel, tenker jeg vi sier...
|
Skrevet: Søn 01 Des 2002, 18:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
krugern
Varm i trøya

Ble Medlem: 13 Mar 2003 Innlegg: 36 Bosted: Tromsø, Norge
|
Siden vi er en landsdekkende organisasjon etc. så bør vi holde oss til ett skriftspråk. Som norsk bokmål. okei?
Jeg moser dere alle om dere motsier meg!
|
_________________ Stian D. BÃ¥rdsen
www.krugern.no
Skrevet: Søn 16 Mar 2003, 14:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
FauSt_
Varm i trøya

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 56 Bosted: Sykkylven/Ã…lesund
|
Krugeren: Come get some!
Jeg skriver rett og slett bokmål fordi jeg er bedre i det enn jeg er i nynorsk (selv om dialekten min ligger nærmere nynorsk og jeg har nynorsk som hovedmål).
Kick på dialekt er helt greit, men når det gjelder fjortis og/eller sms-språk er man altfor mild. Jeg foreslår en ukes ban på x'er og z'er som har null og niks i norsk språk å gjøre. Ord som lixom, snax, koz og andre uhyrligheter bør slås ned på, helst med taktiske kjernefysiske våpen.
|
_________________ Truly great madness can not be achieved without significant intelligence.
Skrevet: Søn 16 Mar 2003, 14:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
krugern
Varm i trøya

|
Motsa du meg?
|
www.krugern.no
Skrevet: Søn 16 Mar 2003, 14:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
FauSt_
Varm i trøya

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 56 Bosted: Sykkylven/Ã…lesund
|
Å fasan. Det gløymde eg.
Eg stemmer for at vi held oss til anerkjente norske skriftspråk i både kanal og forum. Krugeren kan forøvrig suge på denne! *kaste Ivar Aasen's "Ny norsk grammatikk" i hovudet på kanaljen*
|
_________________ Truly great madness can not be achieved without significant intelligence.
Skrevet: Søn 16 Mar 2003, 15:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
thomas
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 125 Bosted: Flekkefjord
|
Eg vonar at dykk alle kan vere snille og greie mot dykkar medmenneskar. Eg kan absolutt ikje skriva nynorsk, men eg kjem aldri til å sparkja nokon for bruk av nynorsk på #galeforbundet.
m3n d3r$0m d3 skr|v3r 1337 lr bgynnr å skrive sms-språk, da r d rett ut!
|
_________________ Coditus Ergo Sum
0x4c796b6b656e206572207374656172696e6c7973206f6720656e206b616c64206d756e6e2e
Skrevet: Søn 16 Mar 2003, 16:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Dragen
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 104 Bosted: Lillehammer
|
jeg er imot dialekter på kanaler som ikke har noe med ett sted å gjøre. f. eks. #lillehammer, #bergen, #rart-bonde-sted-midt-i-bondeland blir flooded av dialekt,
som regel den dialekta som brukes i det området, men kanaler som #galeforbundet, #hardware.no, #linux.no skal være tømt for sånne ting, så jeg synes at dialekt skal bli straffet med kick.
Jeg er enig med Faust_ at sms-språk skal bli straffet hardere, f. eks. 1-2 dager ban.
Jeg bryr meg ikke om skrivefeil, så lenge personen klarer å skrive sånn at andre klarer å forstå hva som blir skrevet, noe hiphop her på forumet ikke klarer å gjøre (ikke uten å måtte lese gjennom innlegget hans 4-5 ganger, dog).
Lenge leve dysleksi!
|
_________________ Riddles in the dark
Skrevet: Ons 02 Jul 2003, 06:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
høhø, jeg skulle gjerne skrevet ett "sms-trønderskit" - dikt *glise*
Men; jeg er også imot dialekt på offentlige kanaler. Tilogmed på #Levanger , som er hovedkanal for denne kommunen, er det greit at man faktisk skriver bokmål, og det gjør så og si alle også! Innmari greit
Eta rakfesk, vårra vaksinn, drekk brennvin å pul nakin, eta læfs å ha det bra, flyge rundt å vårra gra, sånn e vi trøndera!
... okda, den kom allikavel 
|
Skrevet: Ons 02 Jul 2003, 07:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
krugern
Varm i trøya

|
FauSt_ skrev: | Å fasan. Det gløymde eg.
Eg stemmer for at vi held oss til anerkjente norske skriftspråk i både kanal og forum. Krugeren kan forøvrig suge på denne! *kaste Ivar Aasen's "Ny norsk grammatikk" i hovudet på kanaljen* |
okeiz, *koz*
|
www.krugern.no
Skrevet: Tor 03 Jul 2003, 18:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
krugern skrev: | Siden vi er en landsdekkende organisasjon etc. så bør vi holde oss til ett skriftspråk. Som norsk bokmål. okei?
Jeg moser dere alle om dere motsier meg! |
Kvifor skal vi halde oss til eitt skriftspråk her, når vi har to i Noreg? Og kvifor er det ein sjølvfølge at det er bokmål som skal vere det eine skriftspråket?
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Fre 04 Jul 2003, 11:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |