DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
EU
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 8 [144 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3, ..., 6, 7, 8 Neste
Av Innlegg
Puseklatt
Gjest

EU

Hvorfor skal ikke Norge vĂŠre medlem av EU?

InnleggSkrevet: Sűn 08 Apr 2001, 22:10
    Til Toppen 
fido
Administrator
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Re: EU

Fordi vi fortjener det!

InnleggSkrevet: Man 09 Apr 2001, 13:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Zala
Gjest

Norge skiller seg klart ut fra resten av Europa nÄr det gjelder Þkonomi og velstand. En del mindre velstÄende land i Europa har nytt godt av EU-godene. Og pÄ den mÄten har EU blitt opplevd som svÊrt positivt for mange land. Norge er som sagt ikke som andre land. Mest pga. oljen. NÄr Europa (EU) er inne i en god Þkonomisk periode, gjelder det motsatte for Norge. Og nÄr Norge er i en god Þkonomisk periode sliter Europa. Norge har en voldsom formue i oljefond. Denne formuen er meningen skal bli brukt hvis Norge kommer i en Þkonomisk krise. Hva tror du da vil skje hvis vi blir medlem av EU? Da blir det EU som bestemmer over Norge sine rikdommer og ressurser. Det blir EU som tar alle beslutninger. Disse beslutningene tas etter hva som er bra for Europa, ikke hva som er best for Norge primÊrt.
En dag vil nok Norge vÊre medlem av EU, og pÄ sikt sÄ kommer nok Europa til Ä bli et eget land. Det er iallefall det som er fÞlgen av den Europeiske Union. SÄ lenge vi kan beholde landet for oss selv og bestemme ting selv jo bedre. Hvorfor gi fra oss makten til noen i Brussel?
De fleste "ja-mennsker" i Norge tror at det er sÄ bra Ä bli med i EU, fordi det blir sÄ mye billigere mat og rÞyk og alkohol osv.
Hva med Ä tenke pÄ hva EU egentelig gÄr ut pÄ..?

InnleggSkrevet: Man 09 Apr 2001, 16:45
    Til Toppen 
Puseklatt
Gjest

AltsÄ, det du sier der, er vel at Norge har masse rikdommer som vi ikke for NOEN pris skal dele med andre land som sliter noe jÊvlig? Norge tjener fÞkkings 600 millioner HVER dag pÄ oljen. Er det ikke da bare rettferdig at vi deler litt av den helvetes store formuen vi sitter og ruger pÄ?

InnleggSkrevet: Ons 11 Apr 2001, 10:07
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003

Skal Norges rikdommer deles med noen (det mener jeg sÄ absolutt de burde), synest jeg ikke det bÞr vÊre alle de andre rike landene i Europa. Ikke primÊrt i alle fall.
Men Ä sitte og ruge pÄ dem er det dummeste vi kan gjÞre.

Jeg er mot norsk EU-medlemskap.

InnleggSkrevet: Ons 11 Apr 2001, 20:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003

Jeg kan godt vÊre enig i at vi skal dele med de som ikke har like masse som oss.. men Norge bruker faktisk en del penger pÄ U-landshjelp.. og det er U-landene vi bÞr dele med.. ikke de landene som er med i EU.. for de har nok penger som det er.. det er en grunn til at de ikke vil la Þstblokklandene bli medlem helt enda.. dem er ikke rike nok...

InnleggSkrevet: Ons 02 Mai 2001, 21:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Kverulant
Gjest

Ingen EU-land sliter noe jÊvlig, som du sÄ pent setter det. Og Norge er sÄ vidt jeg fornemmer det landet som gir med U-land stÞtte i forhold til innbyggertall (kroner pr innbygger) av alle alnd i verden, sÄ kom ikke her og pÄstÄ at vi er gniere...

InnleggSkrevet: Fre 16 Nov 2001, 18:00
    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
U-hjelp..

..er kanskje ikke den riktige mÄten Ä hjelpe u-landene pÄ om de skal fÄ Þkonomien opp Ä gÄ og slippe Ä vÊre avhengige av oss..

men det er kanskje det vil vil.. at de skal vĂŠre avhengige av oss..

InnleggSkrevet: Man 26 Nov 2001, 17:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
David Oftedal
Gjest

Selvstyre

Norge bĂžr ikke vĂŠre medlem av EU pga. lovreguleringen fra BrĂŒssel.
Avtalene om nedsatt toll og felles innvandring mellom landene er utmerket, synes jeg.

-David

InnleggSkrevet: Fre 16 Aug 2002, 13:34
    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Jeg er for norsk EU medlemskap. Fordi:

- Bare som medlem vil norske politikere ha en finger med i spillet om organiseringen og fordeling av makt og penger. Ellers fÄr vi Storebror(Les:EU) mot lillebror(Les:EØS) der den fÞrstefÞdte alltid seirer. EU lytter mer til medlemmer enn utenforstandere.

- Et samlet EU vil fÄ supermakt-status pÄ lik linje med USA, Russland og Kina. En viktig maktfaktor er fast plass i SikkerhetsrÄdet og medfÞlgende vetorett. Dette oppnÄs nÄr alle landene er samlet, og det krever faktisk at vi ogsÄ fÄr ut fingeren.

- Ressursene vÄre blir fordelt og brukt pÄ en mer fornuftig mÄte. Ja, de folkerike landene pÄ fastlandseuropa fÄr mer ressurser grunnet stÞrre populasjon, og vi vil merke en nedgang i Þkonomien her oppe, men dette er faktisk rettferdig. Vi sitter bare og ruger pÄ grunkene likevel til de blir gamle og rÄtne. Det er naturlig Ä bygge flest hus der det bor flest folk.

- Mye av det politiske og Þkonomiske systemet i dagens EU-land mÄ gjennomgÄ store forandringer over sikt. Vekk med toll og moms og komplekse progressive skatteordninger og seff kongehus(takk og farvel). Dette er pÄ tide folkens. 1/3 eller mer av norges arbeidende befolkning er ansatt i stat og kommune! Hva med verdiskapning? Hva med nytenkning og nedkutting av kostbart og ubrukelig byrÄkrati? Skjerpings norge!

- Glem NATO(USA) som vÄr reddende engel om vi skulle bli utsatt for krig. Kan vi stole pÄ USA etter hvordan de overkjÞrte alle tvilere pÄ irak-krigen og faket bevis for biovÄpen for Ä fÄ et pÄskudd for Ä rykke inn? Hva om de skulle fÄ Hitler: Second Edition som president en gang? Ingen vil vÊre sterke nok til Ä stÄ imot. Et samlet og sterkt EU vil kunne skape en motpol til maktkonsentrasjonen i Amerika og se til vÄre interesser som en del av europa.

- Å fjerne landegrenser og skape en felleskultur i Europa med fri handel og ferdsel vil forebygge fordommer og nedsettende holdninger blant folk og kvele den forhatte nasjonalismen, fredens verste fiende.

Jeg kan fortsette i timesvis, men nÄ er det natta Wink

InnleggSkrevet: Lűr 10 Mai 2003, 04:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003
hva med bonde samfunnet hva faen skal di leve av?

Ä sÄ fÄr vi enda mer arbeids ledighet

hadde det vÊrt opp til meg hadde jeg sagt nei til EØS Mad

og jeg sier nei til eu

InnleggSkrevet: Lűr 10 Mai 2003, 17:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Det er ubrukelig med bÞnder i Norge. Hvorfor skal man dyrke og slite med elendige vÊrforhold her oppe nÄr det er mye mer effektivt Ä drive pÄ nede i sÞr? Som en del av landet EU i framtida vil det Ä spise mat fra sÞreuropa ikke engang stemples som importmat. Geografien her i landet er sÄ ekstrem at det knapt finnes noen skarve prosent dyrkbar mark. Hvorfor ikke heller satse pÄ noe som geografien her kommer oss til gode pÄ? F.eks utbygging av miljÞvenlige vann- vind- og bÞlgekraftverk.
Dessuten, nÄr det er sÄ ille at den norske staten skyter inn penger i jordbruket for Ä senke matprisene pÄ "godt norsk" slik at de holder seg konkurransedyktige bÞr noe gjÞres. Jeg mener, det staten taper pÄ Ä holde liv i de fÄ spredte bÞndene her til lands henter de inn igjen gjennom skatter og avgifter. Dvs at vi egentlig betaler mye mer for "godt norsk" enn det som stÄr pÄ pakka. Vi betaler faktisk for det selv om vi skulle finne pÄ Ä kjÞpe import! Er bÞndene virkelig sÄ hellige at vi skal betale fra egne lommer fo Ä la dem holde pÄ med sitt? Hvis man absolutt skal vÊre bonde, fÄr man enten finne seg i at det blir lite lÞnnsomt eller flytte til et sted der det lÞnner seg.

Dyrk etter forholdene, mener nĂ„ jeg. Å ha et bondesamfunn i Norge er bortkastet.

InnleggSkrevet: Lűr 10 Mai 2003, 17:50
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
martefine
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 12 Apr 2003
Ja til folkestyre
Nei til EU!!!

InnleggSkrevet: Lűr 10 Mai 2003, 17:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Shai_Tan

Ble Medlem: 08 Apr 2003
Eyden flytt til sverige sÄ fÄr du eu`n din

og arbeidsplasser?

Eyden skrev:
Det er ubrukelig med bĂžnder i Norge. .

og vips sÄ gikk gjÞrsell fabrikantene konkurs enda flere arbeidslÞse

ogsÄ kunn ete drittmat fra eu og pluselig sÄ vil eu feks ha tÞmeret vÄrt, skauen vÄr, legemidlene vÄre osv.

NEI TIL EU Mad

InnleggSkrevet: Lűr 10 Mai 2003, 18:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
NÄr det gjelder dette med bÞnder...
Jeg synes det er viktig Ä se forskjell pÄ jordbruk og skogbruk. Jordbruk har man strengt tatt i dette landet (med noen fÄ unntak) kun drevet for Ä ikke sulte ihjel, ikke for Ä tjene penger. Iallefall var det slik i "de gode, gamle dager." Men vekstforholdene er jo stadig slik at selv en bonde som jobber og sliter som en helt, allikevel kan oppleve Ä sÄvidt gÄ ut i null Þkonomisk sett, ved Ärets ende. Økonomisk sett er det meningslÞst, men penger er vel ikke alt? Skogbruk derimot, kan man faktisk tjene ganske godt pÄ, og svÊrt mange bÞnder driver lÞnnsomt skogbruk.

Uten at jeg skal gÄ videre inn pÄ grunnene til hvorfor her, synes jeg at norsk landbrukspolitikk er helt tragisk. Men det er faktisk mulig Ä vÊre bonde i Norge, og drive Þkonomisk forsvarlig!

InnleggSkrevet: Sűn 11 Mai 2003, 00:49
Eyden
Veronica
Veronica

martefine skrev:
Ja til folkestyre
Nei til EU!!!

Som om vi har et folkestyre i dette landet! PhÞ, riktignok lever vi i et demokrati, men har folket reell makt? Overhodet ikke! Vi har et representativt demokrati, dvs at vi velger folk til Ä styre for oss. Det i seg selv sier noe om ola nordmanns egentlige politiske engasjement. Et fÄtall unge mennesker stemmer i det hele tatt, mens de gamle og senile som ikke ser lenger enn trynefaktor og eldreomsorgspropaganda leverer sin stemme av gammel vane. Det er liten nyskapning innen politiske ideologier, og lite skiller egentlig representantene fra hverandre annet enn forskjellige seksuelle legninger, men det hÞrer vi altfor mye om uansett. SÄ nÄr de av oss som stemmer gjÞr det, blir det ofte Ä velge det "mindre ille" partiet blant alle de hÄplÞse. Det er ingen mulighet for folket Ä direkte pÄvirke enkeltsaker. Folkeavstemninger, som er folkestyrets hjÞrnestein, skjer gjerne med 5+ Ärs mellomrom. Vi skulle hatt saker oppe til avstemning hos folket kontinuerlig.

st_stakan skrev:
Eyden flytt til sverige sÄ fÄr du eu`n din

Ikke spesielt god argumentasjon nÄr det gjelder politiske diskusjoner. Selve hensikten med Ä debattere er jo Ä belyse og kritisere det vi mener er feil og prÞve Ä vinne fram sitt eget synspunkt. Man oppnÄr ingenting politisk ved Ä rÞmme fra konflikter eller svelge kameler. Dessuten, "min" eu innebÊrer norsk medlemskap, faktisk totalt europeisk medlemskap.

st_stakan skrev:
og vips sÄ gikk gjÞrsell fabrikantene konkurs enda flere arbeidslÞse

http://www.hydro.com/no/about/business_areas/agri/
Jeg tror neppe verdens stÞrste eksportÞr av gjÞdsel ville gÄ konkurs med det fÞrste... VÄr lille andel landbrukere er knapt en drÄpe i havet.

Forresten enig med Glahn, vi har mye Ä hente pÄ skogbruket her.

InnleggSkrevet: Sűn 11 Mai 2003, 03:52
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
martefine
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Jeg er helt og fult i mot EU for da mister Norge alt sitt sÊrpreg... Det er ikke det at jeg er sÄ utrolig glad i norge, men jeg syntes dete er feil, nÄr en eller annen tulling nede i huta heita skal bestemme over dettte lille landet i nord... over alle land egentlig....
NÄr det var klima konferanse i johannesbourg i fjor... Kunne EU landene snakke tilsammen i fem minutter.... AltsÄ... Alle EU landene mÄtte bli enige om akuratt hva de ville si sÄ en person kunne vÊre talsmann for dem. Norge derimot hadde ogsÄ 5 minutter, men vi er jo bare et land.. Om vi ikke fÄr utrettet mye som et land blir vi i alle fall hÞrt... Jeg vil ikke bo i et land som mister alt av olje, fisk, skog og Þkonomi bare fordi en liten fjott av en ikke nordmann har bestemt det....Derfor velger jeg og gjennta mag selv....
JA til folkestyre
Nei til EU

InnleggSkrevet: Sűn 11 Mai 2003, 09:54
Eyden
Veronica
Veronica

SÄ du sier at ekte folkestyre er nÄr norge har makt tilsvarende alle EU landene til sammen? At vi skal kunne overstyre andre land som er bÄde stÞrre og mer folkerike enn norge? Unnskyld meg, men hva slags demokrati er det? Du sier i praksis at du vil normenn skal ha mer makt enn feks svensker eller tyskere nÄr de avlegger stemme! Det er en svÊrt egosentrisk tanke som grenser til fascisme Ä si at nordmenn er bedre enn andre folk. Du mÄ tenke pÄ at det bare er ren slump som har gitt norge sin gode Þkonomi. Oljerikdommen er geografisk betinget, og er ikke et resultat av at vi er sÄ fordÞmt bedre enn andre.

Og hva er det av pengene vÄre vi kan miste da? Ingenting av inntektene vi fÄr fra nÊringene gÄr til oss uansett! Vi har et enormt oljefond som ingen rÞrer. Blir ikke brukt selv om det oppstÄr krisetider som feks strÞmkrisa som har herja akkurat.

InnleggSkrevet: Sűn 11 Mai 2003, 14:58
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
martefine
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Tolk det som du vil, men jeg sa faktisk aldri at jeg syntes andre land skulle vĂŠre med i EU heller... Verden hadde vĂŠrt mye bedre uten EU i det hele tatt...

InnleggSkrevet: Sűn 11 Mai 2003, 15:02
Eyden
Veronica
Veronica

Det er en urealistisk Þnsketenkning uansett. NÄ er EU allerede etablert og vil fortsette Ä vokse seg sterkere enten vi nordmenn vil eller ikke. SpÞrsmÄlet er bare om vi skal bli medlem eller ikke, og slik som dagens situasjon er har vi flest fordeler av Ä vÊre medlem. Dessuten, landegrenser er noe herk! Det er en grunn til at Norge ble samlet til ett rike

InnleggSkrevet: Man 12 Mai 2003, 00:25
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 8 [144 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3, ..., 6, 7, 8 Neste
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet