DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Selvmord som protest
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [38 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
SÄ hva er forskjelen pÄ en som skal til himmelen og en som skal til Nirvana? Begge to vil jo et Ändelig sted, forskjelen er vel at i Nirvana er det dÞdt som faen fordi Nirvana ÄppnÄs ved og blokke ut alle tanker og fÞlelser, mens i himmelen kan man sitte og se pÄ tv med Elvis og Jesus og drikke pils og ete pizza osv.... Himmelen hÞres mer spendene ut, men uansett Razz Det var engang munken, muslimen og kristenmannen som skulle se hvem som kunne glede sitt folk mest. Kristenmannen var fÞrst ut, han trykket opp 1000 eksemplarer av "Bibelen" og gikk dÞr til dÞr for Ä spre guds ord, for og glede sin gud og sitt folk, han kom til himmelen.
Neste ut var muslimen. Han gikk pÄ "black bazaar" og kjÞpte 10 kilo med C4 og en trÄdlÞs detonator, sÄ puttet han alt i en ryggsekk og tasset inn i den mest befolkte bygningen i nabolandet og sprang seg selv mens han ropte ut sin sak for og glede sitt folk og sin gud, han kom til himmelen. SÄ var det munken sin tur, han gikk ned til den mest trafikerte gaten i landet sitt, satte seg ned midt i veien og fikk 2 kompiser til og sette fyr pÄ seg selv uten og fortelle de rundt seg hvorfor han gjorde det, for og glede sitt folk. Han kom til Nirvana. Hvem vant? Ingen, de er en gjeng med idioter alle 3 siden det eneste stedet man havner nÄr man dÞr er under jorda eller i en krukke. Alle 3 hadde samme hensikt med hva de gjorde, og DET var min sammenligning med munken og terroristen, og det kan ingen nekte for Razz

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Fre 30 Mar 2007, 20:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Hvis hensikten er "spre budskap" sÄ kan jeg vÊre enig, men hvis du legger noe mer i det enn det er jeg ikke enig.

InnleggSkrevet: Fre 30 Mar 2007, 21:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Zylfia skrev:
Ennasus skrev:
Heheh, jeg synes bla i sammenligningen med den buddhistiske munken og muslimer bÞr fÄ en ting klart: Muslimer tror pÄ en gud, og kun en. Buddhister tror pÄ mange guder.
Muslimsk religion ligner mye mer pÄ Kristendom (i og med de har samme rÞtter), enn Buddhisme gjÞr. Den handler om noe helt annet enn det vi tenker pÄ som religion. Derfor er det nesten ikke sammenligningsverdig med den religiÞse terorisme som vi kjenner. Det er mer en religiÞse fanatisme.

Kanskje var ogsÄ munken fanatisk nÄr han gjorde det, men mitt point var mest at det var i fredens navn, for Buddhisme kommer fra Hinduisme, og de gjÞr (bokstavelig fortalt) ikke en flue fortred..

Men det er nok ogsÄ mye jeg ikke vet her!

Smile

Blander du Buddhisme og Hinduisme nÄ?

Buddhisme er en levemÄte. Den bygger pÄ prinsippene om respekt for alt liv, samt en mÄteholden livsfÞrsel, fokuserer pÄ etisk-moralsk selvdisiplin, meditativ konsentrasjon, uforbeholden kjÊrlighet og visdom.
Buddhisme er basert pÄ levemÄten og tankene til Buddha. Siddartha Gautama fikk Êrestittelen Buddha, det vil si «den oppvÄknede», og vandret rundt og spredte sin innsikt og kunnskap i 45 Är. Dette er vel det moderne buddhister ogsÄ mener Ä gjÞre med Ä "forkynne".
(les mer pÄ Wikipedia om dette)

NÄr det kommer til Hinduisme, sÄ de tror pÄ mange guder, men faktisk er alle disse gudene _sider_ av _en_ gud. Alle sidene av denne hovedguden er blitt personifisert, og er blitt en "gud", og det er disse sidene man ber til. Eksempelvis er Ganesh visdommens gud, og mange hinduistiske studenter ber til denne guden.

Nei, jeg blander dem ikke, men det er fullt mulig at jeg ikke vet sÄ mye om det. Det sise da likevel at Buddhismen er sprunget ut av Hinduismen, slik som at Islam og Kristendom har sprunget ut av JÞdedom..
Mener ogsÄ at Buddha var hindusit, i hvertfall til Ä starte med.

Men ja, jeg fÄr vel se litt nÊrmere pÄ det.

InnleggSkrevet: Tir 03 Apr 2007, 13:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg vil mye heller leve for noe, enn dÞ for noe. Det skal mye til fÞr du fÄr meg bort fra det prinsippet der.

InnleggSkrevet: Man 09 Apr 2007, 15:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005
Darkfrog: For Ä henvise til et av dine tidligere innlegg: Mener du virkelig at det er viktigere at en enkelt 10-Äring fÄr leve en beskyttet oppvekst, enn at en hel folkegruppe fÄr frigjort seg fra undertrykkelse?

Dette er en type mot jeg beundrer og det er fremfor alt et tegn pÄ at undertrykkelsen i Vietnam hadde kommet sÄ langt at de ikke sÄ noen annen utvei. Jeg kan vanskelig tenkte meg at dette var fÞrstevalget til buddhistene, de hadde nok forsÞkt andre tilnÊrminger og diplomatiske grep fÞr de dristet seg til Ä gjÞre dette. NÄr en religiÞs retning eller en folkegruppe (som har en egen "way of life") blir undertrykkt er som regel lÞpet kjÞrt for konvensjonell diplomati. Ta Hitler-tyskland, for eksempel.

Paralellen til terrorister er ikke sÄ sÞkt som det blir nevnt heller, da terrorister ogsÄ som regel slÄss for sin religion, filosofi eller "way of life", bare at de bruker andre midler. Om du er enige med dem eller ikke.

InnleggSkrevet: Man 09 Apr 2007, 16:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006
Death for a 'way of life'... NÄja.
Bede Ä dÞ for egen hÄnd for andre, enn for egen hÄnd for Ä slippe seg selv...?

La oss alle drepe oss selv for Ă„ redde regnskogen og fattige barn i Afrika!

InnleggSkrevet: Man 09 Apr 2007, 17:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ja. Faktisk. Om det hadde hatt noen form for effekt hadde jeg absolutt stĂžttet det.

InnleggSkrevet: Man 09 Apr 2007, 17:31
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Skal bli... Hvis du mener det, sÄ. I'm right on it.

InnleggSkrevet: Man 09 Apr 2007, 18:50
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

NĂ„ er du bare vrang!

InnleggSkrevet: Man 09 Apr 2007, 19:43
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

SparrowN skrev:
NĂ„ er du bare vrang!

I'm not a reluctant kid, just so you know.

It's people that matter in this world, not causes. DĂšt er mitt poeng.
Jeg skal unngÄ all ironi fra nÄ av.

InnleggSkrevet: Man 09 Apr 2007, 19:51
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ja, og derfor er saker som angÄr mange mennesker viktigere enn ett enkelt menneskes skjebne. Jeg sier ikke at det er greit som en vanlig lÞsning pÄ en konflikt, men i ekstreme tilfeller kan det blir nÞdvendig.

InnleggSkrevet: Man 09 Apr 2007, 19:55
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ah, men bare hvis det er den riktige saken, hva?

Tenk deg nÄ at noen du var glad i, for eksempel jeg, tok livet av meg ved Ä kjÞre bilen min inn i en fjellvegg, fordi jeg var overbevist om at det ville hjelpe feminismen pÄ dens vei mot diktatur i de machoistiske hjerner. Da ville du anse det som et akseptabelt og nÞdvendig middel, fordi mitt offer gjorde at saken kom i fokus og ble hjulpet.

Hadde jeg derimot gjort det fordi det ville overbevise regjeringen om Ä utelukke alle sosialisatiske partier, ville du sannsynligvis sett pÄ det som idiotisk, trassig og feil.

Man burde ha mer respekt for menneskeliv til Ä mene at det er riktig Ä ta livet av seg for at andre skal fÄ en bedre levestandard, bli sterkere i troen, etc etc.

InnleggSkrevet: Man 09 Apr 2007, 20:22
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Ja, det er litt absurd Ă„ dĂž for liv. Og det er ekstremt.
Men spÞr du foreldre om de i en absurd situasjon ville dÞ for at barna skulle fÄ leve, vil de aller fleste foreldre svare at de ville dÞ uten Ä blunke. Selvsagt som siste utvei. Poenget mitt er at det ikke alltid er moralsk forkastelig Ä dÞ for liv, det kan faktisk vÊre riktig.

SÄ kan man si at en livsfilosofi og et barns liv ikke kan sammenlignes. Men er man nok opphengt i sitt livssyn, blir livet uten det ikke noe liv, og pÄ den mÄten kan det sammenlignes. Man dÞr for noe(n) man elsker, fordi det er nÞdvendig.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 09 Apr 2007, 23:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Det er noe helt annet. I sÄ fall er det snakk om individers offer for noen de er glad i, og i den sammenhengen vil jeg si det kunne vÊre riktig, ja.
Men det er forutsatt at man likestiller en sak med sitt barns liv. (Jeg mener man ikke burde elske en sak slik man elsker et menneske.) Men i sÄ tilfelle er jeg tilbÞyelig til Ä enig. Det blir i alle fall forstÄelig.

InnleggSkrevet: Tir 10 Apr 2007, 19:19
toth42
Cowboy
Cowboy

Corvus skrev:
Det er noe helt annet. I sÄ fall er det snakk om individers offer for noen de er glad i, og i den sammenhengen vil jeg si det kunne vÊre riktig, ja.
Men det er forutsatt at man likestiller en sak med sitt barns liv. (Jeg mener man ikke burde elske en sak slik man elsker et menneske.) Men i sÄ tilfelle er jeg tilbÞyelig til Ä enig. Det blir i alle fall forstÄelig.

At du mener det er feil Ä elske en sak pÄ linje med barn er helt fair og forstÄelig.. Men endel religioner lÊrer jo opp tilhengerne til Ä elske guder/formÄl over alt annet, ogsÄ sine barn. NÄ husker jeg ikke bibelhistoria helt, men jeg lurer pÄ om ikke det var Abraham som ble bedt av Gud Ä ofre -drepe- sin sÞnn. Han lyet, men ble stoppet av Gud rett fÞr, da det var en prÞve..
Jeg sier pÄ ingen mÄte at dette er riktig, men vil ha frem at for noen mennesker kan formÄl/sak vÊre like viktig som medmennesker.
Og.. Strengt tatt, nÄr det gjelder munker; De har jo aldri barn Ä prioritere, sÄ det er naturlig at saken stÄr hÞyt..

InnleggSkrevet: Tor 12 Apr 2007, 09:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Jeg mener fremdeles det ikke er riktig Ä syns det er greit at folk ofrer seg selv nÊrmest for Ä fÄ gjennomslag for en livsfilosofi, pÄ samme mÄte man ville ofret seg for en man var glad i.

NĂ„ var jo barn strengt tatt ment som et hypotetisk eksempel, vi kan jo si bror eller mor eller venn eller fellow munk, for den saks skyld.

InnleggSkrevet: Tor 12 Apr 2007, 13:07
toth42
Cowboy
Cowboy

Corvus skrev:
Jeg mener fremdeles det ikke er riktig Ä syns det er greit at folk ofrer seg selv nÊrmest for Ä fÄ gjennomslag for en livsfilosofi, pÄ samme mÄte man ville ofret seg for en man var glad i.

Du mÄ huske at for en (f.eks) religiÞs person, sÄ er (f.eks)Gud en man faktisk er veldig glad i. For en med slik innstilling, vil det vÊre like riktig Ä ofre seg for Gud som for dattera.
Men som sagt, om DU synes det blir feil, er det opp til deg. Wink

InnleggSkrevet: Tor 12 Apr 2007, 13:33
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Syke mennesker. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tor 12 Apr 2007, 13:46
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [38 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet