|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Kurs i feministisk selvforsvar!
http://www.nettavisen.no/ioslo/article901228.ece
Jeg for min del mener dette er ett flott tiltak! Jeg håper virkelig at de jentene som har muligheten benytter sjansen.
|
_________________ Åååå, jaaa, de åpner jo døøra!
Skrevet: Tor 22 Feb 2007, 20:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 155
|
Fysisk selvforsvar er godt å kunne når man er alene på byen, men noe man får langt oftere bruk for er verbalt selvforsvar - vi vet jo alle hvor brautete og bråkjekke gutter kan være innimellom - om man føler man ikke blir hørt eller blir brukt hersketeknikker mot.
Gå på bøllekurs!
http://sosialisme.no/politikk/feminisme/blimed_boellekurs/
|
Skrevet: Søn 25 Feb 2007, 21:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Tror de to kursene går ut på mye av det samme..
|
_________________ Åååå, jaaa, de åpner jo døøra!
Skrevet: Fre 02 Mar 2007, 16:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

|
Det kan godt hende, men det kan da aldri skade å gå på begge! 
|
Skrevet: Fre 02 Mar 2007, 19:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Noe misvisende tittel det høres enten ut som selvforsvar mot feminister, ute på lur etter en saftig diskusjon (selv er jeg feminist så) eller argumenter du kan bruke i forsvar av feminismen...
Norsk språkråd ville nok hatt deg til å skrive "Kurs i selvforsvar for kvinner", men så har jo de kommet opp med mye rart gjennom tidene...
Jeg vet at det står feministisk selvforsvar i artikkelen, men feminisme er per definisjon streben etter like rettigheter for kvinner, ikke fysisk selvforsvar mot overfall. Jeg tipper de bruker ordet fordi det appelerer til unge, sterke kvinner.
På den andre siden er det sammenheng mellom å kunne forsvare seg mot overfall, og å ha like rettigheter som menn.
Sorry for den totalt unyttige posten min, btw.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Man 12 Mar 2007, 02:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

|
Reelle rettigheter og reell likestilling, ikke bare lovmessig, men samfunnsmessig også. At et kjønn går rundt og er konstant redd for medlemer av det andre er ikke likestilling i så måte. Ergo er selvforsvar for kvinner; det å gi kvinner en trygghetsfølelse, feminisme.
|
Skrevet: Man 12 Mar 2007, 23:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Vel... I den sammenheng.
Hvis en eller annen kvinne skulle vise seg å være sterkere enn meg, eller bare kamptrent (gjør et hav og fire raske i fleisen av forskjell) og svært fiendtlig innstilt overfor meg, da har jeg noe å være redd for.
I en verden hvor Ottars kvinnekrigere hersker over gatene er jeg tvunget til å forbli i min kjeller med sikkerhetslåsen på.
Jeg føler meg trygg i all hovedsak fordi folk ikke er ute i gatene for å ta knekken på meg. Hvis kvinner skal måtte lære å forsvare seg for å føle seg trygge er det allikevel ikke snakk om likhet.
Men det betyr ikke at man skal la være.
I den sammenheng må man si til alle som klager over at noen faktisk gir kvinner det råd å holde sammen, unngå farlige strøk og ikke drikke seg snydens og hjelpeløs: Dette er en helt vanlig holdning til risiko, selv om ansvaret ligger hos overgriperen.
Akkurat som jeg har eiendomsrett på egen lommebok enten den er festet til buksa og gjemt i en trang lomme, eller stikker fristende opp av baklomma (hvor det ikke anbefales å oppbevare den); på samme måte som du rådes til ikke å henge fra deg jakker med verdisaker hvor ingen passer på dem: Ikke fordi det er ditt ansvar, men fordi du ikke ønsker å bli utsatt for det.
Så får man samtidig prøve å løse problemet som ligger til grunn, enten det er ran, lommetyveri eller voldtekt.
|
Skrevet: Lør 31 Mar 2007, 13:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
Hmm synes vitterlig det høres ut som du sammenligner kvinner med gjenstander her jeg.. Lommebøker osv. 
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Tir 03 Apr 2007, 13:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Det er jo akkurat den slags lys man driver å stiller andres utsagn i for å umuliggjøre saklighet! Likheten jeg ønsker å påpeke, bare i tilfelle det er noen tvil, er at man har en gjernings...person, som bærer ansvaret for det som har skjedd, og et offer som ikke bærer ansvaret.
Og - ulikheten.
To forskjellige gjerningsperson/offer situasjoner:
Lommetyveri > Du er en komplett idiot hvis du ikke gjør de tingene du vet hjelper.
Voldtekt > Du er en ansvarsflyttende sjåvinist hvis du anbefaler ofrene aktivt å gjøre noe for å sikre seg.
Det jeg ville konkludere er at selvforsvar er en bra greie i alle fall, selv om det ikke bare er kvinnene som kan ha behov for den slags trening; og at det allikevel ikke er der problemet ligger, så man kan ikke slå seg til ro med det.
(Og ja, jeg la merke til smilefjeset)
|
Skrevet: Tir 03 Apr 2007, 15:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

|
Hvis man skal oppnå likestilling, må holdninger forandres på begge sider av den kjønnsmuren vi, til en viss grad, vil oppløse. Fysisk selvforsvar virker for meg som en ytterst midlertidig løsning på et større samfunnsmessig problem. RU's bøllekurs og guttekurs (som vi enn så lenge bare holder internt) tar sikte på at vi har et samfunn å forandre. Jeg er ikke mot selvforsvar for kvinner som sådan, men jeg mener det finnes langt mer konstruktive løsninger på lang sikt.
|
Skrevet: Man 09 Apr 2007, 15:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |