|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Selvmord som protest er det greit?
http://en.wikipedia.org/wiki/ThĂch_Quảng_Đức (kopier og lim inn adressen, spesialtegnene Ăždelegger lenken)
http://web.archive.org/web/20041010133808/http://www.uwec.edu/greider/BMRB/culture/student.work/hicksr/
ThĂch Quảng Đức satte seg ned, dynket seg i bensin og satte fyr pĂ„ seg selv i et av Saigons mest traffikerte kryss. Bildene gikk verden rundt, og fikk en masse oppmerksomhet. Som var nettopp grunnen til Ă„ gjĂžre det, fĂ„ verdens Ăžyne opp for undertrykkingen av Buddhister i Vietnam.
Noen av kravene de stilte staten:
..Asked the Diem regime to:
Lift its ban on flying the traditional Buddhist flag;
Grant Buddhism the same rights as Catholicism;
Stop detaining Buddhists;
Give Buddhist monks and nuns the right to practice and spread their religion; and
Pay fair compensations to the victim’s families and punish those responsible for their deaths.
Buddhister er jo i all hovedsak fredelige folk, og mens noen demonstrerer med Ä skade andre eller gÄ til krig, gjorde munken det pÄ denne mÄten. Noe som viser hvor sterkt han trodde pÄ sin sak, er dette sitatet fra journalisten som tok de verdensberÞmte bildene:
"As he burned he never moved a muscle, never uttered a sound, his outward composure in sharp contrast to the wailing people around him."
Dette er ett eksempel pÄ selvmord som en ekstrem men likevel "fredelig" protest. Hva syns man om det? Er det moralsk forsvarlig om det tjener sin hensikt? Er det bare dumt? Fortjener det i dine Þyne respekt/Êre Ä gjÞre noe sÄ drastisk for saken sin?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 29 Mar 2007, 10:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
Er det ikke dette terroristene gjÞr ogsÄ? De tar sitt eget liv for en sak de tror er riktig?
Ok, terroristene har en annen sak, og de tror det er riktig og fÄ med seg mest menesker i dÞden, men sett bortifra det syntes jeg ikke det denne mannen gjorde var riktig i det hele tatt. Det finnes sÄ mange andre mÄter og lÞse ting pÄ enn og ta selvmord, spesielt pÄ en sÄ drastisk mÄte som han gjorde. I likhet med terrorister syntes jeg denne mannen var en totalt idiot som var villig til og begÄ selvmord fordi han trodde pÄ noe. TÄpelig saker, heia religion! 
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Tor 29 Mar 2007, 11:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
"Heia religion".. Well.. Ha i bakhodet i det minste, at buddhisme er en ikke-teistisk( http://en.wikipedia.org/wiki/Nontheism#Nontheism_in_Buddhism ) filosofi, sÄ det er ikke snakk om Ä drepe seg for Gud eller noe i den stilen, men heller for "a way of life".
Jeg er overhodet ikke enig i sammenligningen med terrorister som tar med seg andre uskyldige i dĂžden. Đức skadet ingen andre, men gagnet derimot en hel del mennesker, da det faktisk fikk en positiv effekt for Buddhister i Vietnam. Det kan ikke sammenlignes med Ă„ sprenge seg i fillebiter pĂ„ en full skolebuss for Ă„ straffe de vantro.
|
Skrevet: Tor 29 Mar 2007, 12:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

|
Vel, kansje det ikke fikk noen fysisk skade pÄ noen, men han gjorde det pÄ den mest trafikerte gaten, noen som tilsier at alt fra smÄ barn til gamle damer sÄ dette, og hvis jeg hadde vÊrt 10-11 Är og sett en mann i full flamme sitte og brenne opp i gaten hadde jeg garantert gitt mor og far en stram psykiaterregning. Og som jeg sa, han differerer fra terrorister i den sammenheng at han ikke dreper noen, men han tar fortsatt sitt eget liv pÄ en brutal mÄte for noe han tror pÄ... Ok, hurra, han hadde en effekt pÄ budhisme i vitenam, men han fikk jo aldri oppleve det siden han drepte seg selv i samme slengen. Hvis jeg skulle gjort noe for og bedre tilverelsen til meg og mitt folk hadde jeg ikke gjort det ved og drepe megselv, da hadde jo ikke jeg fÄtt noe glede av min "effort" (dere fÄr undskylde, men jeg kan ikke norsk ), men igjen sÄ det kan det hende at jeg bare er sikkelig, sikkelig egoistisk.
Og ja, han drepte seg selv for "way of life"... Er det bare jeg som ser ironien i dette? Det jeg mener er at han drepte seg selv fordi han trodde det var riktig, akurat som terroristene dreper segselv fordi de tror at det er riktig. Det spiller ingen trille om han gjorde det for en gud eller for en folkegruppe, det har samme effekt. SÄ kansje han skal ha litt heder, han gjorde ting bedre ved og sette segselv i fyr og flamme, men det var fortsatt unÞdvendig Ä tÄpelig. Det finnes altid andre lÞsninger, man trenger ikke altid gÄ sÄ jÊvla drastisk og dramatisk til verk 
|
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Tor 29 Mar 2007, 12:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Ă
gjĂžre det for Gud og Ă„ gjĂžre det for en folkegruppe? Jeg ser ikke helt den.. Folk er beviselig reelle, man vet at noe positivt for en folkegruppe er positivt, vi _vet_ ikke om noe positivt for en gud faktisk er noe positivt..
Ser ikke helt ironien i Ä drepe seg for en livvstil, egentlig.. Ikke nÄr man ikke er alene om livsstilen, man forsvarer den pÄ vegne av andre.
Ville du vĂŠrt villig til Ă„ dĂž i krig for Ă„ beholde et fritt norge? Et fritt norge kan ses som "a way of life".
Du sitter fanget, og vet hvordan fienden kan knekke norge. Forteller du dem det for Ä overleve selv, eller forsÞker du Ä redde resten av landet ved Ä ofre deg selv? Om du ofrer deg selv, er det pÄ en mÄte selvmord(du gjÞr valg du vet resulterer i din dÞd), og jeg vil ikke kalle det idiotisk..
Vet ikke om du leste linkene, men det var ikke slik at han gikk bort Ä satte fyr pÄ seg uten Ä ha prÞvd en masse andre mindre dramatiske midler fÞrst, bare for Ä ha dét pÄ det rene..
Nei, du hadde ikke fÄtt noen glede av din effort=innsats selv. Men noen sa en gang at den stÞrste glede man kan ha, er Ä gjÞre andre glad. Og Duc gjorde nok mange glade i det lange lÞp, nÄr de igjen fikk lov Ä praktisere sin filosofi..
(forÞvrig flott at vi har litt forskjellige synspunkter her, sÄ det faktisk ble en diskusjon! )
|
Skrevet: Tor 29 Mar 2007, 13:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Justin Case
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jan 2007 Innlegg: 561 Bosted: Hjemme
|
darkfrog skrev: | Vel, kansje det ikke fikk noen fysisk skade pÄ noen, men han gjorde det pÄ den mest trafikerte gaten, noen som tilsier at alt fra smÄ barn til gamle damer sÄ dette, og hvis jeg hadde vÊrt 10-11 Är og sett en mann i full flamme sitte og brenne opp i gaten hadde jeg garantert gitt mor og far en stram psykiaterregning. |
Jeg er enig med deg i den der, men jeg syns pÄ en mÄte at det liksom ikke er helt "feil" Ä gjÞre det heller. Han ville det jo selv, og sÄ lenge du ikke har familie eller andre som kommer til Ä sÞrge over deg hvis du tar selvmord, sÄ er jo det pÄ en mÄte greit. Jeg syns det er veldig tÞft gjort, men det er ogsÄ forkastelig... har problemer med Ä vite hva jeg skal synes...
|
_________________ Og DU sier du har tÊr pÄ fÞttene?
Skrevet: Tor 29 Mar 2007, 13:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

|
NÄr man dÞr i krig er jo saken anderledes. Man gÄr jo ikke inn i krig og skyter segselv i hodet fordi man vil at norge skal vÊre fritt, nei, man kjemper for harde livet, man kjemper for alt man er verdt. Om man eventuelt blir tatt til fange sÄ sladrer man ikke ut info, men du sitter ikke bare der og dÞr heller. Jeg hadde prÞvd og komme meg vekk derifra, jeg vil heller dÞ i forsÞket pÄ Ä rÞmme enn og dÞ fordi jeg ikke ville fortelle nÞkelhemmeligheter om hvordan man skal ta over norge til fienden. HVIS jeg skulle dÞ i et rÞmmningsforsÞk har jeg dÞd for en materiel(?) glede for megselv, og sÄ jeg kan kjempe krigen videre. DÞd er siste utvei, og man fremkaller ikke dÞd pÄ seg selv.
"Den stÞrste gleden man kan ha er og gjÞre andre glad"... Vel, du fÄr jo ingen glede av andres glede nÄr du er dÞ
Og nei, vi (de) vet ikke at noe positivt for en gud er positivt, men de TROR at de vet det. Det er ikke sikkert alle budhister syntes det var positivt at han satte fyr pÄ seg selv heller. Poenget jeg prÞvde og skape der var at han tenkte "aha, dette vil vÊre det riktige for meg og gjÞre fordi min folkegruppe vil bli glade", akurat som en terrorist tenker "aha, dette er riktig for meg Ä gjÞre, siden min gud vil bli glad." Same shit, diffrent wraping, for og sette ord pÄ det ^^
|
Skrevet: Tor 29 Mar 2007, 13:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Justin Case
OoaHelaNatten

|
Det er andre visse forskjeller ogsÄ, da. Han buddhisten skadet ikke andre eller andre ting, bare seg selv (materiell skade). Mens terrorister dreper folk, Þdelegger bygninger osv. for Ä oppnÄ det de vil. Hans protestmÄte er jo flere ganger mer human.
Og sÄ tror jo buddhister at de kommer til Nirvana, eller blir gjenfÞdt hvis de ikke oppnÄr det. For han gjÞr det nok ikke sÄ mye Ä Þdelegge den kroppen han har nÄ, hvis han enten kommer til nirvana eller blir gjenfÞdt.
|
Skrevet: Tor 29 Mar 2007, 13:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

|
Justin Case skrev: | Det er andre visse forskjeller ogsÄ, da. Han buddhisten skadet ikke andre eller andre ting, bare seg selv (materiell skade). Mens terrorister dreper folk, Þdelegger bygninger osv. for Ä oppnÄ det de vil. Hans protestmÄte er jo flere ganger mer human.
|
Det er jo det jeg sier ogsÄ, men foremÄlet dems var det samme. Begge 2 gjorde det fordi de trodde det var riktig og at det ville glede dems folk. BÄde munken og terroristen tar selvmord fordi de "vet" at folket dems blir fornÞyd, og det syntes jeg er feil. Jeg mener, det er fint at dere vil glede folket deres, men ork vÊr sÄ jÊvla dramatiske over det Om du vil tenne deg pÄ, sÄ tenn deg pÄ i hula di og inviter myndighetene til og se pÄ det, ikke gjÞr det midt pÄ Äpen gate hvor barn og andre sjarte sjeler har fult oppsyn til det. Terroristene gÄr jo ikke rett ut pÄ gata og kapper hodet av reporterne osv, de gjÞr det lukket og sender en film til de som skal se det (eventuelt sender det live pÄ en eller annen jallakanal.) Det monken gjorde drepte kansje ikke noen andre enn han selv, men jeg tror det teller som psykisk terror.
|
Skrevet: Tor 29 Mar 2007, 15:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
darkfrog skrev: | Om du vil tenne deg pÄ, sÄ tenn deg pÄ i hula di og inviter myndighetene til og se pÄ det, ikke gjÞr det midt pÄ Äpen gate hvor barn og andre sjarte sjeler har fult oppsyn til det. |
Da ville det aldri gÄtt verden rundt, og andre land ville ikke lagt press pÄ vietnam, og hele effekten hadde uteblitt. Det hadde vÊrt null poeng om han ikke gjorde det i full offentlighet. Han gjorde det, og fikk en kraftig effekt, som var intensjonen.
Jeg er litt alå Justin, jeg vet ikke helt hva jeg skal synes. Men jeg synes uansett det stÄr respekt av det han gjorde for saken, og jeg er utrolig fascinert av at han klarte Ä sitte dÞnn stille mens han brant opp. Jeg beundrer ham enormt for viljestyrken.
|
Skrevet: Tor 29 Mar 2007, 16:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

|
Munker fikk jo sÄnn trening. GÄ pÄ kull, vaske henda i kokende vann osv Smerte en bare en fÞlelse, og fÞlelser kan blokkes ut! Han var sikkert blackbelt i taijutsu ogsÄ.
Ok, sÄ han hadde stor effekt pÄ budhistene i vietnam... Bet he cant do it again! En mann med sÄ mye vilje og pÄgangsmot som han burde jo ha greid og fÄ oppmerksomhet pÄ en annen mÄte. Jeg tror megafonen og trekasser var oppfunnet pÄ den tiden, utrolig hvor lang stemmen din kan bÊre i en megafon hvis man stÄr pÄ en trekasse
Drap er ikke altid lÞsningen (selvmord er ogsÄ drap), faktisk er drap veldig sjelden lÞsningen, og det virker som han sÄ pÄ alt i svart og hvitt. Han sendte et brev, fikk avslag, derfor mÄtte han tenne pÄ seg selv. Det er ikke sÄnn det funker. Ok, beundringsverdig at han hadde en sÄ hÞy smertekontroll, men bortsett fra underholdningsverdien var det et hÞyst unÞdvendig stunt.
Tank man hadde mer baller! Han trente ikke i mange uker i forveien, og han overlevde protesten sin. En stridsvogn er mer dÞdelig enn ild ogsÄ
Gogo Tankman!
|
Skrevet: Tor 29 Mar 2007, 17:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Justin Case
OoaHelaNatten

|
hvis man kunne intervjuet han i etterkant, sÄ tror jeg han hadde vÊrt veldig fornÞyd, faktisk. NÄr en bÞnsj med galninger sitter her i norge og snakker om han pÄ et forum, tenk da ellers i verden.
|
Skrevet: Tor 29 Mar 2007, 17:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
darkfrog skrev: | Munker fikk jo sÄnn trening. GÄ pÄ kull, vaske henda i kokende vann osv Smerte en bare en fÞlelse, og fÞlelser kan blokkes ut! Han var sikkert blackbelt i taijutsu ogsÄ.
Ok, sÄ han hadde stor effekt pÄ budhistene i vietnam... Bet he cant do it again! En mann med sÄ mye vilje og pÄgangsmot som han burde jo ha greid og fÄ oppmerksomhet pÄ en annen mÄte. Jeg tror megafonen og trekasser var oppfunnet pÄ den tiden, utrolig hvor lang stemmen din kan bÊre i en megafon hvis man stÄr pÄ en trekasse
Drap er ikke altid lÞsningen (selvmord er ogsÄ drap), faktisk er drap veldig sjelden lÞsningen, og det virker som han sÄ pÄ alt i svart og hvitt. Han sendte et brev, fikk avslag, derfor mÄtte han tenne pÄ seg selv. Det er ikke sÄnn det funker. Ok, beundringsverdig at han hadde en sÄ hÞy smertekontroll, men bortsett fra underholdningsverdien var det et hÞyst unÞdvendig stunt.
Tank man hadde mer baller! Han trente ikke i mange uker i forveien, og han overlevde protesten sin. En stridsvogn er mer dÞdelig enn ild ogsÄ
Gogo Tankman! |
Tank-man fikk oppmerksomhet fordi et spektakulÊrt bilde gikk verden rundt. Som med munken. Hadde han stÄtt pÄ trekasser med megafon, hadde det ikke blitt noe spektakulÊrt foto. "A picture is worth a thousand words", right? Prat har _alltid_ mye mindre effekt enn action i slike sammenhenger. Hvis Tank Man hadde stÄtt pÄ fortauet med megafon og ropt "stopp, tanks!"; tror du de hadde gjort det? Nei, handling krevdes.
Dessuten, hadde tanksene meid ham ned, hadde han ikke vÊrt noe bedre enn Duc? Han satte livet som innsats da han stilte seg foran rullende tanks, sÄ hadde de kjÞrt over ham blir det om ikke med 100% overlegg, et slags selvmord.
Justin: Good point!
|
Skrevet: Tor 29 Mar 2007, 18:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: KĂžbenhavn
|
Heheh, jeg synes bla i sammenligningen med den buddhistiske munken og muslimer bÞr fÄ en ting klart: Muslimer tror pÄ en gud, og kun en. Buddhister tror pÄ mange guder.
Muslimsk religion ligner mye mer pÄ Kristendom (i og med de har samme rÞtter), enn Buddhisme gjÞr. Den handler om noe helt annet enn det vi tenker pÄ som religion. Derfor er det nesten ikke sammenligningsverdig med den religiÞse terorisme som vi kjenner. Det er mer en religiÞse fanatisme.
Kanskje var ogsÄ munken fanatisk nÄr han gjorde det, men mitt point var mest at det var i fredens navn, for Buddhisme kommer fra Hinduisme, og de gjÞr (bokstavelig fortalt) ikke en flue fortred..
Men det er nok ogsÄ mye jeg ikke vet her!

|
_________________ "Du skal ikke vente pÄ inspiration. Du skal gÄ pÄ jagt efter den med en kÞlle". Jack London
Skrevet: Fre 30 Mar 2007, 04:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg er rett og slett sjokkert over reaksjonene i trÄden. Hvordan er det mulig Ä sammenligne Quang Duc, og indirekte Ghandi, med terrorisme? Dette er to mennesker som har jobbet lenge og hardt for saken de tror pÄ, som er et bedre liv for seg og mange mange andre. De jobba MOT undertrykkelse og restriksjoner. Det vil vÊre lettere Ä sammenligne de som undertrykte med terrorister...
Jeg er glad verde har sett sÄ sterke skikkelser som Quang Duc og Ghandi, som jobbet for sin sak uten Ä ta med seg mange hunder eller tusen andre i dÞden.
Jeg har stor respekt for Quang Duc.
PS. Jeg stusser litt pÄ det ene kravet, om at de skal fÄ lov til Ä "forkynne" religionen. Jeg trodde Buddismen var en ikke-forkynnende religion, sammen med Hinduismen og JÞdedommen. Skal vi diskutere dette, start en ny trÄd.
|
Skrevet: Fre 30 Mar 2007, 08:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Jeg forsto det punktet mest som at de skulle fÄ lov Ä praktisere, og lov Ä lÊre bort.. Misjonere gjÞr de jo ikke sÄ mye av..
Ellers er jeg 110% enig med innlegget ditt! Det var egentlig det jeg prÞvde Ä overbevise om, men kanskje pÄ en litt mer kronglete mÄte..
Duc var ikke en random loco som fant ut "aha, jeg brenner meg!". Selvantennelsen var vel mer noe han sÄ som en siste desperat utvei.
|
Skrevet: Fre 30 Mar 2007, 08:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Selvantennelse er muligens en veldig ekstrem metode Ä fÄ oppmerksomhet pÄ, men av og til er det bare ekstreme metoder som funker.
Det er lett Ä overse noen som bare snakker eller skriver brev. Folk bryr seg ikke sÄ mye om snakking, det blir mer bakgrunnsstÞy for tvn. Protesten var ekstrem ja, men den funket, han fikk oppmerksomhet.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Fre 30 Mar 2007, 09:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Apr 2005 Innlegg: 1267
|
Ennasus skrev: | Heheh, jeg synes bla i sammenligningen med den buddhistiske munken og muslimer bÞr fÄ en ting klart: Muslimer tror pÄ en gud, og kun en. Buddhister tror pÄ mange guder.
Muslimsk religion ligner mye mer pÄ Kristendom (i og med de har samme rÞtter), enn Buddhisme gjÞr. Den handler om noe helt annet enn det vi tenker pÄ som religion. Derfor er det nesten ikke sammenligningsverdig med den religiÞse terorisme som vi kjenner. Det er mer en religiÞse fanatisme.
Kanskje var ogsÄ munken fanatisk nÄr han gjorde det, men mitt point var mest at det var i fredens navn, for Buddhisme kommer fra Hinduisme, og de gjÞr (bokstavelig fortalt) ikke en flue fortred..
Men det er nok ogsÄ mye jeg ikke vet her!
 |
Blander du Buddhisme og Hinduisme nÄ?
Buddhisme er en levemÄte. Den bygger pÄ prinsippene om respekt for alt liv, samt en mÄteholden livsfÞrsel, fokuserer pÄ etisk-moralsk selvdisiplin, meditativ konsentrasjon, uforbeholden kjÊrlighet og visdom.
Buddhisme er basert pÄ levemÄten og tankene til Buddha. Siddartha Gautama fikk Êrestittelen Buddha, det vil si «den oppvÄknede», og vandret rundt og spredte sin innsikt og kunnskap i 45 Är. Dette er vel det moderne buddhister ogsÄ mener Ä gjÞre med Ä "forkynne".
(les mer pÄ Wikipedia om dette)
NÄr det kommer til Hinduisme, sÄ de tror pÄ mange guder, men faktisk er alle disse gudene _sider_ av _en_ gud. Alle sidene av denne hovedguden er blitt personifisert, og er blitt en "gud", og det er disse sidene man ber til. Eksempelvis er Ganesh visdommens gud, og mange hinduistiske studenter ber til denne guden.
|
Skrevet: Fre 30 Mar 2007, 10:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Zylfia skrev: | Ennasus skrev: | Heheh, jeg synes bla i sammenligningen med den buddhistiske munken og muslimer bÞr fÄ en ting klart: Muslimer tror pÄ en gud, og kun en. Buddhister tror pÄ mange guder.
 |
Blander du Buddhisme og Hinduisme nÄ?
| Skulle til Ă„ si det samme.. Buddhister har vel ikke Guder i den forstand, de har Buddha mer som.. Et godt eksempel til etterfĂžlgelse?
|
Skrevet: Fre 30 Mar 2007, 12:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Justin Case
OoaHelaNatten

|
Ja. Deres livsmÄl er Ä nÄ nirvana, ikke noen guder der, nei.
|
Skrevet: Fre 30 Mar 2007, 16:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |