DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Hasj-legalisering.
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 11 [215 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, ..., 9, 10, 11 Neste
Av Innlegg
Flare
Gjest

Re: Hasj-legalisering.

"leit for den personen"???

Er du klar over at hasj har større skadevirkninger enn akkurat de fysiske/psykiske skadene på personen som røyker? Hva med folka som dyrker jævelskapen? Er du klar over at det som oftest er snakk om fattige bønder, fra den tredje verden, som blir tvunget til å dyrke dette, når de heller burde kunne dyrke mat til seg og sin familie?
I tillegg så sløver hasj vanligvis brukeren ned. Du er klar over det, ikke sant? At hasj, på lik linje med svært mange andre narkotiske stoffer har blitt, og BLIR brukt til å undertrykket folk? Hvordan har du tenkt å opprettholde et demokrati hvis folk går rundt å er neddopet på hasj, og mesteparten dermed mister evnen til å engasjere seg?

Solidaritet og medmenneskelighet er mer enn bare fine ord.

InnleggSkrevet: Lør 06 Jul 2002, 23:40
    Til Toppen 
Tom Erik
Gjest

Re: Hasj-legalisering.

ok *prøve å holde tungen rett i munnen* nå har jeg mange ting å si...

jeg vil begynne med å svare direkte på det siste innlegget her:

For det første, det er helt riktig at den ulovlige narkotikaindustrien går utover fattige bønder i u-land. Dette vil være umulig å stoppe. Narkotikahandel vil alltid finnes. Det er nettopp derfor den bør legaliseres. Jeg mener i utgangspunktet bare hasj og marihuana, siden det er kun disse stoffene jeg har prøvd (det skal jeg komme tilbake til.) Legalisering av disse stoffene vil føre til industrien blir organisert på en skikkelig måte, bøndene får betalt for det de gjør, og ingen haier og mellomdealere som stjeler all fortjeneste.

Jeg er student, jeg er i ferd med å ta tre universitetsgrader samtidig, jeg er i utlandet, jeg har mange gode venner, og har ambisjoner om framtiden. Jeg røyker hasj. Det er vanskelig å si hvor mye, noen ganger en gang i uka, noen ganger en gang i måneden. For de som ikke har prøvd hasj, kan jeg bare fortelle en ting: alkohol er mye farligere. Av alkohol blir man aggresiv og får mer energi. Mesteparten av vold i samfunnet generelt kommer av alkoholmisbruk. Jeg prøver ikke å reklamere for hasj. Det eneste jeg sier er: Følgende av at jeg røyker hasj i ny og ne er sannsynligvis mindre dramatiske enn om jeg slapp et hårstrå ut av kjøkkenvinduet. Når jeg røyker så sitter jeg i en stol, jeg smiler og er fornøyd og jeg befinner meg på et filosofisk høyt samtalenivå. Dette kunne jeg sikkert også gjort uten hasj også, men jeg plager ingen ved å gjøre det, hvorfor skal noen nekte meg å gjøre det? Jeg er overbevist om at majoriteten av hasjrøykere er i samme situasjon som meg. Majoriteten av hasjrøykere er "voksne" mennesker, studenter, akademikere, andre intellektuelle, og også andre.

Jeg er fullt klar over faren med at hasj kan føre til bruk av sterkere stoffer. Her er ungdomsminoriteten gjeldende. Men, det er viktig å huske på at en behagelig holdning til stoffer fører til et mer "behagelig" bruk. Det er det samme med alkohol. I Norge er alkoholen så dyr, at når man først skal drikke, så skal man søren meg drikke til man stuper også. Det er ikke verdt å ta seg en øl bare for å nyte den i følge mange. Resultatet er en flatfyll som ikke ligner noe annen alkoholkultur i hele verden. Må jeg nevne at alkoholprisene i Norge også er blant de høyeste i verden?

En annen ting jeg tror er viktig å tenke på er at hasj stort sett er lite akseptert i den almenne befolkningen. Alkohol, som beviselig har større skadevirkninger, er helt ok for alle. Forestill deg følgende to scenarier: Du ser en gjeng med dritings bærumsgutter, som spyr og pisser samtidig på hverandre og utover. Du tenker, jaja, nok en gjeng med drita folk, det går vel over når de blir eldre. Så ser du en fyr som går og smiler for seg selv, han har hatt det like gøy som alle andre, men plager ingen. Hva er egentlig å foretrekke?

Jeg har ingen løsning. Jeg er fortsatt usikker på om hasj bør legaliseres. Jeg har derimot ingen betenkeligheter med å røyke litt selv nå og da. Jeg forestiller meg følgende ultimatum: Legaliser hasj eller forby alkohol. Jeg syns ikke det er særlig sympatisk at man er lovbryter bare fordi man bruker et rusmiddel som ikke er sosialt akseptert, men som har lik eller mindre skadevirkning som tillatte stoffer.

En annen ting man bør tenke på er om et forbud mot hasj virkelig har noen virkning. Jeg tror i og for seg det virker mot sin hensikt. Det er vel ikke til å stikke under en stol at man gjerne vil eksperimentere og prøve ulovlige ting ogsånn. Om hasj legaliseres, er det kanskje lettere å begynne rett på enda sterkere stoffer uten å gå innom alkohol/hasj? Dette er tvilsomt i mine øyne. Jeg tror ikke det totale forbruket over-all vil endre seg noe særlig. Det meste får man tak i uansett. Men jeg tror vilkårene for alle ledd i produksjon av et stoff med samme eller mindre skadevirkning som tillatte stoffer, vil bedre seg med legalisering.

InnleggSkrevet: Søn 04 Aug 2002, 00:59
    Til Toppen 
David Oftedal
Gjest

Ja, men...

Ja seffern, men det bør merkes som kjemikalier flest, med en svær X med advarselen "Kreftfare: Må ikke innhaleres."

Og det bør tobakk også!

Om folk velger å gjøre det er det jo deres egen feil.

Det er et hull i loven at rusmidler ikke skal merkes på linje med Tynner, bensin, maling etc.

http://home.no.net/david/partiet/

InnleggSkrevet: Søn 11 Aug 2002, 03:27
    Til Toppen 
hiphop
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 13 Mai 2003
det er for dumt ass,å gjøre alkehol lovelig når hasj ikke er lovelig
husk att det ekke noe bra å drikke for mye alkehol eller

hasj det kan skape,trøtt het å på noen ganske opkvikning
jeg blir rett å slett forbanna på å høre på dere,hasj er ett natur produkt
det kan ikke tas som andre narkotiske stoffer,hva sliter dere med

det er mye mere skadelig å drikke nesten vær helg en å ta seg en joint eller flaska elle hva det måtte være en gang i blant
man kan ikke dø av hasj,man dør av det rundt

som oftest dør ikke folk som bare røyker hasj,de dør av dep forde de beggynder med noe sterkere det er det som er farlig,
det er bare sprøyt å si att hasj er dyrere en alkehol,drikke du ofte kan du bli avhengi av det å,da lover jeg deg da må du bruke mer penger enn
hvis du blir avhengi av hasj
så jeg sier bare få hasj lovelig
men jeg understreker 18års aldersgrense på det åsså!!
like still det med drikkevarer

InnleggSkrevet: Tir 13 Mai 2003, 21:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
hiphop skrev:
jeg blir rett å slett forbanna på å høre på dere,hasj er ett natur produkt

Det er slangegift også, så det er ikke noe argument.

Derimot tror jeg rett og slett ikke vi vet nok om hasj til å helt vite om det burde legaliseres eller ikke. Er det mange som begynte med hasj som etterhvert begynte med sterkere stoffer? Ja. Men hvor mange folk har røyka hasj som en slags vane, og -ikke- begynt med noe sterkere? Disse hører vi jo aldri noe til rett og slett fordi de er velfungerende mennesker. Og de tingene vi -ikke- vet, er ting som kan være svært, svært viktige.[/b]

InnleggSkrevet: Tir 13 Mai 2003, 22:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
hiphop skrev:

det er mye mere skadelig å drikke nesten vær helg en å ta seg en joint eller flaska elle hva det måtte være en gang i blant
man kan ikke dø av hasj,man dør av det rundt

Det har vel litt å gjøre med kvantitet også, da.
Ã… drikke noen flasker nesten hver helg er ikke akkurat noe man blir avhengig av.
Hasj blir man veldig lett avhengig av, det har jeg dessverre observert egenhendig.
Samt at det sløver sanser og nerver i kroppen, permanent hvis man inntar for mye av stoffet.

Og nei, folk dør ikke av hasjen, men av det rundt, som du selv sier.
Men hvis hasjen er årsaken til "det rundt" som man dør av, så burde det være grunn nok til ikke å legalisere jævelskapet.
Det er jo også verdt å nevne i denne sammenheng at majoriteten av dop-misbrukerne og narkovrakene som har fått hele livet ødelagt, i sin tid begynte med hasj. Det er det vanligste springbrettet til sterkere og verre stoffer.
Så det så.

InnleggSkrevet: Ons 14 Mai 2003, 10:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
hiphop
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 13 Mai 2003
jeg vi heller røyke ett par ganger enn å drikke nesten heletiden

InnleggSkrevet: Ons 14 Mai 2003, 15:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003
hmm karnskje det burte være salg av arsen og blåsyre så ola eller kari nordmann kan bruke det som de lyster?

InnleggSkrevet: Søn 18 Mai 2003, 00:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

hiphop skrev:
jeg vi heller røyke ett par ganger enn å drikke nesten heletiden

Jeg vil heller gjøre ingen av delene, jeg.
Aktive hjerneceller er bra. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Søn 18 Mai 2003, 08:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003
Sitat:
Det er slangegift også, så det er ikke noe argument.

Damn.. er slangegift ulovlig?? Jeg hadde nå forferdelig lysst til å sette noen slangebitt i kveld Sad

Sitat:
Ja seffern, men det bør merkes som kjemikalier flest, med en svær X med advarselen "Kreftfare: Må ikke innhaleres."

I nederland (og sikkert en rekke andre land) er nesten halve røykpakken dekket med advarsler Very Happy i like it!

Sitat:
Det er jo også verdt å nevne i denne sammenheng at majoriteten av dop-misbrukerne og narkovrakene som har fått hele livet ødelagt, i sin tid begynte med hasj. Det er det vanligste springbrettet til sterkere og verre stoffer.
Så det så.

Da er det vel "verdt" å nevne at de fleste dopmisbrukerene også røyker tobakk. Og de har nok drukket sin andel alkohol før de startet på ulovlige narkotikum. For faen, de går jo med joggesko også! Mad

Eneste grunnen til at hasj fører til bruk av tyngre stoffer er at man faktisk er nødt til å oppsøke relativt suspekte miljøer for å få tak i det. Om stoffet hadde vært legalisert hadde "springbrett" argumentet falt helt bort.

Når det er sagt, så har jeg ingen problemer med å godta at hasj ikke er legalisert. Forbudet er relativt absurd om man ser på fakta alene, men jeg vil gjerne slippe å gå på gaten og få den kvalmende hasjrøyken i trynet. Noe som faktisk var tilfellet i amsterdam.

Sitat:
"Det Tom Erik sa"

Godt sagt! Mr. Green

Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?

Press this, you triggerhappy semicolonists!

InnleggSkrevet: Tir 20 Mai 2003, 09:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

stjernesludd skrev:

Da er det vel "verdt" å nevne at de fleste dopmisbrukerene også røyker tobakk.

Poeng.
Da får man vel forby tobakk også da! Mr. Green

Joggesko og alkohol henger forøvrig ikke noe videre sammen med hasj og dop.
Faktisk får jeg ofte høre argumentet fra hasjbrukere "jeg vil heller røyke litt hasj en gang i blant enn å drikke hele tiden for samme opplevelse."

Barnløse nonner har heller ikke noe med hasj å gjøre.
SÃ¥vidt jeg vet. Wink

InnleggSkrevet: Tir 20 Mai 2003, 10:15
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vampira
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Jeg synes det er bare tull at det skal legaliseres.
De som vil røyke hasj, får jo tak i det de trenger og politiet bryr seg ikke stort om å mase med den vanlige brukeren. SÅ hvorfor skal det legaliseres for å prakkes på fler?

nei, de som har lyst til å ta seg en fyrings, skal få lov av meg til å gjøre det! Jeg tror det er fler som ville plages med det, enn de som ville nyte det, hvis det skulle bli legalisert.

Men en liten ekstraopplysning til alle som klager over skader: det er bevist at det er farligere å drikke alkohol en gang i uken, enn å røyke hasj en gang i uken! Shocked

InnleggSkrevet: Tir 20 Mai 2003, 10:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Veronica skrev:

Joggesko og alkohol henger forøvrig ikke noe videre sammen med hasj og dop.

Alkohol er nå et narkotisk stoff det òg. Du syns sammenligningen med røyk var ok fordi du ikke røyker, tipper jeg Wink Men, ok. Forby tobakk! Very Happy

Det er bare det at du trekker fram at "de brukte hasj før de begynte med heroin". Javel. Da sier jeg at de drakk alkohol før de begynte med heroin. Hvem får bestemme hvor man trekker grensen?
Sitat:

Barnløse nonner har heller ikke noe med hasj å gjøre.
SÃ¥vidt jeg vet. Wink

Det er de som har barn som dealer Rolling Eyes

narko´tisk a2 bedøvende, smertestillende, stimulerende et n- middel, stoff

InnleggSkrevet: Tir 20 Mai 2003, 10:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

stjernesludd skrev:

Alkohol er nå et narkotisk stoff det òg. Du syns sammenligningen med røyk var ok fordi du ikke røyker, tipper jeg Wink

Jeg røyker ikke, det stemmer, men det har ingenting å gjøre med sammenligning med tobakk og hasj.
Sammenligningen kommer av at begge midlene fungerer på samme måte; man inhalerer det gjennom lungene.
Det stiller i en annen klasse enn å drikke.

stjernesludd skrev:

Da sier jeg at de drakk alkohol før de begynte med heroin.

Ikke nødvendigvis.
Og det har heller ikke nødvendigvis en sammenheng.
De aller fleste av jordens befolkning drikker vel alkohol, men dette gjør ikke at de begynner med dop senere.
En stor andel av de som hasjer, derimot, begynner med sterkere droger med tid og stunder.

Jeg sier ikke at alkohol er bra. Jeg drikker ytterst sjeldent selv.
Men jeg tror faktisk at alkohol gjør mindre skade enn hasj gjør, hovedsaklig på grunn av hva det det ene og det andre kan resultere i, og ikke pga av medisinske årsaker (ref. Vampiras siste innlegg).
Enkelte som drikker alkohol, blir avhengig av dette og blir alkoholiker.
En hel del flere som begynner med hasj, går videre til sterkere midler etter hvert, og blir narkovrak.
Det er snakk om to forskjellige substanser, som ikke kan sammenlignes på noen annen måte enn at "de kan begge være skadelige."

InnleggSkrevet: Tir 20 Mai 2003, 11:22
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Veronica skrev:

Jeg røyker ikke, det stemmer, men det har ingenting å gjøre med sammenligning med tobakk og hasj.
Sammenligningen kommer av at begge midlene fungerer på samme måte; man inhalerer det gjennom lungene.
Det stiller i en annen klasse enn å drikke.

Måten et stoff "konsumeres" på har vel liten relevans? Å si at alkohol ikke "henger sammem med" hasj fordi det ene stoffet røykes er litt søkt.
Veronica skrev:
stjernesludd skrev:
Da sier jeg at de drakk alkohol før de begynte med heroin.

Ikke nødvendigvis.
Og det har heller ikke nødvendigvis en sammenheng.
De aller fleste av jordens befolkning drikker vel alkohol, men dette gjør ikke at de begynner med dop senere.
En stor andel av de som hasjer, derimot, begynner med sterkere droger med tid og stunder.

Fortell meg hvor du har denne informasjonen fra. Er det virkelig sånn at en stor andel av de som røyker hasj begynner på sterkere stoffer? Og dersom de gjør det, hvorfor tror du det? Jo, nettopp.. fordi det er ulovlig. Og i en legaliseringsdebatt blir det litt bakvendt å benytte argumenter som faller bort dersom stoffet legaliseres. Da er jo egentlig argumentet best benyttet som støttefor legalisering.. ?

Sitat:

Enkelte som drikker alkohol, blir avhengig av dette og blir alkoholiker.
En hel del flere som begynner med hasj, går videre til sterkere midler etter hvert, og blir narkovrak.
Det er snakk om to forskjellige substanser, som ikke kan sammenlignes på noen annen måte enn at "de kan begge være skadelige."

Igjen.. du drar frem argumentet om at de som røyker hasj, blir narkovrak. Tror du virkelig at dette er sant?

InnleggSkrevet: Tir 20 Mai 2003, 20:11
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
Jeg tror ikke man blir narkovrak av å røyke hasj. Jeg tror heller ikke man blir alkoholiker av å ta en pils i ny og ned.

Men jeg vet (på grunnlag av ganske mye forskning, og på grunnlag av at jeg har sett utviklingen selv) at hasj sløver ned hjernen. Permanent!

Alkohol gjør deg bare sløv til rusen er borte.

Og. Det kommer ikke til å være færre hasj-røykene mennesker her i landet hvis det blir legalisert. Det kommer mest sannsynligvis til å være flere.
Og etter å ha sett kristiania og amsterdam så har jeg ikke lyst til at det skal bli slik i norge. rett og slett.

InnleggSkrevet: Tir 20 Mai 2003, 22:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

stjernesludd skrev:

Måten et stoff "konsumeres" på har vel liten relevans? Å si at alkohol ikke "henger sammem med" hasj fordi det ene stoffet røykes er litt søkt.

Vel, det synes ikke jeg. Fordi det faktisk er snakk om to helt forskjellige stoffer. Naturlig nok vil de da ha forskjellig virkning. Det sier seg jo egentlig selv.

stjernesludd skrev:

Fortell meg hvor du har denne informasjonen fra. Er det virkelig sånn at en stor andel av de som røyker hasj begynner på sterkere stoffer? Og dersom de gjør det, hvorfor tror du det? Jo, nettopp.. fordi det er ulovlig.

Informasjonen har jeg fra observasjoner gjort av meg selv på slike tilstander i mitt nærmiljø, og fra et generelt nyhetsbilde.
Nei, jeg har ingen tall, men jeg mener å ha lest en god del nyhetsartikler og helseartikler som omhandler dette, og som kan fortelle at man er i hardest vær når man røyker enn når man drikker.

Jeg tviler sterkt på at de som begynner på sterkere stoffer gjør det fordi det er ulovlig. Det mangler jo fullstendig logikk.
Det slår meg som mer sannsynlig at de fortsetter på hardere stoffer fordi de etterhvert blir så vant med tilstanden hasjen setter dem i, at de må ty til sterkere midler for å bli så ruset som de ble av hasjen til å begynne med.

stjernesludd skrev:

Igjen.. du drar frem argumentet om at de som røyker hasj, blir narkovrak. Tror du virkelig at dette er sant?

Jeg sier ikke at alle blir det. Men det forekommer oftere enn at de som drikker blir alkoholikere.
Det var du som først begynte denne sammenligningen med alkohol. Tunge

InnleggSkrevet: Tir 20 Mai 2003, 23:04
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Shealien skrev:
Alkohol gjør deg bare sløv til rusen er borte.

HEH! Tror jeg ikke på ett sekund.. eller jo.. nei! ikke ett sekund! Jeg er SIKKER på at alkohol har skadelige virkninger PSYKISK ved langvarig bruk

InnleggSkrevet: Tir 20 Mai 2003, 23:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ved langvarig bruk, ja. SÃ¥klart.
Men nå var det snakk om kortvarig. Wink

InnleggSkrevet: Tir 20 Mai 2003, 23:16
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

okey, men da er det likt.. begge sløver hjernen kortvarig

InnleggSkrevet: Tir 20 Mai 2003, 23:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 11 [215 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, ..., 9, 10, 11 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet