|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Nettdagbøker
Det er mange som skriver nettdagbøker, dsgf har jo hatt dagbok på nett i lang tid. Men finnes det noen uskrevne regler for hva man kan skrive og ikke skrive i en nettdagbok? eller i det minste noen retningslinjer?
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Lør 25 Mai 2002, 23:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
Re: Nettdagbøker
Vel, det er jo du selv som egentlig stopper det du skriver, egentlig.
Det du ikke vil at andre skal vite om, det skriver du bare ikke i en nettdagbok.
Det er vel egentlig ingen regler, tror jeg..
Men, sant nok, hadde vært greit å vite...
|
Skrevet: Man 27 Mai 2002, 12:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Man tar vel gjerne litt hensyn til hva de andre skriver.
Er det noen som nettopp har opplevd noe tøft, driver man ikke å tuller med det samme dagen. (hvis man på forhånd har lest innlegget deres, selvsagt).
Men det er ikke så veldig ofte dette skjer, så noe stort problem er det ikke.
|
Skrevet: Man 27 Mai 2002, 22:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
Enig
|
Skrevet: Tir 28 Mai 2002, 10:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cista
Spitzy (!)

Ble Medlem: 14 Mar 2003 Innlegg: 146 Bosted: Oslo
|
Tror jeg sier meg enig med en av de andre kverulantene her; det er en selv som velger hva man kan og ikke kan skrive. De dagbøkene jeg leser, deler seg som regel i to grupper;
a) de ikke-anonyme som skriver veldig overfladisk og/eller tåkete om alt for å slippe å 'røpe' noe
b) de anonyme som skriver meget detaljert om sitt liv og sine tanker, men aldri nevner navn eller sted, og gjerne blir tåkete i sin paranoia for å bli 'avslørt'.
Selv gidder jeg ikke å lese folks dagbøker bare fordi jeg tilfeldigvis kjenner dem annensteds fra, de må ha noe interessant å komme med. Rene 'jeg kjøpte melk i dag!'-bøker blir litt for kjipe, det samme blir de dagbøkene som stadig vekk skriver plikt-komplimenter til leserne sine. Lenge leve tanken, men om man ikke har noen er det vel ikke nødvendig å feste mangelen på papir/skerm?
|
_________________ Donatello er den kuleste ninja turtle'en!
Skrevet: Tor 06 Jun 2002, 23:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Hm, synes jeg har lest en god del som nevner både navn og sted og nok detaljer til at man vet hvorfor hvem er sure på hverandre jeg. *slenge på en c-gruppe*
Dessuten kan det være viktig å kjøpe melk. Nesten like viktig som å kjøpe rosiner, selv om det ikke kan sammenlignes med det å kjøpe tannkrem. Eller kongekrabber.
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Fre 07 Jun 2002, 15:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cista
Spitzy (!)

Ble Medlem: 14 Mar 2003 Innlegg: 146 Bosted: Oslo
|
eller yoghurt.
for all del men gidder man å lese en dagbok hvor hver entry er noe ala "i dag kjøpte jeg rød øyeskygge og så hadde jeg lyst på ny bukse og det var kjiipt å ikke ha penger, tata!" -- jeg har kanskje sett altfor mange av dem...
|
_________________ Donatello er den kuleste ninja turtle'en!
Skrevet: Fre 07 Jun 2002, 16:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
bananku
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 249 Bosted: Kragerø
|
enig med Cista egentlig, og BSD..
Jeg tror Kardemomme-loven gjelder i nettdagbøker som alle andre steder
|
_________________ blipp.
Skrevet: Fre 07 Jun 2002, 19:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
xaff
Gjest
|
Jeg vil si at det bare er deg selv som setter grenser for hva du skal skrive i en nettdagbok, eller 'blog' om du vil. Det har noe med hvor åpen du er og hvor villig du er til å dele ditt privatliv med verden. Jeg vil derimot anbefale at du følger vanlig vett og ikke gir ut telefonummer, addresse eller fult navn ettersom at disse kan misbrukes. Bruk hodet så kan du skrive det meste du vil. Ikke skriv hva du ikke ville skrevet i en avis for eksempel. Er ikke noen 'blogger' selv, men leser en og annen av og til. 
|
Skrevet: Fre 09 Aug 2002, 19:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash\
Gjest
|
det er da litt forskjell på å skrive dagbok eller avis?
|
Skrevet: Søn 11 Aug 2002, 14:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
xaff
Gjest
|
Vel, det er da samme prinsippet hvis nettdagboken er public. Både side i en avis og en side på nettet er tilgjengelig for alle å lese. For de som er intreserte altså.
|
Skrevet: Tir 13 Aug 2002, 07:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |