|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003 Innlegg: 546 Bosted: Narnia
|
Matrix er da vel ikke bedre enn LOTR?
Snakkes pÄ Matrix Reloaded kl 00:02 tirsdag?
Ikke sÄ fryktelig lenge til. Faen som jeg gleder meg til Atter en Konge.
Snart Roskilde ogsÄ. Livet er godt, tross alt. Eller pÄ grunn av, kanskje?
|
Skrevet: Tir 20 Mai 2003, 14:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 1398
|
Skal ikke pÄ nattepremieren pÄ matrix jeg da. Rett og slett fordi jeg ikke tror den kommer til Ä vÊre sÄ bra som eneren.
Ringenes herre derimot vet vi blir bra.
Begge filmene har masse bra effekter. Det blir nok bevart.
Men ringenes herre vet vi har en god historie. det kule med matrix var jo at det var nytt og orginalt.
|
_________________ SÄh.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Tir 20 Mai 2003, 22:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Det mest geniale med Matrix var mengden religion og filosofi de hadde fÄtt stappa inn i den, samtidig som det var en utrolig bra film. Jeg regner med at de neste to filmene ikke blir like bra pÄ det omrÄdet (skal godt gjÞres), men at de derimot blir utrolig bra action filmer.
LOTR mÄtte bli bra, men jeg er fortsatt skuffa over To TÄrn, Atter en Konge forstÄr jeg ikke hvordan de skal greie Ä fÄ klemt inn pÄ tre timer, jeg kan bare ikke begripe hvordan de skal fÄ pressa sÄ mye inn pÄ sÄ liten tid. Jeg hadde faktisk regna med at To TÄrn skulle gli over i den tredje delen av bÞkene, sÄ de skulle fÄ tid nok til Ä fÄ frem handlingen rundt Frodo, Sam, Gollum og Ringen. Dette ser det ut til at det blir dÄrlig med, synd, siden jeg ser pÄ Frodos historie som en rÞd trÄd, mens resten av historien faktisk er den bra delen av bÞkene. Men men, man kan ikke fÄ alt som man vil.... (Dette burde kanskje vÊrt i en egen trÄd....)
|
Skrevet: Tir 20 Mai 2003, 22:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, KarmĂžy
|
Jeg tror Matrix trilogien er bedre enn lotr-trilogien 
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tir 20 Mai 2003, 22:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg tror Lotr-trilogien banker Matrix-trilogien langt nedi gjÞrma, med hundebÊsj pÄ. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 20 Mai 2003, 23:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Enig med Vero!
Matrix er rÄ, men tre filmer med det samme.. ...det _mÄ_ bare tape seg. Matrix var sÄ utrolig fordi den var ny og banebrytende, LOTR er vidunderlig fordi den er klassisk og bare rett og slett bra!
Men jeg klaaarer ikke Ă„ la vĂŠre Ă„ irritere meg over alt som ikke kommer med eller er forandret eller bare feil i filmene! Kommer av Ă„ ha lest bĂžkene litt for mange ganger...
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Tir 20 Mai 2003, 23:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
LOTR triologien vil vĂŠre overlegen Matrix. Jepp. Ingen tvil
Men jeg var veldig frustrert over alle "feilene" i To TÄrn. Selv om det kanskje var bevisst fra regissÞrens side.
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 02:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg har snakket med en kamerat som har sett Matrix 2.
Han var ĂŒberskuffa. Bare slossing og biljakt og pĂ„tatt filosofiske tanker, og manglende rĂžd trĂ„d.
Jeg skal se den likevel, og vurdere selv, men det hÞres ikke sÄ voldsomt opplÞftende ut.
Peter Jackson er jo et geni.
Kunsterisk frihet er greit. Filmene er _basert_ pÄ bÞkene, det er ikke meningen de skal vÊre helt korrekte hele veien. Ikke at det hadde vÊrt mulig heller, om man skulle holdt seg innenfor en fornuftig tidsramme. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 11:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moiraine
Spitzy (!)

Ble Medlem: 18 Apr 2003 Innlegg: 215 Bosted: Bartebyen.
|
Den nye Matrix filmen har jo fÄtt elendige kritikker da.
SÄnt som skjer nÄr man bygger opp forventningene for mye.
Skal se den i kveld, og kommer med tilbakemelding senere 
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 14:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
SĂ„ Matrix i natt.. God action, men ikke noe mer.
Vero: SelvfÞlgelig skal han ha kunstnerisk frihet - det har han da ogsÄ hatt. Men det forhindrer meg ikke i Ä bli skuffa nÄr han forandrer sÄ radikalt pÄ forskjellige karakterer (Entene og Faramir). Og filmene kunne godt vÊrt 7 timer lange, for min del 
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 15:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
For min del kunne filmen gjerne vart i i flere dager. Jeg elsker hvert minutt av den.
Men Ă„ lage en film som bare en brĂžkdel av jordens befolkning hadde giddet Ă„ se ferdig, hadde neppe vĂŠrt noe sĂŠrlig innbringende.
Og forĂžvrig synes jeg entene var fantastiske. Jeg elsket dem der, som i boka!
Faramir kunne nok vÊrt gjort bedre, det er jeg enig i. Men samtidig, ogsÄ her, liker jeg det at de har gjort ham litt mer "menneskelig" i grunn, som Boromir. De er bare menn, ikke konger eller alver eller noe annet, sÄ det er i grunn bare rimelig at de blir sÄ sterkt grepet av ringens makt.
Mener nÄ jeg da. Dessuten var han sÞt. 
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 15:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Entene var geniale, faktisk, men hvorfor i all verden utelot de houronene? *sukke tungt* 40-50 enter hadde jo hatt relativt store problemer med Ă„ banke saruman, men men...
Faramir var jo HELT anderledes enn Boromir i personlighet i boka, sÄ hvorfor var de nesten identiske i filmen? Og hvorfor mÄtte PJ dra Frodo og Sam inn i den-byen-jeg-akkurat-glemte-navnet-pÄ. Dette er elementer av historien de burde utelatt.
Fallet til aragorn burde og kanskje droppa, brukte opp tiden som trengs for Ä fÄ fortalt historien i Atter en konge.....
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 15:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Veldig enig i det du sier der, spiralis.
Men jeg prÞver Ä heller se pÄ det som er fantastisk med filmene, og ikke det som trekker ned.
De blir sÄ mye bedre da. 
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 15:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Folkens. Alt har en forklaring, og Peter Jackson har neppe gjort dette for Ä vÊre kjip. Bok og film er to forskjellige medier. Det er ting man lett kan uttrykke i ei bok som ikke gÄr pÄ film, og omvendt.
Tolkien benytter seg mye av «fortellerstemme» i boka; vi fÄr vite en mengde ting pÄ siden av handlingen, som sÄ plutselig blir relevant. Og det er jo greit nok. NÄr sÄ disse elementene skal bakes inn i filmen, kan de lett virke utenpÄklistret. Jeg tipper det er derfor huornene har blitt utelatt: Hvordan ville du reagert om du ikke hadde lest boka og det pÄ et kritisk tidspunkt dukket opp en engel fra snoreloftet i form av vandrende trÊr?
Jeg tipper ogsÄ det er derfor Faramir har blitt forandret pÄ: Han er i utgangspunktet et edelt menneske; og det mÄ fram; samtidig er det viktig Ä vise hvilken effekt Saurons inntog faktisk har pÄ denne gamle kulturen. Derfor er det en lÞsning Ä sende Sam og Frodo til Osgiliath, som er mye omtalt i boka, og da mÄ Faramir ta dem med dit. Jackson kunne ha laget en «meanwhile, in the Batcave»-scene, men det ville ha brutt med den personlige synsvinkelen han har hatt gjennom begge filmene.
Hvorfor han lar alvene marsjere inn i Helm's Deep er en annen sak, men det har sikkert en grunn. En kul scene er det iallfall. 
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 15:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Huorn'ene hadde det ikke vÊrt sÄ vanskelig Ä fÄtt inn, bare fÄtt med at Entene var 'gjetere' nÄr vi lÊrer om dem, og at de 'gjeter' 'trÊrne'. Tror det hadde fungert utmerket.
Sikkert en grunn til at de tok med Frodo og Sam til Osgoliath, men hvorfor i svarteste %"€"€""(/"€& mÄtte de gjÞre Faramir til en 'dÄrlig' person? Det fatter jeg ikke.. *sukke*
Alvene i helms deep, godt spÞrsmÄl, sikkert for Ä fÄ frem at mennesker og alver gikk sammen mot de mÞrke kreftene nok en gang, som de hadde noen tusen Är fÞr. Kan ikke det virke litt logisk? Egentlig sÄ sloss jo alvene flere steder mot de mÞrke kreftene, samme som dvergene gjorde. Problemet blir kanskje Ä fÄ med alt dette i filmene, derfor lure inn litt av det samme i helms deep. *trekke pÄ skuldrene* menneskene vant hvert fall i helms deep i boka og -_-
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 15:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
| Cafein skrev: | Hvorfor han lar alvene marsjere inn i Helm's Deep er en annen sak, men det har sikkert en grunn. En kul scene er det iallfall.  | Har hÞrt det var for Ä knytte alvene tettere sammen med menneskene, pÄ en mÄte. Om ikke noe slikt hadde blitt gjort ville alvene vÊrt, sÄ godt som, fravÊrende fra To TÄrn.
Alver rocker
| spiralis skrev: | | Sikkert en grunn til at de tok med Frodo og Sam til Osgoliath, men hvorfor i svarteste %"€"€""(/"€& mÄtte de gjÞre Faramir til en 'dÄrlig' person? Det fatter jeg ikke.. *sukke* |
*nikke*
Det at de forandret sÄnn pÄ Entene Þdela litt for meg, desverre:/ Der de i boken var kloke og reflekterte vesen som ikke gjorde noe uten Ä ha tenkt gjennom det (Entatinget tar jo mange dager i boken), var de heller snarsinte og lett pÄvirkelige i filmen. Angrepet pÄ Sarumann utlÞses jo av sinne, mens i boken kom de fram til at det faktisk var den rette lÞsningen- (En stund siden jeg har lest boken, nÄ. Rett litt pÄ meg, de som kan )
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 16:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg vil ikke akkurat si at Faramir ble framstilt som en "dÄrlig" person i filmen. Bare litt sta og vrang.
Og alvene i Helm's Deep var sÄ vakkert at jeg begynte Ä grÄte.
Og det gjÞr jeg fortsatt nÄr jeg ser de scenene der.
NÄr det gjelder film, er faktisk estetikk en fullgod grunn til Ä legge til og/eller trekke fra forskjellige scener.
For film er en veldig visuell opplevelse. 
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 16:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| stjernesludd skrev: |
Det at de forandret sÄnn pÄ Entene Þdela litt for meg, desverre:/ Der de i boken var kloke og reflekterte vesen som ikke gjorde noe uten Ä ha tenkt gjennom det (Entatinget tar jo mange dager i boken), var de heller snarsinte og lett pÄvirkelige i filmen. Angrepet pÄ Sarumann utlÞses jo av sinne, mens i boken kom de fram til at det faktisk var den rette lÞsningen- (En stund siden jeg har lest boken, nÄ. Rett litt pÄ meg, de som kan ) |
Men sÄ er det jo grenser for hvor lang tid man kan bruke pÄ en film ogsÄ, da. Delen med entene mÄtte ha fulgt resten av filmens historiekurve, og Ä ha lagt inn en liten tekst med "1 uke senere" hadde drept alt av stemning.
Noen snarveier mÄ man ta, og at entene brukte kortere tid i filmen enn i boken, synes jeg er en sÄ liten snarvei at det ikke er verdt Ä nevne engang.
Dessuten synes jeg entene var kloke og reflekterte i filmen ogsÄ, og jeg synes slett ikke de framgikk som snarsinte og lettpÄvirkelige.
Det komemr vel an pÄ Þyet som ser.
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 16:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
| Veronica skrev: | Delen med entene mÄtte ha fulgt resten av filmens historiekurve, og Ä ha lagt inn en liten tekst med "1 uke senere" hadde drept alt av stemning.
Noen snarveier mÄ man ta, og at entene brukte kortere tid i filmen enn i boken, synes jeg er en sÄ liten snarvei at det ikke er verdt Ä nevne engang.
Dessuten synes jeg entene var kloke og reflekterte i filmen ogsÄ, og jeg synes slett ikke de framgikk som snarsinte og lettpÄvirkelige.
Det komemr vel an pÄ Þyet som ser. |
SelvfÞlgelig mÄtte de gjÞre et kompromiss der. Nevnte det bare for Ä fÄ frem hvordan de ble portrettert i boken, for de som kanskje ikke har lest den. En liten scene der Merry og Pippin drikker litt ent-vann ville uansett ikke vÊrt Ä forakte;) Lurer pÄ hvordan de skal fÄ frem "effekten" i neste film, eller om de bare dropper hele greiene..
Men det at entene i filmen faktisk kommer frem til at de _ikke_ skal angripe, men gjÞr det likevel fordi en av dem blir sÄ sinna.. det minner vel litt om noe som kan kalles snarsinthet? ForstÄr ikke hvorfor det ble gjort pÄ denne mÄten, i stedet for Ä la entene komme fram til dette, uten noe tull.
Spiralis: Jeg har hÞrt snakk om at hele "Epilogen" har blitt kuttet ut av Atter en Konge, sÄ da kjÞpte de seg vel litt ekstra tid. Men dette var vel gammelt nytt?
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 17:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| stjernesludd skrev: |
Men det at entene i filmen faktisk kommer frem til at de _ikke_ skal angripe, men gjÞr det likevel fordi en av dem blir sÄ sinna.. det minner vel litt om noe som kan kalles snarsinthet? ForstÄr ikke hvorfor det ble gjort pÄ denne mÄten, i stedet for Ä la entene komme fram til dette, uten noe tull.
|
Jeg for min del syntes det bare gjorde dem mer sympatiske.
Det ga dem fÞlelser og sjel. Ble jo sÄ utrolig triste da de sÄ hva Saruman hadde gjort, og reaksjonen var i grunn hva man kunne forvente av ethvert levende vesen.
Jeg likte det, jeg. 
|
Skrevet: Ons 21 Mai 2003, 17:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |