|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003 Innlegg: 546 Bosted: Narnia
|
Veronica skrev: | stjernesludd skrev: |
Måten et stoff "konsumeres" på har vel liten relevans? Å si at alkohol ikke "henger sammem med" hasj fordi det ene stoffet røykes er litt søkt.
|
Vel, det synes ikke jeg. Fordi det faktisk er snakk om to helt forskjellige stoffer. Naturlig nok vil de da ha forskjellig virkning. Det sier seg jo egentlig selv.
|
Stoffene er forskjellige, ja. Virkningen er òg forskjellig. Men jeg sier jo ikke noe annet..? Det jeg _påstår_ er at det er like plausibelt å si at det er alkohol som fører til hardere narkotika - for hvor skal en sette grensen?
Sitat: |
Jeg tviler sterkt på at de som begynner på sterkere stoffer gjør det fordi det er ulovlig. Det mangler jo fullstendig logikk.
Det slår meg som mer sannsynlig at de fortsetter på hardere stoffer fordi de etterhvert blir så vant med tilstanden hasjen setter dem i, at de må ty til sterkere midler for å bli så ruset som de ble av hasjen til å begynne med. |
Jeg hoppet kanskje over en del ledd i en tidligere argumentasjonsrekke, men for å ta det igjen: Hasj er ulovlig. For å få tak i hasj må man oppsøke folk som selger hasj - som igjen er ulovlig. Man havner kanskje i et litt tvilsomt miljø, og det at hasjrøyking er uglesett av flertallet gjør det ikke bedre. Poenget er iallefall at de som nå kan skaffe deg hasj, kan også (vil jeg tro - jeg er ingen storkunde) skaffe deg hardere narkotika. Hadde hasj blitt solgt på Narvesen ville man ikke hatt den situasjonen.
Det om å oppsøke en sterkere/lik rus er vel et av de få argumentene for at hasj faktisk fører til bruk av sterkere stoffer som holder litt vann Men jeg tviler på en som "helge-røyker" vil ha et stort ønske om å prøve hardere narkotika. Da ville vi vel sett en masse ungdom gå fra alkohol til hasj? (Jeg føler iallefall at jeg ikke oppnår den samme rusen som før med alkohol - da skal det iallefall mye mer til.)
Men nå spekulerer jeg. Kanskje litt for skråsikkert. Og det samme gjør tydligvis du
Veronica skrev: |
stjernesludd skrev: |
Igjen.. du drar frem argumentet om at de som røyker hasj, blir narkovrak. Tror du virkelig at dette er sant? |
Jeg sier ikke at alle blir det. Men det forekommer oftere enn at de som drikker blir alkoholikere.
|
Om dette er tilfellet (gi meg tall noen, gi meg tall), vil jeg tro at dette er fordi en som oppsøker miljøer som godtar hasjbruk lettere vil ha tilgang på hardere narkotika.
Sitat: | Det var du som først begynte denne sammenligningen med alkohol.  |
Nå nevnte jeg også joggesko, og DET kan jeg være enig i at ikke har stort med alkohol, hasj, absinth, LSD eller andre narkotiske stoffer å gjøre
Men.. Selv om jeg på en måte er _FOR_ legalisering (på grunn av prinsipp - verden ville vært bedre om du bytta ut alkohol med hasj ) har jeg ingenting i mot at forbudet blit opprettholdt. Gi meg mindre røyking, overalt, og jeg blir glad.
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 02:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
stjernesludd skrev: | Men.. Selv om jeg på en måte er _FOR_ legalisering (på grunn av prinsipp - verden ville vært bedre om du bytta ut alkohol med hasj ) har jeg ingenting i mot at forbudet blit opprettholdt. Gi meg mindre røyking, overalt, og jeg blir glad. |
Så det hadde vært bedre at alle gikk rundti svima konstant, enn at en mindre del av befolkningn spyr og koser seg torsdag-lørdag, for så å ha det jævlig med seg selv søndag?
Logikken er ikke der, hasj fører til sløvere sanser i lang tid (sett det på flere personer selv). Flere av de har og etterhvert prøvd LSD el. og må nå slite med skadevirkningene fra dette. Og kom ikke her å påstå at LSD ikke gir ettervirkninger. (I så fall bevis det.) LSD er vel ikke ett stoff som blir ansett som et 'tungt' stoff, men det er alikevel så ødeleggende at folk trenger lang psykiatrisk behandling. Veien fra LSD til tyngre stoffer er nok en del elttere enn fra hasj, men veien fra hasj til LSD er ekstremt kort (etter hva jeg har sett og opplevd).
Poenget mitt er at man ikke går fra hasj/alkohol til kokain og herion, man går via 'mellomledd' som LSD ol... Husk det.
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 09:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
jeg tror at alkohol også sløver hjernen over lang tid eller sløvere sanser
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 11:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Selvfølgelig blir man sløvet av alkohol over lengre tid, med hardt forbruk.
Men det skal en mindre dose og kortere forbruk av hasj til for å få nettopp den samme virkningen.
Da jeg var 16, kom jeg i klasse med en som røykte hasj hver helg, og av og til litt i uka.
Det var et sløvt menneske. Jeg vet ikke hvor ung han var da han begynte, men så fryktelig mange år i forveien kan det ikke ha vært.
Bare et eksempel jeg har merket meg på hvor lett man kan ta skade av stoffet.
Og, hypotetisk, å skulle bytte ut alkohol med hasj hadde vært grusomt.
Jeg kan akseptere at folk drikker rundt meg selv når jeg ikke gjør det selv. Men om alle skulle røyket hasj i stedet, hadde det affektert meg også, direkte. Jeg hadde en gang en nabo (som bodde i 1. etasje, jeg bodde i 3.), som røykte store mengder av hasj hver dag. Og hver gang jeg gikk gjennom yttergangen forbi inngangsdøren hans, lå røyken og lukten tykk i lufta. Jeg ble småsvimmel bare av det, og det var veldig ubehagelig.
At man skal måtte oppleve slike tilstander til hverdags, noe som vil bli aktuelt hvis hasj legaliseres, er jeg sterkt imot.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 11:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
spiralis skrev: | stjernesludd skrev: | Men.. Selv om jeg på en måte er _FOR_ legalisering (på grunn av prinsipp - verden ville vært bedre om du bytta ut alkohol med hasj ) har jeg ingenting i mot at forbudet blit opprettholdt. Gi meg mindre røyking, overalt, og jeg blir glad. |
Så det hadde vært bedre at alle gikk rundti svima konstant, enn at en mindre del av befolkningn spyr og koser seg torsdag-lørdag, for så å ha det søt med seg selv søndag? |
Nja.. nå overdriver du vel litt. Om bruken hadde vært noe lik alkoholbruken, ville folk "gått rundt i svima" et par timer hver helg. Og hadde stoffene blitt bytta med hverandre (noe som vi nok med sikkerhet kan si at aldri vil skje), ville vi nok hatt færre tilfeller der folk blir banka opp i taxikø, osv. Hasj gjør deg langt ifra agressiv. Og det at hasj sløver ned hjernen vet vi rett og slett for lite om, da det har blitt gjort lite seriøs forskning på området.
Sitat: | Logikken er ikke der, hasj fører til sløvere sanser i lang tid (sett det på flere personer selv). Flere av de har og etterhvert prøvd LSD el. og må nå slite med skadevirkningene fra dette. Og kom ikke her å påstå at LSD ikke gir ettervirkninger. (I så fall bevis det.) LSD er vel ikke ett stoff som blir ansett som et 'tungt' stoff, men det er alikevel så ødeleggende at folk trenger lang psykiatrisk behandling. Veien fra LSD til tyngre stoffer er nok en del elttere enn fra hasj, men veien fra hasj til LSD er ekstremt kort (etter hva jeg har sett og opplevd). | Og du føler, selvfølgelig, at de menneskene du kjenner som røyker/har røkt hasj (det kan da ikke være så sabla mange?) er representative for alle andre som røyker hasj? Dæven..
Og å trekke en direkte link fra hasj til LSD er kun idiotisk. LSD er ikke det stoffet man diskuterer her, og er radikalt anderledes enn hasj.
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 16:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
Veronica skrev: | Og, hypotetisk, å skulle bytte ut alkohol med hasj hadde vært grusomt.
Jeg kan akseptere at folk drikker rundt meg selv når jeg ikke gjør det selv. Men om alle skulle røyket hasj i stedet, hadde det affektert meg også, direkte. Jeg hadde en gang en nabo (som bodde i 1. etasje, jeg bodde i 3.), som røykte store mengder av hasj hver dag. Og hver gang jeg gikk gjennom yttergangen forbi inngangsdøren hans, lå røyken og lukten tykk i lufta. Jeg ble småsvimmel bare av det, og det var veldig ubehagelig.
At man skal måtte oppleve slike tilstander til hverdags, noe som vil bli aktuelt hvis hasj legaliseres, er jeg sterkt imot. |
Er faktisk veldig enig.. om hasj skulle blitt brukt på den måten alkohol brukes nå, ville det vært uutholdelig å befinne seg på en eneste pub. Men med den nye røykeloven ville dette vært unngått
Om man ser på rusen, eller virkningene, så ville hasj vært et bedre alternativ enn alkohol.
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 16:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Kanskje hvis du ser på skadene hasj og alkohol gjør direkte, indirekte er det noe HELT annet, som belyst ett 'par' ganger i denne tråden.
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 17:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 1398
|
Men jeg spør bare igjen jeg.
Vil ikke legalisert hasj gjøre at flere begynner å bruke hasj?
Det tror jeg absolutt det ville gjøre. Og det er ikke snakk om enten alkohol eller hasj. Det er snakk om en av delene eller begge.
Man kan ikke velge. Flere av dere kommer med argumenter som skulle tilsi akkurat det.
Man ville ha fulle og steine folk i gatene i helgene.
Og det er bevist at hasj sløver hjernen. Jeg tror det ville vært vanskeligere å opprettholde røykeloven på et sted hvor hasj har flytt fritt. Hadde røyk hvert forbudt ville kanskje folk sagt "men hvis tobakk blir lovlig kan det fære til at hasj blir mer brukt av befolkningen og vi vil jo ikke at folk skal gå over til hardere stoffer".
Og selv om du sier det er lite forskning på området stjerneskuddd, så finnes det forskning. Og denne forskningen sier at hasj sløver hjernen permanent. Korttidsminnet blir dårligere, permanent.
Man har også kommet frem med forskning som sier at hvis man slutter å røyke hasj etter bruk i høyst tre år kan man få det meste av funksjonene i hjernen tilbake til det normale igjen innen ca. 5. Og det jeg vil med dette er. Jo det blir foretatt mye forskning på skadevirkningene ved hasj på både rotter og undersøkelser på menneskelige brukere. Så ikke bare avfei påstandene om langtidsskadene ved røyking.
Alkohol er det utbredt forskning på, og den sier at man må drikke mye alkohol mye lenger for å få samme grad av permanente skadevirkninger, og disse skadene finner man i større grad i lever og andre organer. Ikke i hjernen. Som jeg vil påstå at er det mest vitale organet. Det organet som litt skade utgjør mest for.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 18:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
Shealien skrev: | Men jeg spør bare igjen jeg.
Vil ikke legalisert hasj gjøre at flere begynner å bruke hasj?
Det tror jeg absolutt det ville gjøre. Og det er ikke snakk om enten alkohol eller hasj. Det er snakk om en av delene eller begge.
Man kan ikke velge. Flere av dere kommer med argumenter som skulle tilsi akkurat det.
| Vi diskuterte faktisk også en hypotetisk situasjon, der alkohol ble byttet ut med hasj.. Da er det ikke rart at argumentene som dukker opp tilsier det.
Sitat: | Og denne forskningen sier at hasj sløver hjernen permanent. Korttidsminnet blir dårligere, permanent.
Man har også kommet frem med forskning som sier at hvis man slutter å røyke hasj etter bruk i høyst tre år kan man få det meste av funksjonene i hjernen tilbake til det normale igjen innen ca. 5. | Rar definisjon på permanent, det der..
spiralis skrev: | Kanskje hvis du ser på skadene hasj og alkohol gjør direkte, indirekte er det noe HELT annet, som belyst ett 'par' ganger i denne tråden. | Alkohol gjør nok en god del skade på ANDRE, også. Fyllekjøring og vold i fylla f.eks.
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 18:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
stjernesludd skrev: | spiralis skrev: | Kanskje hvis du ser på skadene hasj og alkohol gjør direkte, indirekte er det noe HELT annet, som belyst ett 'par' ganger i denne tråden. | Alkohol gjør nok en god del skade på ANDRE, også. Fyllekjøring og vold i fylla f.eks. |
Og du kjører så me bedre i hasjrus enn alkoholrus? Tror ikke det nei... så det arrgumentet bare fordufter....
Edit: Var visst en liten bom der ja, skulle skrive noe mer, men jeg droppa det. Tatt bort nå 
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 20:00 Sist endret av haakoo den Ons 21 Mai 2003, 22:42, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
..ferdig med innlegget ditt? Kom du borti [enter] knappen litt for tidlig?
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 21:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
Litt blablabla fra dagbladet.no om alkoholens skadevirkninger:
Sitat: | - Av de drapene som begås i Norge, skjer over halvparten i fylla - i tillegg kommer alle dødsfallene som skyldes promillekjøring. Mens 42 mennesker ble myrdet i Norge i fjor, ligger antallet som blir drept av promillekjørere grovt regnet på 72 i året. Alt i alt antar man at alkohol fører til mellom 1100 og 1700 dødsfall hvert år. De som skyldes kroniske alkoholskader, er ikke medregnet. Til sammenlikning var det 338 narkotikarelaterte dødsfall i Norge i fjor.
- Også når konsekvensene ikke blir så dramatiske, er alkoholens skadevirkninger alvorlige nok. Fylla rammer mange flere enn dem som drikker. En undersøkelse fra 1999 viser at opp mot 40 prosent av befolkningen var blitt plaget av fulle folk det siste året. Mange engster seg for vold i byen, andre mister nattesøvnen på grunn av naboens fester. Selv om alkoholforbruket i Norge er relativt lite i europeisk sammenheng, er problemene knyttet til rusmiddelet langt større enn i Sør-Europa. Hvis det gir mening å snakke om kulturbetinget vold, må det være i forbindelse med nordmenns forhold til alkohol.
|
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 22:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Det eneste det sitatet gjør er å fremme ett forbud mot alkohol, ikke fremme legaliseringen av noe som også gir skader.... eller hva?
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 22:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Og så venter vi alle i spenning på stjernesludds sitat om skadevirkningen fra hasj.
Eller er det kanskje ikke så relevant å belyse det i denne saken?
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 23:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
Som sagt så fremmer jeg ikke legalisering av hasj.. Og vi sammenlignet faktisk skadene hasj og alkohol gjør på andre enn brukeren. Så det så 
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 23:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Nehei, det gjorde vi ikke det.
Det ble nevnt i en bisetning av Noenâ„¢. 
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 23:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
Lett for at man kun fører sin egen sak
Erowid.org sier dette om cannabis:
Sitat: | NEGATIVE
- nausea, especially in combination with alcohol, some pharmaceuticals, or other psychoactives
- coughing, asthma, upper respiratory problems
- difficulty with short term memory during effects and during periods of frequent use
- racing heart, agitation, feeling tense
- mild to severe anxiety
- panic attacks at very high doses (usually oral) or in sensitive users
- headaches
- dizziness, confusion
- paranoid & anxious thoughts more frequent
- possible psychological dependence on cannabis
- clumsiness, loss of coordination at high doses
- mild to moderate, non life-threatening withdrawal symptoms occur after daily use in some users. These may last for 1-6 weeks after cessation of use and can include anxiety, anhedonia (reduced experience of pleasure), headaches, general unease/discomfort, difficulty sleeping, and a desire to smoke pot. Severity of symptoms is related to frequency of use and individual sensitivity.
|
|
Skrevet: Tor 22 Mai 2003, 00:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
Og dette om alkohol:
Sitat: |
NEGATIVE
- decreased coordination
- nausea, vomiting (vomiting while unconscious can kill)
- reduced impulse control
- emotional volatility (anger, violence, sadness, etc)
- frequent urination (more with beer or wine), diuretic effect
- dizziness and confusion
- blackouts and memory loss at high doses
- coma and death at extreme doses
- brain and liver damage (cirrhosis) with heavy use
- lowered inhibitions and increased confusion can lead to unwanted and negative sexual encounters (date rape)
- hangover, lasting 12-36 hours, from mild to severe after heavy use
- fetus damage in pregnant women at high dose or frequency
|
Det er vel den iboldjeg liker minst :/
|
Skrevet: Tor 22 Mai 2003, 01:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Jeg er for legalisering av hasj. Fordi det (satt på spissen) er et kort steg å gå fra røyk til hasj i utgangspunktet. Men siden hasj er forbudt, bryter man loven ved å ta det "korte" steget. Da er det enda enklere å gå fra hasj til andre stoffer og/eller lovbrudd. Om hasj blir legalisert, er det likevel et stort steg å ta når man eventuelt går fra hasj til andre stoffer.
Nå er jeg gørrtrøtt, og forklarer meg dårlig.. men legg godviljen til, så går det sikkert an å forstå.. 
|
_________________ Moderator-Maria
All men are animals. Some just make better pets.
Skrevet: Fre 23 Mai 2003, 03:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
maria skrev: | Jeg er for legalisering av hasj. Fordi det (satt på spissen) er et kort steg å gå fra røyk til hasj i utgangspunktet. Men siden hasj er forbudt, bryter man loven ved å ta det "korte" steget. Da er det enda enklere å gå fra hasj til andre stoffer og/eller lovbrudd. Om hasj blir legalisert, er det likevel et stort steg å ta når man eventuelt går fra hasj til andre stoffer. |
Så du er egentlig for følgende logikk:
'Siden vi har lov til å røyke burde vi ha lov til å røyke hasj' ?
Jeg ser ikke hvorfor dette skulle være en grunn, eneste du sier er jo at vi bør forby røyk, siden folk som røyker, lett/ofte prøver hasj, som igjen gjør det lettere å prøve tyngre stoffer.....
|
Skrevet: Fre 23 Mai 2003, 08:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |